Gå til innhold

Karantenematen: - Uverdig!


Anbefalte innlegg

Nidar2 skrev (2 timer siden):

Ellers mener jeg karantenehotell er en fare for smitte og dermed er svært unyttig. Det å sjekke inn på karantenehotell er ofte det farligste man gjør under reisen.

Jeg har vert på karantenehotell flere ganger, men aldri opplevd at smittevernet var dårlig ivaretatt, men så har jeg heller ikke vert i Oslo. Det virker som de verste hotellene er der. 

Jeg syns karantenehotell er bra til tross for risikoen det medfører for den enkelte. Alternativet er jo at folk som er smittet får reise hjem, smitter familien som deretter smitter videre til arbeidsplasser, skoler, barnehager osv. Da har man raskt et større utbrudd....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Pateia201 skrev (6 minutter siden):

Jeg har vert på karantenehotell flere ganger, men aldri opplevd at smittevernet var dårlig ivaretatt, men så har jeg heller ikke vert i Oslo. Det virker som de verste hotellene er der. 

Jeg syns karantenehotell er bra til tross for risikoen det medfører for den enkelte. Alternativet er jo at folk som er smittet får reise hjem, smitter familien som deretter smitter videre til arbeidsplasser, skoler, barnehager osv. Da har man raskt et større utbrudd....

Nei, hva er vitsen med karantenehotell når de som blir internert har negative tester og er vaksinert? Hvor ligger ansvaret hos de som reiser hjem til sin egen familie og smitter dem ved å bryte karantenevilkårene (eget rom, bad osv.)

Smittevernet er dårlig ivaretatt når man klynger seg sammen utendørs for å røyke, benytter den lokale daglivarehandelen fordi hotellet serverer elendig mat og service osv. Jeg tipper heller ikke rommene blir tilfredsstillende rengjort mellom hver gjest som blir internert. Man transporteres til hotellet som dyr på vei til slakt.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (13 minutter siden):

Nei, hva er vitsen med karantenehotell når de som blir internert har negative tester og er vaksinert? Hvor ligger ansvaret hos de som reiser hjem til sin egen familie og smitter dem ved å bryte karantenevilkårene (eget rom, bad osv.)

Smittevernet er dårlig ivaretatt når man klynger seg sammen utendørs for å røyke, benytter den lokale daglivarehandelen fordi hotellet serverer elendig mat og service osv. Jeg tipper heller ikke rommene blir tilfredsstillende rengjort mellom hver gjest som blir internert. Man transporteres til hotellet som dyr på vei til slakt.

1. Om man blir smittet på reisen til Norge så kommer jo ikke det til å slå ut på en test ved ankomst Norge. 

2. De fleste følger nok karantenen ja, men så er det de få som ikke bryr seg og derfor har vi nå fått slike ordninger som dette. 

3. Jeg har kun gode opplevelser med maten, litt små porsjoner til tider, men ellers bra. 

4. Når jeg har vert på karantenehotell har jeg lagt merke til at de brukte lang tid på å vaske rommene når folk sjekket ut. 

5. Jeg har blitt tildelt egen taxi til hotellet ved innreise. Kun meg og sjåfør, ingen andre i bilen. 

 

Jeg vet ikke hva som foregår i Oslo da jeg kun har reist inn i Norge via andre flyplasser, men jeg kjenner meg ikke igjen i det folk skriver om karantenehotell. 
Må nesten le litt, folk flest har ikke vert på karantenehotell, allikevel skriker de om hvor ille det er der fordi de har lest om noen få skrekktilfeller i media. 

 

Endret av Pateia201
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (12 minutter siden):

Jeg vet ikke hva som foregår i Oslo da jeg kun har reist inn i Norge via andre flyplasser, men jeg kjenner meg ikke igjen i det folk skriver om karantenehotell. 

Har inntrykk av at de i Oslo har vært bra, men at de i Ullensaker har vært litt opp og ned. Nå som Ullensaker ikke lengre klarer å holde unna så har Oslo tatt på seg å hjelpe (Lillestrøm og Lørenskog nekter), og da har det blitt etablert et par nye på kort tid som kanskje har litt startvansker. Men selv om det har vært noen saker i media, så er også mitt inntrykk at dette for det meste har vært ganske ålreite forhold.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (22 minutter siden):

Nei, hva er vitsen med karantenehotell når de som blir internert har negative tester og er vaksinert? Hvor ligger ansvaret hos de som reiser hjem til sin egen familie og smitter dem ved å bryte karantenevilkårene (eget rom, bad osv.)

Smittevernet er dårlig ivaretatt når man klynger seg sammen utendørs for å røyke, benytter den lokale daglivarehandelen fordi hotellet serverer elendig mat og service osv. Jeg tipper heller ikke rommene blir tilfredsstillende rengjort mellom hver gjest som blir internert. Man transporteres til hotellet som dyr på vei til slakt.

Utfordringa er at enkelte har brukt falske attestar tidlegare for å unngå karantene. Derdor blei karantenehotella oppretta slik at ein kunne påsjå at reisande frå utlandet var i karantene fram til ein fekk bekrefta at vedkommande er smittefri eller vaksinert. 

Poenget med karantenehotell er heller ikkje å beskytte dei reisande, det er å beskytte resten av befolkinga. Om ein smitta reisande smitter alle på karantenehotellet så er ikkje det ei stor krise, men om den smitta får kome inn i landet og smittar andre innbyggarar så er det eit stort problem. 

Dette er pgså mykje av det som blir kritisert med ordninga. I eit forsøk på å beskytte resten av befolkninga så grip ein sterkt inn i den personlege friheita ved å strengt tatt sette tilreisande i fengsel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syntes det er litt spesiellt at folk klager på dårlig smitteværn når de går rundt i klynger med andre ukjente personer eller samler seg 20-30 stk som står tett innpå hverandre for å røyke.
Er det ikke stort sett voksne folk slike steder?

Leste om noen som klagde på dårlig smitteværn for en liten stund siden, de klagde på at den var dårlig ettersom de selv valgte å gå i grupper rundt på hotellet og henge sammen ved kaffemaskinen..
Ser ut som om de egentlig vil ha en voksen person på hotellet som passer på de som om de var barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
aklla skrev (32 minutter siden):

Syntes det er litt spesiellt at folk klager på dårlig smitteværn når de går rundt i klynger med andre ukjente personer eller samler seg 20-30 stk som står tett innpå hverandre for å røyke.
Er det ikke stort sett voksne folk slike steder?

Leste om noen som klagde på dårlig smitteværn for en liten stund siden, de klagde på at den var dårlig ettersom de selv valgte å gå i grupper rundt på hotellet og henge sammen ved kaffemaskinen..
Ser ut som om de egentlig vil ha en voksen person på hotellet som passer på de som om de var barn.

Det hele har en naturlig forklaring. Det er nemlig kun lov å røyke på angitte plasser. Det finnes for få kaffemaskiner. Mange av de som er der vet selv at de ikke er smittet, eller er vaksinerte, har gjennomgått sykdom osv. Mange gir også blaffen når man blir behandlet som kveg og blir internert i eget land, da trenger man støtte fra likesinnede. Smittevern kan slå feil ut om det ikke gjøres på riktig måte, og det klokeste ville jo vært at hver og en kunne vært i egen bolig og ikke utsatt seg selv eller andre for smitte på et hotell.

Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/i/yRarJK/motsier-nakstad-ingenting-som-tilsier-at-man-trenger-en-tredje-dose

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/ansatte-gaar-til-sak-over-vaksinasjonskrav.cdeoZorpT?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row7_pos1

Men  er det lov å kreve vaksine av folk?

Selv om det ikke kan bevises at vaksine har noe effekt for alle. Eller redusere smitte?

https://www.faktisk.no/artikler/xPY/kan-vi-tvinges-til-a-ta-en-koronavaksine

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/vaksinasjon-av-helsepersonell/pakrevde-og-anbefalte-vurderinger-for-arbeidsgiver-knyttet-til-vaksinasjon

For foreløpig har ikke vaksine noe positiv effekt men kan bli endringer man må være vaksinert for å reise\ gå på kino eller på konsert.

Da blir det diskrimering om kun de mellom 20-40 år som ikke er vaksinert eller havne bakerst i køen.

Sitat

klokeste ville jo vært at hver og en kunne vært i egen bolig og ikke utsatt seg selv eller andre for smitte på et hotell.

Hvor mange har flere boliger? flere får ikke være i bobil\campingplass eller egen bil en gang? Så ikke rart det blir bråk. Selv om man er vaksinert er det få som blir særbehandlet frem til ny lov kommer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (7 timer siden):

For foreløpig har ikke vaksine noe positiv effekt men kan bli endringer man må være vaksinert for å reise\ gå på kino eller på konsert.

Da blir det diskrimering om kun de mellom 20-40 år som ikke er vaksinert eller havne bakerst i køen.

 

Helt klart et dilemma, dette.

Om man begynner med "apartheid" innenriks, der man skiller mellom vaksinerte og uvaksinerte, blir det fort dårlig stemning så lenge ikke alle har fått tilbudet om vaksine.

På en annen side er det liten grunn til at de som er vaksinerte eller har hatt covid-19 ikke skal få begynne å returnere til livene sine. Det er tross alt friheten som er normalen, ikke tiltakene. Det får være grenser for hvor solidariske man skal være ved å fortsette å ha det kjipt i sympati med de som ikke har fått tilbudet ennå.

Uansett er det ytterst viktig at man definerer noen kriterer for avvikling av koronasertifikatet før det innføres. Ellers er det en fare for at det blir her til evig tid.

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (17 minutter siden):

Helt klart et dilemma, dette.

Om man begynner med "apartheid" innenriks, der man skiller mellom vaksinerte og uvaksinerte, blir det fort dårlig stemning så lenge ikke alle har fått tilbudet om vaksine.

På en annen side er det liten grunn til at de som er vaksinerte eller har hatt covid-19 ikke skal få begynne å returnere til livene sine. Det er tross alt friheten som er normalen, ikke tiltakene. Det får være grenser for hvor solidariske man skal være ved å fortsette å ha det kjipt i sympati med de som ikke har fått tilbudet ennå.

Uansett er det ytterst viktig at man definerer noen kriterer for avvikling av koronasertifikatet før det innføres. Ellers er det en fare for at det blir her til evig tid.

Heilt enig i at ein ikkje kan starte å "straffe" uvaksinerte før alle har fått tilbod om vaksine, særleg fordi det i svært liten grad er rom for å gå forbi den oppsatte prioriteringsrekkefølga (det er nokre eksempel på at andre har fått restedosar på slutten av dagen som drop-in).

Med koronasertifikat så meinar eg at ei grei løysing hadde våre å opne opp meir for vaksinerte og berre ha restriksjonar på uvaksinerte. Som til dømes eit arrangement utan sitteplassar der det etter koronareglane er lov med 50 personar medan lokalet har plass til 200 så burde ein vurdere å opne for at gjestar med koronaserifikat kan nytte seg av ein av dei 150 plassane som går utanfor koronakvota på 50 gjester. Dei som ikkje har koronasertifikat (eller som ikkje ynskjer å vise sertifikatet) teller mot dei 50 plassane.
Ei slik ordning vil medføre ein litt større smitterisiko ettersom det blir tettare mellom gjestane, men når 3/4 er vaksinerte så tenker eg likevel at risikoen bør kunne være akseptabel. Med denne løysninga så bør det likevel vurderast å sette eit redusert persontal slik at det vil være mulig å holde litt avstand under arrangementet. Eit lokale der det er plass til akkurat 200 når alle står som sild i tønne bør sjølvsagt redusere kapasiteten sin. Ei løysing kunne kanskje være å seie det slik at fram til full gjennopning så må alle forsamlingslokale halvere sin ordinære publikumskapasitet med mindre det er innført kompanserande tiltak.
Så eit lokale med kapasitet på 200 personar bør då redusere til ein ny kapasitet på 100 personar derav 50 kan være uvaksinerte etter dagens koronareglar.

På denne måten blir det ein fordel med koronasertifikat, men utan at uvaksinerte blir utelukka frå å delta i samfunnet. Då vil ein etter mi meining finne ein balanse mellom at det kan være attraktivt å ta vaksinen likevel for vaksineskeptikere men utan at det er så store fordelar at dei som ikkje kan ta vaksina (eller ikkje får vaksine) blir utelukka. Største ulempen med å være uvaksinert vil då være at ein må være tidlegare ute, skal ein kjøpe billett som uvaksinert så må ein nok då stå tidlegare i køa enn ein med koronasertifikat som i oftare kan møte i døra og ta ein resteplass om det er ledig kapasitet.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (10 timer siden):

Det hele har en naturlig forklaring. Det er nemlig kun lov å røyke på angitte plasser. Det finnes for få kaffemaskiner. Mange av de som er der vet selv at de ikke er smittet, eller er vaksinerte, har gjennomgått sykdom osv. Mange gir også blaffen når man blir behandlet som kveg og blir internert i eget land, da trenger man støtte fra likesinnede. Smittevern kan slå feil ut om det ikke gjøres på riktig måte, og det klokeste ville jo vært at hver og en kunne vært i egen bolig og ikke utsatt seg selv eller andre for smitte på et hotell.

Jeg skjønner at du ikke har vert på karantenehotell. 
 

1. Om man ikke klarer å holde avstand så får man heller vente på tur for å røyke. Ikke at jeg noen gang så på dette som et problem

2. På hotellene jeg har vert på så var det kaffemaskiner på hvert rom.

3. I løpet av mine opphold på karantenehotell så har jeg kun hørt noen få personer snakke norsk, mitt inntrykk er at det er veldig få nordmenn som «blir behandlet som kveg i eget land» 

Det har ikke vert noe som helst som ikke har vert tilrettelagt på en ordentlig og trygg måte i løpet av mine opphold. 
Maten ble satt på et bord utenfor døren min, så jeg traff aldri på noen i forbindelse med matlevering. De hadde til og med delt opp når de leverte maten for rommene som var side i side slik at man skulle unngå å plutselig ha større grupper med folk fra ulike rom i korridoren samtidig. 
Håndkler og toalettpapir var tilgjengelig på en tralle i korridoren som hele tiden ble etterfylt. Hadde man boss så var det en egen tralle med søppelsekker hvor man kunne kaste dette. 
Jeg opplevde heller aldri noen store folkemengder i resepsjon.

Med andre ord så var alt veldig godt tilrettelagt, og jeg har aldri følt at smittevernet har vert dårlig i løpet av mine opphold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dubious skrev (4 timer siden):

Jeg trenger kun en bolig.

Svært mange bor alene, eller kan bo på hytta. Noen har til og med en kjellerstue med tilhørende bad. Ja, kanskje man har en campingbil ute på tunet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
On 5/30/2021 at 5:02 PM, LMH1 said:

Eneste fordel en på fly er man slipper å sitte nærme ukjente og ha på seg munnbind på tur, hvordan rengjøring er nå kan jo diskuteres.

Ut fra post-historikken din, er det vanskelig å se om du forsøker å være ironisk, eller om du bare er uvitende🥴

Lenke til kommentar
On 5/29/2021 at 1:04 PM, Melonskall said:

Så hvis man blir fratatt friheten pga. et virus så er det greit å få mat en gris ikke ville spist? Alt er innafor? Når man betaler 500,- natta for ei hytte oppi nord som inkluderer frokost og middag så får man servert vesentlig bedre mat enn dette.

Finnes det hytter hvor man får servert frokost og middag? 😮
Og til bare 500,- natta 😮 

Som regel ligger hytter rundt 1000,- natta uten noen form for mat eller servering ellers i landet og sverige.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er ikkje heilt utenkeleg at ein kan finne hytter med frokost og middag til 500 kr natta, men eg finner det ikkje så det kan ikkje være vanleg pris. Mulig ein kan oppnå slike prisar om det er kampanje utanfor sesong.
Om maten på ei slik hytte vil være vesentleg betre enn på eit karantenehotell vil nok være veldig varierande.

Eg er heilt enig i at maten har vært alt for dårleg på enkelte hotell, eg kan berre spekulere men reknar med det er fordi hotellet som får avtale med den aktuelle kommuna om å være karantenehotell bruker anledninga til å spare inn der dei kan for å gjere opp for dårleg omsettning i fjor. Samtidig har vi mange karantenehotell rundt omkring der vi ikkje høyrer nokon klage over maten eller servicen for den del.

 

Det er også eit spørsmål om kor høg standard det skal være på eit karantenehotell. Ein skal sjølvsagt ikkje jage gjestane rundt som kveg og servere grisefôr, men det er også eit poeng å holde kostnadane nede. Ikkje berre fordi det er begrensa kor mykje av skattepengane som skal brukast på å påsjå at reisande følgjer karantenereglane. Karantenehotella blei tross alt innført fordi det var for mange tilfeller av at reisande droppa å gjennomføre karantenen som dei skulle. Det er sjølvsagt urettferdig for dei som no må ta karantena i karantenehotell fordi andre misbrukte tillitten tidlegare, men når ein ikkje kan stole på at dei reisande respekterer forskrifta så må ein bruke tvangsmiddel.
Eit anna moment rundt kostnadane er at det sjølvsagt ikkje bør bli for dyrt for dei som bur på karantenehotellet. Vanlege hotellprisar ligg ein stad mellom 1000 og 2000 kr for eit enkeltrom som berre har frokosten inkludert (joda ein kan kome ned i ca 700 kr per natt men det er ikkje vanleg pris).
Under vanlege omstendigheiter så vil nok eit døgn på hotell med alle tre måltida på hotellet koste ca 1000 kr for overnattinga og frokosten, 200 kr for lunsjen, 300 kr for middagen, så å kome under 1500 kr døgnet er nok ikkje akkurat vanleg.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er det mulig å bestille mat fra takeaway til rommet på de aller fleste hotell. Når man betaler 500,- natta er det luksus i det hele tatt å få mat spør du meg. Hvis maten ikke er bra nok oppfordrer jeg til at man som voksen kjøper mat selv.

Idiotisk ting å klage på med mindre man er økonomisk analfabet.

Så kan man diskutere nødvendigheten av å være på hotellet men det er en annen diskusjon.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (8 timer siden):

Finnes det hytter hvor man får servert frokost og middag? 😮
Og til bare 500,- natta 😮 

Som regel ligger hytter rundt 1000,- natta uten noen form for mat eller servering ellers i landet og sverige.

Personen skriver at det var det for en 10+ år siden, unntaksvis den gangen også etter hva jeg forstår...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...