Gå til innhold

Er gud ond eller god - eller nøytral?


Anbefalte innlegg

42 minutes ago, Ipa said:

Fri abort har aldri handlet om fosteret men kvinnens rett til å bestemme over hennes egen kropp. Er det ikke ironisk at en far/mor kan nekte blodoverføring eller benmargstransplantasjon for å redde sitt fødte barn men mange mener at man skal tvinge en kvinne til å la et fremmedlegeme (foster) bruke kroppen hennes i 9 måneder uten tillatelse? (Nei, sex er ikke et samtykke til å bli gravid). I mitt hode er det logisk, på samme måte som du kan nekte andre å bruke din kropp uten samtykke, at eieren av kroppen har forrang foran et fremmedlegeme.

Spesiell logikk du har. En kvinne har altså lov til å ta livet av sitt eget barn fordi barnet er avhengig av å bo i hennes kropp i 9 måneder for å holde seg i live? Hvis en person bryter seg inn i ditt hus og nekter å forlate det i 9 måneder, har du da også rett til å ta livet av vedkommende? Eller hvis kvinnen ikke vil gi barnet morsmelk så hun lar det bare dø, fordi hun får jo bestemme over egen kropp? Eller ikke vil ha barnet lenger generelt så hun lar barnet dø fordi hun får bestemme over egen autonomi? Det er jo ikke kvinnens kropp det er snakk om, fordi det er barnets kropp som dør. Kvinnen har etter din mening rett til å bestemme over barnets kropp for sin egen komforts skyld. Kan vi overføre det til andre aspekter av livet? Har vi lov til å drepe hvem som helst hvis de forhindrer vår komfort og frihet i et antatt tidsperspektiv på 9 måneder?

Sex er (ofte) et valg. En mulig konsekvens av det valget er å bli gravid. Hvis du er klar over den konsekvensen og fremdeles har sex, da aksepterer du den mulige konsekvensen. På samme måte som alle andre valg vi tar med en kjent risiko.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
38 minutes ago, Ipa said:

Det er det som er poenget, personlig virker IKKE den himmelen som er beskrevet i bibelen tiltrekkende - enten havner man opp som en gudsforherligene zombie eller hvis vi beholder minner og følelser fra vårt jordiske liv vil man alltid måtte sørge/lengte etter dem guden din ikke fant gode nok til å bli opphøyd men lever i evig pinsel. Om det siste ikke er tilfellet har enten evnen til å savne/lengte blitt fratatt oss eller minnene om våre kjære har blitt tatt fra oss og da er vi ikke de samme som vi var på jorden og zombie problematikken dukker opp igjen.

Nei, dette er nok bare fordi du ikke forstår hvordan det er å være i himmelen. Det forstår ingen av oss før vi er der selvfølgelig. 

Åpenbaringen 21:1-8 (NB) : "Og jeg så en ny himmel og en ny jord. For den første himmel og den første jord var veket bort, og havet er ikke mer.  Og jeg så den hellige by, det nye Jerusalem, stige ned ut av himmelen fra Gud, gjort i stand som en brud som er prydet for sin brudgom.  Fra tronen hørte jeg en høy røst som sa: Se, Guds bolig er hos menneskene. Han skal bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud selv skal være hos dem og være deres Gud.  Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne. Og døden skal ikke være mer, og ikke sorg, og ikke skrik, og ikke pine skal være mer. For de første ting er veket bort.  Og han som satt på tronen sa: Se, jeg gjør alle ting nye! Og han sier til meg: Skriv! For disse ordene er troverdige og sanne.  Så sa han til meg: Det er skjedd! Jeg er Alfa og Omega, begynnelsen og enden. Jeg vil gi den tørste å drikke av livets vannkilde for intet.  Den som seirer, skal arve alle ting. Jeg vil være hans Gud, og han skal være min sønn.  Men de feige og vantro og vanhellige og morderne og horkarene og trollmennene og avgudsdyrkerne og alle løgnere - deres del skal være i sjøen som brenner med ild og svovel. Det er den annen død."

Det blir en ny jord og en ny himmel, og vi blir reist opp til Kristus og får nye kropper og blir herliggjort i stand til himmelriket.

1 Korinter 15:50-58 (NB): "50 Men det sier jeg, brødre: Kjøtt og blod kan ikke arve Guds rike. Heller ikke skal forgjengelighet arve uforgjengelighet.  51 Se, jeg sier dere et mysterium*: Vi skal ikke alle sovne inn, men vi skal alle bli forvandlet,  52 brått, i et øyeblikk, ved den siste basunen. For basunen skal lyde, og de døde skal bli reist opp uforgjengelige, og vi skal bli forvandlet.  53 For dette forgjengelige må bli ikledd uforgjengelighet, og dette dødelige må bli ikledd udødelighet.  54 Men når dette forgjengelige er blitt ikledd uforgjengelighet, og dette dødelige er blitt ikledd udødelighet, da blir det ordet oppfylt som står skrevet: Døden er oppslukt til seier.  55 Død, hvor er din brodd? Død, hvor er din seier?  56 Dødens brodd er synden, og syndens kraft er loven.  57 Men Gud være takk, som gir oss seier ved vår Herre Jesus Kristus!  58 Derfor, mine elskede brødre, vær faste og urokkelige, alltid rike i Herrens gjerning, da dere vet at deres arbeid ikke er forgjeves i Herren."

Når vi er med Kristus på den nye jorden vil vi forstå. Og vi vil forstå hvorfor det er rettferdig og riktig at alt ble som det ble, og at alle er der de til syvende og sist ønsket og ba om å være. Å kreve at ting skal være på en spesiell måte for å tilfredsstille vårt behov for hva enn det er er selvisk, og handler ikke om kjærlighet for andre. Hvis du elsker en annen så lar du dem gå hvis de ønsker å gå. Og du har rett, vi er ikke like som vi var på jorden. Vi vil ikke savne eller lengte etter noe som vi ikke har på den nye jorden / i himmelen. Fordi alt det gode og alle som ønsket å være der vil være der.

Og til det andre du skriver: vi blir ikke zombier (levende død), vi blir endelig helt levende. Det er nok dessverre de som havner på andre siden som blir zombier slik jeg forstår skriften. De vil være levende døde for alltid. Men vi vil absolutt prise Herren i himmelen. Vi får endelig se Han som Han er, og vi vil forstå alle ting og få svar på alt vi har lurt på. Vi vil se hvor god Han virkelig er, som vi nå bare kan håpe og tro på.

1 Korinter 13:12 (NB) : "12 For nå ser vi som i et speil, i en gåte, men da skal vi se ansikt til ansikt. Nå kjenner jeg stykkevis, men da skal jeg kjenne fullt ut, likesom jeg selv er fullt ut kjent."

Vi beholder nok minner og følelser, men de blir renset og er ikke korrupte av våre kortsiktige og begrensede sinn. Og Gud finner ingen gode nok. Man kommer ikke til himmelen ved å være god nok, man kommer til himmelen ved å tro på Jesus Kristus ved Guds nåde.

1 hour ago, Tionbai said:

Efeserne 2:8-9 (NB) : "For av nåde er dere frelst, ved tro. Og dette er ikke av dere selv, det er Guds gave. Det er ikke av gjerninger, for at ikke noen skal rose seg."

Åpenbaringen 15:2-4 (NB) : "Og jeg så noe som lignet et hav av glass, blandet med ild. De som hadde seiret over dyret og dyrets bilde og over tallet for dyrets navn, så jeg stå ved glasshavet, med Guds harper i hånd.  De synger Guds tjener Moses’ sang og Lammets sang, og sier: Store og underfulle er dine gjerninger, Herre Gud, du Allmektige! Rettferdige og sanne er dine veier, du folkenes konge.  Hvem skulle ikke frykte deg, Herre, og ære ditt navn? For du alene er hellig. Alle folkene skal komme og tilbe for ditt åsyn, for dine rettferdige dommer er blitt åpenbare."

Lenke til kommentar
Tionbai skrev (5 timer siden):

Finnes det gode uten det onde? Er det gode godt hvis det ikke gir deg noe valg?

Det er svært mange som konverterer til kristendom og andre religioner uten å ha en religiøs bakgrunn.

Hvordan ble de i gamle testamentet frelst ved Jesus Kristus før Jesus faktisk hadde levd? Din teologi er feil.

 

Tydeligvis så gjør det jo det, i himmelen? 
ja... men de gjør det ikke av seg selv, de må overtales av noen andre. Det er sikkert noen få som finner en bibel, og blir kristen av og lese den, men det tror jeg er ytterst, ytterst få. De aller fleste som blir religiøse, blir det fordi noen hjelper dem inn i det.  70% av verdens befolkning er ikke kristne, gud og jesus gjør en dårlig jobb. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tionbai skrev (6 timer siden):

Jeg har svart deg på det samme nå igjen og igjen, forklart poenget med fri vilje og kommet med forskjellige alternativer og tanker, men du bare gjentar deg selv og tar ikke for deg noe av det jeg skriver på en seriøs måte.

Kom i det minste med et seriøst alternativ eller motargument.

Ja helt korrekt, du har svart igjen og igjen og ingen av gangene tilstrekkelig der du forsøker å minimalisere problemene i dag med at alt blir så mye bedre i evigheten. Hvordan kan du være så sikker på at himmelen blir noe bedre ettersom gud ikke engang greide å lage et perfekt paradis. Gud bekreftet jo selv i 1. Mosebok 2. 18 at det ikke var godt at Adam var alene i noe som skulle ha vært et perfekt paradis fra dag 1. Under diskusjonens gang har vi sågar etablert at den gode og gud skapte det vi ser i dag med vilje vell vitende om hvordan det kom til å bli, hvordan kan du da være så sikker på at himmelen blir noe bedre for ingen har rapportert derfra hvordan det virkelig er. Kan kristne virkelig stole på en ensidig kilde om hvordan det vil bli?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å få en litt annet syn på Gud,fri vilje og ondskap på jorda,så kan man sammenligne det med en sjakkcomputer.

Allerede før du har flyttet ditt første trekk ,så fins jo alle dine kommende trekk programert.men for at du skal bli god i sjakk må du tenke ut dine trekk,nyttr jo ikke å si alle trekkene mine er jo forutbestemt så ingen vits,for gjennom hvert trekk opparbeider du deg erfarig somdu vokser på.

Eller kan også sammenligne det med foreldre barn.Om du fikk ent barn som måtte gipse begge bena fra det var 6år til 8år ,for å ha mulighet til å kunne bruke begge sine ben som voksen.Det lille barnet ville synes livet og du var grusom som tvang han til å sitte å se på sine lekekamerater uten å delta,,Men som en kjærlig anvarsfull forelder er det din plikt å gjøre det som er det beste sett fra helheten,uansett hvor hvor vondt det føles og lite lyst du har.

MEN uansett blir det bare spekulasjoner for vi små mennesker er ikke i nærheten av å se eller forstå helheten fra vårt egosentrerte ståsted i denne fantastiske verden

Endret av Globeline
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Globeline skrev (13 minutter siden):

For å få en litt annet syn på Gud,fri vilje og ondskap på jorda,så kan man sammenligne det med en sjakkcomputer.

Allerede før du har flyttet ditt første trekk ,så fins jo alle dine kommende trekk programert.men for at du skal bli god i sjakk må du tenke ut dine trekk,nyttr jo ikke å si alle trekkene mine er jo forutbestemt så ingen vits,for gjennom hvert trekk opparbeider du deg erfarig somdu vokser på.

Eller kan også sammenligne det med foreldre barn.Om du fikk ent barn som måtte gipse begge bena fra det var 6år til 8år ,for å ha mulighet til å kunne bruke begge sine ben som voksen.Det lille barnet ville synes livet og du var grusom som tvang han til å sitte å se på sine lekekamerater uten å delta,,Men som en kjærlig anvarsfull forelder er det din plikt å gjøre det som er det beste sett fra helheten,uansett hvor hvor vondt det føles og lite lyst du har.

MEN uansett blir det bare spekulasjoner for vi små mennesker er ikke i nærheten av å se eller forstå helheten fra vårt egosentrerte ståsted i denne fantastiske verden

Det er jo litt morsomt, all den tid små mennesker som ikke er i nærheten av å se eller forstå helheten fra vårt egosentrerte ståsted i denne fantastiske verden, er nettopp de som har ansvaret med å formidle hvordan man kommer til himmelen. Det er også disse menneskene som har skrevet guds ord.  Det er disse du faktisk stoler på, ikke gud. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Baranladion said:

Det er jo litt morsomt, all den tid små mennesker som ikke er i nærheten av å se eller forstå helheten fra vårt egosentrerte ståsted i denne fantastiske verden, er nettopp de som har ansvaret med å formidle hvordan man kommer til himmelen. Det er også disse menneskene som har skrevet guds ord.  Det er disse du faktisk stoler på, ikke gud. 

Du hopper over en ting. Gud er i mennesket, det er derfor av og til Gud som skriver, snakker og gjør saker og ting. Jfr. mennesket Jesus Kristus, et menneske som var 100% Gud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
cuberen skrev (13 timer siden):

Ja, nå gav det mer mening. Jesus har en haug med titler og navn, ja.
Ja, slik sett, han opererer i mellomtiden også selv og gjennom den hellige Ånd, synden er noe som også jobbes med i de individuelle.

Hvorfor studerer du skriften? Finner det intressant?

Ja, jeg fikk veldig lyst på å utforske skriftene og finne ut av de. Profetier har i grunnen vært mitt spesialområde. NT er i grunnen oppstått fra GT og inneholder like mye profetier som GT, og alle evangelister støtter seg på profetene. Jesus sier selv i Åp.22.7 Se, jeg kommer snart, salige er de som tar vare på de profetiske ordene i denne boken.

Jeg forholder meg derfor kun til profetier fordi jeg ikke kan se at noen av dem er oppfylt; Herren sier at han har vart taus i lange tider og har tiet og holdt seg tilbaketrukket - Nå vil jeg skrike som den fødende kvinne, stønne og snappe etter pusten - (Jes.42.14) Dette er interessante opplysninger å få i en profetisk sammenheng fordi den fødende kvinnen finner man igjen i Åp.12 og som setter noe i gang.

Kransen av de tolv stjernene hun bærer på hodet er egentlig fra drømmen Josef hadde i 1.Mos.37.9 hvor solen (som selv er en stjerne) og månen og elleve stjerner bøyde seg for ham. Drømmen blir oppklart med det samme da Josef forteller om drømmen til sin far og sine brødre: Hva slags drøm er det du har hatt? Skulle jeg og din mor og dine brødre virkelig komme og bøye oss til jorden for deg?» Brødrene ble misunnelige på ham, men faren merket seg det han hadde sagt.

Jeg nevnte vintreet, som også er oversatt med vinstokk, fortellingen om den profetien finnes i Esek.17. God lesning!

Lenke til kommentar
Dart skrev (14 timer siden):

Det fins ingen gud. 

2.Krøn.15.3, Ef.2.12

Gud er foranledningen til en oppstandelse, dvs at Gud bare er gud for de han oppreiser fra døden - de kalles levende (uforgjengelig) oss kalles de døde som begraver sine døde. Slik sett har du helt rett, Gud har ingen makt over kjødets verden. (Mark.12.20-27 Han er ikke Gud for de døde (forgjengelige) men for de levende, dere er helt på villspor!) Jes-26.19 Dine døde skal bli levende, mine lik skal stå opp. Våkn opp dere som ligger i støvet for din dugg er en dugg av lys og jorden gjør dødninger levende... (Jes.25.8, 53.11)

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Wall Dorf skrev (11 minutter siden):

Det fins ingen gud. 

 

Wall Dorf skrev (11 minutter siden):

2.Krøn.15.3, Ef.2.12

Gud er foranledningen til en oppstandelse, dvs at Gud bare er gud for de han oppreiser fra døden - de kalles levende (uforgjengelig) oss kalles de døde som begraver sine døde. Slik sett har du helt rett, Gud har ingen makt over kjødets verden. (Mark.12.20-27 Han er ikke Gud for de døde (forgjengelige) men for de levende, dere er helt på villspor!) Jes-26.19 Dine døde skal bli levende, mine lik skal stå opp. Våkn opp dere som ligger i støvet for din dugg er en dugg av lys og jorden gjør dødninger levende... (Jes.25.8, 53.11)

Makan til nonsens. Fins det hele bøker med dette her? De stakkars svake individene dere jakter på må bli veldig forvirret. Men det er forvirrede dere prøver å finne. Sårbare svake individer som lar seg manipulere, ensomme og kanskje presenile eller sinnslidende eller psykisk utviklingshemma eller alt på en gang? Ingen døde er blitt levende, det fins ikke noe dødsrike, ingen døde kan begrave døde, det er dere som er på villspor. At lik står opp finnes bare i skrekkfilmer, ikke i virkeligheten. Hva for noe støv, dugg, lys osv det skrives om er helt uforståelig og ikke norsk språk. 

Tror dere VIRKELIG på dette her?

Disse tekstene i bøker er fullt ut forståelige:

1. “Why Evoution is True” Jerry Coyne.
2. “Man Made God” Barbara G. Walker.
3. ”God is not Great” Christopher Hitchens.
4. ”The God Delusion” Richard Dawkins.
5. ”The Portable Atheist” Christopher Hitchens.
6. "Mythology of religion",  og  “Suns of God”  Acharya S og  D. M. Murdock.
7. “The Golden Bough” Sir James George Frazer.

For 3-400 år siden kunne bare rike og prester lese og skrive, og bare prester kunne latin, som de hellige bøker var på. Det imponerte mange illiterate analfabeter overalt. Og prester begikk overgrep an mass.

I dagens islam kan bare 2% av muslimer arabisk, og veldig få klarer å lese gammelarabisk i koranen. De s k Hafiz, de som kan koranen utenat, de kan ikke språket, har bare lært seg lydene.

Hele gudekonseptet er vært betenkelig og direkte guffent - ekkelt - sleipt - ondskapsfullt - respektløst - arrogant - nedlatende - fornedrende - krenkende - undertrykkende - uverdig. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvis du mislykkes i å forholde deg til mennesker, bli religiøs. Det er mye enklere å forholde seg til en bok og en usynlig "liksomvenn". Slik småbarn ofte har en usynlig liksomvenn for bedre å takle miljøet rundt seg. Liksomvennen er stråmann mot en vanskelig verden og vanskelige mennesker.

Litt samme konsept som barnevernet ofte bruker dyr - som klienter kan forholde seg til i stedet for mennesker. Dyret er alltid takknemlig, kritiserer ikke, krever bare enkelt stell, blir ikke sur og lytter uten å kommentere eller mene noe. F eks en hest eller noen geiter, eller hunder. Kuer og sauer krever mere. Et dataspill krever ingenting.

Lenke til kommentar
7 hours ago, perpyro said:

Ja helt korrekt, du har svart igjen og igjen og ingen av gangene tilstrekkelig der du forsøker å minimalisere problemene i dag med at alt blir så mye bedre i evigheten. Hvordan kan du være så sikker på at himmelen blir noe bedre ettersom gud ikke engang greide å lage et perfekt paradis. Gud bekreftet jo selv i 1. Mosebok 2. 18 at det ikke var godt at Adam var alene i noe som skulle ha vært et perfekt paradis fra dag 1. Under diskusjonens gang har vi sågar etablert at den gode og gud skapte det vi ser i dag med vilje vell vitende om hvordan det kom til å bli, hvordan kan du da være så sikker på at himmelen blir noe bedre for ingen har rapportert derfra hvordan det virkelig er. Kan kristne virkelig stole på en ensidig kilde om hvordan det vil bli?

Gud har klart å skape et perfekt paradis. Det står ikke at Gud ble overrasket i 1 Mosebok 2:18:

Mosebok 2:18 NB : "18 Så sa Gud Herren: Det er ikke godt for mennesket å være alene. Jeg vil gjøre ham en medhjelp som er hans like."

Hvis jeg maler et bilde og vet at det skal være en mann og en kvinne der, så kan jeg begynne med mannen og poengtere at det ikke er godt for ham å være alene. Det betyr ikke at jeg ikke har en plan eller vet hva jeg skal gjøre. Det bare stadfester en sannhet og gir mer innsikt til kunstnerverket jeg lager.

Vi vet det kommer til å bli bedre i himmelen fordi Gud sier det. Jeg stoler på hva Gud sier. Du trenger selvfølgelig ikke å stole på Gud, selv om jeg håper du vil gjøre det. Men uansett om du gjør det eller ikke, så er det ingenting i Bibelen som peker mot at Gud har blitt overrasket eller feilet i noe Han har gjort. Han har en plan som var stadfestet før begynnelsen av tid. Gud er utenfor tid og har skapt konseptet tid. Det er vi som lever i og er begrenset av tid. Frem til vi etter den første døden, hvor forhåpentligvis flest mulig av oss har valgt å stole på Herren og kommer til paradis med Ham og i hellig og kjærlig felleskap med hverandre.

Bibelen er jo skrevet av 40 forfattere uavhengig av hverandre, men hvor alt kommer sammen og danner én harmonisk historie. Det er et mirakel i seg selv. Og vi har Jesus Kristus som levde, forutsa sin egen død og oppstandelse, og viste seg levende for disiplene sine og hundrevis av mennesker etterpå, som det er nedskrevet vitner til. I tillegg har vi vitnesbyrd fra mangfoldige kristne som blir født på ny i den Hellige Ånd og blir transformert fra innsiden på mirakuløst vis ved Jesu Kristi nærvær, samt at Jesus møter mennesker i syner, visjoner, mentalt og fysisk og vitner om seg selv, som igjen deler sine vitnesbyrd på dette. Den ene kilden du nevner er Gud, men Han bruker mange av oss for å dele hvem Han er og gir oss den Hellige Ånd for å vitne om Ham, og Jesus viser seg igjennom sine disipler. Det er vakkert og tillitsfullt.

Endret av Tionbai
Lenke til kommentar
8 hours ago, Baranladion said:

Tydeligvis så gjør det jo det, i himmelen? 
ja... men de gjør det ikke av seg selv, de må overtales av noen andre. Det er sikkert noen få som finner en bibel, og blir kristen av og lese den, men det tror jeg er ytterst, ytterst få. De aller fleste som blir religiøse, blir det fordi noen hjelper dem inn i det.  70% av verdens befolkning er ikke kristne, gud og jesus gjør en dårlig jobb. 

 

Ja, det onde er ikke i himmelen. Slutter det da å finnes? Hva med helvete?

Det stemmer ikke. Det er svært mange som møter på Jesus hvor Jesus viser seg for dem fysisk, mentalt og i drømmer. Bare søk opp "Jesus testimony" på YouTube og kos deg.

Det som avgjør om noen gjør en god jobb eller dårlig jobb er hvordan jobben var ment å bli utført. Jeg har ikke nok kunnskap om hvordan Gud har planlagt å utføre sitt skaperverk. Men det blir nok akkurat som Han har tenkt. Og bare Gud vet hva som er i menneskers hjerter. :) 

Endret av Tionbai
Lenke til kommentar
Tionbai skrev (16 minutter siden):

Ja, det onde er ikke i himmelen. Slutter det da å finnes? Hva med helvete?

Det stemmer ikke. Det er svært mange som møter på Jesus hvor Jesus viser seg for dem fysisk, mentalt og i drømmer. Bare søk opp "Jesus testimony" på YouTube og kos deg.

Det som avgjør om noen gjør en god jobb eller dårlig jobb er hvordan jobben var ment å bli utført. Jeg har ikke nok kunnskap om hvordan Gud har planlagt å utføre sitt skaperverk. Men det blir nok akkurat som Han har tenkt. Og bare Gud vet hva som er i menneskers hjerter. :) 

Jeg trodde hele vitsen med jesus var at man skulle tro og stole på at det var nok? Blir det ikke en selvmotsigelse når jesus da viser seg for de? Da forsvinner hele konseptet med å tro. 

De som møter på jesus fysisk har jo selvfølgelig hørt om han fra før, og det som skjer i drømmer... vel.... skal man bruke det som vitnesbyrd så kan jeg jo si at jeg kan fly, har superkrefter og har hatt orgie med hele besetningen til Playboy Magazine.  

Menneskehjernen er hos mange helt forvirret, mange er klinisk gale, og både ser og hører rare ting, jeg ville ikke tatt vitnesbyrd på noe som helst av det mennesker sier som god fisk? 

Jeg, uten å være frelst ville vært meget skeptisk til guds "godhet", rett og slett fordi han har utført så sinnsykt mye gale handlinger, drap osv... er ikke de kristne skeptisk til at "guds godhet" i paradis ikke kan være ganske grusomt? Vi vte jo ikke hva godhet i guds øyne betyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, vi må alle stole på og tro på Jesus og løftet om frelse ved Guds nåde. Og Jesus møter oss på forskjellige måter. :)

At de har hørt om Han fra før er en påstand jeg ikke kan se for meg at du har grunnlag for. Du har vel ikke hørt alle disse vitnesbyrdene og vet hva de visste fra før. Og, ja, i drømmer kan det skje mye. :)

Nei, jeg skjønner hvis du ikke stoler på og tror på Jesus utelukkende basert på hva andre sier. Det er fint at du ønsker en relasjon til Han selv, det er jo det Gud ønsker for deg også. At du vil bli kjent med Ham personlig, og ikke igjennom hvordan andre kjenner Ham. Men det er en stor forsterker at også andre opplever Jesus på mirakuløst vis, og det forsterker din egen tro når du også tror på Ham. :)

Angående det siste om Guds godhet har denne kritikken blitt besvart ved flere anledninger tidligere i tråden. Bibelen forteller oss hva Guds godhet og hva Hans løfter er, og om himmelen:

Åpenbaringen 21:3-5 (NB) : "Fra tronen hørte jeg en høy røst som sa: Se, Guds bolig er hos menneskene. Han skal bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud selv skal være hos dem og være deres Gud. Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne. Og døden skal ikke være mer, og ikke sorg, og ikke skrik, og ikke pine skal være mer. For de første ting er veket bort. Og han som satt på tronen sa: Se, jeg gjør alle ting nye! Og han sier til meg: Skriv! For disse ordene er troverdige og sanne."

Endret av Tionbai
Lenke til kommentar
Tionbai skrev (4 minutter siden):

Ja, vi må alle stole på og tro på Jesus og løftet om frelse ved Guds nåde. Og Jesus møter oss på forskjellige måter. :)

At de har hørt om Han fra før er en påstand jeg ikke kan se for meg at du har grunnlag for. Du har vel ikke hør alle disse vitnesbyrdene og vet hva de visste fra før. Og, ja, i drømmer kan det skje mye. :)

Nei, jeg skjønner hvis du ikke stoler på og tror på Jesus utelukkende basert på hva andre sier. Det er fint at du ønsker en relasjon til Han selv, det er jo det Gud ønsker for deg også. At du vil bli kjent med Ham personlig, og ikke igjennom hvordan andre kjenner Ham. Men det er en stor forsterker at også andre opplever Jesus på mirakuløst vis, og det forsterker din egen tro når du også tror på Ham. :)

Angående det siste om Guds godhet har denne kritikken blitt besvart ved flere anledninger tidligere i tråden. Bibelen forteller oss hva Guds godhet og hva Hans løfter er, og om himmelen:

Åpenbaringen 21:3-5 (NB) : "Fra tronen hørte jeg en høy røst som sa: Se, Guds bolig er hos menneskene. Han skal bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud selv skal være hos dem og være deres Gud. Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne. Og døden skal ikke være mer, og ikke sorg, og ikke skrik, og ikke pine skal være mer. For de første ting er veket bort. Og han som satt på tronen sa: Se, jeg gjør alle ting nye! Og han sier til meg: Skriv! For disse ordene er troverdige og sanne."

Du skal ha levd ganske lenge under en stein, hvis du aldri har hørt om jesus, så det er for meg svært naivt å tro at det finnes folk der som helt uten å ha hørt om jesus, plutselig skal få besøk av han, feks i en drøm. Jeg tror ikke du har mye grunnlag for å hevde at det er mulig heller, så sant du ikke stoler fullt og helt på alt som kommer ut av munnen på folk. 

Nå er ikke jeg videre interessert i å komme i kontakt med jesus, men jeg synes det er uhyre interressant å prøve å forstå hvorfor folk gjør det, hvorfor folk blir religiøse og hvorfor de klarer å holde på sin tro.  Det jeg registrerer, er at mange møter jesus etter kriser ( narkotikamisbruk, galskap eller håpløshet), som igjen forteller meg at håpet om at det er noe mer etter ett møkkaliv er drivkraften, og sånn sett kan jo religion være bra. 

Så er det jo selvfølgelig mange som har et "naturlig" forhold til sin gud, fordi de er oppdratt sånn, eller har vokst opp i et sted hvor gud står sentralt, men dette er jo egentlig bare "hjernevask".

Mitt håp er at også denne religionen forsvinner, i likhet med så mange religioner før den, men den står foreløpig litt for sterkt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tionbai skrev (1 time siden):

Gud har klart å skape et perfekt paradis. Det står ikke at Gud ble overrasket i 1 Mosebok 2:18:

Mosebok 2:18 NB : "18 Så sa Gud Herren: Det er ikke godt for mennesket å være alene. Jeg vil gjøre ham en medhjelp som er hans like."

Hvis jeg maler et bilde og vet at det skal være en mann og en kvinne der, så kan jeg begynne med mannen og poengtere at det ikke er godt for ham å være alene. Det betyr ikke at jeg ikke har en plan eller vet hva jeg skal gjøre. Det bare stadfester en sannhet og gir mer innsikt til kunstnerverket jeg lager.

Nå var det vel ingen som malte et bilde men fortalte en skapelsesberetning.
Gud konstaterte jo selv etter at han hadde skapt paradiset og Adam at det ikke var godt for Adam å være alene.
Vi sitter da på dette tidspunkt i bibelhistorien med et paradis der det befant seg noe som ikke var godt som igjen virker som dette var lite gjennomtengt for skaperen skapte vel ikke noe som ikke var godt i et paradis om han viste om det på forhånd?
Virker veldig suspekt.
Nei her blei båten til mens man rodde for å snu på et litt kjent ordtak.

 

Tionbai skrev (1 time siden):

Bibelen er jo skrevet av 40 forfattere uavhengig av hverandre, men hvor alt kommer sammen og danner én harmonisk historie. Det er et mirakel i seg selv. Og vi har Jesus Kristus som levde, forutsa sin egen død og oppstandelse, og viste seg levende for disiplene sine og hundrevis av mennesker etterpå, som det er nedskrevet vitner til. I tillegg har vi vitnesbyrd fra mangfoldige kristne som blir født på ny i den Hellige Ånd og blir transformert fra innsiden på mirakuløst vis ved Jesu Kristi nærvær, samt at Jesus møter mennesker i syner, visjoner, mentalt og fysisk og vitner om seg selv, som igjen deler sine vitnesbyrd på dette. Den ene kilden du nevner er Gud, men Han bruker mange av oss for å dele hvem Han er og gir oss den Hellige Ånd for å vitne om Ham, og Jesus viser seg igjennom sine disipler. Det er vakkert og tillitsfullt.

Det enkle er ofte det beste og i denne sammenheng handler det mere om at de som skrev historien kjente til hva som tidligere var skrevet mens det i de tilfellene det er skrevet flere paralelle historier rett som det er hender at historiene er forskjellige.
Vi kan jo ta hva som skjedde da Jesus blei drept der den ene skribenten beskriver det vi i moderne tid ville kalle en zombie apokalypse men de 3 andre ikke skrev om dette.
Hvordan døde Judas for eksempel med flere forskjellige forklaringer som ikke stemmer med hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Baranladion said:

Du skal ha levd ganske lenge under en stein, hvis du aldri har hørt om jesus, så det er for meg svært naivt å tro at det finnes folk der som helt uten å ha hørt om jesus, plutselig skal få besøk av han, feks i en drøm. Jeg tror ikke du har mye grunnlag for å hevde at det er mulig heller, så sant du ikke stoler fullt og helt på alt som kommer ut av munnen på folk. 

Nå er ikke jeg videre interessert i å komme i kontakt med jesus, men jeg synes det er uhyre interressant å prøve å forstå hvorfor folk gjør det, hvorfor folk blir religiøse og hvorfor de klarer å holde på sin tro.  Det jeg registrerer, er at mange møter jesus etter kriser ( narkotikamisbruk, galskap eller håpløshet), som igjen forteller meg at håpet om at det er noe mer etter ett møkkaliv er drivkraften, og sånn sett kan jo religion være bra. 

Så er det jo selvfølgelig mange som har et "naturlig" forhold til sin gud, fordi de er oppdratt sånn, eller har vokst opp i et sted hvor gud står sentralt, men dette er jo egentlig bare "hjernevask".

Mitt håp er at også denne religionen forsvinner, i likhet med så mange religioner før den, men den står foreløpig litt for sterkt. 

Det er definitivt mange mennesker som ikke har hørt om Jesus:

https://joshuaproject.net/resources/articles/has_everyone_heard:

"Estimates suggest that approximately 7,400 people groups are still considered unreached."

"Over 42% of the world’s population live in these over 7,400 people groups."

Jeg hevdet bare at det var vitnesbyrd på dette og at du ikke har noe grunnlag for å påstå at:

1 hour ago, Baranladion said:

De som møter på jesus fysisk har jo selvfølgelig hørt om han fra før

Og ja, det er mange som møter og kommer nærmere Jesus og troen under motgang. Det er definitivt mange som også møter og kommer nærmere troen under velsignelser, og ser Herrens verk og priser Ham for det de får oppleve som er godt. Jeg er selv vitne på begge deler av de alternativene, samt er jeg oppvokst delt kristent og delt ikke-religiøst.

Jeg finner dog ikke det at mange kommer nærmere Gud under motgang som noe argument mot Guds eksistens. Jeg tenker det kan sammenlignes med at vi under oppveksten ser oss som udødelige og selvstendige og "leker ute alene" helt til noe galt skjer, da løper vi hjem til mor og far, eller noen som kan ta hånd om oss (om vi er velsignet med det). Da kjenner vi i så fall på den gode følelsen av trygghet og at det er godt å ikke være ute alene likevel. Det betyr ikke at våre foreldre e.l. ikke faktisk finnes, men heller at vi setter mer pris på dem når vi innser hvor dypt vi trenger dem.

Hvis en overbevisning er hjernevask hvis man er oppvokst med den er vi etter din formening alle hjernevasket med alle våre overbevisninger. 😉 Så det taler vel ikke imot kristendommen på noen måte.

Heldigvis vil håpet ditt aldri gå i oppfyllelse, og Jesus Kristus har seiret over døden. :)

Lenke til kommentar
1 hour ago, perpyro said:

Nå var det vel ingen som malte et bilde men fortalte en skapelsesberetning.
Gud konstaterte jo selv etter at han hadde skapt paradiset og Adam at det ikke var godt for Adam å være alene.
Vi sitter da på dette tidspunkt i bibelhistorien med et paradis der det befant seg noe som ikke var godt som igjen virker som dette var lite gjennomtengt for skaperen skapte vel ikke noe som ikke var godt i et paradis om han viste om det på forhånd?
Virker veldig suspekt.
Nei her blei båten til mens man rodde for å snu på et litt kjent ordtak.

Ja, det heter å bruke en analogi for å illustrere et poeng. :) Gud var ikke ferdig med sitt skaperverk da Han skapte Adam. Alt Gud har skapt er godt. Fravær av Eva er dermed ikke godt, noe Gud stadfester.

1 hour ago, perpyro said:

Det enkle er ofte det beste og i denne sammenheng handler det mere om at de som skrev historien kjente til hva som tidligere var skrevet mens det i de tilfellene det er skrevet flere paralelle historier rett som det er hender at historiene er forskjellige.
Vi kan jo ta hva som skjedde da Jesus blei drept der den ene skribenten beskriver det vi i moderne tid ville kalle en zombie apokalypse men de 3 andre ikke skrev om dette.
Hvordan døde Judas for eksempel med flere forskjellige forklaringer som ikke stemmer med hverandre.

Det er riktig at evangeliene ikke er kopier eller duplikater av hverandre, de er skrevet av forskjellige forfattere som vitner på alt som skjedde. Det ville vært mer suspekt om alt var ordrett likt, og ville heller lignet på ett vitnesbyrd ikledd å komme fra flere kilder for å få mer troverdighet. At det er variasjoner som gjenspeiler forfatternes fokus og personlighet validerer vitnesbyrdene på alle måter. Det vesentlige i evangeliene er heller ikke hvordan Judas tok livet sitt, men at Jesus døde for våre synder, sto opp igjen fra de døde og for opp til Himmelen, og sitter ved Gud Faderens høyre hånd, og skal igjen komme tilbake til jorden for å dømme levende og døde, og dermed herske som konge på den nye jord og den nye himmel med alle Hans utvalgte. Og vi er alle invitert til bryllup med Jesus som brudgom, og er tilbudt frelse ved nåde, igjennom troen på Jesus Kristus, vår Herre. Dette er gjennomgående i alle evangeliene, og hva vår tro er. :)

Lenke til kommentar
Tionbai skrev (46 minutter siden):

Det er definitivt mange mennesker som ikke har hørt om Jesus:

https://joshuaproject.net/resources/articles/has_everyone_heard:

"Estimates suggest that approximately 7,400 people groups are still considered unreached."

"Over 42% of the world’s population live in these over 7,400 people groups."

Jeg hevdet bare at det var vitnesbyrd på dette og at du ikke har noe grunnlag for å påstå at:

Og ja, det er mange som møter og kommer nærmere Jesus og troen under motgang. Det er definitivt mange som også møter og kommer nærmere troen under velsignelser, og ser Herrens verk og priser Ham for det de får oppleve som er godt. Jeg er selv vitne på begge deler av de alternativene, samt er jeg oppvokst delt kristent og delt ikke-religiøst.

Jeg finner dog ikke det at mange kommer nærmere Gud under motgang som noe argument mot Guds eksistens. Jeg tenker det kan sammenlignes med at vi under oppveksten ser oss som udødelige og selvstendige og "leker ute alene" helt til noe galt skjer, da løper vi hjem til mor og far, eller noen som kan ta hånd om oss (om vi er velsignet med det). Da kjenner vi i så fall på den gode følelsen av trygghet og at det er godt å ikke være ute alene likevel. Det betyr ikke at våre foreldre e.l. ikke faktisk finnes, men heller at vi setter mer pris på dem når vi innser hvor dypt vi trenger dem.

Hvis en overbevisning er hjernevask hvis man er oppvokst med den er vi etter din formening alle hjernevasket med alle våre overbevisninger. 😉 Så det taler vel ikke imot kristendommen på noen måte.

Heldigvis vil håpet ditt aldri gå i oppfyllelse, og Jesus Kristus har seiret over døden. :)

Den kilden sier absolutt nada om hvor mange som ikke har hørt om jesus, unreached betyr altså at det ikke finnes mennesker i disse gruppene til å misjonere om jesus.  Jeg hevdet uansett ikke at folk ikke har hørt om jesus, jeg hevded at jeg har liten tro på at noen av de som aldri har hørt om jesus, møter jesus i feks en drøm.  Du tror vel ikke at 42% av verdens befolkning ikke har hørt om jesus, når 31% er kristne og 25% er muslimer? Nær sagt alle andre har ikke hørt om jesus? 

Ja, vi er alle hjernevasket, i den forstand at vår oppvekst og vårt miljø former oss.  Det taler ikke kristendom i mot, men det er litt selvmotsigende. Man må selv velge å ta imot jesus, men det er vel vanskelig å ikke gjøre det hvis man er forkynt dette fra tidlig alder av? Tar et slikt barn et reelt valg, i mitt syn, nei. 

hehe, nei, jeg har liten tro på at jeg får oppleve det ønsket, men jeg antar at verden blir mer og mer fri for religion, jo mer vitenskapen finner utav. Så kanskje vi i fremtiden kan fokusere på å tilfredstille menneskers behov, foran gudenes.  Slike sekulære samfunn, med humanisme i fokus har en tendens til å være en hel del bedre enn samfunn der guden står i sentrum. 

 

 

 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...