Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Bivirkning etter pfizer / Moderna corona vaksine??


Anbefalte innlegg

On 7/4/2021 at 2:13 PM, tigerdyr said:

Fikk første dose torsdag for en uke siden.  Dagen etter var armen svært øm, kunne overhovedet ikke løfte den engang, men kunne fint sitte og jobbe ved data'en, så det eneste som virkelig plaget meg var at det var vanskelig å finne en stilling å sove i som ikke gjorde vondt de første to netter.  Lørdag kveld var det langt på vei OK igjen.  Opplevde ingen andre bivirkninger. 

Fikk andre dose i torsdags.  Dagen etter (igår) ble formen dårligere og dårligere utover dagen.  Feber-følelse, frysninger, vondt i hele kroppen og hodepine som utviklet set utover kvelden og natten.  Fikk ikke sove skikkelig før rundt kl 4.   Våknet akkurat og føler meg i god form i dag.  Skulderen er fortsatt øm, men slett ikke så ille som etter 1. dose hvor jeg overhodet ikke kunne bevæge overarmen uten store smerter.    

Broren som også fikk pfizer, hadde vondt i skulderen en hel uke etter 2. dose, men fikk til gjengjeld ingen andre sykdomssymptomer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
18 hours ago, Gouldfan said:

Fikk vaksine 2 Pfizer 12.40 

Ingen bivirkninger foreløpig uten litt øm i armen.

Nå har jeg tatt en øl og whisky også da, så kanskje eventuelle bivirkninger går meg hus forbi.

Legge til at kona sier hun har veldig vondt i armen. Hun fikk også idag.

Jeg har vondt i ryggen og bena stadig pga andre medisiner og overbelastning,  selvom jeg trener det jeg kan.

Og armen er bare litt øm... Kan sammenlignes med mild treningsverk.

Såvidt jeg vet skal man helst ikke drikke alkohol rett etter vaksineringen. Andre ting som eks. fasting er heller ikke noe man bør gjøre før 2 og helst 3 uker etter dosen er satt.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (10 minutter siden):

Såvidt jeg vet skal man helst ikke drikke alkohol rett etter vaksineringen. Andre ting som eks. fasting er heller ikke noe man bør gjøre før 2 og helst 3 uker etter dosen er satt.

Ingen sa noe om dette, jeg fikk beskjed om å ta Paracet eller Ibux om jeg fikk bivirkninger.

Tror ikke det er så mye mer alvorlig å spise to Paracet eller 4 øl.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Gouldfan said:

Ingen sa noe om dette, jeg fikk beskjed om å ta Paracet eller Ibux om jeg fikk bivirkninger.

Tror ikke det er så mye mer alvorlig å spise to Paracet eller 4 øl.

 

I sammenheng med vaksine går det ut på å styrke immunforsvaret mot en evt. infeksjon. 
https://www.iogt.no/nyheter-iogt/myter-og-fakta-om-alkohol-og-covid-19

Paraceth kan ikke sammenlignes med alkohol og andre rusimidler i den sammenheng.
Jeg tenker at man ikke opplyser spesifikt om dette fordi det sees på som almennkunnskap.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 timer siden):

I sammenheng med vaksine går det ut på å styrke immunforsvaret mot en evt. infeksjon. 
https://www.iogt.no/nyheter-iogt/myter-og-fakta-om-alkohol-og-covid-19

Ifølge NY Times gjelder dette kun hardfylla kontinuerlig drikking.

Moderat alkoholinntak bedrer ifølge de immunitet.

https://www.google.com/amp/s/www.nytimes.com/2021/04/27/well/eat/alcohol-covid-vaccine.amp.html

Om 4 øl en fredag er moderat vet jeg ikke, men jeg tror også jeg har vært nykter ca 4 uker føre disse 4 pils, men jeg tok et glass whisky i tillegg da.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Quote

Nå har jeg tatt en øl og whisky også da, så kanskje eventuelle bivirkninger går meg hus forbi.

Quote

Er på min fjerde halvliter og litt moro medikamenter...

In the UK, experts recently advised people to avoid drinking alcohol in the days leading up to and after receiving the COVID-19 vaccine. "You need to have your immune system working tip-top to have a good response to the vaccine, so if you're drinking the night before, or shortly afterwards, that's not going to help," Sheena Cruickshank, PhD, an immunologist at the University of Manchester, told UK Metro.

https://www.health.com/condition/infectious-diseases/coronavirus/can-you-drink-alcohol-after-covid-19-vaccine

NB! Dette er på ingen måte noen moralsk pekefinger. Koser meg av og til med noen øl i helgen selv.

Quote

Om 4 øl en fredag er moderat vet jeg ikke, men jeg tror også jeg har vært nykter ca 4 uker føre disse 4 pils, men jeg tok et glass whisky i tillegg da.

At du var nykter i forkant er et stort pluss :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 timer siden):

In the UK, experts recently advised people to avoid drinking alcohol in the days leading up to and after receiving the COVID-19 vaccine. "You need to have your immune system working tip-top to have a good response to the vaccine, so if you're drinking the night before, or shortly afterwards, that's not going to help," Sheena Cruickshank, PhD, an immunologist at the University of Manchester, told UK Metro.

https://www.health.com/condition/infectious-diseases/coronavirus/can-you-drink-alcohol-after-covid-19-vaccine

Du vet at i UK og Russland så går alle folk i kontinuerlig i fyllerus? De har noe som heter Pub og Vodka.

På Puben i UK er det omtrent møteplikt og drikkeplikt. 4 øl Pint pr dag er normalt der.

Jeg tør ikke tenke på hva Russere med billig vodka og kultur inntar.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
1 minute ago, Gouldfan said:

Om alle i et land drikker minst 4 pint eller mer daglig på sosial pub så blir det annerledes, og annerledes råd...

Jeg tenker det faglige rådet går på alkohol generelt og ikke hvor mye noen i en viss demografi er forventet å drikke.

Men man gjør som man selv ønsker.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (20 minutter siden):

Jeg tenker det faglige rådet går på alkohol generelt og ikke hvor mye noen i en viss demografi er forventet å drikke.

Men man gjør som man selv ønsker.

Vet du hva Engelskmennene og Russere drikker?

De sender videregående studenter på puben i friminuttet.... For å slappe av med pint. Folk lever på puben omtrent, spesielt nå som det er gjenåpnet.

Dette er ikke normalt i Norge, det er en sær gjeng originaler i Norge som lever på puben... Det er ikke almenn drikkeplikt i Norge, eller Sverige...

I Norge er ikke generell rådgivning omkring vaksine dette, de nevner til unge at de ikke bør drikke mye pga bivirkninger, leste også på Ung.no om å holde lykkepromillen etter vaksine.

Jeg leste en studie på en annen vaksine med Rhesus aper, de som drakk overdrevet over tid fikk mindre effekt. Men de apene som drakk moderat hadde ikke forskjell med de apene som var avholdt fra alkohol.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
On 7/12/2021 at 5:08 PM, bruker-540634 said:

Blir vel som antibiotikaene, at jo flere som er vaksinert jo større sjanse er det for at det kommer mutanter som ikke er påvirket av vaksinen overhode.

Nei!  Jo flere virus som lever, jo større sannsynlighet formutasjoner! Altså, jo flere som er vaksinert gir færre virus og derved færre mutasjoner....

Endret av Snurre68
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 timer siden):

Jeg tenker det faglige rådet går på alkohol generelt og ikke hvor mye noen i en viss demografi er forventet å drikke.

Men man gjør som man selv ønsker.

Det er ikke noe slikt råd fra Pfizer, Johnsson og Moderna. Finnes ikke data eller nevnt i testene..

https://www.health.com/condition/infectious-diseases/coronavirus/can-you-drink-alcohol-after-covid-19-vaccine

At Uk og Russland har gitt råd har nok med demografi og drikkekultur å gjøre, Russerne endret mening, siden alle er på Vodka og Shampanskoye kontinuerlig...

Alkohol og fyll er dårlig generelt for immunforsvaret...

 

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Idag har jeg jobbet litt i hagen og klippet hekken, ryddet unna og lagd litt mat og tatt en kopp te.

Ingen merkbare bivirkninger uten litt øm i armen, samme med kona som er på jobb. Takker forøvrig om tipset til å avstå fra alkohol en tid...

Tenker jeg venter til neste helg med å smake mer øl eller vin, igår hadde jeg så veldig lyst på pils, hadde ny musikk og var i humør til noen øl.

Men blir te, kaffe og pepsi max når man skal "unne seg noe" heretter.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

At det advares mot å blande alkohol og piller, har mer med interessante virkninger enn at alkoholen ødelegger det medisinske?  Er klar over at dette ikke er piller. Har lest at de drakk mye øl i middelalderen, fordi det ikke var noe rent vann de kunne drikke. Men dette motsies av at det fantes landsbybrønner i Bibelen, og landsbybrønner i Afrika. De drikker da vann i Afrika. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

It came after Emergency medicine expert Dr Ronx Ikharia found three glasses of Prosecco reduced the levels of white blood cells, including lymphocytes which help attack viruses with antibodies, by up to half.

Nøyaktig hvordan det evt. påvirker kroppens evne til å gjøre nytte av vaksinen og skape antistoffer kommer jeg ikke til å gå i noe dypdykk på, men jeg har alltid fått dette rådet når jeg har tatt vaksiner. 

Som jeg sa, jeg koser meg av og til selv med noen øl i helgene så det var ingen "moralens pekefinger".

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jo Russland Sputnik, og UK Aztra mm gått ut med slike råd. Men da må man se på vaner i befolkningen, for USA og Norge har feks ikke slike råd.

Men jeg finner ingen slike råd på norske helsesider, men å holde det moderat og lykkepromille... Jeg kommer uansett til å være forsiktig med øl og vin for å være sikker på at jeg får effektiv immunitet....

Kona har kommet hjem, føler seg varm og har litt vondt i kroppen men ellers bra.

Men en Kollega av mor, besvimte når hun fikk Pfizer havnet et døgn på observasjon, når hun kom hjem igjen fikk hun Covid symptoner og slet med pusten.

Det er uvisst om det er tilfeldig at hun svimte og om hun på sykehuset ble smittet, men er litt rart om hun fikk smitte på sykehus eller annet.

I så tilfellet er det litt dumt å kose seg med 4 øl, men så følte jo jeg meg helt bra da.

 

Her står det litt om besviming og stress og angst.. Men hun kollegaen til mor var maks uheldig da. Både sviming, observasjon og bivirkninger. Tenkte på dette for vaksinatøren alltid spør om vi har vane for å besvime, eller har skrekk for sprøyter.

Derfor besvimer enkelte når de vaksineres – NRK Oslo og Viken – Lokale nyheter, TV og radio

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gjest 75232...eaf

Jeg tok dose 1 forrige uke. Fikk sykt vondt i hele armen/skuldra der de stakk, brennende følelse og klarte ikke å bevege på eller berøre armen og fikk sovet dårlig pga dette. Men det gikk over etter første natt. Fikk rett etter vaksinasjon sløvhetsfølelse og trøtthet, holdt på å sovne på stedet, ble sengeliggende to dager etterpå. Fikk også stikkende og brennende følelser på begge underarmene mine. Smått vondt i hodet som varte noen dager, men er over nå. Ikke fått mensen heldigvis. Men har ømhet og vondt i kroppen, og hjertet mitt banker hardere og raskere enn vanlig ved anstrengelser, er i dårligere form enn jeg var før og hiver mer etter pusten. Er også mye mer sulten og mister hår. I går når jeg hadde spist ble jeg skikkelig kvalm og når jeg skulle gå så fikk jeg sykdomsfølelse eller ekkel følelse i hele kroppen og føltes ut som om jeg skulle svime av eller noe, hehe merkelig. 

Anonymous poster hash: 75232...eaf

Lenke til kommentar
Budeia skrev (57 minutter siden):

Har lest at de drakk mye øl i middelalderen, fordi det ikke var noe rent vann de kunne drikke. Men dette motsies av at det fantes landsbybrønner i Bibelen, og landsbybrønner i Afrika. De drikker da vann i Afrika. 

Merkelig logikk.  Husk at ting ikke er svart/hvitt.
Det VAR vanlig å drikke vann, også i middelalderen.  Men selv om det fantes mye rent vann, var det områder med dårlig tilgang på godt vann, feks. i byer. Mange steder var vannet enten forurenset eller full av bakterier (feks. fra møkk fra mennesker/landbruk).  Husk at det ikke fantes offentlig kloakk og vannforsyning. I byer var det ikke uvanlig at man kasta innholdet fra potta rett ut av vinduet og ut på gata.  Større utbrudd av feks. Kolera og Tyfus som følge av disse forholdene var ikke uvanlig, noe som førte til at svært mange ble syke og døde.

Alkoholen i øl/vin var med på å drepe disse bakteriene, så for de som ikke hadde tilgang på rent vann var øl og vin et godt alternativ.  Grogg (utvannet rum) ble også brukt mye til sjøs, da vannet de hadde med seg ble dårlig på lange seilaser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...