Gå til innhold

Kvifor er klimaskepsisen så utbreid i Noreg?


Anbefalte innlegg

Kva er svaret, her eit par innleidande forslag:

 

Bare USA og Saudi er mer klimaskeptiske enn nordmenn. Eksperter tror oljen har noe av skylden. (aftenposten.no)

Klima, Forskning | Oljeindustrien og velstanden får skylda for klimaskepsis: - Mange går inn i en dyp fornektelse (nettavisen.no)

Sintef-forsker: Ryddejobben etter oljealderen blir dyr (msn.com)

Me har Klimarealistane;

https://www.klimarealistene.com/

Ein flokk som knapt kan eta med kniv og gaffel utan å vanskjæra trynet sitt. Men på den andre sida har vi slufsa frå Sjøholdt, Sølvi Listhaug, som inntil ho vart olje og energiminister ikkje trudde så mykje på desse klimaendringane;

Ler av klimahysteri – VG

"- Jeg synes det er kommet flere og flere argumenter for å være kritisk til den propagandaen regjeringen leverer. Det er ikke bevist at menneskelige CO2-utslipp fører til klimaendringer. Det er først og fremst en unnskyldning for å innføre mer skatter og avgifter, sier Listhaug til VG."

 

 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nightowl skrev (55 minutter siden):

Lille irrelevante Norge skal liksom redde verden. Og dette gjøres ved å flå Ola Nordmann. De som protesterer stemples selvsagt som fornektere, sinker og idioter.

 

Dette sier alt om posisjonen din som klimafornekter.

 

nightowl skrev (55 minutter siden):

Selv gidder jeg sjelden å lese klimasaker lengre, mye pga MDG. De er stadig på banen med fullstendig håpløse og totalt kokko utsagn. To saker jeg la merke til de siste ukene: (1) Rasmussen ønsker å forby bading i Oslofjorden, og (2) Erna har visst personlig skyld i klimaendringer.

 

Hadde du giddet å sjekke opp påstandene dine, så hadde du funnet ut at de er fullstendig feil. Rasmussen har faktisk ikke holdt noen slik posisjon, og har aldri tenkt noen skulle nektes å bade i Oslofjorden. Det var mer snakk om reduksjon av utslipp, og bevaring av strandsoner, og en kritikk av at Rotevatn ikke har gjort nok tiltak. Da har jeg faktisk giddet å se hele debatten mellom ham og Rotevatn.

Endret av anon_83104
  • Liker 6
Lenke til kommentar

En del forklaring kan trolig hentes fra psykologien. Hva skjer når man står ovenfor noe katastrofalt og overveldende?

 

En del har nok en reaksjon hvor de er i full benektelse. Andre er mer i et narsissistisk løp og har ingen hemninger imot at andre skal lide så fremt de selv har det bra. Samtidig så er det behov for mer nøysomhet, og en rekke mennesker er lite villige til å gi opp selv en fraksjon av luksusen sin.

Det er heller ikke uvanlig å benekte noen skyld i saker hvor man har pålidt skader på andre. Ofte så havner disse også i benektelse, og snarere setter seg i selvforsvar enn noe annet. Andre igjen er radikalt ydmyke. De klarer simpelthen ikke å fatte at mennesket skal ha hatt såpass til innvirkning som de gjør.

 

Man kan heller ikke ignorere det faktum at det er en enorm tretthet for emnet, og folk faser det ut. Om de så lider av vrangforestillinger eller ikke, så når det et smertepunkt for hvor ofte noen klarer å høre noe om et emne. Folk faser jo ut selv massedød om media fokuserer for lenge og for ofte på det.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (38 minutter siden):

 

Han var i en full debatt i ettertid med Rotevatn. Der understreket han at det var ikke det han hevdet. "Selv bading mener han bør vurderes" betyr ikke helt det enkelte vil hevde det betyr. Dette forklarte han i mer detaljer under debatten.

 

Edit: takk for at du beviste påstandene mine

Endret av anon_83104
Edt.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Noen som har link til spørsmålsstillingen i den norske undersøkelsen? Jeg har tidligere sett at samfunnsvitere som prøver å utforme slike spørreundersøkelser bommer i formuleringen av naturvitenskapelige spørsmål, slik at det som må kunne sies å være korrekte svar i forhold til rådende konsensus kategoriseres som "klimaspeksis", mens den engelske artikkelen som gjenga undersøkelsen skrev dette om slik at spørsmålsstillingen ble en annen. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nightowl skrev (11 timer siden):

Folk flest er ikke klimafornektere, de er bare drita drita lei av å måtte høre/lese om klimaendringer hver bidige dag. Attpåtil blir man fortalt at det er ens egen skyld (pga. massivt forbruk) og at man må skamme seg.

Lille irrelevante Norge skal liksom redde verden. Og dette gjøres ved å flå Ola Nordmann. De som protesterer stemples selvsagt som fornektere, sinker og idioter.

Selv gidder jeg sjelden å lese klimasaker lengre, mye pga MDG. De er stadig på banen med fullstendig håpløse og totalt kokko utsagn. To saker jeg la merke til de siste ukene: (1) Rasmussen ønsker å forby bading i Oslofjorden, og (2) Erna har visst personlig skyld i klimaendringer.

Give me a break.

Det er folk som deg som er problemet, men heldigvis dør dere ut.

Frekvensen av klimasaker er pga deg.

Lille Norge har et like stort ansvar i verden som andre, vi er i tillegg et oljeland.

Du leser sjelden klimasaker, men det er åpenbart at du ikke forstår de. 

Bruk tiden på å diskutere med deg selv istedet, hva er sjansen for at jeg tar feil? Er det tilfeldig at klimahaterne alle har lav utdanning, bilde av traktor på profilbilde og skriver som en 8-åring?

Du bør skamme deg, for det du driver med nå, kvasiforskning, er mer skadelig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (2 timer siden):

At lille irrelevante Norge ikke betyr noe er jo et av hovedargumentene til de store klimaforskerne Carl I. Hagen, Per Sandberg, Christian Tybring Gjedde og Sylvi Listhaug. Norge utgjør bare 0,0x% av verdens utslipp, så hvorfor skal vi gjøre noe.

Basert på dette prinsippet skrev jeg et brev til Skatteetaten og opplyste at mitt bidrag over skatteseddelen bare utgjorde 0,0x% av de offentlige utgiftene, så hvorfor kunne jeg ikke bare slippe å betale skatt.

Jeg har ikke fått svar enda.

De klamrer etter argumenter, for sannheten er utrolig kjip. Det er også tøft å gå ut som offentlig idiot og så forsøke å endre image 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (12 timer siden):

Me har Klimarealistane;

Disse løgnerne og svindlerne har nok lurt mange med svadaen sin. Men faktum er at de er kunnskapsløse amatører hele gjengen.

En av "forskerne" i Klimarealistene er for eksempel en kjemiker som ikke kjenner til grunnleggende kjemi. Det er ganske godt gjort.

En patetisk gjeng med udugelige juksemakere.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (27 minutter siden):

Kanskje Nordmenn generelt er mer opplyste og har satt seg bedre inn i de faktiske forhold ?

Før eller siden vil jo hele verden gjennomskue AGW-bløffen og da blir fallhøyden for alarmistene meget høy !

Hvilken bløff? Hvem står bak denne bløffen?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vi er vant til at venstreradikale i Norge finner på mye rart. Vi kjenner lusa på gangen. De har alltid en agenda som ikke tåler dagens lys. en lett kjennbar retorikk og lett kjennbare metoder. Vi stoler ikke på dem. Gammelstalinistene er for kjent av for mange. 

Lenke til kommentar
hekomo skrev (4 minutter siden):

Hvilken bløff? Hvem står bak denne bløffen?

Hele bløffen om at menneskelige utslipp av CO2 står bak omtrent hele temperaturstigningen siden 1850.

De som står bak er hundrevis av forskere, med NASA i spissen, som er avhengig av at temperaturen fortsetter å stige og at menneskene står bak for at de skal beholde jobbene sine framover.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Klimahysterikerne og alarmistene er jeg ganske lei av, og jeg tror ikke på menneskeskapte globale klimaendringer. Årsakene til klimaendringer må ligge i kosmos eller på sola eller i solsystemet. Snart vil vi oppdage hva det er som egentlig øker temperaturen på jorda, men det er ikke sikkert vi får vite det med det første. 

Mao sa at makten springer ut av geværløpene, men nå tror jeg den springer ut av hva man kan innbille befolkningen at de har skylda for og hvor mye penger det kommer av at de tror på dette. Så lenge pengene strømmer vil bløffen bestå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...