Gå til innhold

Bilbransjen er totalt endret på få år. Slik har de jobbet for å omstille seg


Anbefalte innlegg

Mutant_100 skrev (23 timer siden):

Det mangler en diskusjon hvordan utviklingen påvirker bensinstasjonene. Med jevn reduksjon i salget på omtrent 5% i året, når begynner bensinstasjonene (spesielt i distriktene) å legge ned? Eller øker bensinstasjonene bare prisen? Det er vel ikke mulig å få noen til å bruke penger på en slik dødsdømt virksomhet? Litt vanskelig å måtte kjøre 5 mil bare for å fylle tanken.

Det er framleis 2.5m fleire bensin- og dieselbilar i Norge enn elbilar, så det blir nok eit greit drivstoff-tilbod i mange år endå. Litt bilar frå utlandet må ein vel òg rekne med. Me er nok ein del år unna ei tid der det blir problematisk med tilgang på drivstoff. Det er ganske tett mellom bensinstsjonane i mange delar av landet og mange aktørar, så om det forsvinn ein her og der så betyr ikkje det all verden for tilgangen.

Kva det gjer med prisane er derimot interessant.

Stasjonane som etablerer elbillading kan få tilbake litt av den tapte omsetjinga der.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mutant_100 skrev (23 timer siden):

Det mangler en diskusjon hvordan utviklingen påvirker bensinstasjonene. Med jevn reduksjon i salget på omtrent 5% i året, når begynner bensinstasjonene (spesielt i distriktene) å legge ned? Eller øker bensinstasjonene bare prisen? Det er vel ikke mulig å få noen til å bruke penger på en slik dødsdømt virksomhet? Litt vanskelig å måtte kjøre 5 mil bare for å fylle tanken.

Bensinstasjoner tjener ingenting på bensin/diesel. Det er utelukkende et trekkplaster. Fortjenesten er mellom 10 og 30 øre pr. liter. Så lenge bensinstasjonene tilpasser seg med hurtigladere og andre "langs-veien"-tilbud, så vil de bestå. Når man hurtiglader i 20-30 minutter er det mye større sjanse for å gå inn å kjøpe en burger eller brus, enn når man fyller tanken på to minutter. Så om bensinstasjonene spiller kortene riktig, vil de trolig bli mer lønnsom enn de er i dag takket være elbiler.

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (17 timer siden):

Solgte nissan så mange mange leaf fordi det fantes en tesla roadster som var rask?

Ja, absolutt!

Husker du ikke hvor lite populære elbilene var? Husker du ikke hvor håpløs rekkevidde de hadde? Og hvor idiotiske de så ut? 

Den gang var det ingen elbil som føltes som en vanlig bil. De ble kun kjøpt av spesielt interesserte, som klarte seg fint med å måtte lade annenhver kilometer ...

Problemet lå ikke i hva som var mulig å få til. Problemet var at ingen ønsket å kjøre rundt med el-motor. Det var et enormt image-problem. Et image hverken Nissan eller Trillingene klarte å løse alene. Først med Elon Musk og hand bilpark fikk (noen få) folk opp øynene for elektrisk drivlinje kanskje er noe allikevel. Og slik begynte ballen å rulle. Uten Tesla, så hadde tilnærmet ingen elbiler blitt forsøkt solgt i Europa/Amerika den dag i dag. 

Image er viktig!

Ikke hva en bil teknisk klarer. Uten tillit av forbrukere, spiller det ingen rolle hvor bra bilen er teknisk. 

Trestein skrev (17 timer siden):

Nå vet jeg ikke hva du mener med trillingene?

elbil.no/trillingene-vant

Om du ikke har hørt om Trilling-bilene, begynner jeg å mistenke du ikke var særlig oppdatert på elbil-markedet for et tiår siden? En ærlig nok sak det, altså, man kan jo ikke være oppdatert på alt her i verden 😊

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

I 2020 ble det solgt 3,8mrd liter bensin og diesel. I 2017 var bruttomarginen for bensinstasjonene 2.13nok per liter. Dersom alle bensinstasjonkjedene er like profitable som circle k er totalprofitten for bransjen 1,68mrdnok. Bruttomarginen på drivstoffsalget er dermed ca 8mrdnok. Det er nesten 5 ganger overskuddet til kjedene i dag. De fleste ladestasjonene er i dag frittstående eller tilknyttet handlesentere. Bensinstasjonene vil derfor forsvinne i stort tempo etter noen få år til med tilsvarende elbilsalg som i 2020-2021. Dette vil selvsagt først ramme bensinstasjoner med lite markedsgrunnlag i distriktene. Hvor lett er det å få fatt på analogkamerafilm i dag?

Lenke til kommentar
Don Q skrev (7 timer siden):

Subsidiering av El-biler, og enda høyere skatter på Diesel fører til raskere Kinesisk dominans i Bil-industrien.

Vest Europa oppgir "frivillig" 100 års forsprang i Diesel-teknologi og "resetter" bransjen til en "felles start" med Batteri-biler.

Problemet med dette, er at verdien av vår dieselteknologi kastes på dynga, og vi stiller oss i køen for å få kjøpt råvarer til batterier. Disse råvarene eies av Kina.

Dette setter Kina i førersetet. Kina vil heretter prioritere landets egne fabrikker med materialer.

Det er også andre grunner til at vi umulig kan konkurrere med Kina på produksjon av batteribiler.

Lavere lønninger, lengre dager, og nesten ikke ferie i Kina, gjør det svært lønnsomt å produsere i Kina. Når vi i tillegg kaster vår egen dieselteknologi på båten, så er hele forspranget forsvunnet.

Kinesisk dominans i bilbransjen kommer raskere enn Japanerne klarte det for noe år siden.

Europa har initiert og signert bilindustriens endelikt.

 

Årlig produksjonskapasitet påGlencore Nikkelverk i Kristiansand:

NIKKEL 92 000 Tonn

KOBBER 39 000 Tonn

KOBOLT 5 000 Tonn

I tillegg en del edelmetaller ol som biprodukt.

100% går til eksport idag, men med batterifabrikker i Norge kan det brukes mye kortreiste råvarer laget med vannkraft.

I tillegg skal vel Morrow bygge fabrikk til anodemateriale i samarbeid med en produsent.

 

Hvilken dominans har Kina annet enn den vi gir dem om vi lar være å bygge batterifabrikker her og ikke legger om dieselbilproduksjonen til elbilproduksjon?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...