Gå til innhold

Er gud ond eller god - eller nøytral?


Anbefalte innlegg

34 minutes ago, Baranladion said:

Indirekte i den forstand at andre mennesker er nødt til å overtale deg om at han finnes. En nyfødt gutt i Jemen har liten til ingen mulighet til å bli reddet av jesus, verken direkte eller indirekte. 

Guds ord kan fint overbevise folk, men det er Ånden som må lyse opp.  Han gjør det levende og troverdig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
42 minutes ago, Baranladion said:

For de som har mulighet til å oppleve det. Det er mange som går rakt til helvete, uten å ha hatt et reelt valg. Slapt av en gud som "elsker alle"

Tenker du på de som ikke har hørt evangeliet? 
Gud elsker både ubetinget og betinget. kontext..

 

Lenke til kommentar
cuberen skrev (5 timer siden):

Tenker du på de som ikke har hørt evangeliet? 
Gud elsker både ubetinget og betinget. kontext..

 

Jeg tenker på alle som ikke har et menneske som kan lære de om gud, "den rette" gud (de som dyrker andre guder pga indoktrinering, kultur e.l) , eller som ikke klarer å tro. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 hours ago, Baranladion said:

Indirekte i den forstand at andre mennesker er nødt til å overtale deg om at han finnes. En nyfødt gutt i Jemen har liten til ingen mulighet til å bli reddet av jesus, verken direkte eller indirekte. 

Nei, også folk som aldri har hørt om Jesus kan få evig liv av Jesus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Capitan Fracassa said:

Men du hoppet jo glatt over den delen at det i følge troen din er Gud som bestemmer at menneskene skal til helvete. Eller mener du ikke det?

Det er mennesket selv som går til himmelen eller helvete.

Endret av IHS
  • Liker 2
Lenke til kommentar
IHS skrev (2 minutter siden):

Ja

Det er jo litt motsigende ift å måtte ta inn jesus og tro på han for å få evig liv, men jeg antar at dette skjer fordi gutten ikke har aktivt motsatt seg jesus, bare vet ikke bedre?
Hva skal til for å unngå evig liv, for de som ikke vil ha det, sånn at man ikke havner i den situasjonen fordi man selv ikke vet bedre? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Baranladion said:

Det er jo litt motsigende ift å måtte ta inn jesus og tro på han for å få evig liv, men jeg antar at dette skjer fordi gutten ikke har aktivt motsatt seg jesus, bare vet ikke bedre?
Hva skal til for å unngå evig liv, for de som ikke vil ha det, sånn at man ikke havner i den situasjonen fordi man selv ikke vet bedre? 

I og med at det er Jesus som er kilden til det evige liv. Så må det i så fall være en fullstendig avvising av Jesus, som fører til at det ikke blir noe evig liv i himmelen, kun evig død i helvete.

Men det er nok få som velger det siste, når de først står der.

Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
IHS skrev (38 minutter siden):

Det er mennesket selv som går til himmelen eller helvete.

Jeg noterer meg at du kun gjentar det vi er enige om (dvs jeg tror jo ikke på det, men er enig i at dette er kristendommens lære), og så unngår du nok en gang å svare på poenget mitt, at det er Gud/Jesus som står bak helvete og de urettferdig reglene som sender mennesker til evig lidelse. 

Jeg skjønner godt at du ikke vil svare på dette, for det viser jo i et nøtteskall hvor grusom guden din er. 

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 6
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Baranladion said:

Hva betyr en fullstendig avvising av jesus? 

Ikke godt å si. Det jødiske presteskapet som mente de visste alt om Gud, avviste Jesus og fikk ham drept. Likevel sa Jesus «Tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør»

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Capitan Fracassa said:

Jeg noterer meg at du kun gjentar det vi er enige om (dvs jeg tror jo ikke på det, men er enig i at dette er kristendommens lære), og så unngår du nok en gang å svare på poenget mitt, at det er Gud/Jesus som står bak helvete og de urettferdig reglene som sender mennesker til evig lidelse. 

Jeg skjønner godt at du ikke vil svare på dette, for det viser jo i et nøtteskall hvor grusom guden din er. 

Hvilken regler ? Alle er på vei mot helvete, Jesus forsøker å redde så mange han kan og det gjør han på oppdrag av sin Far som elsker alle.

Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
IHS skrev (9 minutter siden):

Ikke godt å si. Det jødiske presteskapet som mente de visste alt om Gud, avviste Jesus og fikk ham drept. Likevel sa Jesus «Tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør»

 

Så alle kommer til himmelen, siden det egentlig ikke er noen som vet hva de gjør, eller hva som er sant? Selvom man skulle nekte blankt for at en jesus ikke finnes, så vet du jo ikke hva du gjør, hvis det skulle vise seg å faktisk stemme? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
cuberen skrev (7 timer siden):

Tenker du på de som ikke har hørt evangeliet? 
Gud elsker både ubetinget og betinget. kontext..

 

Gud 'elsker alle'. Med nokså strenge betingelser. Betingelsene inkluderer, men er langt i fra begrenset til:

9 Vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? La dere ikke føre vill! Verken de som driver hor, de som dyrker avguder eller de som bryter ekteskapet, verken menn som ligger med menn eller som lar seg ligge med, 10 verken tyver, grådige, drukkenbolter, spottere eller ransmenn skal arve Guds rike.

- Paulus' første brev til kortinterne 6: 9-11, det nye testamentet

 

Tenk å skape noe som homofili, men så fordømme dem til helvete. Men i det minste så har mange paver, prester, biskoper, og andre innenfor kirken også havnet i helvete. Både for homofili, grådighet, drive løgn, og mye mer til. Folk i alle andre religioner havner også i helvete, for de har dyrket avguder. Dyrker man en avgud så har man også brutt mer enn bare et av de ti bud. Og det er en garanti for å havne i helvete. Jeg vet om flere vers som sier sådan. 

Endret av anon_83104
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Baranladion said:

Så alle kommer til himmelen, siden det egentlig ikke er noen som vet hva de gjør, eller hva som er sant? Selvom man skulle nekte blankt for at en jesus ikke finnes, så vet du jo ikke hva du gjør, hvis det skulle vise seg å faktisk stemme? 

Nei, alle får ikke evig liv i himmelen. Men siden Gud er så god som han er, så får flesteparten evig liv, selv om alle er på vei til fortapelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
IHS skrev (17 minutter siden):

Hvilken regler ? Alle er på vei mot helvete, Jesus forsøker å redde så mange han kan og det gjør han på oppdrag av sin Far som elsker alle.

Reglene som gjør at "alle er på vei mot helvete". Det er jo en regel du gjentar utallige ganger her. Mener du at helvete eksisterer uavhengig av Gud og at Gud ikke er i stand til å stenge det ned eller endre reglene for hvem som sendes dit? Det høres nesten sånn ut på påstandene dine. I så fall har du et poeng, men da er du langt fra kristen lære i saken.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...