Gå til innhold

Et systemkamera til under 6000 lappen


Anbefalte innlegg

dansve100 skrev (20 timer siden):

Canon eos m50 er kanskje ut nå . Nå har dem utgitt canon eos m50 mark 2

Er litt forbedret det nye: Canon EOS M50 Mark II review: Digital Photography Review (dpreview.com)

Prisforskjell er 2000 kr i dag:

Best pris på Canon EOS M50 + 15-45/3.5-6.3 IS STM Digitale systemkamera - Sammenlign priser hos Prisjakt

Best pris på Canon EOS M50 Mark II + 15-45/3.5-6.3 IS STM Digitale systemkamera - Sammenlign priser hos Prisjakt

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
dansve100 skrev (2 timer siden):

Men er Canon EOS M50 mark II et proff kamera eller bare for hobby fotografer? 

Det er ikke et proff kamera, jeg tenker med proff kamera på de som koster vesentlig mer. Spesielt at er bedre beskyttet mot regn.

Jeg vil tro et brukt Nikon D7200 (eller D7500) med bra objektv til vil være nærmere et proff kamera med tanke på betjening, værtetting og bildekvalitet.

Nikon D7200 Review (imaging-resource.com)

Men ulempen er pris (som ny) og tar større plass.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Vet ikke i hvilken grad man skal lytte til Tony i videoen under, men iflg ham så får du mer valuta for pengene ved å oppgradere til ny mobil hvis budsjettet er under 10 000 ca.  Mye av det han sier er jo helt riktig - som at brukervennligheten er mye bedre på mobilene - kameramarkedet har skrumpet inn mye og menyer etc på kamera er ofte designet for 20 år siden.  F.eks. hvis du vil ta bilde med blits på en mobil, skru på blitsen og ta bilde.  Kamera > hmm, hvorfor fyrer ikke blitsen > lese i manualen > aha fordi du har valgt noe annet i en eller annen meny som blitsen ikke fungerer med (f.eks. elektronisk lukker istedenfor mekanisk lukker).

Men alt avhenger av hva man skal ta bilde av og i hvilken grad foto er en hobby eller noe man finner glede i.  Pluss om du finner bra brukt utstyr.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner meg ikke helt på Tony her. Min GM1 fra 2013 som jeg kjøpte for en tusenlapp på Finn, tar fortsatt bedre bilder enn nyeste iPhone. En telefon har primært den fordelen at du alltid har den med deg (the best camera is the one you have with you, og så videre), men ergonomien er fortsatt håpløs, og sensorstørrelse og optikk er fortsatt relevant. Jeg kjenner jo folk som alltid lot speilrefleksen ligge og tok med kompaktkameraet, eller hadde det speilløse i skuffen mens de dro på tur med den nye mobilen,  og i slike tilfeller er det jo klart at man må vurdere sine egne vaner.

Er derimot brukeropplevelse og bildekvalitet viktig, ville jeg aldri anbefalt en telefon. Ærlig talt, hvis du har 10 000, ingen dings, liker å ta bilder, og gjerne bærer vekten av det, ville jeg kjøpt en telefon til ca. 3000 (for de er plenty bra nok nå, du trenger ikke flaggskipet) og et brukt kamera med en grei fastlinse til rundt 7000. Du får fint en litt eldre Lumix, Olympus, Fuji, Sony eller EOS M som verken brekker banken eller ryggen, og hvis du vet hva du gjør bak kamera og foran PC, vil det gruse mobilen.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (På 13.1.2022 den 21.38):

  F.eks. hvis du vil ta bilde med blits på en mobil, skru på blitsen og ta bilde.  Kamera > hmm, hvorfor fyrer ikke blitsen > lese i manualen > aha fordi du har valgt noe annet i en eller annen meny som blitsen ikke fungerer med (f.eks. elektronisk lukker istedenfor mekanisk lukker).

 

Mye er enklere med mobil, men selv den innebyggede blitsen i et systemkamera slår vel mobil-lampa ned i støvlene vil jeg tro, og den funksjonen er som regel fullautomatisk på de fleste systemkameraer (som har innebygget blits). Dessuten har de fleste systemkameraer en foolproof-modus som stort sett "bare virker". Men om man ikke klarer å skru på den modusen så er man jo like langt, selvsagt...

Lenke til kommentar
quantum skrev (8 timer siden):

Mye er enklere med mobil, men selv den innebyggede blitsen i et systemkamera slår vel mobil-lampa ned i støvlene vil jeg tro, og den funksjonen er som regel fullautomatisk på de fleste systemkameraer (som har innebygget blits). Dessuten har de fleste systemkameraer en foolproof-modus som stort sett "bare virker". Men om man ikke klarer å skru på den modusen så er man jo like langt, selvsagt...

Helt enig i at bildekvaliteten, med godt objektiv er mye bedre med et dedikert kamera.  Ser man på mobilbilder med mye forstørrelse så kan det ofte ligne mer på maleri enn bilde.  Men postes det til Web i maks 2K-4K oppløsning så blir derimot forskjellene mindre.

Poenget mitt var mer at mens mobilkamera har hatt en rask utvikling (dvs med "computational photography" som oppveier endel av ulempene ift liten bildesensor osv) og tar stadig større markedsandeler, så har brukervennligheten til systemkamera vært mer eller mindre på stedet hvil i mange år.  Altfor mange menyvalg og ingen automatisk tilpastning i forhold til hva som burde være opplagt.  Blits vs elektronisk/mekanisk lukker er et slikt eksempel.  Ja, man finner det i menyen på side 6 av 9 på Canon kameraet mitt som er nyest, men ingen beskjed om man forsøker bruke blits med elektronisk lukker - ei heller en automatisk tilpasning til hva brukeren signaliserer ved å bruke en egen bryter for å felle opp pop-up blitsen (ganske innlysende at brukeren ønsker å ta bilde med blits da). På Panasonic kameraet jeg har, finner jeg det på side 5 av 8.

Et annet eksempel på manglende brukervennlighet i kamera som enkelt kunne blitt fikset i firmware - ved lukkertid over 1 sekund så klarer ingen stabilisering å stabilisere kameraet/objektivet.  Stabilisering i slike situasjoner virker faktisk mot sin hensikt ved at det introduseres "korreksjons"-bevegelser selv om kameraet er 100% stabilt på fast underlag/stativ.  Dermed burde stabilisering automatisk blitt deaktivert ved over 1 sek lukkertid - men se det gjøres ikke, den må man gå inn og deaktivere manuelt (Panasonic side 7 av 8 i menyen, Canon s8 av 9)  - og i "foolprof-modusen" som du nevner er det idiotisk nok ikke mulig i det hele tatt.

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så kan man jo legge til at appene kameraprodusentene har gjerne er rene sorgen, og det hjelper jo heller ikke at å bare koble kameraet til telefonen er en forholdsvis tidkrevende prosess. Det burde være like enkelt som å koble til et allerede paret BT-headset, men tror ingen helt har fått til det ennå.

Lenke til kommentar
Okapi skrev (19 minutter siden):

Så kan man jo legge til at appene kameraprodusentene har gjerne er rene sorgen, og det hjelper jo heller ikke at å bare koble kameraet til telefonen er en forholdsvis tidkrevende prosess. Det burde være like enkelt som å koble til et allerede paret BT-headset, men tror ingen helt har fått til det ennå.

Ja der har du rett, hvis bildene uansett skal inn på telefonen, så er jo korteste vei fra kameraet i telefonen. 
Med MicroSD er det mulig å bare stappe minnekortet rett inn i telefonen, og man kan også plugge inn en SD-kortleser. Det funker brillefint, til mitt bruk. Men via apper og wifi er det stusselig, min Nikon D500 står alltid i flymodus, rett og slett for å ikke draine batteriet på null tid. Appene fra Nikon tror jeg kun ble testet én gang ... 

Ville passet meg litt for å kjøpe kamera hvor man ikke får ut bilder via et eller annet "industristandard", ikke-trådløst interface som SD-kort, USB el. 

Endret av quantum
Lenke til kommentar
12 hours ago, dansve100 said:

ellers så har jeg et Canon eos 600d speilrefleks kamera. Noen som vet om et bra objektiv man kan kjøpe til det som fortsatt er i salg til under 5000lappen? 

Finnes masse bra, men det spørs litt om du skal ta bilder av småfugl, maur, fotomodell er eller bygninger da. 😛 

Hvis du vil ha et bra allroundobjektiv som fungerer bra i svakt lys, ville jeg sett på noe fastoptikk med en brennvidde på ca. 20-30mm, og en største blender på f/2 eller bedre. Sigma 30mm 1.4 virker veldig ålreit, men det er litt over budsjett da, og kanskje du vil ha en litt kortere brennvidde. Finnes uansett veldig mye bra på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Okapi said:

Finnes masse bra, men det spørs litt om du skal ta bilder av småfugl, maur, fotomodell er eller bygninger da. 😛 

Hvis du vil ha et bra allroundobjektiv som fungerer bra i svakt lys, ville jeg sett på noe fastoptikk med en brennvidde på ca. 20-30mm, og en største blender på f/2 eller bedre. Sigma 30mm 1.4 virker veldig ålreit, men det er litt over budsjett da, og kanskje du vil ha en litt kortere brennvidde. Finnes uansett veldig mye bra på bruktmarkedet.

Bra objektiv det. Men så må det komme i salg i butikkene. dette her er også bra da. pancake objektiv i 24mm

https://www.japanphoto.no/produkt/canon-ef-s-24mm-f-28-stm-124

Bruker de nyeste canon eos kameraene disse objektivene også? 

https://www.japanphoto.no/objektiv/objektiv/canon-fatning?onSale=false&pageView=grid&orderBy=3&beginIndex=0&facetName_1=Canon+EF-S&facetName_2=Canon+EF&facet_1=ads_f_40501_ntk_cs%3A%22Canon%2BEF-S%22&facet_2=ads_f_40501_ntk_cs%3A%22Canon%2BEF%22&fromPage=catalogEntryList&inStock=false

 

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (På 13.1.2022 den 21.38):

Vet ikke i hvilken grad man skal lytte til Tony i videoen under, men iflg ham så får du mer valuta for pengene ved å oppgradere til ny mobil hvis budsjettet er under 10 000 ca.  Mye av det han sier er jo helt riktig - som at brukervennligheten er mye bedre på mobilene - kameramarkedet har skrumpet inn mye og menyer etc på kamera er ofte designet for 20 år siden.  F.eks. hvis du vil ta bilde med blits på en mobil, skru på blitsen og ta bilde.  Kamera > hmm, hvorfor fyrer ikke blitsen > lese i manualen > aha fordi du har valgt noe annet i en eller annen meny som blitsen ikke fungerer med (f.eks. elektronisk lukker istedenfor mekanisk lukker).

Men alt avhenger av hva man skal ta bilde av og i hvilken grad foto er en hobby eller noe man finner glede i.  Pluss om du finner bra brukt utstyr.

 

Jeg fulgte dette rådet etter å ha blitt svært skuffet over et kamera til rundt 5k (ikke systemkamera) og bestemte meg for å kjøpe et ordentlig kamera til over 10k for hus (14k inkl linse). Endte opp med Fujifilm X-S10 og en 35mm Prime linse og er veldig fornøyd. Dagens smarttelefoner tar i grunn meget gode bilder og man må litt opp i stacken for å få et kamera som tar vesentlig bedre bilder. Avhengig av hvilken telefon man har selvsagt.

Lenke til kommentar
12 hours ago, dansve100 said:

Jeg hadde 40mm-versjonen av den der, veldig ålreit objektiv egentlig. Ekstremt kompakt. Eneste potensielle ulempe er at en lysstyrke på f/2,8 bare er sånn passe ok. Det er prisen du betaler for at det er så lite.

Ser jo dessverre at det ikke er så mange EF-objektiver å finne på lager. Det er nok litt pandemiproblemer hos butikkene, litt chip-mangel og litt Suez-somling, men det er nok en fare for at EF-fatningen er i ferd med å fases ut. Sånn sett tror jeg kanskje jeg heller hadde sett mot bruktmarkedet, så ikke verditapet blir så stort om du på et eller annet tidspunkt skulle bestemme seg for å selge.

Canon 24mm: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=244368841
Sigma 17-70mm og Canon 10-18mm: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=172273535
Sigma 30mm: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=244584100
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=233911360

Lenke til kommentar
On 1/21/2022 at 10:12 AM, Okapi said:

Jeg hadde 40mm-versjonen av den der, veldig ålreit objektiv egentlig. Ekstremt kompakt. Eneste potensielle ulempe er at en lysstyrke på f/2,8 bare er sånn passe ok. Det er prisen du betaler for at det er så lite.

Ser jo dessverre at det ikke er så mange EF-objektiver å finne på lager. Det er nok litt pandemiproblemer hos butikkene, litt chip-mangel og litt Suez-somling, men det er nok en fare for at EF-fatningen er i ferd med å fases ut. Sånn sett tror jeg kanskje jeg heller hadde sett mot bruktmarkedet, så ikke verditapet blir så stort om du på et eller annet tidspunkt skulle bestemme seg for å selge.

Canon 24mm: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=244368841
Sigma 17-70mm og Canon 10-18mm: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=172273535
Sigma 30mm: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=244584100
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=233911360

men minste blender på den her er 22f. Så lystyrken kan man justere ifølge prisguide. Hvis du ser iden linken her

 

https://prisguiden.no/produkt/canon-ef-s-24mm-f2-8-stm-218999?utm_source=rtbhouse&utm_medium=banner&utm_campaign=retargeting

Lenke til kommentar
6 hours ago, dansve100 said:

men minste blender på den her er 22f. Så lystyrken kan man justere ifølge prisguide. Hvis du ser iden linken her

 

https://prisguiden.no/produkt/canon-ef-s-24mm-f2-8-stm-218999?utm_source=rtbhouse&utm_medium=banner&utm_campaign=retargeting

De aller fleste moderne objektiver kan blendes ned til f/22, men det er jo største blender som er interessant. Problemet er bare at jo større blenderåpning, jo større, tyngre og dyrere blir objektivet. På deres 24mm har Canon valgt å prioritere størrelse, i motsetning til f.eks. på 50mm 1.8.

Jeg liker kompakte kameraer, er derfor jeg primært bruker MFT med små fastobjektiver, men innser jo at jeg da ofrer litt bildekvalitet for å få mer portabelt utstyr.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har kjøpt enda, og vil ha bedre bildekvalitet legg for guds skyld pengene i optikk. Eos600d tar mer enn gode nok bilder så lenge den bak kameraet gjør jobben sin og man har ok+ optikk.

med ett budsjett på ca 5000,- ville jeg gått for dette:

EFS 17-55 F2.8 - 2500,-

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=213093859

EF 70-200 F4 - 3500,-

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=245171856
da har du kit til å finne ut om det er noe spesielt du ønsker å peile deg inn på, men fremdeles ett godt nok kit til å enkelt kunne ta gode bilder under de fleste normale forhold.

optikk holder seg også greit i pris, så hvis det ikke er noe for deg kan du enkelt selge 70-200 f.els hvis du finner ut at du heller vil ha ett makroobjektiv eller noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Okapi skrev (På 21.1.2022 den 10.12):

en fare for at EF-fatningen er i ferd med å fases ut. Sånn sett tror jeg kanskje jeg heller hadde sett mot bruktmarkedet

Jeg bruker Nikon, men det er vel det samme der, F-mount er på vei ut og mange skifter til speilløst og Z-mount, og da går det an å gjøre gode bruktkjøp. Future-proof er det ikke, men bildekvaliteten er upåklagelig, og om noen år kan jeg oppgradere til f.eks. D850 til en rimelig penge, hvis jeg ikke heller vil migrere til speilløst. Den største ulempen med er i mine øyne størrelsen og vekten på optikken med fullformat. Utviklingen går jo fremover, men ikke revolusjonerende fort, så jeg får ikke noen stor gevinst av å konvertere til speilløst og nyere optikk nå. Jeg kommer ikke til å få mye for utstyret mitt når jeg en gang selger det, men til gjengjeld vil utbudet av litt eldre og rimeligere speilløst være bedre i fremtiden. 

Mine valg er basert på prioritering av bildekvalitet/oppløsning (vs. pris :0). Litt tøysete siden det uansett bare er en hobby, men sånn er det. Hvis autofokus og skuddtakt er høyt prioritert, så vil jeg tro man kanskje må se på litt nyere utstyr enn 8-10 år gammelt. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...