Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Brukket ankel


Gjest 3c5bc...8f1

Anbefalte innlegg

Gjest 3c5bc...8f1

Jeg brakk ankelen i går tidlig. Jeg dro rett ned på legevakten, her tok de røkenbilder som viste et brudd. De måtte dra litt i ankelen min for å sette den riktig igjen, og trodde jeg måtte operere. Etter at både legevakten og sykehuset hadde sett på bildene fant de ut at jeg ikke trengte å operere. Jeg har nå fått på en stor gips, og skal tilbake for nye bilder om 6 dager. Da kan jeg enten få ny lik gips, operere eller en gå gips. 
 

Jeg er russ og dette skjedde 2 dagene i russetiden, lurte dermed på om det har noe å si om jeg tråkker litt på den nå? Eller om jeg burde vente til etter sjekken. Evt om jeg kan ødlegge noe ved å tråkke på den nå? 
 

lurer også på om jeg får en gå gips hvor lang tid det tar før jeg kan gå litt på den? Noen som har noen erfaringer?

jeg klarte å halte på benet rett etter bruddet og hadde ikke noe vondt annet enn når jeg tråkket på den.

Anonymous poster hash: 3c5bc...8f1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 3c5bc...8f1 skrev (11 minutter siden):

Jeg er russ og dette skjedde 2 dagene i russetiden, lurte dermed på om det har noe å si om jeg tråkker litt på den nå? Eller om jeg burde vente til etter sjekken. Evt om jeg kan ødlegge noe ved å tråkke på den nå?

En ting som er 100% sikkert som du ikke trenger spørre legen om er dette, selvfølgelig kan du ødelegge ved å tråkke på den nå. Hvor sannsynlig det er vet jeg ikke, men tenk deg at du prøver å gå litt og det går greit og plutselig svikter alt og du tråkker over så gipsen spruter. Da er du vel nesten garantert operasjon og kanskje hele dritten er halvveis ødelagt for livet.

Er det verdt risken?

Lenke til kommentar
Gjest 3c5bc...8f1 skrev (18 minutter siden):

Jeg brakk ankelen i går tidlig. Jeg dro rett ned på legevakten, her tok de røkenbilder som viste et brudd. De måtte dra litt i ankelen min for å sette den riktig igjen, og trodde jeg måtte operere. Etter at både legevakten og sykehuset hadde sett på bildene fant de ut at jeg ikke trengte å operere. Jeg har nå fått på en stor gips, og skal tilbake for nye bilder om 6 dager. Da kan jeg enten få ny lik gips, operere eller en gå gips. 
 

Jeg er russ og dette skjedde 2 dagene i russetiden, lurte dermed på om det har noe å si om jeg tråkker litt på den nå? Eller om jeg burde vente til etter sjekken. Evt om jeg kan ødlegge noe ved å tråkke på den nå? 
 

lurer også på om jeg får en gå gips hvor lang tid det tar før jeg kan gå litt på den? Noen som har noen erfaringer?

jeg klarte å halte på benet rett etter bruddet og hadde ikke noe vondt annet enn når jeg tråkket på den.

Anonymous poster hash: 3c5bc...8f1

Hei! Videre behandling spørs på hvor i ankelen bruddet er. Siden de dro i ankelen, bør den ikke belastes før du kommer tilbake på kontrollen, iom at ankelen kan være ustabil. Normal gipsetid er 5-6 uker, men igjen dette varier med type brudd.

Blir nok en hinkete russetid på deg

Endret av Windsofmarch
Lenke til kommentar

I tillegg til å variere med bruddet så er det også litt medisinsk ueinigheit im gågips er bra eller dårleg. 

Det sagt så er det berre ved spesielt stabile brudd at ein setter på gågips. 

Det du har fått no er ein halv gips slik at det er plass til eventuelle hevingar, når hevinga har gått ned får du ny gips som sitter betre. Fordi bruddet endå ikkje er stabilisert skikkelig så skal du ikkje belaste foten, og du skal i alle fall ikkje belaste foten om det gjer vondt. 

Lenke til kommentar
Melonskall skrev (5 timer siden):

En ting som er 100% sikkert som du ikke trenger spørre legen om er dette, selvfølgelig kan du ødelegge ved å tråkke på den nå. Hvor sannsynlig det er vet jeg ikke, men tenk deg at du prøver å gå litt og det går greit og plutselig svikter alt og du tråkker over så gipsen spruter. Da er du vel nesten garantert operasjon og kanskje hele dritten er halvveis ødelagt for livet.

Er det verdt risken?

Jeg tenkte ikke at jeg skulle gå på den nå, legene har sagt at jeg skal støtte meg litt på den for å se om det er ligger riktig etter at de dyttet på den. Går jeg noe på den ikke, får de ikke sett om det gror riktig. Jeg lurte egentlig på etter jeg har fått ny gips/ hatt operasjon om noen har noen erfaringer om hvor lang tid det tar før men evt kan kaste en krykke eller halte litt?

Lenke til kommentar
Windsofmarch skrev (5 timer siden):

Hei! Videre behandling spørs på hvor i ankelen bruddet er. Siden de dro i ankelen, bør den ikke belastes før du kommer tilbake på kontrollen, iom at ankelen kan være ustabil. Normal gipsetid er 5-6 uker, men igjen dette varier med type brudd.

Blir nok en hinkete russetid på deg

En hinkete russetid kan jeg leve med, fikk bare beskjed om at om alt gror riktig kan jeg gå når jeg evt får en gå gips. Skal ha gips i 4-6, men blir vell bedre etterhvert? Og kan vell halte litt på den etterhvert? Eller er det krykker selv eller gipsen er av?

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (5 timer siden):

I tillegg til å variere med bruddet så er det også litt medisinsk ueinigheit im gågips er bra eller dårleg. 

Det sagt så er det berre ved spesielt stabile brudd at ein setter på gågips. 

Det du har fått no er ein halv gips slik at det er plass til eventuelle hevingar, når hevinga har gått ned får du ny gips som sitter betre. Fordi bruddet endå ikkje er stabilisert skikkelig så skal du ikkje belaste foten, og du skal i alle fall ikkje belaste foten om det gjer vondt. 

Takk for svar! Så jeg om det ikke gjør vondt å gå på tærne skal ikke dette ødelegge veldig? Jeg har fått paralgin forte men ikke vært nødvendig, har generelt lite vondt. Tatt 2 Paracet om dagen og har ikke noe vondt annet enn når jeg tråkker ned. 

Lenke til kommentar

Kommer helt an på hvor ille bruddet er. Men 6 uker er normal tid med gips. Da jeg brakk ankelen (lateral malleolus) slet jeg noe helt jævlig med smerter de første par ukene, spesielt på nettene. De første 3-4 ukene fikk jeg også kramper da jeg sto oppreist av en eller annen grunn men det skal ikke være vanlig. Bruddet var helt på grensa så jeg slapp å operere så synes det er rart du greier å tråkke på det så tidlig i og med at de måtte dra den på plass. 

Jeg ville vært ganske forsiktig med å gå med hele vekta på den over tid. Brudd som holder på å gro er mykere enn et normalt bein så du kan i verste få et bein som ikke har grodd riktig. Men jeg greide å legge hele vekten på tærne etter den 5. uka. 

Lenke til kommentar

Jeg knakk ankelen min for 20 år siden, og jeg fikk satt inn to skruer inn i ankelen.  Jeg måtte gå 3.5 måneder på krykker, før jeg kunne prøve å gå igjen. Jeg anbefaler deg ikke å tråkke på foten nå..

 

 

Endret av Baron12
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...