Gå til innhold

Paris truer med totalforbud mot elsparkesykler etter dødsulykke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Elsparkesykkeleiere, og brukere ser ut til å ville ødelegge for seg selv. Viljen til forbedring er iallefall veldig slapp. Det som kunne vert et greit redskap fremstår i økende grad som en

unødvendig sikkerhetsrisiko.

  • Liker 5
Skrevet

Rart denne konstante krigen imot sparkesykkeler men syklister får gå fri selv om de kjøre vell så mye om ikke mer idiot. Fargeblinde er de kan ikke forskjell på høyere og venstre...

  • Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg tror i grunn ikke det er de trofaste brukerne av disse sparkesyklene som er problemet. Men alle trollene som vanligvis liker å lage problemer av alt. Har selv sett enkelte flytte på sparkesykler og sette de midt i veien, velte en rekke av de osv. bare for å ha det gøy.

At ulykker skjer i større grad kontra syklister kan det være mange årsaker til. Men en opplagt årsak er at enkelte nok ikke er like ansvarlige ift. bruken av disse og bruker de når man er beruset og bruker de uansvarlig kontra sykkel.

Det som er synd er at man ikke skiller på hva som er dårlig bruk og fornuftig bruk og ser på hvordan man kan forbedre dette. På den annen side kan man også si at dette produktet ikke var klart for "massene" uten vesentlig mer tankegang rundt hvordan man skal sikre riktig bruk.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Skrevet
10 hours ago, -Night- said:

Rart denne konstante krigen imot sparkesykkeler men syklister får gå fri selv om de kjøre vell så mye om ikke mer idiot. Fargeblinde er de kan ikke forskjell på høyere og venstre...

Sykler man i 25km/t så er man alt for høy på andrenalin og primalinstinkter til å ikke se seg om. Det skal veldig mye til for en lycrakledd sportssyklist i 40km/t ikke ser seg om som et nervøst byttedyr, da det er sånn instinktene fungerer.
Vi vil se en lignende problem med elsykler, men andrenalinet og oppmerksomheten man får ved å tråkke og trådde motvirker sløvhet noe helt enormt.  Men: Er ikke så alt for lenge siden jeg har sett media dekt elsykkel påkjøre gående, så det skjer noe.

Problemet med elsparkesykkelen er at man ligger feil, bruker blikket feil, kan ikke trafikkreglene, og siden det er leie i Paris det er snakk om: Ikke lokalkjent, samt ikke kan traffikkulturen.
 

  • Liker 1
Skrevet

Hvordan syklister oppfører seg er fullstendig irrelevant. Folk sykler ikke i 25-40 km/t på et fortau midt i sentrum. Det er ikke plass til det, for sykkelen er større og tyngre å navigere med rundt mennesker. Om de sykler i 40 km/t langs veien (såfremt fartsgrensen tillater det), så har eventuelle påkjørte fotgjengere bare seg selv å takke. De får lære seg å se seg for før de valser ut i veien neste gang.

Men det overrasker meg at sparkesyklene i det hele tatt får gå noe fortere enn 5-6 km/t, mtp alle problemene de forårsaker. Den er ment som et alternativ til å gå - ikke til å sprinte.

  • Liker 2
Skrevet
6 hours ago, del_diablo said:

Sykler man i 25km/t så er man alt for høy på andrenalin og primalinstinkter til å ikke se seg om. Det skal veldig mye til for en lycrakledd sportssyklist i 40km/t ikke ser seg om som et nervøst byttedyr, da det er sånn instinktene fungerer.
Vi vil se en lignende problem med elsykler, men andrenalinet og oppmerksomheten man får ved å tråkke og trådde motvirker sløvhet noe helt enormt.  Men: Er ikke så alt for lenge siden jeg har sett media dekt elsykkel påkjøre gående, så det skjer noe.

Problemet med elsparkesykkelen er at man ligger feil, bruker blikket feil, kan ikke trafikkreglene, og siden det er leie i Paris det er snakk om: Ikke lokalkjent, samt ikke kan traffikkulturen.
 

Mange av el sykklene har kraftigere motor enn en moped omdagen. på tide kreve førerkort evt trafikalt grunnkurs både på elsykkel og sparkesykkel. 

 

Skrevet
6 hours ago, del_diablo said:

Sykler man i 25km/t så er man alt for høy på andrenalin og primalinstinkter til å ikke se seg om. Det skal veldig mye til for en lycrakledd sportssyklist i 40km/t ikke ser seg om som et nervøst byttedyr, da det er sånn instinktene fungerer.
Vi vil se en lignende problem med elsykler, men andrenalinet og oppmerksomheten man får ved å tråkke og trådde motvirker sløvhet noe helt enormt.  Men: Er ikke så alt for lenge siden jeg har sett media dekt elsykkel påkjøre gående, så det skjer noe.

Problemet med elsparkesykkelen er at man ligger feil, bruker blikket feil, kan ikke trafikkreglene, og siden det er leie i Paris det er snakk om: Ikke lokalkjent, samt ikke kan traffikkulturen.
 

Mange misforstår elsykler og pedalassist. Det er på ingen måte som en elsparkesykkel.

Skrevet (endret)
17 hours ago, -Night- said:

Rart denne konstante krigen imot sparkesykkeler men syklister får gå fri selv om de kjøre vell så mye om ikke mer idiot. Fargeblinde er de kan ikke forskjell på høyere og venstre...

Det er langt flere elsparkesykler og de beveger seg i større grad i områder der det er fotgjengere. 

I oslo er det ca 3000 bysykler og ca 20000 elsparkesykler til utleie. 

Det er nok også betydelig mer fyllekjøring med elsparkesykler enn med sykler.

Endret av Reg2000
Skrevet (endret)

Jeg begynner å få nok av desse elsparkesyklene. Problemet er ikke elsparkesyklene i seg selv, men at de brukes i stor grad av hensynsløs ungdom som fiser rundt i full fart mellom mennesker og trafikk. Krysser gjerne rett over veien uten å se seg for, med musikk på øretelefonene. Vi som har førerkort vet at man må være veldig observant og forsiktig i trafikken. Det er et helvete å kjøre på noen.

For ikke å snakke om de hensynsløse parkeringene. De fleste parkerer fint i oppmerkede felt, men så har man alltid denne prosenten med idioter som synes det er lurt å sette fra seg doningen midt på et fortau. Jeg er fristet til å begynne å gå med en bunt strips i lomma, så kan jeg straffe-låse håndbremsen til feilparkerte sparkesykler.

Har selv hatt privat elsparkesykkel i tre år, men er veldig forsiktig med den. Det er kanskje her noe av problemet ligger. De som bare leier en elsparkesykkel i ti minutter har ikke noe eierforhold til den, og behandler den deretter.

Endret av Fibonacci
Skrevet
54 minutes ago, -Night- said:

Mange av el sykklene har kraftigere motor enn en moped omdagen. på tide kreve førerkort evt trafikalt grunnkurs både på elsykkel og sparkesykkel.

For at en elsykkel skal være godkjent som sykkel (og altså ha lov til å kjøre på fortau/gangvei/gang-og-sykkelvei) så kan den ikke ha motor med nominell effekt over 250W, den kan ikke kjøre over 6 km/t på ren motorkraft og kan ikke gi motorassistanse over 25 km/t.

En elsykkel som går ut over de begrensningene må uansett typegodkjennes som motorvogn (i praksis en moped), med de kravene det stiller til utstyr og førerens kvalifikasjoner.

Skrevet
4 hours ago, -Night- said:

Mange av el sykklene har kraftigere motor enn en moped omdagen. på tide kreve førerkort evt trafikalt grunnkurs både på elsykkel og sparkesykkel. 

Nja
Første moped jeg fikk opp på finn hadde 3hk, altså en ~2237w.
At politiet ikke er villig til å faktisk gå etter selgere som selger mer enn 250w motoren til privatpersoner blir en helt annen sak. Eller oppfølge de som kjøper seg 750w eller 1000w doninger og bruker dem i det offentlige. 

Skrevet
On 7/1/2021 at 5:27 AM, del_diablo said:

Sykler man i 25km/t så er man alt for høy på andrenalin og primalinstinkter til å ikke se seg om. Det skal veldig mye til for en lycrakledd sportssyklist i 40km/t ikke ser seg om som et nervøst byttedyr, da det er sånn instinktene fungerer.
Vi vil se en lignende problem med elsykler, men andrenalinet og oppmerksomheten man får ved å tråkke og trådde motvirker sløvhet noe helt enormt.  Men: Er ikke så alt for lenge siden jeg har sett media dekt elsykkel påkjøre gående, så det skjer noe.

Problemet med elsparkesykkelen er at man ligger feil, bruker blikket feil, kan ikke trafikkreglene, og siden det er leie i Paris det er snakk om: Ikke lokalkjent, samt ikke kan traffikkulturen.
 

sant, jeg har sett sykklister kjøre godt over 25 og enda kjørt rett gjennom rødt lys, imot kjøreretting samt på gangfelt. sykklister og elsparkler osv burde vært som trafikanter og dermed gitt bøter og prikker lik som en billist.  de skaper så mye missnøye i trafikken og alle ulykker der sykklister er innvolert er det mest trolig at sykklisten selv var ansvarlig for endten ikke gitt signal, kjørt i mot kjøreretting, på rødt lys ossv osv osv. samt at de ikke kjenner til blindsoner på større kjøretøy gjør det enda værre. 

  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Om en setter ned topphastigheten til 10 km/t så vil det nok hjelpe. For utleie elsparkesykler kanskje 6-7 km/t i toppfart hadde vært nok.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Skrevet
Svein M skrev (1 minutt siden):

Om en setter ned topphastigheten til 10 km/t så vil det nok hjelpe. For utleie sykler kanskje 6-7 km/t i toppfart hadde vært nok.

Det går ikke, da kan man like gjerne legge ned. I 6-7 km/t er det veldig vanskelig å holde balansen, og man kan ikke ha elsparkesykler i så lav hastighet på veien.

Nå har Oslo bystyre nettopp vedtatt forbud etter kl. 23, og reduserer antallet betraktelig, som er veldig bra. 

Skrevet (endret)

Om en hadde redusert topphastigheten til 10 km/t på utleie sykler så hadde vel det løst mye av problemet med de. Utleie kunne vært åpent til 24 eller 01. Redusere antall synes jeg ikke er bra, utover at parkering må være på tiltenkt plass.

Endret av Svein M

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...