Gå til innhold

Teslas selvkjøringssystem granskes av myndighetene


Anbefalte innlegg

3 hours ago, DrAlban3000 said:

Det er helt rått hva Musk har fått til og får til, han er en stor del av om ikke grunnen til at det er så mye elbiler på veien nå. Hvor mange familier vurderte elbil seriøst før Model S? Ikke annet enn en utrolig historie om å ikke gi seg til tross for en fossilbransje som stikke kjepper i hjula dine konstant. Jeg er ikke veldig stor fan av bilen, men Elon er jeg veldig imponert av.

Jeg tror at f.eks Mercedes allerede har kjørt ifra Tesla her, og det vil komme flere. Det enorme forspranget til Tesla minker hvert år, da vi idag har biler som er raskere, går lenger, lader kjappere og har bedre multimedia/ui. Tesla var i en liga for seg selv i årevis.

Teslas funksjoner har det historisk sett vært mye rør med. Filskifte i autopilot virker 1/50 ganger, summon virker strengt tatt ikke, ghost braking, problemer med å holde fila når det er gul linje (ligger ekstremt langt i yttersving). Dette er liksom der Tesla skal være helt krem, men så sliter de med de tingene som andre også sliter med. 

Jeg har nylig testet Merc, Audi, Tesla (Y+M3P), BMW, Volvo. Alle nye biler med det siste som tilbys av assistenter, det er ikke store forskjellene på de, de fleste er ganske dårlige. Tesla er i mine øyne ikke noe lenger fremme på dette enn f.eks Mercedes. 

 

 

Javel? Jeg tror vel heller at jobben med FSD har gått litt tråkt frem til nå, fordi de gjorde store endringer på senvinteren i år, da de satset kun på kamera. En hel del koding måtte gjøres fra bunnen av sies det. Tesla har allerede enorme datasett, og de vokser for hver dag. Beta utvides, det blir ennå mer real world data, Dojo kommer og da tror jeg nok ting plutselig får et kraftig moment og en langt raskere fremdrift enn vi har sett så langt. Vi vil nok snart se større forbedringer for hver versjon, og flere av problemene vil reduseres kraftig eller lukes bort. 

For Tesla eiere flest så er det jo heller ikke sikkert at Tesla må ha løst alle problemene rundt FSD og autonomi for at folk er villige til å betale kostnadene ved FSD, og mange vil nok få opplevd nytte av FSD lenge før Tesla faktisk kjører helt selv og er juridisk ansvarlig for kjøringen. Kort sagt, om et års tid så har sikkert Tesla dratt fra konkurrentene på kjøreassistanse, fordi Tesla jobber så knallhardt og målrettet med å løse dette, og er villige til skaffe ressursene som trengs for å jobbe med så komplekse problemer. 

Hvor lang tid det er før evt. ser robottaxi og fullstendig autonome Tesla har jeg ingen formening om, men all innsatsen Tesla legger ned på dette vil nok gjøre kjøreassistenten betydelig bedre det neste året. Og slik vil det fortsette. Neste år produserer Tesla 1 til 2 million nye Tesla som vel dobler antall Tesla på veiene, det gir større datasett, flere betatestere og flere rapporterte FSD error/feilvurderinger fra betatesterne som blir korrigert. Året etter det er det nye 3 millioner Tesla på veiene. Om tre år runder sikker Tesla 4 mill produserte og solgte biler i året. Tenk hvor raskt datasettene vil vokse fremover. Og tenk hvor mange betatestere som vil bidra til å løse dette. Over tid tenker jeg Tesla vil ta flere reale sjumilssteg på veien til FSD nivå fem. Og er det mulig å nå nivå fem med kamera så kommer de nok de før eller siden. 

I mellomtiden ler jeg litt av Toyota's BZ4x. 8 Sekunder på null til hundre i fwd, og knappest kjappere  m 7.7 sek i awd. Veldig slapp onboard lader og solceller på taket som tilvalg. Nei dette virker svakt og det ser virkelig ikke ut som Toyota har hatt noe ønske om å lage en elbil for massene. Og Toyota jobber hardt på flere kontinenter for å forsøke å påvirke politikere til å begrense eller bremse BEV utrullingen ved å servere FUD. Toyota har tapt seg i mine øyne. 

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bojangles skrev (2 minutter siden):

Kort sagt, om et års tid så har sikkert Tesla dratt fra konkurrentene på kjøreassistanse, fordi Tesla jobber så knallhardt og målrettet med å løse dette, og er villige til skaffe ressursene som trengs for å jobbe med så komplekse problemer. 

Jobber ikke Mercedes knallhardt og målrettet med dette? Jobber du i Tesla eller? Slapt argument.

Faktum er at f.eks Mercedes lanserer et system i disse dager som folk allerede kan bruke. Klart, det er fullt av begrensninger ennå - men de vil bli reduserte etterhvert som dette blir testet mer. Det er ikke sikkert at Teslas Betatesting er den beste måten å få til nivå 3 eller høyere. Ikke glem at Mercedes lagde adaptiv Cruise i 1999, de har drevet med assistert kjøring lenge.

Det er flere bilmerker som har en bedre ACC enn Tesla, det er nå også flere bilmerker som er nærmere en release av nivå 3 systemer, slik som Mercedes. Nyhetene idag går ikke ubemerket hos bilindustrien - alle følger med på hva Tesla gjør riktig og gjør feil. 

Da Tesla model S kom var det ingen alternativer - idag er det flere.

Da Tesla lanserte autopilot var den markedsledende med tanke på funksjoner - idag får man bedre eller tilsvarende hos konkurrentene.

Hadde Tesla vært i posisjonen de har vært i idag hadde vi kjørt FSD hele gjengen, men der er forspranget helt borte. At vi nå skal satse på at de tar dette igjen "Fordi de jobber så målrettet" blir et noe slapt argument. Da får de heller vise fremgangen, og det jeg har sett et skritt frem og to tilbake.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
4 hours ago, DrAlban3000 said:

Jobber ikke Mercedes knallhardt og målrettet med dette? Jobber du i Tesla eller? Slapt argument.

Om det ikke kom klart fram, så er det vel først og fremst komboen store datasett og real world betatestingen samt AI neural network greiene og dojo som kan komme til å skille Tesla fra de andre fremover. 

Btw, mercedes ga vel opp autonomi nå på sensommeren og skal fokusere på kjøreassistent fremover?

4 hours ago, DrAlban3000 said:

Det er ikke sikkert at Teslas Betatesting er den beste måten å få til nivå 3 eller høyere. Ikke glem at Mercedes lagde adaptiv Cruise i 1999, de har drevet med assistert kjøring lenge.

Jada av den enklere varianten har de det, men de har ikke samlet data og mercedes skal vel ikke over nivå 3 heller?

 

4 hours ago, DrAlban3000 said:

Hadde Tesla vært i posisjonen de har vært i idag hadde vi kjørt FSD hele gjengen, men der er forspranget helt borte. At vi nå skal satse på at de tar dette igjen "Fordi de jobber så målrettet" blir et noe slapt argument. Da får de heller vise fremgangen, og det jeg har sett et skritt frem og to tilbake.

 

Hm. At de startet denne vinteren med kun kamera også forventer du at de alt etter ett halvt år skal lede stort? Det er nok flinke folk hos Tesla men litt tid får vi vel gi dem? Ok om du tenker Dojo, en supercomputer i verdensklasse, naurale nett, AI og et helt team på 1000 + som sitter å undersøker hendelser, feil, og ikke minst tolker bilder som slapt så har jeg ingen annen måte å forklare det på. Det er jo store tall fremover, både dagens Tesla og den halvannen million nye biler som blir solgt det nese året vil jo øke datainnsamlingen helt brutalt. 

Orker ikke krangle og diskutere dette ihjel, nå har jeg forsøkt å omformulere det jeg skrev. Jeg har ingen fasit og du har ingen fasit. Frem i tid vil vi vite mer. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (38 minutter siden):

Btw, mercedes ga vel opp autonomi nå på sensommeren og skal fokusere på kjøreassistent fremover?

Jada av den enklere varianten har de det, men de har ikke samlet data og mercedes skal vel ikke over nivå 3 heller?

De lanserer et nivå 3 system nå, begrenset til 60 kmt, så om de har gitt opp er det rart at de leder utviklingen? Dette er på plass i dagens S klasse. 

Nei, de har sikkert ikke samlet data, Bojangles.. 🤦‍♂️

De leverer begrenset nivå 3 idag, så fort Tyskland sier ok er alt på plass til å låse opp funksjoner og fart som er begrenset av lovverk.

Nivå 4 er S-Klasse allerede gjort klar for, og der vil de første funksjonene (autopark) bli tilgjengelige i 22-23 etterhvert som lovverket slipper opp. 

Det er merkelig at du ikke vet dette, men er så klar på at FSD er veien å gå. Det kan virke som du har litt tunellsyn her.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
On 10/29/2021 at 5:20 PM, DrAlban3000 said:

Nivå 4 er S-Klasse allerede gjort klar for, og der vil de første funksjonene (autopark) bli tilgjengelige i 22-23 etterhvert som lovverket slipper opp. 

Javel? mercedes fortalte selv dette sist år, at de droppet ut av autonomi kappløpet fordi de anså utviklingskostnadene for store fordi de følte de var for langt bak konkurrentene. Da ble det sagt at de skulle stoppe på nivå 3 som på S klasse. Dette var delvis fra en presse release også fikk flere mediehus kommentarer på saken senere. Tror nyheten sprakk sist høst, eller helt tidlig på nyåret. 

Ikke umulig at mercedes likevel har satset videre, da har jeg ikke fått det med meg. Såvidt jeg husker fra presentasjonen av EQS så var det også snakk om nivå 3. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (9 timer siden):

Javel? mercedes fortalte selv dette sist år, at de droppet ut av autonomi kappløpet fordi de anså utviklingskostnadene for store fordi de følte de var for langt bak konkurrentene. Da ble det sagt at de skulle stoppe på nivå 3 som på S klasse. Dette var delvis fra en presse release også fikk flere mediehus kommentarer på saken senere. Tror nyheten sprakk sist høst, eller helt tidlig på nyåret. 

Ikke umulig at mercedes likevel har satset videre, da har jeg ikke fått det med meg. Såvidt jeg husker fra presentasjonen av EQS så var det også snakk om nivå 3. 

Det er en artikkel som ble skrevet ut ifra noe som ble mistolket - og så postet på alle Tesla vennlige sider som en slags ",haha se på disse". Den har senere blitt merket som usann på de fleste steder med respekt for seg selv. 

Hadde jo vært merkelig å gi opp etter release og når de ligger fremst i utviklingen og har så mye kult på menyen.

Det er også ganske avslørerende hvor lite du egentlig vet om dette - da dine argumenter bærer preg av å kun lese om Tesla. NcAP vurderte både Merc og BMW langt foran Tesla når det kommer til sikkerhet rundt deres autopilot som allerede har noen liv på nakken.

Et annet system som er langt bedre enn Tesla er Cadillacs SuperCruise som ventes å få veldig spennende oppdateringer. Har vunnet alle de største testene.

Tesla er frakjørt

 

 

Om MB - Drivepilot:

https://www.jdpower.com/cars/shopping-guides/what-is-mercedes-benz-drive-pilot

Artikkel om ncap test med kilder:

www.silicon.co.uk/e-innovation/research/tesla-autopilot-scored-lower-mercedes-bmw-348076/amp

 

 

Endret av DrAlban3000
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (23 minutter siden):

Det er en artikkel som ble skrevet ut ifra noe som ble mistolket - og så postet på alle Tesla vennlige sider som en slags ",haha se på disse". Den har senere blitt merket som usann på de fleste steder med respekt for seg selv. 

Hadde jo vært merkelig å gi opp etter release og når de ligger fremst i utviklingen og har så mye kult på menyen.

Det er også ganske avslørerende hvor lite du egentlig vet om dette - da dine argumenter bærer preg av å kun lese om Tesla. NcAP vurderte både Merc og BMW langt foran Tesla når det kommer til sikkerhet rundt deres autopilot som allerede har noen liv på nakken.

Et annet system som er langt bedre enn Tesla er Cadillacs SuperCruise som ventes å få veldig spennende oppdateringer. Har vunnet alle de største testene.

Tesla er frakjørt

 

 

Om MB - Drivepilot:

https://www.jdpower.com/cars/shopping-guides/what-is-mercedes-benz-drive-pilot

Artikkel om ncap test med kilder:

www.silicon.co.uk/e-innovation/research/tesla-autopilot-scored-lower-mercedes-bmw-348076/amp

 

 

🤣🤣🤣🤣 hvor mange rundkjøringer har de systemene tatt? Eller kryss? Lyskryss?

 

De er milevis bak, de vinner på sikkerhet på ncap men taper på faktisk funksjonalitet. Tesla har også implementert kamera overvåking på 3/y nå slik at score hadde gått opp da dette var en direkte klage hos Tesla.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

🤣🤣🤣🤣 hvor mange rundkjøringer har de systemene tatt? Eller kryss? Lyskryss?

 

De er milevis bak, de vinner på sikkerhet på ncap men taper på faktisk funksjonalitet. Tesla har også implementert kamera overvåking på 3/y nå slik at score hadde gått opp da dette var en direkte klage hos Tesla.

 

Jeg tipper 😂 betyr 🥺 i dette tilfelle, slik det ofte gjør.

Det er lett å ha det inntrykket uten kunnskap Salvesen - og ikke lett å orientere seg i ekkolammer. Den kjører forbi, passer seg for uttrykningakjøretøy (denne er vel litt sur), tar kryss og lyskryss. 

Slett arbeid her Salvis. Du bør løfte blikket litt, er ikke kult å gå rundt å være fanboy.

Det er som om noen av dere har lest reklame som om det var fakta - helt utrolig. Om ikke utviklingen er fra Tesla er det dritt, så viser det seg at det er jo kunnskapen det står på - hver gang. Slitsomt!

 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 4
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 minutt siden):

Jeg tipper 😂 betyr 🥺 i dette tilfelle, slik det ofte gjør.

Det er lett å ha det inntrykket uten kunnskap Salvesen - og ikke lett å orientere seg i ekkolammer. 

 

Nei det mener akkurat det emojien står for, altså latter.

 

Det er ingen tvil om at det er tesla som leverer det mest avanserte systemet til privat bilisten. Med mest funksjonalitet. 

Og det er ingen tvil om at Tesla drar inn mest data som de igjen bruker til å forbedre systemene.

Så kan en kritisere Tesla for sikkerhets aspekter, absolutt. Men de leverer det mest avanserte systemet, uten tvil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Nei det mener akkurat det emojien står for, altså latter.

 

Det er ingen tvil om at det er tesla som leverer det mest avanserte systemet til privat bilisten. Med mest funksjonalitet. 

Og det er ingen tvil om at Tesla drar inn mest data som de igjen bruker til å forbedre systemene.

Så kan en kritisere Tesla for sikkerhets aspekter, absolutt. Men de leverer det mest avanserte systemet, uten tvil. 

Kilder og data sier det motsatte - jeg jobber med testing av verktøy og utstyr til oljeindustrien. Det kan virke som nøytraliteten din ikke er helt på plass - for så bombastiske holdninger er ofte preget av dårlig info. Se bare på Bojangles her oppe som ikke hadde hørt om andre enn FSD, og hvor typisk det er for den gjengen.

Så tilbake til tema. Dere nevner datasett og metoden Tesla bruker - helt uten å vite om det er positivt eller negativt. "De får sjukt mye data" som om det gir noen umiddelbar fordel. Vel, du trenger tid i gamet for å forstå testprosesser.

Waymo har på plass alt du nevner som er helt spesielt med Tesla. Du havner i ignore-lista sammen med det rasket på dette forumet som kun lager støy.

Mer om waymo her:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Waymo

Video av Waymo her, den tar kryss/lyskryss og kjører forbi - dette visste ikke Salvesen at eksisterte og lo seg ihjel at det i det hele tatt ble diskutert:

 

 

 

 

 

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Dette er en utrolig spennende problemstilling.

Jeg antar at de beste førerassistenter/selvkjørende biler har langt færre ulykker av alle slag(skade, død,etc) enn mennesker, ellers måtte de umiddelbart ha blitt forbudt.

Så lenge mennesker kjører, så vet vi stort sett hvor feilen ligger.

Hvis vi lar datamaskiner kjøre, så blir det mer uklart om ansvaret ligger i bilen, hos sensorer, teknisk svikt, datamaskinen, programvare, programmereren, hackeren, programvareleverandøren, etc.

Dette er et etisk spørsmål.

Er det forsvarlig å la mennesker kjøre selv hvis vi med 100% sikkerhet vet at førerasssistenter gjør en bedre jobb? Vi vet da med min antagelse at det blir flere ulykker. Utifra utilitaristisk etikk, så er det da absurd å la mennesker kjøre selv, dersom bilen deres har førerassistent. Hva med biler uten førerassistent? Skal vi la de fortsette å kjøre? Jeg har kjørt ca 50 ganger rundt jordkloden uten ulykker eller over 2 millioner kilometer. Bør jeg få fortsette å kjøre selv? Hva med nye sjåfører - det eksisterer ikke statistikk på de.

Hvorfor skal vi velge utilitarisme? Vi kan velge handlingsetikk. Så lenge handlingen er god, altså så lenge man kan påvise at sjåfører kjører så godt de kan, så skal de få fortsette å kjøre. Hvordan måler vi det?

Vi kan etablere en ny maskin/menneske etikk. Hvordan vet jeg ikke.

Vi kan la flertallet avgjøre i en folkeavstemming eller som vanlig bare la politikere avgjøre saken basert på hva de føler i dag.

Dette spørsmålet kan ikke avgjøres teknisk, det må avgjøres etisk og politisk, men det er ingen lett vei.

Dersom førerassistenter etterhvert kommer opp i null ulykker eller feks 1 ulykke pr 10 millioner kilometer, hvordan kan vi da forsvare å la mennesker kjøre selv?

Vi tvinger alle mennesker i Norge som vil bygge seg hus i dag til å lage hus som er så tette at de etterhvert nesten garantert vil få fuktproblemer. Vi tvinger på dem problemer, fordi flertallet/politikerne/byråkratiet vet best. Vi tvinger dem til å betale absurd mange millioner for et nytt hus, fordi vi skal ha utallige absurde reguleringer. Ingen dør i husene sine pga byggemetode i Norge.

Folk dør og skades i trafikken.

Målt mot husbygging eksisterer det ingen grenser for hva vi kan tvinge sjåfører og fremtidige sjåfører til, for å spare liv og skade.

Det overordnete etiske spørsmålet er statens etterhvert totale kontroll på alle mennesker og alt hva de driver med, fordi staten "vet best". Det er den veien vi beveger oss og flertallet elsker det, fordi de tror det er trygt.

Etterhvert vil mennesker garantert tvinges til å innoperere datachiper, slik at samfunnet kan spare penger ved å overvåke helsetilstand, hva du spiser, hvor du var, hva du driver med, etc. Alt er til samfunnets beste, når samfunnet er standarden og individet ikke er standarden alt måles mot.

Sensur blir etterhvert noe alle vil ha, fordi alt av tanker og ord som er utenfor standarden bare er til bry.

Kollektivister, som det er 99,5% av i landet, ser samfunnet som standarden. Individualister, som det er ca 0,5% av ser individet og individets frihet til selvbestemmelse som standarden. Vi tapte for lenge siden.

Uansett hvilket område man sjekker, om det er selvkjørende biler, solceller på taket, avvikling av fossile brensler, husbygging, etc - det går alt sammen en vei. Så vi kan diskutere om staten skal bestemme alt og om teknologi skal få ta over og om hvor mange barn vi vil ha og hva vi skal spise, frem til staten etterhvert sitter med total kontroll og forteller oss disse tingene. Konsekvensene av all diskusjon om samfunnet er en illusjon av å ta valg, hvis ikke vi etablerer grenser for hva staten har rett til å bestemme.

Det er en selvmotsigelse å tenke at vi kan stanse denne utviklingen på et område vi ønsker. Flertallet er på staten sin side, så staten vil vinne frem, uansett om mange skulle ønske å ha det annerledes på et eller annet område.

Det eneste fremtidig betydningsfulle valget du har er om staten skal bestemme alt eller om staten skal settes grenser for.

Selvkjørende biler eller ikke - det er fullstendig irrelevant i den store sammenhengen.

Endret av Sindre Rudshaug
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (4 minutter siden):

Kilder og data sier det motsatte - jeg jobber med testing av verktøy og utstyr til oljeindustrien. Det kan virke som nøytraliteten din ikke er helt på plass - for så bombastiske holdninger er ofte preget av dårlig info. Se bare på Bojangles her oppe som ikke hadde hørt om andre enn FSD, og hvor typisk det er for den gjengen.

Så tilbake til tema. Dere nevner datasett og metoden Tesla bruker - helt uten å vite om det er positivt eller negativt. "De får sjukt mye data" som om det gir noen umiddelbar fordel. Vel, du trenger tid i gamet for å forstå testprosesser.

Waymo har på plass alt du nevner som er helt spesielt med Tesla. Du havner i ignore-lista sammen med det rasket på dette forumet som kun lager støy.

Mer om waymo her:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Waymo

Video av Waymo her, den tar kryss/lyskryss og kjører forbi - dette visste ikke Salvesen at eksisterte og lo seg ihjel at det i det hele tatt ble diskutert:

 

 

 

 

 

Haha tester olje utstyr og plutselig ekspert😅

 

Jeg leder en avdeling som driver med teknisk støtte innenfor 'selvkjørende' robotikk. All utdanning innenfor automasjon. Jeg har en viss pekepinn på ting jeg også, så du kan roe deg helt ned mister olje tester🤣

 

Ja jeg benekter ikke at flere har bedre systemer enn Tesla jeg, som fungerer bedre I visse områder. Men de leverer ikke til den private flåten. Som jeg spesifiserte men du ignorerte. 

Om du mener støy som i fakta så er det jo litt kjipt om du ignorerer det da, men det er jo ditt eget valg såklart mer olje tester🤣

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Haha tester olje utstyr og plutselig ekspert😅

 

Jeg leder en avdeling som driver med teknisk støtte innenfor 'selvkjørende' robotikk. All utdanning innenfor automasjon. Jeg har en viss pekepinn på ting jeg også, så du kan roe deg helt ned mister olje tester🤣

 

Ja jeg benekter ikke at flere har bedre systemer enn Tesla jeg, som fungerer bedre I visse områder. Men de leverer ikke til den private flåten. Som jeg spesifiserte men du ignorerte. 

Om du mener støy som i fakta så er det jo litt kjipt om du ignorerer det da, men det er jo ditt eget valg såklart mer olje tester🤣

Jeg er ekspert i testing, oppdragene er for oljebransjen siden den er såpass lukrativ i dette landet.

Du sitter med kundeservice, viktig jobb 👍

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (Akkurat nå):

Jeg er ekspert i testing, oppdragene er for oljebransjen siden den er såpass lukrativ i dette landet.

Du sitter med kundeservice, viktig jobb 👍

 

Oh wow we got a badass over here 😅 tipper du er slegge mekaniker med trykk testing sertifikat og aldri har skrevet en eneste linje med kode. Jeg er ekspert innenfor elektrisk automasjon. Vi startet med utvikling/programmering selvkjøring i introduksjonsfaget på universitetet. 

Og nei jeg driver ikke med kundeservice, jeg driver med ledelse innenfor teknisk støtte. 

Påtide å skjerpe seg nå å diskutere saklig, mr sleggefett.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (21 minutter siden):

Oh wow we got a badass over here 😅 tipper du er slegge mekaniker med trykk testing sertifikat og aldri har skrevet en eneste linje med kode. Jeg er ekspert innenfor elektrisk automasjon. Vi startet med utvikling/programmering selvkjøring i introduksjonsfaget på universitetet. 

Og nei jeg driver ikke med kundeservice, jeg driver med ledelse innenfor teknisk støtte. 

Påtide å skjerpe seg nå å diskutere saklig, mr sleggefett.

 

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (3 minutter siden):

Jesus, er du 13 år eller? Prøv å holde deg saklig, jeg kommenterte hva du sa. Jobben min innebærer at jeg må forholde meg nøytral - noe du ikke får til.

Jeg har skrevet mye kode, er tidligere CNC Operatør og teknisk tegner for et selskap som lager forsvarsmatriell. Så bar det videre til programmering i en årrekke før jeg teamet opp med en av verktøymerkene jeg samarbeidet med for å utvikle der. Men personangrepene klarer vi oss sikkert uten.

Nei det er jeg ikke, å ikke klag til meg om saklighet det var du som startet pisse konkuransen. 

Haha CNC programmering er da ikke kode 🤣 Men ja, ser jeg hadde rett med mask å mekk tippingen min.

Igjen, det var du som startet med personangrepene, så ikke klag når du tar deg nær. 

Prøv å vær saklig å diskuter det som kommer opp i steden, men det har du jo bare droppet. 

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Nei det er jeg ikke, å ikke klag til meg om saklighet det var du som startet pisse konkuransen. 

Haha CNC programmering er da ikke kode 🤣 Men ja, ser jeg hadde rett med mask å mekk tippingen min.

Igjen, det var du som startet med personangrepene, så ikke klag når du tar deg nær. 

Prøv å vær saklig å diskuter det som kommer opp i steden, men det har du jo bare droppet. 

Jeg kommenterte da du lo deg ihjel av at i ingen andre systemer klarte å ta rundkjøringer. Da jeg avkledde argumentet ditt gikk du fullstendig i lås, nå er det jo bare komisk med alle usakligheter. 

Har du ikke lenger noe å komme med er det bare å få fullstendig ad-hominem.

Edit: at jeg kaller deg fanboy etter å ha gått så hardt ut er kanskje litt skarp ordlegging, og jeg er veldig lei om det såret følelsene dine. Du bare gikk så hardt ut uten, helt uten kunnskap, så jeg synes det var litt artig - og typisk.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 5
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 minutt siden):

Jeg kommenterte da du lo deg ihjel av at i ingen andre systemer klarte å ta rundkjøringer. Da jeg avkledde argumentet ditt gikk du fullstendig i lås, nå er det jo bare komisk med alle usakligheter. 

Har du ikke lenger noe å komme med er det bare å få fullstendig ad-hominem.

Det var du som startet pissekonkuransen, så ikke prøv deg engang. 

 

Jeg har kommet med mange ting jeg, men du klarer ikke å kommentere de. Du refererte til Waymo selv om jeg spesifiserte at jeg snakket om den private industrien. Også fortsatte du bare med pisse konkuranse og truet med ignore liste som du tydligvis glemte. 

Men jeg er enig med det siste her og som jeg har sagt flere ganger til deg allerede, kom med noe saklig eller ta slegge fettet med deg i skammekroken!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 timer siden):

Det var du som startet pissekonkuransen, så ikke prøv deg engang. 

 

Jeg har kommet med mange ting jeg, men du klarer ikke å kommentere de. Du refererte til Waymo selv om jeg spesifiserte at jeg snakket om den private industrien. Også fortsatte du bare med pisse konkuranse og truet med ignore liste som du tydligvis glemte. 

Men jeg er enig med det siste her og som jeg har sagt flere ganger til deg allerede, kom med noe saklig eller ta slegge fettet med deg i skammekroken!

Jeg har lagt ved kilder til ting jeg har påstått, og jeg har også påpekt ting du sier som ikke stemmer overhodet. Det er bare å scrolle litt tilbake.

Det første innlegget ditt i samtalen er at du tilsynelatende ler deg ihjel av at andre ikke har funksjoner som eksisterer. Jeg sier du har lite peiling og pissekonken er igang.

Jeg sier jeg driver med testing - du går rett på ad-hominem. Det er helt greit for meg at du gjør det, du klarer på en måte å slå hull på egen argumentasjon ved å oppføre seg sånn. 

Jo mindre kunnskap man har, dess mer lyd lager man - ofte i form av smilefjes og personangrep her på forumet. Jeg antar at diskusjonen har fått blikket litt over på hva andre driver med - så får vi se hva fremtiden bringer.

I 2021 lanserte Merc nivå 3, BMW like bak med en hel masse andre kule funksjoner 

Tesla skulle visst ha nivå 5 i 2020, men sliter med nivå 2 implementering ennå. Du kan jo prøve å få bilen din til å ta av motorveien selv eller bruke summon - det virker ca 1/50 ganger. Og det har jeg testet selv.

Musk,2020:

“I’m extremely confident that Level 5 autonomy, or essentially complete autonomy, will happen, and I think it will happen very quickly,” Musk said in a video message to the World Artificial Intelligence Conference in Shanghai. “I remain confident that [Tesla] will have the basic functionality for Level 5 autonomy complete this year.”


 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...