Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Selger har videresolgt betalt vare pga kjøper har ikkje henta


Agrostar

Anbefalte innlegg

18.januar 2019 tok eg kontakt med ein selger av ein bilmotor. Me blei einige om 6000kr og kva deler som skulle følge med. Han ville ha vippsa eit depositum på 1500kr, og at eg henta motoren innan ei veke. Eg sa eg kunne betale heile kjøpesummen, om det kunne stå hos han ei stund, og gav beskjed om at det kunne gå både 1 og 3 månader før eg kom. Det var heilt greit for han, han skulle sette motoren i eit hjørne.

 

Av diverse grunnar, så har eg ikkje henta motoren. Eg har heller ikkje hatt kontakt med selgar på desse 2åra, og han har ikkje kontakta meg. Eg prøvde få kontakt med selgar 8.januar i år, men han svarde meg ikkje. Eg prøvde igjen 4.mars, og han svarde meg ikkje. Sendte da på vipps at eg ønska kjøpesummen tilbakebetalt. Da gjekk det ikkje lange stunda, før han tok kontakt og sa eg ikkje hadde holdt avtalen. Eg sa eg ønskte å få tilbake kjøpesummen, men han nekta. Vidare kom det fram at han hadde gitt den bort, og kunne tilby meg halve kjøpesummen. Eg svarde at det var like mykje hans feil å ikkje purre på meg, som det var min feil å ikkje ha fått henta den. Eg sa eg ville ha igjen 6000kr, eventuelt 5000 sidan han hadde lagra på den ei stund.

 

Her står me, og ingen vil gje seg. Kven har brutt "avtalen" mest? Eg har jo betalt fullt ut for motoren, for å syne at eg ville ha den, men har ikkje henta den eller gjett beskjed om det. Han har da valgt å gi den bort utan å gje beskjed eller purre på om eg kjem å hentar den snart.

 

Eg fann nokre paragrafar som syner at me begge har gjort ein feil. Eg ved å ikkje gje beskjed om at eg blir forsinka, og han ved å kreve erstatning for lagring utan å ha gjett varsel om det.

Screenshot_20210312_171226_com.android.chrome.jpg

Screenshot_20210312_171237_com.android.chrome.jpg

Screenshot_20210312_171246_com.android.chrome.jpg

Screenshot_20210312_171325_com.facebook.orca.jpg

Screenshot_20210312_171332_com.facebook.orca.jpg

Screenshot_20210312_171344_com.facebook.orca.jpg

Screenshot_20210312_171352_com.facebook.orca.jpg

Screenshot_20210312_171456_com.facebook.orca.jpg

Screenshot_20210312_171609_com.facebook.orca.jpg

Screenshot_20210312_171620_com.facebook.orca.jpg

Screenshot_20210312_171626_com.facebook.orca.jpg

Screenshot_20210312_171632_com.facebook.orca.jpg

Screenshot_20210312_171638_com.facebook.orca.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Agrostar skrev (11 minutter siden):

Eg svarde at det var like mykje hans feil å ikkje purre på meg, som det var min feil å ikkje ha fått henta den.

Vås! Her har du rett og slett driti deg ut. Bare å innse nederlaget og slutte å krangle. Jeg tenker uansett at 6000 kr er minst det du burde betale bare for lagring av motor i 2 år! Det blir skarve 250 kr/mnd. En motor tar ikke akkurat lite plass. Jeg vil gjort akkurat som selger, med unntak å tilby deg noe som helst av pengene tilbake.

Endret av ITtraktor
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Her har begge blingsa litt.

For det første så burde du kontaktet selger etter noen måneder og fortalt hvorfor du ikke får henta motoren og om det går bra at den står lengre. Og for det andre så burde selger også tatt kontakt og spurt hvorfor den ikke blir henta, evt. gitt et ultimatum at den må hentes innen en dato ellers blir den gitt bort.

Elendig kommunikasjon fra begge parter. Han har ingen rett til å gi bort motoren uten å si noe som helst, og du har ingen rett i å kreve hele summen tilbakebetalt.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Eg mener selger burde i alle fall prøvd å kontakte deg før han gir bort motoren. Med mindre han mistet nummeret ditt eller noe slikt. 
På den andre siden, når du sier 1-3 månad og tar ikkje kontakt på 2 år... Hvor lenge mener du han burde lagret motoren, før han kaster/selger/gir den bort? 5 månad? 1 år? 10 år? 50 år? Poenget er, det går ei grensa. Om dere avtaler 1-3 månad og det går 2 år, då er du langt over den grensa.

Som du selv skriver til selgeren "det er like mye din feil". Flott, då er du enig at det er din feil óg. At du får 3000kr tilbake, så tar dere like mye tap*.

* Det kommer an på kva selger gjorde med motor. Om han ga den bort, solgte den til 3000kr, solgte den til 6000kr te noen annen. Men ja, 50/50 ser ut til å være fair.

Lenke til kommentar

Du kan da for f*** ikke forvente at noen venter på deg i over ett år ekstra? Ærlig talt altså.

Neste gang får du heller gi beskjed på ordentlig måte innen kort tid. You done goofed, og det er jævla hyggelig av han å tilby deg halvparten tilbake omstendighetene tatt i betraktning.

Ja, han har også bæsja litt på draget her, men du tar jaggu førsteplass.

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Hvordan vet du forresten at selger ikke har prøvd å kontakte deg i løpet av disse 2 årene? Og hva har det egentlig å si, du skriver jo selv at du ikke har glemt motoren, men "prioritert anderledes"? Hva skal det liksom bety? Jeg blir rett og slett flau over å lese det du skriver til selger! Frekt og respektløst. Skam deg!

Her har du kun én ting å gjøre. Legg deg flat og beklage til selger, og informer om at han selvfølgelig beholder pengene!

Endret av ITtraktor
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Fenrisúlfr skrev (39 minutter siden):

Du kan da for f*** ikke forvente at noen venter på deg i over ett år ekstra? Ærlig talt altså.

Neste gang får du heller gi beskjed på ordentlig måte innen kort tid. You done goofed, og det er jævla hyggelig av han å tilby deg halvparten tilbake omstendighetene tatt i betraktning.

Ja, han har også bæsja litt på draget her, men du tar jaggu førsteplass.

 

Nei, selger har ikke bæsja på draget. TS sier jo selv at han ikke har glemt motoren, men med overlegg valgt å drite i avtalen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
54 minutes ago, ITtraktor said:

Nei, selger har ikke bæsja på draget. TS sier jo selv at han ikke har glemt motoren, men med overlegg valgt å drite i avtalen. 

Jo, når han ikke purrer eller sier ifra før han gir bort/selger motor videre så har han bæsja på leggen. Jeg skjønner selger, veldig irriterende når kjøper ikke ansvar i det hele tatt men det er fortsatt ikke riktig framgangsmåte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (17 minutter siden):

Han kan jo ikke bare begynne å ta seg betalt for lagringen uten avtale. Hvis han skal ta betalt så må han si ifra om det.

og kjøper kan ikke bare la motoren stå hos selger på ubestemt tid uten avtale. Hvis den skal lagres lenger så får kjøper si ifra om det.

Lenke til kommentar
Fenrisúlfr skrev (6 timer siden):

Jo, når han ikke purrer eller sier ifra før han gir bort/selger motor videre så har han bæsja på leggen. Jeg skjønner selger, veldig irriterende når kjøper ikke ansvar i det hele tatt men det er fortsatt ikke riktig framgangsmåte.

Over så lang tid hadde jeg glemt at tingen var solgt

I tekstmeldingen så står det at selger får inn nye motorer hver måned, så det går sikkert an å få en annen motor om TS har retten på sin side

Lenke til kommentar

Ah, synsing over en lav sko... Hvor mange av dere prøvde å slå opp i kjøpsloven før dere svarte? 

Selgers heving i dette tilfellet reguleres av kjøpsloven § 55. Selger har rett til å heve kjøpet når kjøperen ikke henter/overtar tingen, men bare hvis "selgeren har en særlig interesse i å bli av med den". Hvis selger ikke har noen særlig interesse i å bli kvitt tingen, så kan ikke selger heve når kjøper har betalt. I dette tilfellet ser det ikke ut som om selger har hevingsadgang. "Trenger plassen til noe annet" er som utgangspunkt ikke en særlig interesse. 

Selger hadde ingen hevingsadgang. Han kan likevel fastholde avtalen og selge gjenstanden etter reglene i kjøpsloven § 76 hvis vilkårene der er oppfylt. Fastholdes avtalen har selgeren rett til å beholde kjøpesummen. Til gjengjeld har han ikke rett til å beholde overskuddet ved andregangs salg, jf. kjøpsloven § 78, og han skal selge på forsvarlig måte. 

Det ser ikke ut som om vilkårene i kjøpsloven § 76 er oppfylt, og da har selgeren misligholdt avtalen. Kjøperen kan da heve kjøpet. 

Ved heving kan kjøperen kreve kjøpesummen tilbakebetalt. Selger kan kreve sine dokumenterte kostnader ved å oppbevare tingen dekket. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
krikkert skrev (2 timer siden):

Ah, synsing over en lav sko... Hvor mange av dere prøvde å slå opp i kjøpsloven før dere svarte? 

Selgers heving i dette tilfellet reguleres av kjøpsloven § 55. Selger har rett til å heve kjøpet når kjøperen ikke henter/overtar tingen, men bare hvis "selgeren har en særlig interesse i å bli av med den". Hvis selger ikke har noen særlig interesse i å bli kvitt tingen, så kan ikke selger heve når kjøper har betalt. I dette tilfellet ser det ikke ut som om selger har hevingsadgang. "Trenger plassen til noe annet" er som utgangspunkt ikke en særlig interesse. 

Selger hadde ingen hevingsadgang. Han kan likevel fastholde avtalen og selge gjenstanden etter reglene i kjøpsloven § 76 hvis vilkårene der er oppfylt. Fastholdes avtalen har selgeren rett til å beholde kjøpesummen. Til gjengjeld har han ikke rett til å beholde overskuddet ved andregangs salg, jf. kjøpsloven § 78, og han skal selge på forsvarlig måte. 

Det ser ikke ut som om vilkårene i kjøpsloven § 76 er oppfylt, og da har selgeren misligholdt avtalen. Kjøperen kan da heve kjøpet. 

Ved heving kan kjøperen kreve kjøpesummen tilbakebetalt. Selger kan kreve sine dokumenterte kostnader ved å oppbevare tingen dekket. 

Her tror jeg du tolker punktet med "særlig interesse i å bli av med den" alt for strengt. Slik jeg har forstått det snakker vi her om en bilmotor på flere hundre kg som raskt opptar ett par kvadratmeter. Privatpersoner som selger noe på finn gjør det gjerne nettopp for å bli kvitt det og frigjøre plass, å tjene noen kroner er som regel bare en bonus. 

Jeg har selv blitt kontaktet av både Elkjøp og Postnord om at de ville begynne å kreve lagerleie kun noen uker etter at varene var klar for henting. Her snakker vi 2 år. Du kan jo forsøke å finne noen som ville lagret en bilmotor for noe særlig mindre enn 250 kr/mnd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...