Gå til innhold

MdG vil bestemme hva du har til middag


Anbefalte innlegg

Psykopatene i MdG legger ingenting i mellom lengre; nå sier de at de vil ha styringsrett over hva du og familien trykker i dere.

Det er virkelig for jævlige tider vi lever i. Friheten settes på prøve mer eller mindre hver dag, mens folk flest ikke har tid, energi eller mulighet til å opponere mot drittsekkene.

Må MdG og resten av søppelet på Stortinget synke ned i gjørmehullet de kommer i fra.

 

 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat hvor i det du linket hos Resett, eller i originalinnlegget i Nationen, sto det at MDG skal bestemme hva du har til middag? 

I verste fall, hvis MDG får nok innflytelse, så blir vel kjøtt litt dyrere. Du står fortsatt fritt til å kjøpe det du vil.

Endret av :utakt
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ser ikkje heilt problemet, men så var det heller ikkje så lett å lese kva forslaget konkret skulle gå ut på. Verken Resett eller Nationen hadde noko spesifikk informasjon.

Næraste eg kom var:

Sitat

Norge må få på plass forbruksbasert klimaregnskap, og dette har MDG Røros fått inn i De grønnes utkast til partiprogram for 2021-2025. For å kunne nå klimamål, må alle reelle utslipp kunne måles

Høyrest fornuftig ut for meg. Det er eit veldig fokus på elbilar, men lite på mat. Betre måling av og presentasjon av klimaavtrykket frå ulike varer er eg for.

Trådatarter har enten lese noko me andre ikkje har, eller trekk konklusjonar som ikkje er basert på realiteten.

Endret av Zeph
  • Liker 6
Lenke til kommentar
j-- skrev (23 minutter siden):

Er det vanskelig for deg å forstå at noen ønsker å redusere hvor mye man skader miljøet og hvor mye fotavtrykk man etterlater?

Hva så om vi etterlater et lite "fotavtrykk"? Gud skapte jorden for oss mennesker. Vi er på toppen av næringskjeden. At det dør noen bananfluer og noe plankton hit og dit er svært uinteressant.

Uansett, så er kloden - akkurat som menneskekroppen - ekstremt flink til å hele seg selv. Det ørlille vi påvirker naturen og klimaet negativt er så neglisjerbart at det egentlig ikke er verdt å nevne. Planeten rydder opp selv.

Og som sagt til det kjedsommelige: det er ingenting vi i Norge kan gjøre med henblikk på å redusere CO2-utslipp som vil gjøre én eneste forskjell. Om du da i det hele tatt går ut i fra det idiotiske premisset om at CO2 er skadelig for klimaet, da.

Endret av Dirigo
Lenke til kommentar

Alt med måte, og alt i dag har vi reguleringar for kva vi kan ha til middag. Kanskje ikkje heilt direkte, men i alle fall indirekte i forhold til kva matvarer du får kjøpe. Dette gjeld særleg ein del innmat som til dømes hjerne som du ikkje får kjøpe til menneskeføde på grunn av at risikoen for sjukdom er vurdert til for stor. 

At det kan kome liknande restriksjonar på dei aller mest miljøskadelege kjøttvarene ser eg ikkje på som eit stort problem så lenge det ikkje er eit reint kjøttforbod. At det ikkje skal vere lov å f.eks. avle kylling som for til ulv som igjen blir slakta for at det skal være mulig å finne ulvebiff i frysedisken ser eg på som heilt uproblematisk då ressursrekneskapet vil være heilt håplaust. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Tåkefyrste said:

Og hvordan skal verden bli bedre om vi lemper på komforten vår?

Hele Norge kunne bodd i drivhus og spist gress (slik MDG ønsker), og verden ville akkurat vært like jævlig.

Den uttalte hensikten er å minimere utslipp, kjøttindustrien presenterer ganske stort avtrykk.
Dersom kjøttkonsumet minskes, vil det antagelig resultere i lavere utslipp, ikke mer mystisk enn dette, og dersom du ikke abonnerer på teorier som går på at menneskeskapte klimaendringer er en bløff, eller misforstår Co2-problematikken, burde ikke dette være et kontroversielt forslag.
Den øvrige problemstillingen rundt hvorvidt det faktisk er mulig å utrette noen forskjell, er en legitim bekymring, men politikerne har ikke den luksusen å kunne gi opp i møte med fremtidens usikkerheter, eller vanskeligheten med globale sammarbeid.
Vår generelle materielle komfort innebærer som regel også utslipp, og dermed bør det vel være ganske selvsagt hva som er koblingen med å lempe på komfort og en bedre verden (evt. lavere utslipp, så slipper man å lefle med slike tendensiøse formuleringer.)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (20 minutter siden):

Den uttalte hensikten er å minimere utslipp, kjøttindustrien presenterer ganske stort avtrykk.

Norges klimautslipp er ubetydelig i verden, fra kjøtt er enda mindre. Norge skal ikke avvkle år kultur for å "redde verden" slik klimareligiøse tror vi kan.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, GaiusMarius said:

Norges klimautslipp er ubetydelig i verden, fra kjøtt er enda mindre. Norge skal ikke avvkle år kultur for å "redde verden" slik klimareligiøse tror vi kan.

Det stemmer, men jeg tror ideén er at alle monner drar, samt at man leter etter effektive metoder, og da er det kanskje lettest å utforske der hvor folket ikke lider av så mange øvrige mangler.

Du må gjerne være uenig i at dette er en god metode, jeg annerkjenner at hele problemstillingen innebærer en fullstendig kontrær målsetning, fra den man har dyrket sålangt.. Eller noe slikt, jeg mener at man ikke vet nøyaktig hva man skal gjøre, og da sier jeg ja takk til forsøk, selv om de ikke er noen endelig løsning i seg selv, kan veien bli til mens man går.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Tåkefyrste said:

Og hvordan skal verden bli bedre om vi lemper på komforten vår?

Hele Norge kunne bodd i drivhus og spist gress (slik MDG ønsker), og verden ville vært akkurat like jævlig.

Dette argumentet har jeg aldri forstått. Mener du at alle andre skal gjøre noe, men vi kan fortsette som før eller øke forbruket? Du er bare en person, det spiller ingen rolle for verdens globale kriminalitetstatistikk om du stjeler og dreper så mye du orker?

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, GaiusMarius said:

Norges klimautslipp er ubetydelig i verden, fra kjøtt er enda mindre. Norge skal ikke avvkle år kultur for å "redde verden" slik klimareligiøse tror vi kan.

Slapp helt av, Norges kultur blir ikke avviklet. Hvis du hadde spurt dine forfedre så er den norske kulturen allerede avviklet for lenge siden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
GaiusMarius skrev (1 time siden):

Norges klimautslipp er ubetydelig i verden, fra kjøtt er enda mindre. Norge skal ikke avvkle år kultur for å "redde verden" slik klimareligiøse tror vi kan.

Nordmenn er på verdstoppen i utslipp per innbyggjar. Kan ikkje kreva at andre skal endra vanane sine viss ein ikkje gjer det sjølv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Abigor said:

Dette argumentet har jeg aldri forstått. Mener du at alle andre skal gjøre noe, men vi kan fortsette som før eller øke forbruket? Du er bare en person, det spiller ingen rolle for verdens globale kriminalitetstatistikk om du stjeler og dreper så mye du orker?

Dette et globalt problem og krever en global løsning. Hvorfor skal jeg ofre livskvalitet når andre mennesker bare fortsetter å gjøre det som er aller aller verst for miljøet, nemlig pumpe ut barn i høyt tempo.

Å be meg om å slutte å spise kjøtt er like frekt som om jeg ber deg å ikke få barn.

Lenke til kommentar

Er det ikke summen av hver enkelt av oss som er problemet? Er det noen som har hørt historien om molboen som lastet murstein på hestekjerra? Klarer du den så klarer du den sa han å lastet på. Hesten klarte ikke dra laset å da lempet molboen av igjen. Klarer du ikke den så klarer du ikke denne heller. Kjerra var plutselig tom.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Tåkefyrste said:

Dette et globalt problem og krever en global løsning. Hvorfor skal jeg ofre livskvalitet når andre mennesker bare fortsetter å gjøre det som er aller aller verst for miljøet, nemlig pumpe ut barn i høyt tempo.

Å be meg om å slutte å spise kjøtt er like frekt som om jeg ber deg å ikke få barn.

Blir ikke fornærmet av om du ber meg ikke få barn. Hvis det er et globalt problem så må alle gjøre noe ja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Vannlinjen skrev (9 minutter siden):

Nordmenn er på verdstoppen i utslipp per innbyggjar. Kan ikkje kreva at andre skal endra vanane sine viss ein ikkje gjer det sjølv.

64. plass i verden, med lave utslipp per capita og totalt for hele landet. Land som Kina får begynne å ta sin del av ansvaret, Norge har allerede gjort mer enn de fleste land i verden.

 

Abigor skrev (14 minutter siden):

Slapp helt av, Norges kultur blir ikke avviklet. Hvis du hadde spurt dine forfedre så er den norske kulturen allerede avviklet for lenge siden.

Mye tradisjonell norsk kultur og tradisjoner har blitt avviklet ja, spesielt siden 60-70-tallet. 

 

Atib Azzad skrev (25 minutter siden):

Du må gjerne være uenig i at dette er en god metode, jeg annerkjenner at hele problemstillingen innebærer en fullstendig kontrær målsetning, fra den man har dyrket sålangt.. Eller noe slikt, jeg mener at man ikke vet nøyaktig hva man skal gjøre, og da sier jeg ja takk til forsøk, selv om de ikke er noen endelig løsning i seg selv, kan veien bli til mens man går.

Ingen hindrer dere i å la være å spise kjøtt om dere er så opptatt av klimaet. Å påtvinge det på oss andre med autoritære metoder som forbud og avgifter er det vi har problemer med,.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, GaiusMarius said:

Ingen hindrer dere i å la være å spise kjøtt om dere er så opptatt av klimaet. Å påtvinge det på oss andre med autoritære metoder som forbud og avgifter er det vi har problemer med,.

Gitt at situasjonen er slik at man står ovenfor en ganske formidabel krise, bør det vel være i alles interesse å finne en løsning.
Dersom man annerkjenner menneskeskapt global oppvarming virker det pussig å insistere på retten til å sabotere mulige løsninger.
Om man ikke annerkjenner narrativet om et kommende problem forstår jeg godt hvordan dette fremstår hensiktsløst.

For ordens skyld mener jeg ikke å advokere for at noen skal påtvinges noe med autoritære metoder, poenget mitt er bare at det ikke er så hårreisende dersom det leses i et såkalt klima-perspektiv.
Om man fjerner klima (og dyre-etikk) fra problemstillingen er jeg enig i at den fremstår tullete.
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...