Gå til innhold

Er det bra at Tesla også blir en strømleverandør for andre elbiler?


Anbefalte innlegg

oophus skrev (3 timer siden):

Jeg snakket om nettverket ville åpnes eller ikke. Det var stor motvilje og argumenter til hvorfor det ikke ville skje, mens jeg pekte på det som nettopp skjer og prøvde forklare hvorfor det var påtvunget der vi fikk innsikt i at Tesla ofte søker om å bygge nettverk uten å kjøpe eiendommen selv. Når de nå velger å åpne nettverket så virker det som om det er regelen over unntaket. Altså er det ikke Teslas eiendom, og det er tøys å gi bort areal til et lukket nettverk.

Tja, vi kunne jo lagt ned et generelt forbud mot leie av eiendom og satt millioner av nordmenn i en umulig boligsituasjon og ditto for titusner av bedrifter? Eller hva var poenget ditt? At leie bare er umoralsk / galt når det er Tesla som er leietaker? og at du vil være overdommer for hva som er riktig pris for eiendommen?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (34 minutter siden):

“Additiloanly, all our Supercharger energy will be 100% renewable in 2021.”

- Jeg kan ikke se hverken ordet selvforsynt eller solceller i den setninga. Ei heller noe referanse til Elon Musk. Jeg betrakter påstanden din som ren bambus inntil du eventuelt underbygger den med noe substansielt.

Du er nødt til å være blind. 
image.png.964f26e4300d70ee8fc58edcaaf330b1.png

Den kilden vi prater om nå er fra 2021 og er beviset rundt tøyset du kom med rundt "kjepphest" kommentaren din. Ta den kommentaren og sleng den der sola aldri skinner så lenge du kommer med slikt tøys uten å beklage uttalelsene hver gang du blir tatt i det. 

Simen1 skrev (23 minutter siden):

10 år er en helt grei frist for å bli ferdig med ting. Det er knyttet til hvor lenge man er pliktig å arkivere regnskap, baktransaksjoner og foreldelsesfrister ovenfor skatteetaten.

Etter at oppgraderingen er nedbetalt så kan kunder komme til uten ekstrakostnader. Altså eksisterer det lokasjoner der dette er mulig.
 

 

Simen1 skrev (20 minutter siden):

Rettet sitatet. Jeg blir sikkert beskyldt for flisespikking igjen, men det får så være. Norske biler blir ca 18 år i medianverdi (for å flisespille på det også). Hvordan det slår ut for ulike nyere bilmodeller har jeg dessverre over hodet ingen tall på, men du må gjerne dele de tallene du har hvis du har noen.

 Hva i all verden er det du egentlig diskuterer? Hvorfor påstår du at Leaf vil leve ~18 år +/- for så å hoppe bort fra ditt eget utgangspunkt når man allerede ser greit med Leaf modeller på skrapen. Batteriretur tar inn Leaf batterier nå fordi de allerede har startet å dukke opp i nok skala. 

Det å bruke 1 Gen Leaf som en grunn til å ikke åpne nettverket er som sagt tøys og tull. 

Endret av oophus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Simen1 skrev (12 minutter siden):

10 år er en helt grei frist for å bli ferdig med ting. Det er knyttet til hvor lenge man er pliktig å arkivere regnskap, baktransaksjoner og foreldelsesfrister ovenfor skatteetaten.

Med syvende far i huset-stemme: "Da jeg var ung kjøpte vi en trafo som var noe større enn det kunden bestilte og da ble heller ikke anleggsbidrag for det overskytende betalt, så nå drasser jeg fram en falmnet kvittering fylt ut med fyllepenn for å indeks-regulere de 14,5 skillingene til dagens verdi for å fakturere deg" Du skjønner at man ikke kan holde på sånn?

Dette var et dårlig argument. Store investeringer strekkes normalt over langt mer enn ti år. En av grunnene til de høye hurtigladeprisene i Norge er finansieringsmodellen for å nevne noe. Mange andre land har et mye lengre perspektiv og kan dermed tilby langt lavere priser.

Lenke til kommentar
trikola skrev (33 minutter siden):

De som 'gir bort' arealet får økt omsetning igjen for det av de som venter på ladingen. I Vestby er SuC bygget på arealet til Vestby Storsenter, kanskje 70 m til nærmeste inngang.

Jepp, og de som gir bort areal velger i større og større grad nå å forbeholde arealet til åpne ladenettverk slik at man kan tiltrekke alle kunder og ikke kun én kunde med elbiler i et land der merket mister markedsandeler. Altså et av flere tvungne grunner for at Telsa før eller siden må åpne nettverket sitt. 

trikola skrev (33 minutter siden):

De fleste andre steder jeg kjenner tilhører arealet en veikro, stor bensinstasjon, McDonalds eller liknende.

Ja jeg også mistenker at Tesla i størst mulig grad har søkt slike muligheter fremfor å leie/kjøpe land. Når man så har sett at Tesla har reagert på at offentlig land ikke blir gitt ut til dem som før, så tilsier jo det at de har fått endel offentlig land for ladenettverket. Altså er nettverket subsidiert, og man vil før eller siden se krana strupes for å tilpasses åpne nettverk. Det sier seg selv. Ergo åpner Tesla også nettverket slik at tilgangen til slikt åpnes igjen. 

Ærlig talt. Hvorfor skulle Tesla ha åpnet nettverket sitt, når kundene i stor grad bruker det nettverket for gratis PR og salg inn til produktene deres? Godene for å åpne nettverket må altså være større for Tesla enn å holde det lukket. Hvor mange argumenter finner man for dette? Det er de argumentene som faktisk stemmer, og ikke alt det andre tøyset man har sett her inne tidligere. "Premium feel" med et designert nettverk veier altså mindre enn større mulige fortjenester på et åpent nettverk, og det er selvfølgelig derfor Tesla også skal åpne nettverket. Det er som sagt påtvunget så lenge nettverket koster mer og mer å betjene jo større det blir, og man kan ikke lengre kaste kostnadene på bilene når alternativene ikke har den merkostnaden mot sine biler. Da må nettverket før eller siden driftes av seg selv, og vekst må helst komme som før - med subsidier så langt det lar seg gjøre.  

Endret av oophus
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (22 minutter siden):

Da må man også åpne førerdøra ut i en trafikkert gate, stige ut i den trafikkerte gata og det samme på vei tilbake. Det får være måte på å dreie verden rundt en corner case.

Jeg tror de fleste kjørelærere og forsikringsagenter vil si at det tryggeste for alle er at man parkerer på høyre side der det er høyrekjøring. Det må da være mye farligere å krysse motgående kjørefelt to ganger enn å åpne førerdøra? De miljøbevisste har jo også gjerne passasjerer som må ut selv om man parkerer på venstre side av veien.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Simen1 said:

Det er en unødvendig risiko å måtte parkere sånn at førerdøra går i veibanen der det kan være andre biler som kjører og at sjåføren må stige ut i den samme trafikkerte veibanen. Klart man kan vente på en passende luke, men det er en unødvendig risiko. Derfor bør man parkere med førersiden inn mot fortauet.

Du får være glad du bor i norge da. Du skal ikke lengre enn til Sverige før det å parkere mot kjøreretningen medfører bot eller tauing. Å parkere mot kjøreretningen er stort sett regnet som mer riskikabelt i det du parkerer eller starter opp igjen siden du da må rett ut i en u-sving eller krysse motgående kjørefelt. Også i norge vil du finne at det er fint få som prøver seg på å parkere mot kjøreretningen.

Så det å støtte gatelading er alene god nok grunn til at høyre side er det riktige valget for ladekontakten. Selv om man skal sette seg på bakbena å insistere på å tvinge folk til å parkere mot kjøreretningen bare fordi en youtuber som sannsynligvis aldri lader på gateparkering sier det er 'riktigst å ha kontakten til venstre' er det altså noen regioner hvor det simpelten er ulovlig. Dette ser da også ut til å være normalposisjonen for de fleste nye elbiler fra CCS land (Husk at AC og DC kontakten er separat i ChaDeMo land)

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
On 7/25/2021 at 12:32 AM, AL123 said:

Jepp, en genuin drittbil, som det meste Toyota lager...

Er det veldig slitsomt å være så mye sinna? Du er sint på Musk, og på Tesla. Og på Toyota. Ny kone og en boksesekk kanskje? 

Har flere trofaste Toyota eiere i familien, og uten å vite sikkert, jeg ser jo ikke faktura fra verkstedet, så virker det som Toyota lager temmelig driftssikre biler som ruller og ruller med relativt få problemer? Hva gjør Toyota til drittbiler? Jeg tenker at Toyota ikke lager veldig spennende biler selv om annenhver mann og kvinne i landet en periode kjørte avensis stasjonsvogn. De er litt tam, litt kjedelig liksom Men drittbil? Landcruiser er vel så tett på skuddsikker som det er mulig å komme? Corolla ser en jo fortsatt veiene, selv om de er fra mange tiår tilbake. Sikkert mange bra Toyota, bra som i driftssikker da? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 23.7.2021 den 19.55):

Edit: Bilene burde og kopiere Tesla sin løsning med en knapp på ladekabelen for å åpne ladeluken og for å løse ut kabelen. Er genialt.

Synes det systemet er ganske tungvint jeg. Luken åpner seg når jeg trykker på den, og kabelen løser jeg ut ved å bruke fob eller app. Bruker aldri knappen på ladekabel, da må jeg jo stå og vente på at den løser ut. Løser jeg den ut når jeg er på vei mot bilen sparer jeg minst 2-3 sekunder ;)

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Synes det systemet er ganske tungvint jeg. Luken åpner seg når jeg trykker på den, og kabelen løser jeg ut ved å bruke fob eller app. Bruker aldri knappen på ladekabel, da må jeg jo stå og vente på at den løser ut. Løser jeg den ut når jeg er på vei mot bilen sparer jeg minst 2-3 sekunder ;)

Tar type 1 sekund fra man trykker den inn til den løser ut på Model 3 så ikke mye venting.

Heller ikke keyfob der (med mindre man kjøper en) så mye enklere enn å bla frem appen. 

Jeg bruker Tesla lader på jobb med knapp, og en lader uten knapp når jeg besøker foreldene mine og er ikke i tvil om hva som er enklest :p

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Synes det systemet er ganske tungvint jeg. Luken åpner seg når jeg trykker på den, og kabelen løser jeg ut ved å bruke fob eller app. Bruker aldri knappen på ladekabel, da må jeg jo stå og vente på at den løser ut. Løser jeg den ut når jeg er på vei mot bilen sparer jeg minst 2-3 sekunder ;)

Bilen min er jo allerede 'våken' når jeg nærmer med mobilen i lomma, riktignok er det ganske ofte at jeg åpner en dør for å kaste inn ryggsekken e.l. og senest da er bilen klar slik at ladekabelen løser ut uten venting. Fob har jeg aldri sett behov for.

Noen ganger går jeg i garasjen gjennom porten istedenfor gjennom en inngang i overetasjen- Da bruker jeg homelink fra appen på vei til garasjen for å åpne porten. Da er bilen også helt våken når jeg ankommer.

Så skal jeg gjerne innrømme at connectivity fra app til bil kan være en PITA, men det er et annet problem. Vet ikke hvordan det er med FOB

Lenke til kommentar
frohmage skrev (3 timer siden):

Jeg tror de fleste kjørelærere og forsikringsagenter vil si at det tryggeste for alle er at man parkerer på høyre side der det er høyrekjøring. Det må da være mye farligere å krysse motgående kjørefelt to ganger enn å åpne førerdøra? De miljøbevisste har jo også gjerne passasjerer som må ut selv om man parkerer på venstre side av veien.

Igjen: Du henger det opp i en cornercase. Folk lader bilene sine mange andre steder også. Jeg har ikke noe tall for hvor mange prosent som gateparkerer i toveiskjørte gater, men det er sannsynligvis ikke noe stort tall. Kjøreskolelærere får ha sin mening om saken. Veieier vil sikkert ha en helt annen: Gatene bør bli enveiskjørte. Det frigjorte arealet kan man tildele fotgjengere, syklister, gatecafeer, eller kanskje til og med bilistene. F.eks skråparkering i stedet for parkering parallelt med gata, eller parkering på begge sider i stedet for bare den ene siden. Mange muligheter.

Lenke til kommentar
oophus skrev (4 timer siden):

Jepp, og de som gir bort areal velger i større og større grad nå å forbeholde arealet til åpne ladenettverk slik at man kan tiltrekke alle kunder og ikke kun én kunde med elbiler i et land der merket mister markedsandeler. Altså et av flere tvungne grunner for at Telsa før eller siden må åpne nettverket sitt. 

Tvungne grunner faktisk! Du er veldig glad i tvang når det kommer til Tesla. Hva Tesla gjør får være opp til de. Kanskje staten stepper inn for de andre bilprodusentene og betaler deres innskudd i ladenettverket? Er tilbudet godt nok takker sikkert Tesla ja, men er det sånn vi ønsker å bruke skattepenger? Ta utvalgte regninger for VW, Hyundai, Kia etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

  

13 hours ago, Covido said:

Herre min hatt for en tåpelig demonisering av meningsmotstandere. Man kunne fint innført regler som krevde at nye ladere skulle vært åpne for alle bilmerker på et tidlig stadium. Da hadde man sluppet denne idiotiske situasjonen man har havnet i. 

 

Hm. Kunne man nå egentlig det? Når supercharger nettverket ble bygd var det vel "nesten ikke levende sjel"bortsett fra Tesla, Tesla kunder og BEV fanboys som trodde BEV ville ha noen som helst mulighet til å bli et kommersielt produkt. Det har ikke manglet på dystre spådommer om når Tesla vil knele og skrives i null. 

Problemet med standarder er jo stort, vhs vs beta er nevnt i tråden. Men det har jo vært mange slike "kriger" og sjeldent myndigheter engasjerer seg. EU gjorde vel det på ladekabler til mobiler, men det var mindre kostnadsdrivende enn om de nå skulle gjort noe med ladestandard for el biler. Burde de gjort det tidligere? Før supercharger da? Det var ikke en reell problemstilling da, veldig få trodde på elbiler, og ingen så for seg at det burde finnes en felles standard for lading. Det var for sent å gjøre noe når superchargernettverket vokste og det også kom konkurrenter. Politikerne er bare vanlige folk som deg og meg, de kan ikke se fremtiden bedre enn oss. Og de fleste trodde inntil bare for noen få år tilbake at elbiler var en drøm som aldri ville bli noe av. Dildobiler ble elbiler ofte kalt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (4 timer siden):

Du er nødt til å være blind. 
image.png.964f26e4300d70ee8fc58edcaaf330b1.png

Den kilden vi prater om nå er fra 2021

Du sa "Dette er noe EM fremdeles gjentar,", men linken du viser til viser ingen meldinger fra Musk. Ei heller noen sitat om solceller.
Electrec skriver

Sitat

 

In 2017, CEO Elon Musk said that Tesla plans to add solar and batteries to all Supercharger stations and eventually disconnect most of them from the grid.

This has yet to happen.

 

Klikker du videre på linken så står Musk sitt faktiske sitat:

 

Sitat

All Superchargers are being converted to solar/battery power. Over time, almost all will disconnect from the electricity grid.

— Elon Musk (@elonmusk) June 9, 2017

Altså ingen tidsestimat ble gitt. Dette er historien om ei fjær som ble til fem høns. 

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

  

14 hours ago, oophus said:

TM3 er en bil kun designet for å være TM3. De klarte ikke engang å dele plattform med TMY. Toyota's bil er en bil på en felles plattform hos ei produsent som må sørge for at de holder 10 millioner produserte biler i året.  Du forstår sikkert hvorfor slikt er påtvunget tidlig i et skifte. Toyota kan ikke bare kutte ut produksjonslinjer på biler de tjener penger på til biler de ikke ville tjent penger på. Alt blir styrt av etterspørsel, og Toyota er først og fremst et Japansk firma med sine utfordringer der de importerer energi. 

 

Toyota er vel først og fremst en global aktør med hovedsete i Japan? 9.5 mill solgte Toyota globalt i 2020, 1.45 mill solgte Toyota i Japan i 2020. Det globale salget til Toyota var altså over 6.5 ganger større enn hjemmesalget i Japan. Hva som skjer i Japan er viktig nok det for Toyota, men det er neppe det som setter kompasskursen hos dem. For mesteparten av bilene de produserer er for det globale markedet. 

 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ofte er problemet lokale kommuner. På Støren så nekter kommunen aktører å sette opp ladere ved E6 på Circel K for dette bryter med en gammel kommunedelplan og vil utlyse stykkevis fortetning. det er på en stor ledig plass som bensinstasjonen har ledig. Helt høl i hode hvis man setter seg inn i saken. Området er kjøpesenter og hva det har med fortetning som du begrunner avslaget med er hinsidig all fornuft. Er man elbil hater så ja, da er det fornuft i avslaget

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

Altså ingen tidsestimat ble gitt. Dette er historien om ei fjær som ble til fem høns. 

Du glemmer antallet ganger han har sagt tilsvarende mellom disse to datoene. Om du trur han har nevnt dette én gang så tar du feil. Dette er en regelmessig "pump" han bruker når aksjen når kritiske punkter teknisk sett sammen med mange andre lovnader. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (8 timer siden):

  

 

Hm. Kunne man nå egentlig det? Når supercharger nettverket ble bygd var det vel "nesten ikke levende sjel"bortsett fra Tesla, Tesla kunder og BEV fanboys som trodde BEV ville ha noen som helst mulighet til å bli et kommersielt produkt. Det har ikke manglet på dystre spådommer om når Tesla vil knele og skrives i null. 

Problemet med standarder er jo stort, vhs vs beta er nevnt i tråden. Men det har jo vært mange slike "kriger" og sjeldent myndigheter engasjerer seg. EU gjorde vel det på ladekabler til mobiler, men det var mindre kostnadsdrivende enn om de nå skulle gjort noe med ladestandard for el biler. Burde de gjort det tidligere? Før supercharger da? Det var ikke en reell problemstilling da, veldig få trodde på elbiler, og ingen så for seg at det burde finnes en felles standard for lading. Det var for sent å gjøre noe når superchargernettverket vokste og det også kom konkurrenter. Politikerne er bare vanlige folk som deg og meg, de kan ikke se fremtiden bedre enn oss. Og de fleste trodde inntil bare for noen få år tilbake at elbiler var en drøm som aldri ville bli noe av. Dildobiler ble elbiler ofte kalt. 

Man måtte ikke innføre slike regler før den første stasjonen ble bygget. Man kunne enkelt og greit si at alle nye stasjoner må være åpne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (8 timer siden):

  

 

Toyota er vel først og fremst en global aktør med hovedsete i Japan? 9.5 mill solgte Toyota globalt i 2020, 1.45 mill solgte Toyota i Japan i 2020. Det globale salget til Toyota var altså over 6.5 ganger større enn hjemmesalget i Japan. Hva som skjer i Japan er viktig nok det for Toyota, men det er neppe det som setter kompasskursen hos dem. For mesteparten av bilene de produserer er for det globale markedet. 

 

Ja, det ble en klønete setning. Jeg mente at Japan som land har sine utfordringer, der Toyota tar og jobber for å prøve å løse utfordringene. Hvis man klarer å løse Japan's utfordringer, så er de globale utfordringene enklere å angripe.  Jeg har nevnt Toyotas Environment Challenge 2050 med sin Toyota Environment Action Plan innad i dette. Det er planer med 5 års mål som oppdateres hvert femte år. Om man vil se hva Toyota ønsker å gjøre samt gjør for klimaet så ta en kikk der. Det å kun legge all fokus på kun personbiler i dette blir bare tøys. 

Toyota gjør ekstremt mye mer, og er involvert i mer sektorer enn noen annet konsern. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (2 timer siden):

Du glemmer antallet ganger han har sagt tilsvarende mellom disse to datoene. Om du trur han har nevnt dette én gang så tar du feil. Dette er en regelmessig "pump" han bruker når aksjen når kritiske punkter teknisk sett sammen med mange andre lovnader. 

Dette går vel inn i massen av udokumenterte påstander du kommer med. Du prøvde en, men bommet litt. Jeg sier ikke du tar feil, men det er en gjentagende greie med argumentasjonen din hvor du påstår noe uten dokumentasjon og når noen påpeker at det er feil, påstår du noe annet - som nå. Mildt irriterende for da glir diskusjonen over i kildebruk og ikke argumentet i seg selv. 

Igjen, jeg sier ikke du tar feil. Og jeg håper vi ser soldrevne superladere som i kombinasjon med batterikapasitet gjør at man kan sette opp ladere uavhengig av strømnettet. Det er jo en naturlig utvikling. Men det er ingenting med dagens strategi som ser ut til å støtte at det har en datostempling. 

Endret av OscarMike1
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...