Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vil ikke gire


AKS123

Anbefalte innlegg

Dragonlove skrev (49 minutter siden):

Temperatur leser man av med å bruke en sånn lasermåler 🙂


Får man korrekt temperatur på oljen inne i girkassen med en sånn?

Jeg er mest kjent med litt andre ZF-modeller, og da særlig Audi og Jaguar sine girkasser, der brukes diagnoseverktøyet til å lese av temperatursensorene i girkassen, og oljen skal holde 30-45 grader når det toppes opp siste gang, ellers vil nivået bli feil.
Av erfaring blir oljen varmere enn 45 grader etter 10-15 minutter når bilen er i gang, og det tar laaaang tid før den blir kald igjen, så man har et noe begrenset tidsvindu på å få dette riktig.

Det er egentlig en forferdelig måte å konstruere en girkasse på, hvor man ikke bare har peilepinne og påfylling i stedet, men det har vel noe med at de hevdet oljen ville holde lengre enn bilen når disse girkassene først kom, og at det var "lifetime" (noe som ikke var tilfelle, oljen bør byttes etter 80-100k), og derfor hevdet ZF at man verken trang å peile eller fylle på olje.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (17 minutter siden):


Får man korrekt temperatur på oljen inne i girkassen med en sånn?

Jeg er mest kjent med litt andre ZF-modeller, og da særlig Audi og Jaguar sine girkasser, der brukes diagnoseverktøyet til å lese av temperatursensorene i girkassen, og oljen skal holde 30-45 grader når det toppes opp siste gang, ellers vil nivået bli feil.
Av erfaring blir oljen varmere enn 45 grader etter 10-15 minutter når bilen er i gang, og det tar laaaang tid før den blir kald igjen, så man har et noe begrenset tidsvindu på å få dette riktig.

Det er egentlig en forferdelig måte å konstruere en girkasse på, hvor man ikke bare har peilepinne og påfylling i stedet, men det har vel noe med at de hevdet oljen ville holde lengre enn bilen når disse girkassene først kom, og at det var "lifetime" (noe som ikke var tilfelle, oljen bør byttes etter 80-100k), og derfor hevdet ZF at man verken trang å peile eller fylle på olje.

30-40 grader skal det være, her er hjemmevarianten, med lasermåler, oljeskift på en 530D med ZF8HP70

Samme kasse i 7 serien også.

 

 

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (14 timer siden):

Det stemmer ikke. Du kan ikke lese girkassekoder med en vanlig leser på BMW.

Snakker du av erfaring, at du har prøvd eller bare gjetter du?

Jeg har ikke prøvd på BMW, men aldri opplevd at det ikke har fungert på Mitsubishi og Subaru med vanlig OBD2 kodeleser..

Trudde det var en bransjestandard at man kunne i det minste hentet feilkoder med en vanlig leser.

Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (4 timer siden):

Snakker du av erfaring, at du har prøvd eller bare gjetter du?

Jeg har ikke prøvd på BMW, men aldri opplevd at det ikke har fungert på Mitsubishi og Subaru med vanlig OBD2 kodeleser..

Trudde det var en bransjestandard at man kunne i det minste hentet feilkoder med en vanlig leser.

Jeg snakker av erfaring. Girkassen sitter vanligvis på en egen protokoll på BMW. Er det noen som gjetter her så er det deg.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Jeg snakker av erfaring. Girkassen sitter vanligvis på en egen protokoll på BMW. Er det noen som gjetter her så er det deg.

Så du påstår at f.eks denne: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/feilkodelesere/feilkodeleser-obd-iieobdcan-2000040054?gclid=Cj0KCQjwg7KJBhDyARIsAHrAXaEKozl2vjKf1uZngEP7I2KYKa81vqjXA0Mlvqj-QZ5P7VsTtlDfpJEaAiZeEALw_wcB

Ikke klarer å hente ut feilkoder på girkassa til en BMW?

Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (17 minutter siden):

Laptop og en Enet kabel fra Ebay (koster vel rundt 100-200,-) programmene du trenger kan man laste ned, da kan man lese ut feilkoder og legge til nye ting (Retrofit)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...