Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Bivirkning etter pfizer / Moderna corona vaksine??


Anbefalte innlegg

covah skrev (43 minutter siden):

Merkelig logikk.  Husk at ting ikke er svart/hvitt.
Det VAR vanlig å drikke vann, også i middelalderen.  Men selv om det fantes mye rent vann, var det områder med dårlig tilgang på godt vann, feks. i byer. Mange steder var vannet enten forurenset eller full av bakterier (feks. fra møkk fra mennesker/landbruk).  Husk at det ikke fantes offentlig kloakk og vannforsyning. I byer var det ikke uvanlig at man kasta innholdet fra potta rett ut av vinduet og ut på gata.  Større utbrudd av feks. Kolera og Tyfus som følge av disse forholdene var ikke uvanlig, noe som førte til at svært mange ble syke og døde.

Alkoholen i øl/vin var med på å drepe disse bakteriene, så for de som ikke hadde tilgang på rent vann var øl og vin et godt alternativ.  Grogg (utvannet rum) ble også brukt mye til sjøs, da vannet de hadde med seg ble dårlig på lange seilaser.

Tja, men er ikke alkohol selv svakvin, cider og svakøl dehydrerende? Altså verre enn Pepsi/Cola med koffein?

Jeg tror på det du nevner, men samtidig så kan det ikke ha vært sunt? Får man nytte av vann med Grogg og svakøl som Saison og Pale ale som de brukte å gi til arbeiderne på land og i by?

Og selv om det var bakterier, så var det vel ikke så mye kjemikalier i førsten? Og da gjelder koking av vann.... Men er ikke sikkert de viste om dette trikset da? Men uansett interessant.

Her kommer historien fram igjen, også i gamle dager var det i Norge ølbryggerplikt på alle gårdene, og hjemmebrygg er kanskje derfor fortsatt tillatt for alle, akkurat som i riktig gamle dager, mens destillering er forbudt uten spesiell tillatelse.

Men I særlig UK så er dette med rett til alkohol noe som gjennomsyret samfunnet, Det var Rom rasjoner i marinen helt inntil nylig, og samme i mange yrker og jobbet man hadde man rett til øl osv....

Og tenk på det, det vi kaller tips heter driks, dere vet hvorfor. I Norge hadde vi feks tradisjoner om å skjenke både murere og slaktere og smeder feks..

Jeg følger fortsatt tradisjonen, men ved isteden å tilby Colaflasker til Bud og postbud som leverer Gods som bæres av eller inn.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
covah skrev (5 minutter siden):

Husk at det er MYE MER dehydrerende å få kolera.  Du tapper da gjerne kroppen for 10-15 liter væske i løpet av et døgn.

Jeg tenker på vitenskapen i å holde det gående med Grogg på havet uten særlig tilgang på vann..

De klarte det jo, så det må ha funket på et vis.

De hadde vel vann i førsten også gikk de over til grogg, også var ikke alle sjøreiser dramatiske lange Amerika eller Kapp det gode håp turer...

EDIT beklager avsporing, var bare interessant for min del.

 

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg kan jo gi min rapport. Fikk min andre Pfizer-dose på torsdag kveld kl 20:00. Nå har det gått 46 timer.

Jeg kjenner det litt i overarmen og skuldra. Som om noen har slått meg med knyttneven der. Ikke kjempevondt, men absolutt en durende, vedvarende, mild smerte. Jeg kjenner meg også litt redusert. Som om jeg har 40% av en forkjølelse, hvis det gir mening. Bittelitt muskelvondt, føler meg litt mørbanket og har en svak antydning til hodepine og leddsmerter. Har tatt 5 paracet og 2 Ibux fordelt på 46 timer, og har sovet middag i går og i dag. Jeg føler meg bittelitt varm, men har ikke feber (36,6°).

Dette var symptomene etter første stikk også, men da var de enda mildere. Så jeg er happy for å ha det overstått. Er ikke overvettes glad i sprøyter, men akkurat stikket var absolutt ikke smertefullt.

Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (2 timer siden):

Jeg kan jo gi min rapport. Fikk min andre Pfizer-dose på torsdag kveld kl 20:00. Nå har det gått 46 timer.

Jeg kjenner det litt i overarmen og skuldra. Som om noen har slått meg med knyttneven der. Ikke kjempevondt, men absolutt en durende, vedvarende, mild smerte. Jeg kjenner meg også litt redusert. Som om jeg har 40% av en forkjølelse, hvis det gir mening. Bittelitt muskelvondt, føler meg litt mørbanket og har en svak antydning til hodepine og leddsmerter. Har tatt 5 paracet og 2 Ibux fordelt på 46 timer, og har sovet middag i går og i dag. Jeg føler meg bittelitt varm, men har ikke feber (36,6°).

Dette var symptomene etter første stikk også, men da var de enda mildere. Så jeg er happy for å ha det overstått. Er ikke overvettes glad i sprøyter, men akkurat stikket var absolutt ikke smertefullt.

5 Paracet og 2 Ibux, du har jo ikke latt kroppen jobbe i det hele tatt, kan ikke være positivt for vaksinen.

 

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (2 timer siden):

5 Paracet og 2 Ibux, du har jo ikke latt kroppen jobbe i det hele tatt, kan ikke være positivt for vaksinen.

 

Dere leste 46 timer? Dette er helt innenfor tilrådet dosering, og han som vaksinerte meg sa at jeg skulle spise Ibux om jeg fikk smerter og hoven arm, og paracet om jeg fikk feber.

Jeg har ikke spist noe da jeg ikke har hatt særlig bivirkninger annet en litt øm arm, som i treningsverk. Forrige gang varte det i 3 dager.

Når jeg spiser Paracet så tar jeg bare en 500mg, men det er fordi jeg har blitt eldre og ikke liker å ta unødvendig mye legemidler som belaster lever og kropp. Jeg har to andre medisiner også, og de må tas daglig. Så det er mer enn nok tror jeg.

Endret av Gouldfan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Kroppen skal reagere når man får en vaksine. Det er jo hele poenget. Den skaper dermed imunitet for viruset.. 

Litt rart å knaske på piller når det kun varer et par dager og det er jo heller ikke så ille. Spørs selvsagt fra person til person vel å merke.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (12 minutter siden):

Kroppen skal reagere når man får en vaksine. Det er jo hele poenget. Den skaper dermed imunitet for viruset.. 

Litt rart å knaske på piller når det kun varer et par dager og det er jo heller ikke så ille. Spørs selvsagt fra person til person vel å merke.

Hadde kraftig bivirkninger selv, men endte med kun ta en 500mg Paracet når det føltes som øret skulle sprette av hodet etter 6-7timer med kraftig hodepine.

Ibux er jo dempende på inflammasjon vil ikke tro det er noe bra for kroppen når man tar en vaksine og generelt drive ta smertestillende etter en vaksine.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
DaniNichi skrev (1 minutt siden):

Hadde kraftig bivirkninger selv, men endte med kun ta en 500mg Paracet når det føltes som øret skulle sprette av hodet etter 6-7timer med kraftig hodepine.

Ibux er jo dempende på inflammasjon vil ikke tro det er noe bra for kroppen når man tar en vaksine og generelt drive ta smertestillende etter en vaksine.

Ja nei jeg vet ikke. Høres jo ikke ut som en god ide å ta det etter vaksiner. Men om en lege sier det er greit får vi bare la den gå tenker jeg. 

Men om du hadde så vanvittige bivirkninger så synes jeg det er ok da. Skal ikke la det bli for ille heller. 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Dette er helt innenfor tilrådet dosering, og han som vaksinerte meg sa at jeg skulle spise Ibux om jeg fikk smerter og hoven arm, og paracet om jeg fikk feber.

 

Kan da ikke tro på alt folk sier, man skal ikke drive ta slikt etter en vaksine hvis det ikke er strengt nødvendige og ikke for en vond arm.

Trodde dette var noe alle viste at man ikke burde knaske på spesielt nsaid medisiner. 

NSAIDs (Advil, Motrin) May Dampen the Antibody Response to COVID-19 Vaccines

https://www.verywellhealth.com/pain-reliever-covid-19-vaccine-5111319

Endret av DaniNichi
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 time siden):

Kan da ikke tro på alt folk sier, man skal ikke drive ta slikt etter en vaksine hvis det ikke er strengt nødvendige og ikke for en vond arm.

Trodde dette var noe alle viste at man ikke burde knaske på spesielt nsaid medisiner. 

NSAIDs (Advil, Motrin) May Dampen the Antibody Response to COVID-19 Vaccines

https://www.verywellhealth.com/pain-reliever-covid-19-vaccine-5111319

Å herlighet 2 Ibux på 46 timer?

Særlig at det har effekt på immunforsvaret...

Immunitet oppstår over tid, 3-4 dager eller mer, og et par Ibux er ingenting ikke på 46 timer og vanlig styrke.

 

LES FORRESTEN KILDENE DINE, Studier på mus er ingen fasit for mennesker. Vaksineprodusenter hadde meldt ifra om det var et problem med Ibux eller vanlige Paracet for mennesker.

Det finnes ikke data, forskning på mus er bare mus.

Ofte med dyreforsøk så putter de dyra fulle av stappfull av ibux i forskjellige styrker før de gir de vaksine eller pumper de stappfull av vaksine også. Dette gjør de for å trigge forskjeller som ellers ville vært usynlig. 1 Ibux på en dag og natt kan ikke sammenlignes med ekstrem testing på dyr.

Og forsøkene viste at det var negativt for mus å ta Ibux før og mindre negativt etter vaksine.

Men igjen dette er ekstreme forsøk på mus som dør av testingen, så det er ikke gyldig å dra sluttsatsen av dette.

Endret av Gouldfan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Gouldfan said:

Å herlighet 2 Ibux på 46 timer?

Særlig at det har effekt på immunforsvaret...

Det er godt kjent at febernedsettende legemidler reduserer immunforsvaret der og da og derfor anbefales det ikke å ta slike legemidler med en gang man får litt feber.  Holder kroppen på å bekjempe en infeksjon kan inntak av NSAID forlenge tiden det tar å bli frisk.  

Om det har noen effekt på vaksinen vet man så vidt jeg vet ikke, men det kan egentlig kun ha enten ingen eller en negativ effekt.  Hadde jeg fortsatt hatt hodepine 2 dager etterpå ville jeg også ha tatt en pille mot det, men det gikk bort av seg selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Snurre68 said:

Nei!  Jo flere virus som lever, jo større sannsynlighet formutasjoner! Altså, jo flere som er vaksinert gir færre virus og derved færre mutasjoner....

Dette er i beste fall ekstremt villedende...

Ja, det er sant at flere virus i sirkulasjon gir flere mutasjoner, men uten et evolusjonært press som gir disse en fordel vil de ikke spre seg videre. En "leaky" ikke-perfekt vaksine gir et evolusjonært press, og i dette tilfellet er beskyttelsen mot infeksjon bare 40-50% og faller med tiden, samtidig som antallet virus i de som blir infisert ikke reduseres.

I stedet for å skrive så mye deler jeg noen kilder

Vaccines Are Pushing Pathogens to Evolve | Quanta Magazine

Quote

Just as antibiotics breed resistance in bacteria, vaccines can incite changes that enable diseases to escape their control. Researchers are working to head off the evolution of new threats.

Imperfect Vaccination Can Enhance the Transmission of Highly Virulent Pathogens (plos.org)

Quote

Vaccines that keep hosts alive but still allow transmission could thus allow very virulent strains to circulate in a population. Here we show experimentally that immunization of chickens against Marek's disease virus enhances the fitness of more virulent strains, making it possible for hyperpathogenic strains to transmit. 

Virulence evolution in response to vaccination: The case of malaria (nih.gov)

Quote

We go on to show that host immunity can exacerbate selection for virulence and therefore that vaccines that reduce pathogen replication may select for more virulent pathogens, eroding the benefits of vaccination and putting the unvaccinated at greater risk.

 

Uten vaksine kan man også få farligere mutasjoner, men en uperfekt vaksine vil gi mutasjoner som omgår vaksiner en mye større fordel. Det er på ingen måte gitt hvilke retning dette vil ta...

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (7 timer siden):

Kan da ikke tro på alt folk sier, man skal ikke drive ta slikt etter en vaksine hvis det ikke er strengt nødvendige og ikke for en vond arm.

Trodde dette var noe alle viste at man ikke burde knaske på spesielt nsaid medisiner. 

NSAIDs (Advil, Motrin) May Dampen the Antibody Response to COVID-19 Vaccines

https://www.verywellhealth.com/pain-reliever-covid-19-vaccine-5111319

Dette var nytt for meg. Takk for info! Hvis smertene (altså det er ikke smerter, bare mild muskelvondt/hodepine) vedvarer, tar jeg kanskje kun Paracet, som ikke er en NSAID.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...