Gå til innhold

Azure-problemer ga ladetrøbbel for tusenvis av norske elbil-eiere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Chris93 skrev (51 minutter siden):

Oppetid på 99,8% er ikke noe å skryte av

Når det er snakk om lading i eget hjem er 99,8% til å humre av! Hva er det som autentiseres og hvorfor er det absolutt nødvendig er spørsmål zaptec må stille seg nå. Om jeg kobler til ladestasjonen min hjemme og den ikke får autentisert så forventer jeg at den i det minste defaulter til å faktisk lade.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke få påpekt ofte nok at "smarte" løsninger i hjemmet ikke bør være så sårbare at de MÅ ha nettlinje eller kontakt med en fjernserver for å fungere. Det bør fungere minst like stabilt som en tradisjonell lysbryter. Selv i anlegg med lastdeling og brukeridentifisert fakturering bør klare å både lastdele, identifisere brukere og måle energiforbruk uten kontakt med omverden.

Jeg noterer meg Zaptecs nedetid bak øret og kommer til å bruke det til å anbefale andre løsninger. Det er kanskje litt overdramatisert å kalle det fullstendig uakseptabelt, men det er i hvert fall en betydelig ulempe man bør ta med i vurderingen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
2 hours ago, Dovreekspressen said:

The Internet of Shit.

"Bland aldri Microsoft inn i noe som skal virke stabilt" sa en utvikler til meg for mange år siden. Det er et godt gammelt visdomsord.

Absolutt, men andre løsninger er ikke mye bedre.  Jeg holdt på å sende noen mine første Airthings i retur da det i flere timer var umulig å registrere seg.  De skyldte på aws.  Like I give a fuck.  Hadde svaret til at Sony hadde skyldt på en kinesisk underleverandør hvis mitt Sony TV slutter å fungere.  Det er Sony og Airthings jeg har et kundeforhold til og det er fult og helt deres ansvar at produkterne deres fungerer.  Er man interessert i gode kundeopplevelser tar firmaerne ansvar selv og selger tjenester de fuldt og helt selv kan fikse til enhver tid. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (22 minutter siden):

Jeg kan ikke få påpekt ofte nok at "smarte" løsninger i hjemmet ikke bør være så sårbare at de MÅ ha nettlinje eller kontakt med en fjernserver for å fungere. Det bør fungere minst like stabilt som en tradisjonell lysbryter. Selv i anlegg med lastdeling og brukeridentifisert fakturering bør klare å både lastdele, identifisere brukere og måle energiforbruk uten kontakt med omverden.

Jeg noterer meg Zaptecs nedetid bak øret og kommer til å bruke det til å anbefale andre løsninger. Det er kanskje litt overdramatisert å kalle det fullstendig uakseptabelt, men det er i hvert fall en betydelig ulempe man bør ta med i vurderingen.

 

Sampson skrev (1 time siden):

Når det er snakk om lading i eget hjem er 99,8% til å humre av! Hva er det som autentiseres og hvorfor er det absolutt nødvendig er spørsmål zaptec må stille seg nå. Om jeg kobler til ladestasjonen min hjemme og den ikke får autentisert så forventer jeg at den i det minste defaulter til å faktisk lade.

Hjemmelading er ikke det samme som lading i sin egen selvstendige garasje. Mange av oss bor i blokk.

Og ja, den defaulter til å lade, men den lader sakte. Forbruk etc oppdateres så fort den er på nett igjen. 

Zaptec er som oftest brukt der det er behov for lastdeling, da laderen er endel dyrere enn ladere uten slik mulighet.

Har 50+ zaptecladere i blokka jeg bor i, hvor alle lader med max 22KW. Vi vurderte alle mulige lokale løsninger mtp lastdeling/fakturering av strøm etc. Ingen tvil for oss at den fordelene var mye større en ulempen med skybasert løsning.

Tviler på at noen her har merket nedetiden, de fleste står uansett parkert over natta og selv "fallback" hastighet får man ladet noen mil på en natt. Og har heller ikke hat noe merkbar nedetid de snart tre årene vi har hatt anlegget.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Problemet er fremdeles ikke løst, selv om de prøver å fremstå som om de har kontroll.

Jeg har lader fra Zaptec og jeg får fremdeles ikke ladet. Om jeg er heldig så starter den kanskje en ladesesjon innen jeg skal på jobb i morgen. Dette er fullstendig upålitelig, og slik har det vært i hel en uke. Problemet burde vært løst innen 24 timer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jannyt skrev (3 timer siden):

Problemet er fremdeles ikke løst, selv om de prøver å fremstå som om de har kontroll.

Jeg har lader fra Zaptec og jeg får fremdeles ikke ladet. Om jeg er heldig så starter den kanskje en ladesesjon innen jeg skal på jobb i morgen. Dette er fullstendig upålitelig, og slik har det vært i hel en uke. Problemet burde vært løst innen 24 timer.

Ja, det er ugreit. 

Her ser jeg at den 9. og den 11. Mars var det mindre lading totalt. Ca 50kwh den 9. og ca 75kwh den 11. Ligger vanligvis over 100. Peak er litt over 400kwh per dag. Dette er på 60 ladere.

Lenke til kommentar
Hjemmelading er ikke det samme som lading i sin egen selvstendige garasje. Mange av oss bor i blokk.

Og ja, den defaulter til å lade, men den lader sakte. Forbruk etc oppdateres så fort den er på nett igjen.

Zaptec er som oftest brukt der det er behov for lastdeling, da laderen er endel dyrere enn ladere uten slik mulighet.

Har 50+ zaptecladere i blokka jeg bor i, hvor alle lader med max 22KW. Vi vurderte alle mulige lokale løsninger mtp lastdeling/fakturering av strøm etc. Ingen tvil for oss at den fordelene var mye større en ulempen med skybasert løsning.

Tviler på at noen her har merket nedetiden, de fleste står uansett parkert over natta og selv "fallback" hastighet får man ladet noen mil på en natt. Og har heller ikke hat noe merkbar nedetid de snart tre årene vi har hatt anlegget.

Det stemmer på en prikk. Om det ikke er kontakt med skytjenesten defaulter alle ladere i installasjonen til samme ladestrøm (i vårt sameie er det ca. 2kW) for å unngå overbelastning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At ikke fler baserer seg på en liten server typ rasperry som står for den lokale driften og som rapporterer til skyserveren når det trengs. Da kan den ta over i nettløse tider og kjøre nødmodus eller offline modus... Hvor vrient kan det være liksom. Men er ikke så mange programmerere som legger sjela si i ting og gründerne som kaller seg "utviklerne" vet ofte ikke bedre.

Lenke til kommentar
Ano__Nym skrev (1 time siden):

At ikke fler baserer seg på en liten server typ rasperry som står for den lokale driften og som rapporterer til skyserveren når det trengs. Da kan den ta over i nettløse tider og kjøre nødmodus eller offline modus... Hvor vrient kan det være liksom. Men er ikke så mange programmerere som legger sjela si i ting og gründerne som kaller seg "utviklerne" vet ofte ikke bedre.

Det du foreslår er altså å legge til enda en komponent som kan feile, trenger vedlikehold, utgjør en sikkerhetsrisiko  etc. Og likevel vil du ha akkurat samme problem dersom lokal wifi går ned og laderne ikke finner lokal server.

Løsningen som er i dag ved at alle laderne defaulter til 2,5kw ladestrøm tenker jeg er like grei. Trenger bare noen få timer for å nå gjennomsnittlig kjørelengde. Og gitt at batteriet gjerne ikke var tomt når du kom hjem skal det stort sett gå bra.

Uflaks hvis man hadde lite strøm, må lade og skal på langtur rett etterpå akkurat da, men jeg synes den risken er akseptabel. :)

 

Lenke til kommentar
Stratos skrev (1 time siden):

Det du foreslår er altså å legge til enda en komponent som kan feile, trenger vedlikehold, utgjør en sikkerhetsrisiko  etc. Og likevel vil du ha akkurat samme problem dersom lokal wifi går ned og laderne ikke finner lokal server.

Løsningen som er i dag ved at alle laderne defaulter til 2,5kw ladestrøm tenker jeg er like grei. Trenger bare noen få timer for å nå gjennomsnittlig kjørelengde. Og gitt at batteriet gjerne ikke var tomt når du kom hjem skal det stort sett gå bra.

Uflaks hvis man hadde lite strøm, må lade og skal på langtur rett etterpå akkurat da, men jeg synes den risken er akseptabel. :)

Enig i det. RaspberryPi er bare en ekstra komponent som potensielt kan feile. Men det er forståelig at folk tenker i de baner når styreenheten i Zaptecen ikke gjør den jobben godt nok selv.

Ja, lokal Wifi kan gå ned. Men det er i det minste to trinn mindre sårbarhet enn å måtte stole på at både lokal Wifi, nettlinja ut og serveren i andre enden av verden er oppe og i orden. Når nettlinja ut eller serveren i andre enden av verden har nedetid så bør anlegget klare å lastbalansere helt fint via lokal Wifi. Når det også faller ut bør den ned på default 1/N av tilgjengelig effekt, der N = antall ladere på kursen (ikke nødvendigvis 2,5 kW). Eventuelt kommunisere over kabelen slik Zaptec pro kan.

ID og energimåling bør lagres i laderen til kommunikasjonen er oppe og gå igjen, i stedet for at systemet klikker og ikke skjønner noen ting.

Trist at begge de to store norske laderprodsentene har vært så naive at de har oversett en sånn sårbarhet.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis ladestasjonen står i det offentlige rom så sier det seg selv at den må være koblet skyløsning til enhver tid. Hvis de står i private rom derimot kan slike løsninger ha fallback til lokal styring (som virker men er suboptimal). Det beste er å ha systemene sine i to skyer med forskjellige driftsregime og speile mellom disse (f.eks. Azure og Amazon) og to kommunikasjonsveier fra enhetene ut disse (f.eks. bruk av gjeste-SIM som roamer over MNO-ene). Alle skyoperatører erfarer følgefeil som drar ned systemet som om det har single-point-of-failure så det får du aldri til å bli 100% uansett hvor mye du er villig til å betale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...