Gå til innhold

Alle innbyggere i Norge har 2,4 mill i formue, hvorfor


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke helt sikker på hvorfor størrelsen på pensjonsfondet skulle eliminere at studenter og andre uten tilstrekkelig inntekt lever under fattigdomsgrensa. Det er skatt og utjevningspolitikk som er grunnpilarene i velferdssamfunnet som er virkemidlene for eliminering av fattigdom. Pensjonsfondet skal brukes til å dekke inn noen saftige lovnader som ble gitt etter krigen, og er fortsatt ikke stort nok til til det, siden man begynte å spare flere tiår for sent. Derav endringene i pensjon som gjør at de yngre i større grad vil falle under fattigdomsgrensa når de i større grad blir uføre siden pensjonsalderen er skissert hevet til først 72 og deretter 75 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Dart - du tar feil så det gir gjenklang i hele forumstråden.
Se her: https://forskning.no/samfunnsokonomi-ny-samfunnskunnskap/hvor-mye-skatt-betaler-vi-i-norge/268353

Sitat

– Ikke høyt skattenivå

– Vi har ikke et så høyt skattenivå i Norge som enkelte liker å framstille det som, sier Vidar Christiansen, professor emeritus ved Økonomisk institutt på Universitetet i Oslo (UiO). 

Og selv på tross av at vi er "midt på treet" når det gjelder skatt - får vi tjenester og velferdsgoder som ingen andre land kan måle seg med. Jeg er selv ufør; betaler 75 000 kr,- i skatt i året. Det gjør jeg med glede. Hvis jeg absolutt vil unngå skatt, kan jeg ta med meg trygda til et land Norge har skatteavtale med, slik som Portugal - og heller betale en frivillig trygdeavgift til Norge. Men det mener jeg hadde vært en hån mot hele velferdssamfunnet vårt. Ikke det å flytte i seg selv. Men det å flytte for å unngå skatt på inntekt. 

En som har vedvarende lav inntekt har en rekke velferdsgoder som vedkommende kan bruke. Faller man under minstesatsen for livsopphold på 9 200 kr,- pr mnd + boutgifter; kan man søke NAV om ekstra midler til f.eks. tannlegeutgifter eller andre uforutsette utgifter. I tillegg får man støtte av Husbanken til boutgifter. Man kvalifiserer til ganske mye ymse med lav inntekt. En ufør får også 50% rabatt på offentlig transport, kulturelle aktiviteter og lignende. Personlig sparer jeg vel en 1000-lapp i måneden på det. 

Jeg syns folk skal slutte å syte over inntektsskatt. Men mitt inntrykk er at nordmenn flest er oppegående nok til å ikke sippe over inntektsskatten - slik som veldig mange andre land gjør. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (11 minutter siden):

@Dart

Jeg syns folk skal slutte å syte over inntektsskatt. Men mitt inntrykk er at nordmenn flest er oppegående nok til å ikke sippe over inntektsskatten - slik som veldig mange andre land gjør. 

Det er svært få i Norge som klager over inntektsskatten. De som klager er en liten minoritet. Folk flest som er kjent med hvordan velferdssamfunnet fungerer i Norge, klager ikke på skatten.

Mitt inntrykk av de som klager er personer med mye rikdom fra før og/eller personer som "har levd på samfunnet lenge" og kommet seg ut i jobb.

Velferdsnorge sitt paradoks er at jobb ikke alltid lønner seg økonomisk. Forestillingen om at alle egentlig vil ha jobb framfor å få ytelser er nok en gammel tankegang.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Skjønner ikke at folk tror dette er "våre" penger. Bare siden en har "rødt" pass. Det er ikke slik det fungerer, ta deg en jobb. 

Å være på toppen av velferdskaka, med kun fokus på "mine rettigheter" og "meg, meg og så meg holdning" passiviserer visse grupper innbyggere.

Må innrømme at jeg har slitt litt i mine 20 år med sosialt arbeid. Har noen ganger falt i tullete tanker om hvorfor gidder jeg å jobbe når jeg kunne hatt flere goder og bedre levestandard uten jobb. Særlig det med å ha gratis strøm, slippe å fryse på vinteren. Når man har barn er det utrolig hvor mye man får fra samfunnet av aktivitet, idrett og arrangement gratis. - Hvis man er totalforsørget av samfunnet. 

Så fattigdom i Norge er litt tull. Det blir som å få adgang til gratisbutikken og bare se på pengeseddelen man har i hånda. 

Da har nok ikke jeg mer å bidra med i denne tråden. Har sagt mitt 😊

 

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (50 minutter siden):

@Dart - du tar feil så det gir gjenklang i hele forumstråden.
Se her: https://forskning.no/samfunnsokonomi-ny-samfunnskunnskap/hvor-mye-skatt-betaler-vi-i-norge/268353

Og selv på tross av at vi er "midt på treet" når det gjelder skatt - får vi tjenester og velferdsgoder som ingen andre land kan måle seg med. Jeg er selv ufør; betaler 75 000 kr,- i skatt i året. Det gjør jeg med glede. Hvis jeg absolutt vil unngå skatt, kan jeg ta med meg trygda til et land Norge har skatteavtale med, slik som Portugal - og heller betale en frivillig trygdeavgift til Norge. Men det mener jeg hadde vært en hån mot hele velferdssamfunnet vårt. Ikke det å flytte i seg selv. Men det å flytte for å unngå skatt på inntekt. 

En som har vedvarende lav inntekt har en rekke velferdsgoder som vedkommende kan bruke. Faller man under minstesatsen for livsopphold på 9 200 kr,- pr mnd + boutgifter; kan man søke NAV om ekstra midler til f.eks. tannlegeutgifter eller andre uforutsette utgifter. I tillegg får man støtte av Husbanken til boutgifter. Man kvalifiserer til ganske mye ymse med lav inntekt. En ufør får også 50% rabatt på offentlig transport, kulturelle aktiviteter og lignende. Personlig sparer jeg vel en 1000-lapp i måneden på det. 

Jeg syns folk skal slutte å syte over inntektsskatt. Men mitt inntrykk er at nordmenn flest er oppegående nok til å ikke sippe over inntektsskatten - slik som veldig mange andre land gjør. 

Ja skatten I Norge er lav helt til en begynner å tjene godt. Da har en ganske hard beskatning. Men det er helt fair i mitt syn, da tjener en godt til livets opphold. Personlig skatter jeg 50%+ av alt som jeg øker i lønn nå, men det er fair nok. Man får så latterlig mye igjen i Norge for å betale skatt, i motsetning til de fleste andre plasser. Vi er nok ikke best i klassen, men en trenger ikke å sutre av den grunn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Kris85 said:

EU sin fattigdomsgrense er 60% av den såkalte medianinntekten som er på 44 000 kr,- pr mnd her i Norge. Men siden de fleste i Norge tjener langt mer enn det som strengt talt er nødvendig - så syns jeg begrepet "fattig" er helt feil å bruke her. Lavlønnet passer mye bedre. Tjener man under 247 000 kr,- i året er dette altså "fattigdomsgrensa" i gåseøyne. 247 000 er LANGT mer enn hva man trenger til mat, husleie og andre utgifter. Den største konsekvensen er derimot det sosiale klasseskille, psykososiale og levekår sammenliknet med resten av samfunnet. 

Uansett, Oljefondet for det meste plassert i utlandet. Det betyr at det ikke er NOK i verdier, men annen valuta - for det meste USD. Skal disse pengene inn i Norge; og veksles inn i NOK - så mister NOK mye av sin verdi. Dette er ganske enkelt å forstå. 

Ved å tømme oljefondet mister også Norge en viktig inntekt. Staten Norge bruker 250 000 kr,- pr år på hver eneste innbygger her i landet. Det er LANGT mer enn det de fleste av oss skatter. Du får velferdsgoder, gratis tjenester og en forsikring i form av trygdeordning, pensjon og helsehjelp som ligger i verdensklassen! Skulle oljefondet tappes; vil det føre til reduserte tjenester - som igjen fører til en sosial skjevfordeling i samfunnet - bare i enda større grad.

Man trenger ikke hete Einstein for å forstå dette. 

Hvordan kan 247.000 i året være langt mer enn hva man trenger for å klare seg greit? Hvor må man da bo, hvilken strømavtale skal man ha og hva slags mat handler og spiser man for å klare seg på -langt- mindre?

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Hvordan kan 247.000 i året være langt mer enn hva man trenger for å klare seg greit? Hvor må man da bo, hvilken strømavtale skal man ha og hva slags mat handler og spiser man for å klare seg på -langt- mindre?

Jeg skrev også: " Den største konsekvensen er derimot det sosiale klasseskille, psykososiale og levekår sammenliknet med resten av samfunnet. "

Her er SIFO sitt referansebudsjett for en enslig voksen person.

image.png.acef942f85fa7c1690f51cf8e0d02c63.png

128 000 i året

Dessuten; er disse satsene ikke akkurat sparsommelige. 2000 kr på mediebruk og fritid for eksempel. Ikke en absolutt nødvendig kostnad. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

- Med 800,- i reise så får man kanskje et månedskort til den lokale bussonen. Men prisen her har vel økt siden sist jeg sjekket.

- 3600 til mat er ikke mye selv for en enslig men jeg har klart meg på vesentlig mindre for 30 år siden når jeg levde på nudler, ris og det billigste skvipet man fikk kjøpt (ikke alltid så bra for helsa).

Men det er ting jeg ikke ser her som: Husleie, strøm, forsikring, lege/tannlege osv.

Det meste av mediebruk posten går også til å dekke den pålagte avgiften til NRK hvert år. Uten pålagt NRK lisens hadde ikke denne vært så stor. Nå ble vel NRK lisens endret til å gå på skatteseddel så det ikke rammer de med liten inntekt like mye.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

- Med 800,- i reise så får man kanskje et månedskort til den lokale bussonen. Men prisen her har vel økt siden sist jeg sjekket.

- 3600 til mat er ikke mye selv for en enslig men jeg har klart meg på vesentlig mindre for 30 år siden når jeg levde på nudler, ris og det billigste skvipet man fikk kjøpt (ikke alltid så bra for helsa).

Men det er ting jeg ikke ser her som: Husleie, strøm, forsikring, lege/tannlege osv.

Det meste av mediebruk posten går også til å dekke den pålagte avgiften til NRK hvert år. Uten pålagt NRK lisens hadde ikke denne vært så stor. Nå ble vel NRK lisens endret til å gå på skatteseddel så det ikke rammer de med liten inntekt like mye.

SIFO benytter et referansebudsjett - det er basert på et gjennomsnitt av det faktiske forbruket i Norge. Så i snitt, bruker folk i Norge (helt konkret) 800 i kollektivt og 3600 i mat. Noen bruker mer, og noen mindre. Men det er snittet. 

Når det gjelder den tidligere NRK-lisensen var dette litt over 200 kr,- pr mnd, altså 10% av oppgitt post. 

Husleie, strøm, forsikringer er boutgifter og ikke livsoppholdsutgifter - det er et helt annet budsjett.

Personlig er jeg 35 år og ufør. Her er mitt forbrukerbudsjett:

Mat og husholdning: 2000 kr,-
Transport: 500 kr,-
Mobil: 100 kr,-

Slik har jeg klart meg fint i mange år. Men så er jeg mer prisbevisst enn folk flest, og prioriterer litt annerledes. Poenget mitt er at man kan fint leve billig og godt i Norge, på lite penger - om man går inn for det. Jeg føler meg ikke fattig fordi jeg bruker 2000 kr,- på mat. I matbudsjettet mitt kjøper jeg både øl og cola i ny og ne, og det meste jeg har lyst på. Forskjellen er at jeg unngår ferdigmat som koster vesentlig mer enn dersom man lager ting fra bunnen av selv. Så graver jeg i datohylla etter kjøtt som jeg fryser ned hver gang jeg er i butikken. 95% av kjøtt og fisk jeg kjøper er datovarer nedsatt 50%. 

Selvfølgelig kommer det uforutsette utgifter på topp av dette.... Men i snitt bruker jeg under 4000 kr,- totalt. (Resten går til gjeld, boutgifter og ymse prosjekter jeg driver med...)

Jeg skulle selvfølgelig veldig gjerne "fråtset" litt mer i godsaker, gode drikkevarer og mat - da hadde nok jeg også ligget på 3600 kr,- pr mnd som er snittet for Norge. Nær dobling av mitt nåværende budsjett. 

Dagens middag:
- Risnudler (3,33 kr)
- Ørretrester, datosalg - en filet (8,70 kr)
- En dæsj rømme (2 kr)
- 1/3 pakke fetaost i pesto (5 kr,-)
- Diverse krydder og nøtter (2 kr)
- Litt grønnsaksrester (4 kr,-)
- Hjemmelaget sylta gulrøtter (2 kr,-)
- To strimla lomper (1 kr,-)
= 28,03 kr

test.JPG.cdc1a25ce68105537975b6d4c6e00467.JPG

 

Helt grei hverdagsmiddag. Spiser jeg dette hver dag, vil det koste meg 840 kr,- i måneden. 

Hvem som helst kan lære seg å leve sunt, billig og bra - bare dem går litt inn for det. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kris85 said:

SIFO benytter et referansebudsjett - det er basert på et gjennomsnitt av det faktiske forbruket i Norge. Så i snitt, bruker folk i Norge (helt konkret) 800 i kollektivt og 3600 i mat. Noen bruker mer, og noen mindre. Men det er snittet. 

Når det gjelder den tidligere NRK-lisensen var dette litt over 200 kr,- pr mnd, altså 10% av oppgitt post. 

Husleie, strøm, forsikringer er boutgifter og ikke livsoppholdsutgifter - det er et helt annet budsjett.

Personlig er jeg 35 år og ufør. Her er mitt forbrukerbudsjett:

Mat og husholdning: 2000 kr,-
Transport: 500 kr,-
Mobil: 100 kr,-

Påstanden din var at man klarer seg med langt mindre enn 247.000,- i året. Å "klare seg"  inkluderer alle former for boutgifter. Derav lurer jeg på hvor mye mindre enn 247.000 i året man kan klare seg med?

Ellers tenkte jeg feil på NRK lisens ja, jeg stusset også på hvorfor den posten er såpass stor. Det viser også at "gjennomsnittsutregning" ikke nødvendigvis er riktig metode da det varierer hva man bruker penger på når man har nok til livsopphold og boutgifter.

Min mor lever på litt under 1000,- til mat per måned (i noen måneder mer) og har levd som ufør i nå over 30 år, så jeg sa på ingen måte at den posten var umulig. Hun må handle på lokal butikk og de prisene som til enhver tid er der og hun fryser ned når det er tilbud. På media bruker hun kanskje 750,- tilsammen per måned i "mobil/internett/tv/+" som er faste abbonementspriser. Alarm i tillegg.

Restemat har jeg alltid spist selv og er i grunn noe alle bør spise.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
7 hours ago, Salvesen. said:

Skjønner ikke at folk tror dette er "våre" penger. Bare siden en har "rødt" pass. Det er ikke slik det fungerer, ta deg en jobb. 

I Norge har vi nå fått oransje farge på passet. Og ikke sånn fin kontrastvegg-oransje, neida, en slags rosa-oransje som man ikke helt klarer sette navn på. Skikkelig nedtur sammenlignet med de gamle, røde.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Ellers tenkte jeg feil på NRK lisens ja, jeg stusset også på hvorfor den posten er såpass stor. Det viser også at "gjennomsnittsutregning" ikke nødvendigvis er riktig metode da det varierer hva man bruker penger på når man har nok til livsopphold og boutgifter.

Posten er stor, fordi den inkluderer mange kulturelle aktiviteter. Kino, konserter, fornøyelsesparker, teater, festivaler, museum og lignende. 

Theo343 skrev (2 timer siden):

Derav lurer jeg på hvor mye mindre enn 247.000 i året man kan klare seg med?

Studenter får 110 200 kr,- med fult lån og stipend. Det er 9 183 kr,- pr mnd. Mange lever helt fint på det. 

"Å klare seg" er jo nokså subjektivt. Mange må ha røyk/snus for å klare seg, eller den feteste mobilen på avbetaling. Men ser man helt ekstremt på det, så handler "å klare seg" om å ha en plass å sove + mat på bordet. 

De billigste hyblene får man får 3000 kr,- pr mnd, ofte i bofellesskap. + 500 i strøm/nett (delt på beboere). 3 500,- Skal man spise forholdvis normalt, så har jeg erfart at 1500 kr,- er nødvendig. Da er vi oppe i 5000 kr,- pr mnd. Da "klarer man seg". Men ikke mer. 

Jeg tror ganske mange sesongarbeidere og kanskje enkelte studenter også ligger på dette nivået. 

Selv om alle i en ekstrem situasjon hadde klart dette (sannsynligvis) i en liten periode. Er det først når dette vedvarer over lang tid, at man kjenner at det "tærer på". 

Men jeg er overbevist og fullstendig sikker på at alle - i en ekstrem situasjon - hadde vært i stand til å leve for 5000 kr,- netto pr mnd. 60 000 netto i året. Jeg snakker av egenerfaring når jeg har kommet frem til dette. Men som sagt - dette er helt ekstremt!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Kris85 said:

Posten er stor, fordi den inkluderer mange kulturelle aktiviteter. Kino, konserter, fornøyelsesparker, teater, festivaler, museum og lignende. 

Studenter får 110 200 kr,- med fult lån og stipend. Det er 9 183 kr,- pr mnd. Mange lever helt fint på det. 

"Å klare seg" er jo nokså subjektivt. Mange må ha røyk/snus for å klare seg, eller den feteste mobilen på avbetaling. Men ser man helt ekstremt på det, så handler "å klare seg" om å ha en plass å sove + mat på bordet. 

De billigste hyblene får man får 3000 kr,- pr mnd, ofte i bofellesskap. + 500 i strøm/nett (delt på beboere). 3 500,- Skal man spise forholdvis normalt, så har jeg erfart at 1500 kr,- er nødvendig. Da er vi oppe i 5000 kr,- pr mnd. Da "klarer man seg". Men ikke mer. 

Jeg tror ganske mange sesongarbeidere og kanskje enkelte studenter også ligger på dette nivået. 

Selv om alle i en ekstrem situasjon hadde klart dette (sannsynligvis) i en liten periode. Er det først når dette vedvarer over lang tid, at man kjenner at det "tærer på". 

Men jeg er overbevist og fullstendig sikker på at alle - i en ekstrem situasjon - hadde vært i stand til å leve for 5000 kr,- netto pr mnd. 60 000 netto i året. Jeg snakker av egenerfaring når jeg har kommet frem til dette. Men som sagt - dette er helt ekstremt!

 

Når man er sesongarbeider så godtar man rimelig lav standard på en bolig. Jeg har selv bodd i småfuktige kjellere som omtrent ikke var innredet som leilighet (heller vaskerom) når jeg har jobbet utenlands.

Det samme når man er ung og student så har man også en helse, energi og ståpåvilje som gjør at man fint kan bo leie et rom i et hus som jeg selv gjorde under 25 år gammel. Man kan ikke si at det samme gjelder for 50 åringer med kroniske sykdommer og skrantende helse.

Stundenter har også i stor grad et sikkerhetsnett rundt seg og trenger ikke ta samme ansvar som en person som er alene om sin økonomi.

Alle kan ikke bosette seg i bofelleskap og alle blir ikke akseptert inn i bofelleskap.

Min mor har aldri hatt fet mobil eller brukt penger på røyk, snus, alkohol el. og hun har aldri klart å komme under det som er tilsvarende dagens nivå i husleie (8000,-) for et krypinn med soverom, bad og kjøkkenkrok og har bodd i minst 5 kommuner på østlandet siste 25 år. Alternativet er da å flytte så langt fra barna at man får minimal kontakt og hjelp om noe skjer. Hun har også flyttet ~20 ganger på 30 år så vi er rimelig kjent med markedet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Når man er sesongarbeider så godtar man rimelig lav standard på en bolig. Jeg har selv bodd i småfuktige kjellere som omtrent ikke var innredet som leilighet (heller vaskerom) når jeg har jobbet utenlands.

Det samme når man er ung og student så har man også en helse, energi og ståpåvilje som gjør at man fint kan bo leie et rom i et hus som jeg selv gjorde under 25 år gammel. Man kan ikke si at det samme gjelder for 50 åringer med kroniske sykdommer og skrantende helse.

Alle kan ikke bosette seg i bofelleskap og alle blir ikke akseptert inn i bofelleskap.

Min mor har aldri hatt fet mobil eller brukt penger på røyk eller snus og hun har aldri klart å komme under det som er tilsvarende dagens nivå- i husleie (8000,-) for et krypinn med soverom, bad og kjøkkenkrok og har bodd i minst 5 kommuner på østlandet siste 25 år. Alternativet er da å flytte så langt fra barna at man får minimal kontakt og hjelp om noe skjer.

Jeg er helt enig i det. Men poenget mitt er at "man klarer seg" - altså, overlever - på lite. Det er selvfølgelig ikke bærekraftig og helsemessig forsvarlig. Min ekskjæreste er fra Ukraina, og der er en uføretrygd på 400 kr,- pr mnd. Allikevel klarer folk seg på de underligste måter. Ved ekstreme situasjoner, så slår nok overlevelsesinstinktet inn - man blir kreativ, tilpasser seg gjør det man må for å klare seg. Om man så kjøper en campingvogn og bor i skogen. 

Hva som definerer "å klare seg" - er som sagt subjektivt. 

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (4 timer siden):

Jeg skrev også: " Den største konsekvensen er derimot det sosiale klasseskille, psykososiale og levekår sammenliknet med resten av samfunnet. "

Her er SIFO sitt referansebudsjett for en enslig voksen person.

image.png.acef942f85fa7c1690f51cf8e0d02c63.png

128 000 i året

Dessuten; er disse satsene ikke akkurat sparsommelige. 2000 kr på mediebruk og fritid for eksempel. Ikke en absolutt nødvendig kostnad. 

Så hvor er boutgifter i denne beregningen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...