Gå til innhold

Kinesisk kopi? Drone mistenkelig lik norske Black Hornet vist fram på våpenmesse i Abu Dhabi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Xantippe skrev (3 timer siden):

Dette hadde jeg ventet på. Det var kun et spørsmål om tid før kineserne fikk tak i dronen for å lage kopier.

Kineserne stjeler absolutt alt de kommer over og er svært aktive på nettet som kjeltringer.

Ja du sier noe dær. Det går vel en vandrehistorie om at kineserne klarte å hacke og stjele hele F-35 programmet med alt som skulle til for å bygge flyet pluss kokeboken for hvordan bruke det.. 

Lenke til kommentar

Black Hornet er jo ikke Norsk - hvorfor føle seg så nasjonalt angrepet da?

Konkurranse er bra sier nå jeg. Den som fant opp hjulet kunne stoppet hele verdens framgang om alle som prøvde å etterligne oppfinnelsen ble konsekvent slått ned.

Edit: Det er selvsagt fare for at man får hva man betaler for hvis man kjøper noe billig fra Kina i stedet for noe dyrt fra USA, men nå er det ikke sånn at man alltid trenger tipp topp kvalitet og holdbarhet.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det at begge deler er formet som et lite helikopter som gjør at det er en kopi?

Det er da rimelig klart om man ser på bildene i kilden som er linket, at helikoptrene er svært forskjellige, uten selvsagt at begge to er helikopterformet.

 

Kommer det artikkel neste gang Augusta Westland lansererer nytt helikopter: Italiensk kopi, helikopter mystisk likt Sikorsky" ?

Endret av likferd
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Avleggs alt sammen. Det fins droner på størrelse med et lite insekt, som kan surre rundt i huset ditt ubemerket. Og jada, jeg forstår at det kan være forskjellige scenarier der spennet går mellom en flue og et fly. Og jeg fordømmer det alt sammen. Det må da holde at overvåkerne vet absolutt alt om oss gjennom lurtelefoner. Den formen for overvåkning er totalt ubegrenset. Selv Wi-Fi-strålingen i hjemmet ditt kan gi et live 3D-bilde av alt du gjør. Det er bare å resignere. Vit at uansett hva du enn hvisker, gjør eller sier, vil og kan bli lyttet til hvor enn du er. Allikevel er de udugelige, etteretningsbyråene. De klarer aldri stanse de som virkelig utgjør en samfunnsfare. Kan det være sånn at vi trenger fiender? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik har vel verden alltid fungert? Hadde man ikke kopiert og lært av andre, så,,, Vi husker historiene om japanerne som lå som fotoklegger på alle bilmesser da de bygde opp sin bilindustri. Juridisk er det sikkert betenkelig, men moralsk forferdet blir jeg ikke.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
18 hours ago, Simen1 said:

Black Hornet er jo ikke Norsk - hvorfor føle seg så nasjonalt angrepet da?

Konkurranse er bra sier nå jeg. Den som fant opp hjulet kunne stoppet hele verdens framgang om alle som prøvde å etterligne oppfinnelsen ble konsekvent slått ned.

Edit: Det er selvsagt fare for at man får hva man betaler for hvis man kjøper noe billig fra Kina i stedet for noe dyrt fra USA, men nå er det ikke sånn at man alltid trenger tipp topp kvalitet og holdbarhet.

Konkurranse er bra. Ja!

Det kineserne driver med på heltid er tyveri i stor stil og er slettes ikke bra! At Vesten ikke har samlet seg og unisont gått stått opp mot Kina er en gåte. PRoblemet er at hvert land og hver fabrikk opptrer helt alene, og da vinner man aldri fram.

VolksWagen inngikk et samarbeide med en kinesisk bilfabrikant om lisens av motorproduksjon.
Ikke lenge etter oppdaget VW at kineserne drev med storstilt kopiering av motoren.
Regner du slikt som god konkurranse?

Lenke til kommentar

Det er et spørsmål om utviklingskostnader vs produksjonskostnader. Jeg antar utviklingskostnadene var en bagatell i forhold til produksjonskostnadene. Da får vel Volkswagen saksøke de for den delen av utviklingskostnadene de mener kineserne burde tatt. På et eller annet tidspunkt bør nok designet ansees som allmennkunnskap, a la oppfinnelsen hjulet, og dermed ikke lengre et åndsverk. Det er bare en fordel for generell teknisk utvikling i verden at det er mulig å la seg inspirere av andres produkter og lage et konkurrerende produkt. Dagens åndsverksbeskyttelser, merkevarebeskyttelser og patentbeskyttelser er alt for langvarig og hindrer dermed sunn konkurranse på produksjon av design som tross alt er allmennkunnskap.

Så om amerikanerne (som forsåvidt også er veldig flinke til å kopiere andre) produserer Black Hornet med en kvalitet til sin pris, og kineserne selger en lignende drone til en annen kvalitet og pris, så ser jeg ikke problemet. Man får som regel hva man betaler for.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fritjof skrev (På 5.3.2021 den 9.25):

Slik har vel verden alltid fungert? Hadde man ikke kopiert og lært av andre, så,

Naturligvis, men Kina har en helt spesiel status i så måte. Delvis fordi Kina ikke respekterer internasjonale spilleregler for åndsverk (eller territorialgrenser) og delvis fordi Kina - i form av sitt spesielle kommunistiske styressett - ikke er istand til å produsere en tilstrekkelig intellektuell base av ingeniører og forskere som kan tenke på egenhånd.

Endret av bbolsoy
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 5.3.2021 den 19.05):

Det er et spørsmål om utviklingskostnader vs produksjonskostnader. Jeg antar utviklingskostnadene var en bagatell i forhold til produksjonskostnadene.

Dagens åndsverksbeskyttelser, merkevarebeskyttelser og patentbeskyttelser er alt for langvarig og hindrer dermed sunn konkurranse på produksjon av design som tross alt er allmennkunnskap.

Nedkortet ref, og Aldeles einig i det som står att.

 

Design og merkevare er i en særstilling, «direkte kopier» / fremstå som orginalvare går jo ikke and. LEGO må få være LEGO og apple, apple, og Stressless, Stressles.

Se på dei som produserer «hyperbiler» i serier på 100 og går i +, selvsagt er utviklingskostnader bagateller i forhold til å bygge en stor - fabrikk for høgvolumproduksjon.

Joda, patenter burde ikke vare mer en 10 år slik eg ser det, og medesiner selvsagt ikke lenger en ting som i dag.

 

Og oljer som «Mobil 1» må jo få lov å reklamere alt dei vil for å øke prisen med 4 gangeren i forhold til andre oljer av tilsvarendes kvalitet, men nei så ideot er eg ikkje ennå at eg bit på overfor standervarer (har jo 4 gangeren dei som sel til 1/4 del av prisen).

Huuhh, har selv solgt både såpe og omega - 3, joda gode marginer men tungsolgt (den jobben dugde eg ikke til).

 

Men om noen måtte lure:

Skulle eg ha en batteribil var Citroën sin den første eg ville prøvt. Joda sett etter at det var slik noenlunde oppunder som eg forventer, og forsikret meg om at mykje kan repareres med noen deler, en ølkasse som rampe og et nøkkelsett.

LEGO, blir ikke kjøpt noe som likner, ikke fan om eg vil gi bort eller ha selv noe selv som ikke har en viss integritet og sjel, litt dyrere for god kvalitet.  Dette selv om eg ikke fikk snakke med utviklerne i Billund da eg var nedom i 2014, eg fikk jo syklet (i flatt lende), slurpet noe vin til overkommelig pris, prøvt fyllearesten og sosialisert litt med dansker av alle slag.

Og ja apple, enkelt og greit til en OK pris, og andre oprativsystem kan kjøres virituelt uten for mykje plunder. Joda, man må betale litt for å oppdatere lisenser, og vertfall ved maskinbyte. Eg er for gammel, for lite interessert og blitt noe treg i knollen. Blir litt som om gass og brems byter plass, noe som ville krevet tilvenning nok en gang.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...