Gå til innhold

Bokeh justering tilbake


Anbefalte innlegg

Hei, vet ikke om dette er riktig sted.

Jeg tror ved en feil jeg delte et bilde med bokeh effekt. Noe som var i bokeh effekt er privat.

Jeg er usikker på om det ble lastet opp til hosting sted, men stress er stress og jeg har slettet disse nå.

Er det mulig å skru tilbake bokeh? Eller er bildet som det er?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis vi snakker om et bilde i JPEG-format, er jeg rimelig sikker på at man ikke kan "skru tilbake bokeh" :) 

Hvis det er ekte bokeh (altså fysisk pga nær fokus og/eller lang brennvidde og/eller stor blenderåpning), så er det umulig (glem CSI , 24 og andre filmtriks). Hvis det en bokeh skapt kunstig av en algoritme for å lage avgrenset uskarphet eller for å kombinere flere bilder med ulik fokus, så er det vel kanskje en bittebittebitteliten mulighet om man har tilgang på algoritmen, men jeg har vanskelig for å se at ikke den prosessen er irreversibel. Eksempelvis er algoritmen for å lage leskende drikke av maltet bygg, vann, humle og gjær relativt enkel,  likevel er det meget krevende å få en halvliter øl til å bli maltet bygg, vann, humle og gjær igjen - temmelig irreversibel, altså :) 

(Edit - og i parantes: Det er mulig jeg tar feil, men jeg oppfatter "Bokeh" - opprinnelig Japansk - som et begrep som betyr mer enn bare uskarphet eller ut-av-fokus, det er en betegnelse på en behagelig, myk, dus, krem-for-øyet-aktig opplevelse av ut-av-fokus-områdene i et bilde :) )

Endret av a_aa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...