Gå til innhold

Er salmiakk desinfiserende?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Cerent skrev (8 minutter siden):

Har ikke klart å få klarhet i om salmiakk er desinfiserende. Vet at klor er det, men hva med salmiakk, hvordan er det sammenlignet med klor? Hva slags mikroorganismer er fungerer det i så fall mot?

Ja ekstremt desinfiserende, men er også etsende så ville ikke brukt det til den daglige rengjøringen akkurat. Men det avhenger også av blanding.

Lenke til kommentar

Salmiakk bør kun brukes til å løse opp fett og mye dritt som har samlet seg på f.eks. vinduer (ute). Eksempler på hva salmiakk brukes til er: Kjøkkenvifter, stekepanner, ovn, gryter o.l. 

Klor løser ikke opp fett. Mange tror at det å blande klor og salmiakk gir en "superblanding" - det gir farlig avdamping. 

Folk flest bruker for mye såpe og rensemidler til rengjøring. Det er helt unødvendig. 

Eddik blandet med vann er også desinfiserende. Har man eddik og noe som løsner opp fett, slik som zalo gjør. Trenger man ikke noe annet i hus. :) Men massiv markedsføring og en kultur som tilsier at man bør ha et unik renholdsprodukt for alt mulig rart - gjør at det fleste er uenige med meg i dette.... og har sikkert 15 flasker med diverse produkter i et skapt. ^^ 

Lenke til kommentar

Eit desinfiserande middel er eit middel som drep eller kraftig hindrer veksten av dei fleste mikroorganismer.

Salmiakk er etsande og vil drepe organisk materiale, men det er ikkje eit godt eigna desinfiseringsmiddel ettersom salmiakk er uttynna ammoniakk, så for å dra eit enkelt eksempel så er alkohol desinfiserande men det er anbefalt at alkoholen skal være minst 70% for å drepe tilstrekkeleg mange mikroorganismar, svakare alkohol vil også desinfisere men vil være langt mindre effektiv. Bruker ein veldig svak alkohol så får alkoholen nesten ikkje effekt ettersom den er så utblanda.

Du kjem derfor ikkje unna at dersom du skal disinfisere med salmiakk så må du også bidra med mekanisk friksjon ved å skrubbe overflatene, og då kan du like godt vaske heilt vanleg med varmt såpevatn som vil øydelegge celleveggane og på den måten drepe mikroorganismane.

Rein klor er langt meir giftig og dermed effektiv til å drepe mikroorganismer. Det du får kjøpt på butikken er klorin som er uttynna klor på samme måte som at salmiakk er uttynna ammoniakk. Eg er litt usikker på om Klorin i dag innheld ekte klor eller om det er andre kjemikalier som blir brukt, men det er i alle fall slik at i ei flaske Klorin er det definitivt mest vatn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (8 minutter siden):

Det du får kjøpt på butikken er klorin som er uttynna klor på samme måte som at salmiakk er uttynna ammoniakk. Eg er litt usikker på om Klorin i dag innheld ekte klor eller om det er andre kjemikalier som blir brukt, men det er i alle fall slik at i ei flaske Klorin er det definitivt mest vatn.

http://europris.teknograd.no/device_fsi_europris/dev1/2020/08-28/f0/a3/file7c2yn8rd15u1bedyv13y.pdf

"NATRIUMHYPOKLORITTLØSNING 4.53% AKTIV KLOR"

Så det er ekte klor. Merk at klor dreper bakterier mer effektivt enn alkohol så man trenger ikke rare %'en. Mange klorprodukter har andre ting i seg, men etter hva jeg så sist så er det generellt duft. Fant ikke databladet til Klorin i farta men det skal være omtrent samma som den Europris selger.

Lenke til kommentar
Melonskall skrev (4 minutter siden):

http://europris.teknograd.no/device_fsi_europris/dev1/2020/08-28/f0/a3/file7c2yn8rd15u1bedyv13y.pdf

"NATRIUMHYPOKLORITTLØSNING 4.53% AKTIV KLOR"

Så det er ekte klor. Merk at klor dreper bakterier mer effektivt enn alkohol så man trenger ikke rare %'en. Mange klorprodukter har andre ting i seg, men etter hva jeg så sist så er det generellt duft. Fant ikke databladet til Klorin i farta men det skal være omtrent samma som den Europris selger.

Bare av nysgjerrighet prøvde jeg å finne et produkt med 100% klor. 

Nærmest jeg fant var denne:
https://www.spapartsnorge.no/produkt/kjemikalier-spa/klor-granulat-56-sjokk-klor?gclid=CjwKCAjw47eFBhA9EiwAy8kzNEeEkvjXSytMnlqn8uXd48Cwf-PEj-udYTxZRG356WRpQplCUsBr5RoCuh8QAvD_BwE

56% klor.

Slik er det med nesten alle renholdsprodukter. Alt fra sjampo til håndsåpe (som egentlig ikke er såpe, men et renseprodukt). Inneholder 80-90% vann. 

Lenke til kommentar
14 hours ago, Kris85 said:

Bare av nysgjerrighet prøvde jeg å finne et produkt med 100% klor. 

Nærmest jeg fant var denne:
https://www.spapartsnorge.no/produkt/kjemikalier-spa/klor-granulat-56-sjokk-klor?gclid=CjwKCAjw47eFBhA9EiwAy8kzNEeEkvjXSytMnlqn8uXd48Cwf-PEj-udYTxZRG356WRpQplCUsBr5RoCuh8QAvD_BwE

56% klor.

Slik er det med nesten alle renholdsprodukter. Alt fra sjampo til håndsåpe (som egentlig ikke er såpe, men et renseprodukt). Inneholder 80-90% vann. 

Ren klor er en gass så du finner nok ikke dette som renholdsprodukt. Den bindes til for eksempel vann for å gjøre den anvendbar som bakteriehemmer. 

Endret av Mr. A
  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, The Avatar said:

Eit desinfiserande middel er eit middel som drep eller kraftig hindrer veksten av dei fleste mikroorganismer.

Salmiakk er etsande og vil drepe organisk materiale, men det er ikkje eit godt eigna desinfiseringsmiddel ettersom salmiakk er uttynna ammoniakk, så for å dra eit enkelt eksempel så er alkohol desinfiserande men det er anbefalt at alkoholen skal være minst 70% for å drepe tilstrekkeleg mange mikroorganismar, svakare alkohol vil også desinfisere men vil være langt mindre effektiv. Bruker ein veldig svak alkohol så får alkoholen nesten ikkje effekt ettersom den er så utblanda.

Du kjem derfor ikkje unna at dersom du skal disinfisere med salmiakk så må du også bidra med mekanisk friksjon ved å skrubbe overflatene, og då kan du like godt vaske heilt vanleg med varmt såpevatn som vil øydelegge celleveggane og på den måten drepe mikroorganismane.

Skjønte ikke helt det du skriver om at det ikke er egnet, mente du at det er en for svak ammoniakkløsning til at det er effektivt som desinfeksjonsmiddel.

Fordelen med salmiakk fremfor såpevann tenker jeg er at salmiakken fordamper og etterlater seg ikke en "film" slik såpe har lett for å gjøre.

Lenke til kommentar
Cerent skrev (7 minutter siden):

Skjønte ikke helt det du skriver om at det ikke er egnet, mente du at det er en for svak ammoniakkløsning til at det er effektivt som desinfeksjonsmiddel.

Fordelen med salmiakk fremfor såpevann tenker jeg er at salmiakken fordamper og etterlater seg ikke en "film" slik såpe har lett for å gjøre.

Er du sikker på at du ikke bruker litt for mye såpe?

Lenke til kommentar
Cerent skrev (11 minutter siden):

Skjønte ikke helt det du skriver om at det ikke er egnet, mente du at det er en for svak ammoniakkløsning til at det er effektivt som desinfeksjonsmiddel.

Fordelen med salmiakk fremfor såpevann tenker jeg er at salmiakken fordamper og etterlater seg ikke en "film" slik såpe har lett for å gjøre.

Hvis desinfisering uten å etterlate seg noe er målet så kan du bare vaske som vanlig for å få vekk smuss og bruke 95% sprit du får kjøpt på apoteket etterpå.

Å desinfisere et hjem er generellt sett liten vits siden ting kommer tilbake etter kort tid alikevel. Holder du det passe rent med moderate mengder såpe så vil immunforsvaret dit takle det meste et vanlig hjem har av bakterier og slik.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke finne noe videre om virkningen av amoniakk eller ammoniumklorid (sal ammoniakk) som disinfiserende middel. Jeg finner en god del om bruk av quaternare amoniakkforbindelser som f.eks benzalkonium klorid, men vi kan ikke avlede av det at amoniakk/salmiakk er effektivt.

Alt som er fettløsende vil imidlertid akkurat som såpe ha virkning på en del mikroorganismer, men noe utover det vil jeg ikke anta.

Klorin (natriumhypokloritt) er svært effektivt på virus og mange bakterier. Som nevnt ovenfor må ikke dette blandes med andre rengjøringsstoffer da giftige gasser fort kan dannes.

Hydrogenperoksid kan også benyttes, det virker mye på samme måte som klorin ved å være en sterk oksydant så det brenner i praksis opp organiske forbindelser ved at hydrogenperoksidet er ustabilt og danner hydroxylradikaler som vil aggressivt oksydere det meste som det kommer i kontakt med. Det som er gunstig med hydrogenperoksid er at det bare blir til vann og oksygen til slutt.
Siden det er ustabilt har det naturligvis noen utfordringer med distribusjon. Det kan stabiliseres med enkelte syrer, og kan dermed kjøpes i løsning på 3-12% i den formen. Du kan også få hydrogenperoksid stabilisert i krystallstrukturen til natriumkarbonat i fast form. Dette kalles da natriumperkarbonat. Bruker du dette forblir hydrogenperoksidet tilgjengelig i noen minutter til noen timer etter det er løst i vann. (Natriumperkarbonat er hovedingrediensen i oppvaskmaskinpulver). Natriumkarbonatet i seg selv danner en basisk løsning som må skylles bort.

I samme retning er det en del oksyderende syrer som er svært effektive disifiserende midler slik som pereddiksyre, men tilgangen til slike er gjerne begrenset.
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...