Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vil ikke gire


AKS123

Anbefalte innlegg

Hei. Har en BMW 7 serie fra 2013 med automatgir. Iblant vil ikke giret fungere i det hele tatt. På skjermen står det drivetrainfault. Etter noen dager, en uke eller t.o.m en måned eller lenger kan den plutselig fungere igjen. Spør her etter råd fordi 2 forskjellige bil verksteder har sagt at de ikke finner noe galt. Noen som vet noe om dette problemet ? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AKS123 skrev (9 timer siden):

Vet ikke om de fant noen kode...er en god stund siden den var på verksted sist. Har gått fint i nesten ett år nå før det skjedde igjen. 

Får du varsel i dashbordet så er det garantert en kode. Om verkstedet ikke vet hva koden er så har du valgt feil verksted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AKS123 skrev (19 timer siden):

Etter noen dager, en uke eller t.o.m en måned eller lenger kan den plutselig fungere igjen

…så da står bilen, du får med andre ord ikke brukt den? Lader du batteriet (hvor gammelt er det?) før du prøver igjen?

Hvilken motor har bilen? Hvor langt har den gått? Antar at verkstedene du har hatt den hos har sjekket oljenivået på girkassen for å utelukke det mest banale (for lite olje)?Hvor lenge siden er det at oljen i automatkassen ble fullstendig skiftet, med tilhørende filter? Ingen synlige lekkasjer av noe slag? 

Lenke til kommentar
NoBo skrev (25 minutter siden):

…så da står bilen, du får med andre ord ikke brukt den? Lader du batteriet (hvor gammelt er det?) før du prøver igjen?

Hvilken motor har bilen? Hvor langt har den gått? Antar at verkstedene du har hatt den hos har sjekket oljenivået på girkassen for å utelukke det mest banale (for lite olje)?Hvor lenge siden er det at oljen i automatkassen ble fullstendig skiftet, med tilhørende filter? Ingen synlige lekkasjer av noe slag? 

Får ikke brukt bilen i det hele tatt nei. Har ikke ladet batteriet for den starter helt fint, er bare giret som ikke vil fungere. Så får ikke flyttet på den. Det er en 740xdrive. Usikker på det med oljesjekk/fullstendig skifte inkludert filter. Kanskje en ide å be verksted om å gjøre/sjekke dette ja. Ingen synlige lekkasjer. Bilen har gått ca.86000 km. 

Lenke til kommentar
AKS123 skrev (3 timer siden):

Får ikke brukt bilen i det hele tatt nei. Har ikke ladet batteriet for den starter helt fint, er bare giret som ikke vil fungere. Så får ikke flyttet på den. Det er en 740xdrive. Usikker på det med oljesjekk/fullstendig skifte inkludert filter. Kanskje en ide å be verksted om å gjøre/sjekke dette ja. Ingen synlige lekkasjer. Bilen har gått ca.86000 km.

Har du ikke forsikring for maskinskade

Endret av Mechablast
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (18 minutter siden):

Tenger ikke noe fancy BMW proprietær leser for å lese feilkoder, en rimelig leser fra Biltema vil fungere.

Ellers har man de rimelige Bluetooth greine fra eBay osv.. de har flere funksjoner, men lese feilkoder kan alle.

Tull og tøys, man kan ikke regne med at sånne billige feilsøkings instrument skal funke til alt, tidligere hadde jeg Carsoft til BMW og fikk opp feilmelding på kamaksel sensor når det var veivaksel sensor som var problemet.

For meg høres det ut som at et oljeskift på girkasse muligens kan fikse det, det kan ligge små metallpartikkler som flyter rundt inni der og legger seg plasser det ikke skal være, er nok derfor den fungerer i perioder også, om det ikke skulle fungere så ville jeg forsøkt å flushe girkasse, men flushing kan også utløse slike problemer som du har i utgangspunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (34 minutter siden):

Tull og tøys, man kan ikke regne med at sånne billige feilsøkings instrument skal funke til alt, tidligere hadde jeg Carsoft til BMW og fikk opp feilmelding på kamaksel sensor når det var veivaksel sensor som var problemet.

For meg høres det ut som at et oljeskift på girkasse muligens kan fikse det, det kan ligge små metallpartikkler som flyter rundt inni der og legger seg plasser det ikke skal være, er nok derfor den fungerer i perioder også, om det ikke skulle fungere så ville jeg forsøkt å flushe girkasse, men flushing kan også utløse slike problemer som du har i utgangspunktet.

Alle følger OBD2 protokollen, så det skal være mulig å hente feilkoder.

Jeg har en vag com kabel beregnet på vag biler og med den så får jeg lest av feilkoder på alle bilene jeg har prøvd på ihvertfall, men klart man får ikke gjort noe særlig mye mer.

Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (14 minutter siden):

Alle følger OBD2 protokollen, så det skal være mulig å hente feilkoder.

Jeg har en vag com kabel beregnet på vag biler og med den så får jeg lest av feilkoder på alle bilene jeg har prøvd på ihvertfall, men klart man får ikke gjort noe særlig mye mer.

Joda, men det er forskjell på dyre og billige kodelesere/programmer.

Lenke til kommentar

Det første som må gjøres er å få ut kodene. Dersom du har fått feilmelding i iDrive så ligger det koder lagret.

Du får ikke disse ut med OBD2-dings, du må ha diagnoseverktøy for BMW som kan lese av alle bus'ene.
Til BMW finnes det en del tredjemarkeds å få kjøpt, jeg tror de fleste funker greit, eventuelt finn et verksted som har utstyr.

Til VAG er det verre, der er det egentlig kun VCDS (Vagcom) som kan hente ut alle koder, OBD2 er kun noe som er pålagt, å gir tilgang til så godt som ingenting.

Det kan høres ut som ventilblokka (mechatronic) er problemet, dersom det kommer og går, eventuelt koblingen  til ventilblokka (som har pakninger som kan bli dårlige, eller noen av solenoidene.

Funker alt fint når bilen går? Ingen harde nedgiringer fra tredje til andre gir eller annet? Er det forskjell fra når bilen er kald til den blir varm?

Det sitter nok uansett ZF girkasse i bilen, og de kan være pirkete på olje og filter, altså bør man bruke originaldeler.

Alt ettersom hva feilkodene sier, så kan det alltid være en ide å sjekke oljenivået på girkassen.
Er det lenge siden oljeskift (over 80-100k) så bør olje og filter byttes.

Litt usikker på hvordan det gjøres på den girkassen, om den er 6-trinns eller 8-trinns osv. men det er vanligvis en jobb for et verksted og en hel prosess, hvor bilen skal være i gang, kjøres gjennom alle gir, oljen skal ha en viss temperatur osv. når det toppes opp.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
0laf skrev (19 minutter siden):

Det første som må gjøres er å få ut kodene. Dersom du har fått feilmelding i iDrive så ligger det koder lagret.

Du får ikke disse ut med OBD2-dings, du må ha diagnoseverktøy for BMW som kan lese av alle bus'ene.
Til BMW finnes det en del tredjemarkeds å få kjøpt, jeg tror de fleste funker greit, eventuelt finn et verksted som har utstyr.

Til VAG er det verre, der er det egentlig kun VCDS (Vagcom) som kan hente ut alle koder, OBD2 er kun noe som er pålagt, å gir tilgang til så godt som ingenting.

Det kan høres ut som ventilblokka (mechatronic) er problemet, dersom det kommer og går, eventuelt koblingen  til ventilblokka (som har pakninger som kan bli dårlige, eller noen av solenoidene.

Funker alt fint når bilen går? Ingen harde nedgiringer fra tredje til andre gir eller annet? Er det forskjell fra når bilen er kald til den blir varm?

Det sitter nok uansett ZF girkasse i bilen, og de kan være pirkete på olje og filter, altså bør man bruke originaldeler.

Alt ettersom hva feilkodene sier, så kan alltid det være en ide å sjekke oljenivået på girkassen.
Er det lenge siden oljeskift (over 80-100k) så bør olje og filter byttes.

Litt usikker på hvordan det gjøres på den girkassen, om den er 6-trinns eller 8-trinns osv. men det er vanligvis en jobb for et verksted og en hel prosess, hvor bilen skal være i gang, kjøres gjennom alle gir, oljen skal ha en viss temperatur osv. når det toppes opp.

Ista er programmet trådstarter skal ha, samt en Enet kabel, da kan han lese ut feilkilder, er Zf girkasse i disse med innebygd filter i bunnpanne, får tak i ferdige sett med bunnpanne og olje til rundt 3-4000,- skal fylles på ett visst nivå for så å kjøre motor til olje når en temperatur, da skal det komme ut ett plugghull på siden.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (8 minutter siden):

Ista er programmet trådstarter skal ha, samt en Enet kabel, da kan han lese ut feilkilder..


Stemmer nok, er ikke så inn i diagnoseverktøy til BMW, men de samme ZF-girkassene er ofte brukt på Audi, Land Rover, Jaguar og andre merker.
  

Dragonlove skrev (8 minutter siden):

skal fylles på ett visst nivå for så å kjøre motor til olje når en temperatur, da skal det komme ut ett plugghull på siden.


Det pleier å være slike prosesser med ZF-kasser, hvor temperaturen skal være "passe" men ikke helt varm, og at man drar igjennom girene etter å ha fylt på noe olje for å få oljen inn overalt, og deretter topper opp til det renner over osv.

Det forutsetter jo som oftest litt mer utstyr enn de fleste har hjemme, ettersom man må under bilen mens den går, samtidig som man som oftest trenger diagnoseverktøy for å lese av temperaturen osv.

Lenke til kommentar
0laf skrev (37 minutter siden):


Stemmer nok, er ikke så inn i diagnoseverktøy til BMW, men de samme ZF-girkassene er ofte brukt på Audi, Land Rover, Jaguar og andre merker.
  


Det pleier å være slike prosesser med ZF-kasser, hvor temperaturen skal være "passe" men ikke helt varm, og at man drar igjennom girene etter å ha fylt på noe olje for å få oljen inn overalt, og deretter topper opp til det renner over osv.

Det forutsetter jo som oftest litt mer utstyr enn de fleste har hjemme, ettersom man må under bilen mens den går, samtidig som man som oftest trenger diagnoseverktøy for å lese av temperaturen osv.

Temperatur leser man av med å bruke en sånn lasermåler 🙂

Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

Det første som må gjøres er å få ut kodene. Dersom du har fått feilmelding i iDrive så ligger det koder lagret.

Du får ikke disse ut med OBD2-dings, du må ha diagnoseverktøy for BMW som kan lese av alle bus'ene.
Til BMW finnes det en del tredjemarkeds å få kjøpt, jeg tror de fleste funker greit, eventuelt finn et verksted som har utstyr.

Til VAG er det verre, der er det egentlig kun VCDS (Vagcom) som kan hente ut alle koder, OBD2 er kun noe som er pålagt, å gir tilgang til så godt som ingenting.

Det kan høres ut som ventilblokka (mechatronic) er problemet, dersom det kommer og går, eventuelt koblingen  til ventilblokka (som har pakninger som kan bli dårlige, eller noen av solenoidene.

Funker alt fint når bilen går? Ingen harde nedgiringer fra tredje til andre gir eller annet? Er det forskjell fra når bilen er kald til den blir varm?

Det sitter nok uansett ZF girkasse i bilen, og de kan være pirkete på olje og filter, altså bør man bruke originaldeler.

Alt ettersom hva feilkodene sier, så kan det alltid være en ide å sjekke oljenivået på girkassen.
Er det lenge siden oljeskift (over 80-100k) så bør olje og filter byttes.

Litt usikker på hvordan det gjøres på den girkassen, om den er 6-trinns eller 8-trinns osv. men det er vanligvis en jobb for et verksted og en hel prosess, hvor bilen skal være i gang, kjøres gjennom alle gir, oljen skal ha en viss temperatur osv. når det toppes opp.

Bilen fungerer fint ellers. Ikke merket harde nedgiringer eller forskjell om den er kald eller varm. Mange som er flinke med biler her. Selv er jeg nok ikke det, så både søk etter feil kode og eventuelt oljeskift må jeg overlate til et verksted. Synes bare det er fint med råd fra dere slik at jeg vet litt mer om hva jeg eventuelt kan spørre om /be om å bli gjort hos et verksted. Spesielt siden vi tidligere bare har blitt fortalt at ingenting er galt med bilen. Denne gangen vet jeg litt mer hva som bør sjekkes i hvert fall etter å ha lest svarene her. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...