Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fulgte butikkens skilting - fikk P-gebyr


Pusher 50

Anbefalte innlegg

Hei alle

Familiens 18-åring ble sendt til butikken. Det var trengsel på P-plasssen foran inngangen. Og med ferskt førerkort fristet det ikke å kaste seg inn i dette mylderet.

Butikken har et stort skilt i blått og hvitt på fasaden hvor det står:
"REMA 1000
300 plasser
bak bygget" 
med en stor "<P" til venstre for teksten.

Uten dette store skiltet ville 18-åringen vært mer årvåken før han parkerte og antakelig unngått gebyr.
Men på grunn av dette skiltet parkerte han bak huset uten å sjekke andre skilter nærmere og fikk gebyr.

For ordens skyld: det er andre (langt mindre) skilter som sier tydelig nok at det er resrevert parkering på området bak bygningen.
Parkeringsselskapet som ila gebyret har sitt på det tørre. 

Jeg lurer imidlertid på om REMA 1000 har et ansvar her i og med at de i skilts form opplyser om parkering bak bygningen når disse plassene ikke er "lovlige" å bruke for butikkens kunder.

 

 
 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan ingen svare på uten mer info. Hvis det er 300 plasser for Rema sin kunder og f.eks. 100 plasser reservert til andre, så må man jo se på skiltingen. Hadde det stått at alle plassene på baksiden er for Rema sine kunder, så blir det noe helt annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår eg det rett når du seier at det ikkje var nokon parkeringsplassar for Rema 1000 sine kunder bak bygget i det heile tatt? Om skiltet er så direkte misvisande så kan det være at du har ei sak du kan gå vidare med. Men om det var 400 parkeringsplassar bak bygget der Rema 1000 har 300 av dei så må det være greit. At dei nærmaste parkeringsplasssane var reserverte, HC parkering, reserverte for varelevering eller har andre restriksjonar er ikkje så uvanleg.

Eit anna moment er kva som er meint med skiltet. Sjølv om alle dei 300 parkeringsplassane bak bygget har diverse detaljreguleringar slik at ein må reservere plass, må betale for å parkere, eller liknande så stemmer teknisk sett skiltet til Rema 1000 sjølv om plassane ikkje umiddelbart er tilgjengelege for handlande som kundeparkering. Misvisande vil det nok være, men ikkje nødvendigvis usant.

Lenke til kommentar
17 hours ago, Mr D said:

Dette kan ingen svare på uten mer info. Hvis det er 300 plasser for Rema sin kunder og f.eks. 100 plasser reservert til andre, så må man jo se på skiltingen. Hadde det stått at alle plassene på baksiden er for Rema sine kunder, så blir det noe helt annet.

Skiltet framkommer av første bilde.

På veien til "baksiden av bygget" passerer man skilter om parkeringsrestriksjoner, se andre bilde.
Jeg har ikke nærbilde av parkeringsrestriksjonsskiltene (puh, langt ord). Men regner med at det holder vann juridisk.

Det skal legges til at det etter mitt syn ikke er så mange som 300 P-plasser på baksiden av bygget. Det er nok snakk om et to-siffret antall.

Så vidt jeg skjønner er det ikke forskjell på plassene på baksiden av bygget. Alle er gjenstand for samme restriksjoner. Men her har jeg ikke finlest merkingen, så jeg kan ta feil.

 

20210625_141945 (1).jpg

20210625_141942.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, The Avatar said:

Eit anna moment er kva som er meint med skiltet. Sjølv om alle dei 300 parkeringsplassane bak bygget har diverse detaljreguleringar slik at ein må reservere plass, må betale for å parkere, eller liknande så stemmer teknisk sett skiltet til Rema 1000 sjølv om plassane ikkje umiddelbart er tilgjengelege for handlande som kundeparkering. Misvisande vil det nok være, men ikkje nødvendigvis usant.

Hvor går grensen for når det går fra å være misvisende til usant?
Kunne REMA 1000 skrevet "100 plasser i Stortingsgarasjen" uten at det blir usant?
 

Lenke til kommentar
Pusher 50 skrev (6 minutter siden):

Hvor går grensen for når det går fra å være misvisende til usant?
Kunne REMA 1000 skrevet "100 plasser i Stortingsgarasjen" uten at det blir usant?

Grensa må nødvendigvis gå der skiltinga er villedande.
Eg er enig med 18 åringen at skiltet som Rema 1000 har hengt opp gir ein forventning om at det blir vist til 300 reelle parkeringsplassar som er tilgjengelege for Rema 1000 sine kundar. Ettersom kundeparkering bruker å være gratis så får ein også ein legitim forventning til at når Rema 1000 har sin logo på skiltet så er det snakk om at det er Rema 1000 som har 300 parkeringsplassar, ikkje at det finner 300 parkeringsplassen som tilhøyrer nokon andre ein eller annan stad til venstre for skiltet.

Lenke til kommentar

Ta kontakt med Rema 1000 og forklar at du synes dette var misvisende. De kan antagelig få parkeringsselskapet til å trekke boten, og sørge for at det blir bedre skiltet.

Juridisk har du antagelig ingen sak, men Rema 1000 ønsker jo ikke at kundene sine skal få bøter, så de vil nok gå et stykke for å hjelpe.

Endret av John-B
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pusher 50 skrev (5 timer siden):

På veien til "baksiden av bygget" passerer man skilter om parkeringsrestriksjoner, se andre bilde.
Jeg har ikke nærbilde av parkeringsrestriksjonsskiltene (puh, langt ord). Men regner med at det holder vann juridisk.

Det skal legges til at det etter mitt syn ikke er så mange som 300 P-plasser på baksiden av bygget. Det er nok snakk om et to-siffret antall.

Så vidt jeg skjønner er det ikke forskjell på plassene på baksiden av bygget. Alle er gjenstand for samme restriksjoner. Men her har jeg ikke finlest merkingen, så jeg kan ta feil.

Mangler jo bilder av det som er interessant. Hvordan ser det ut på baksiden og hvordan er det skiltet der?

Lenke til kommentar
16 hours ago, Mr D said:

Mangler jo bilder av det som er interessant. Hvordan ser det ut på baksiden og hvordan er det skiltet der?

Jeg befinner meg på ferielokasjonen og får dessverre ikke tatt bilder av det du spør om.

Men følgende gjelder:
På baksiden av bygget er det en ganske stor asfaltplass med ca 70 oppmerkede plasser. Alle plassene er like. Ingen skilter foruten de skiltene man passerer på vei inn.

Når man kjører til baksiden av bygget passerer man mellom to små, men tydelige, skilt som sier at kun biler med avtale kan parkere. Dette skiltet har jeg ikke bilde av, men det er helt sikkert riktig utformet.

Parkeringsselskapet som har utformet disse skiltene ser ikke ut til å ha noe med P-plassene på framsiden av bygger (foran butikken) å gjøre.

Lenke til kommentar

I mine øyne har Rema kundeparkering der, siden de skilter med at de har 300 parkeringsplasser bak bygget. Du som kunde har da en avtale med Rema om at du kan parkere der.

Er det sånn at Rema ikke har avtale om kundeparkering bak bygget, og likevel sier at de har det, så har du erstatningskrav mot Rema.

Men dette blir bare overfladisk så lenge vi kan ikke lese hva som står på infoskiltene utover "Reservert".

Lenke til kommentar

Forstår jeg det da rett at alle parkeringsplassene bak bygget er reserverte, og at ingen er forbehold Rema 1000 sine kunder? I så fall er det Rema 1000 som gir feil opplysninger, og burde ta ansvaret for boten.

Ville kontaktet den Rema 1000-avdelingen det gjelder og fremlagt saken. Parkeringsselskapet har nok sitt på det tørre, da de ikke har noe med hva Rema 1000 informerer om på andre siden av bygget. Kan se ut som det er et gammelt skilt, ettersom alle plassene bak bygget nå er reservert, og samtidig i et mye mindre antall enn beskrevet på skiltet. I så fall burde skiltet bli fjernet eller dekket til.

Lenke til kommentar
V-by skrev (På 9.7.2021 den 19.02):

Det står jo ingenting på skiltet at det er 300 gratis parkeringsplasser. Les skiltene neste gang.

Det er reserverte plasser, altså er ingen av de forbeholdt Rema sine kunder. Uavhengig av om man betaler eller ikke, har ikke Rema sine kunder lov til å parkere der. Les tråden bedre neste gang 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pusher 50 skrev (På 7.7.2021 den 11.35):

På baksiden av bygget er det en ganske stor asfaltplass med ca 70 oppmerkede plasser. Alle plassene er like. Ingen skilter foruten de skiltene man passerer på vei inn.

Jeg synes det høres veldig rart ut å reklamere for 300 plasser om det bare er plass til 1/4 så mange. Kan det være at skiltet viser til en annen parkeringsplass enn den du har vist bilder fra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...