Gå til innhold

35 personer fra Moria ankommet i dag.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener at i denne korona-situasjonen, og generelt andre hendelser i det siste, kan med trygghet si at integreringen av asylsøkere mildt sagt ikke har funket. Altså det er flott å hjelpe, men spørsmålet er faktisk hvor mye vi hjelper. Flere av de som får asyl har sterke psykiske problemer, og disse faller lett utenfor, og er en fare for seg selv og andre. Jeg mener at man kanskje bør sette en stopper for asylinnvandring til Norge, i hvert fall til sitasjonen er under kontroll. Vi hjelper i hvert fall ingen hvis de faller utenfor samfunnet, og ender opp i ghettoer under fattiggrensen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

35 personer er ingenting. Men kritikere ser dette i sammenheng med totalt antall innvandrere. De som kommer, bør ihvertfall behandles på en god måte. Det er nok de fleste enige i. Selvfølgelig er det symbolpolitikk. På den annen side er det snakk om 35 menneskeskjebner. Det har jo KrF rett i. Det er ingen liten sak å forbedre livet til for eksempel 15 barn. 

En side ved saken er at nordmenn blir påminnet om den lidelse som finnes i verden, det skjer når slike saker får stor oppmerksomhet i media. Det er en fordel, tror jeg, noe Norge som nasjon har godt av.  

Personlig har jeg kun en kjepphest når det gjelder innvandring, nemlig at vi som samfunn ikke legger demokratiet til side, men lar flertallet bestemme. Har Norge gode prosesser for at folkeviljen får gjennomslag i innvandringsspørsmål? Jeg synes ikke det. Ikke gode nok. Hvor mange innvandrere Norge skal ta imot bør kanskje til dels bestemmes ved folkeavstemning over Internett? 

 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, :utakt said:

Haha. Du tenkte å dumpe 350 000 rundt om i landet og la dem klare seg selv, eller? For å gi så mange den oppfølgingen de burde ha er det bare å glemme.

Vi har nok av arbeidsledige å ta av til å ordne dette. Det er også én av mange fordeler med innvandrere. De skaper enormt med arbeidsplasser.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Vi har nok av arbeidsledige å ta av til å ordne dette. Det er også én av mange fordeler med innvandrere. De skaper enormt med arbeidsplasser.

Sant, alle de som går på NAV i dag kan begynne å jobbe i NAV i stedet. Det er sikkert ikke så stor forskjell. :ermm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 minutter siden):

Vi har nok av arbeidsledige å ta av til å ordne dette. Det er også én av mange fordeler med innvandrere. De skaper enormt med arbeidsplasser.

Innvandring fra Midtøsten og Afrika koster mye penger. 

Endret av Vaniman
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, sedsberg said:

35 er jo ingenting. Vi kunne lett tatt imot 350.000.

Hvorfor bare 350.000? Vi har jo lett plass til alle 80 millioner på flukt så store landområder vi har tilgjengelig.

Jeg mener hvorfor kaste bort tid ved å ødelegge landet gradvis når man kan bare gjøre det til et uland over natta istedenfor?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Tviler på vi har SÅ mange arbeidsledige til å ta seg av 80.000.000. Det er uansett oss her i vesten som er skyld i at de flykter så da må vi også hjelpe. Om det går utover våre egne får heller være. I leirene blir kvinner og småbarn voldtatt om nettene og her i norge sitter vi og "buhu jeg kan ikke drikke meg drit kanon på byen pga. coronna".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

35 er jo ingenting. Vi kunne lett tatt imot 350.000.

SSB har beregnet at hver flyktning i snitt koster Norge 20 millioner. Du foreslår altså at Norge skal påta seg en kostnad på 7 000 000 000 000 kr? 7000 milliarder, over halve oljefondet.

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (7 minutter siden):

De tar ikke med inntjeningene. Og det at de senere vil bidra med mange milliarder i skatteinntekter når de får seg arbeid.

Dette er medregnet, 20 millioner netto i minus per flyktning. Sannsynligvis er kostnaden mye høyere, når en norsk kvinne i snitt koster samfunnet netto over 15 millioner i løpet av livet, har jeg ingen tro på at en flyktning bare koster 5 millioner mer.

Og hva foreslår du at nærmere 350 000 analfabeter skal jobbe med i Norge?

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (6 minutter siden):

Tviler på vi har SÅ mange arbeidsledige til å ta seg av 80.000.000. Det er uansett oss her i vesten som er skyld i at de flykter så da må vi også hjelpe. Om det går utover våre egne får heller være. I leirene blir kvinner og småbarn voldtatt om nettene og her i norge sitter vi og "buhu jeg kan ikke drikke meg drit kanon på byen pga. coronna".

Hvorfor er det Vestens skyld? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Thorny skrev (8 timer siden):

Naturligvis møter man på folk som enkeltpersoner.

Men å påstå at fremmedfrykt er motivasjonen for at folk er imot asyl og flyktninge- instituttet faller på sin egen urimelighet.

Vi har nå 50 års erfaring med at det ikke fungerer.

Stemmer. Fremmedfrykt = stigma som kan gi bieffekt i form av rasisme. Som i bunn å grunn kun handler om manglende kunnskap, erfaring og forståelse. Når man får det på nært holdt, innser man før eller siden at det ikke er så ille som man kanskje fryktet. Alle er redd for det nye og ukjente. Media har nok vært med på å fyre opp denne fremmedfrykten, særlig etter 9/11 der islam så ut til å få skylda for det meste av ondskap. Fakta er at islam er en ganske fredfull religion (joda, de har sine utfordringer.... særlig med tanke på kvinnesynet). Kristendommen har heller ikke alltid vært veldig rosenrødt.

Det artige er at fremmedfrykten er synkende i Norge. Flere og flere mener innvandring beriker Norge som nasjon. Tall fra SSB viser at nordmenn blir mer og mer åpne for innvandring. Samtidig mener jeg det er viktig å skille mellom vi som er kritiske til innvandring i seg selv av grunner jeg oppga tidligere i tråden. Samt de som er kritisk til innvandreren som medmennesker - som stigmatiserer dem med teite memes og annen propaganda; uten særlig andre holdepunkter enn subjektive ytringer uten hold. 

Artig å se hvordan oppslutningen til FRP daler i takt med at stadig flere nordmenn syns det er greit med multinasjonale naboer. 

Personlig er jeg kritisk til norsk innvandringspolitikk. Såkalte kvoteflyktninger er kanskje det mest usolidariske jeg vet om. På grensen til provoserende for de som ikke trakk gull-loddet. 

sedsberg skrev (1 time siden):

Vi har plassen, pengene og trenger større befolkning.

Ja, vi har plass, ja vi har penger. Joda, økt befolkning er også delvis riktig.

350 000 er urealistisk mange. Vi mangler bolig. Det er et for høyt antall til at de kan integreres. Dermed vil vi få ansamlinger av innvandrere som skaper sitt eget litt samfunn i samfunnet, med egne lover og regler - slik som har skjedd Sverige. Det er en ekstremt stor kulturforskjell fra Midtøsten og Norge. Både når det gjelder religion, sosiale normer og atferd for å nevne noe. Dessuten er det en betydelig risiko fordi det er vanskelig å kontrollerte, gjøre bakgrunnssjekk, helsesjekk og alt det greiene der med et så stort antall mennesker. Enkelte har et fryktelig dårlig kvinnesyn; og vi har hatt tilfeller tidligere i Norge der manglende integrering/opplæring har ført til voldtekter av unge nyankommet menn som ikke forstår at måten kvinner kler seg på i Norge, ikke er en direkte invitasjon til sex. Dette høres kanskje absurd ut for oss. Men dersom du kommer fra et land der absolutt alle kvinner dekker seg til fra topp til tå. Da er det særdeles vanskelig å lese de sosiale kodene på byen osv..... 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Duriello skrev (2 minutter siden):

Nå brukes masse penger på å hjelpe ett fåtall av dem her i norge, hvorfor ikke bruk de samme pengene for å hjelpe mange mange flere der de er? 🤔

Mange som tenker slik. Her kan det jo også nevnes at i mange tilfeller er det nok de mest ressurssterke som flykter, og de minst ressurssterke blir igjen.

Norge bidrar i stor grad gjennom ulike internasjonale hjelpeorganisasjoner, som du sikkert vet. Mulig flere liv ville bli reddet, hvis mer penger ble gitt til nærområdene gjennom disse organisasjonene. Men alle land i Vesten gjør altså begge deler. Både tar imot flyktninger og gir bistand. 

Det er forøvrig enkelt å se når et folk flykter fra krig. Begge kjønn og alle aldersgrupper er representert. Hvis bare unge menn kommer, slik som med afrikanere, så er det enten "lykkejegere" eller den tapende parts soldater. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (1 minutt siden):

Norge bidrar i stor grad gjennom ulike internasjonale hjelpeorganisasjoner, som du sikkert vet. Mulig flere liv ville bli reddet, hvis mer penger ble gitt til nærområdene gjennom disse organisasjonene. Men alle land i Vesten gjør altså begge deler. Både tar imot flyktninger og gir bistand. 

Det er svak brannslukning. Den rette veien å gå er å gå til kilden til brannen. 

Ekstremt kort oppsummert: 9/11. USA går til krig mot Irak. Gir en destabiliserende bieffekt i deler av Midtøsten som igjen gir grobunn til IS. Skaper en strøm av flykninger, som igjen tærer på EU og mange vestlige land. Alt til dømme; fordi USA gikk til krig mot Irak. Å blande seg inn i andre land sin politikk er helt feil. La heller ting skje i naturlige former. Vi har eksempler på helomvendinger fra den arabiske våren som startet i 2011. 

"Karma is a bitch" - er det noe som heter. USA er en del av NATO, vi er alliert med USA. Men vi hører aldri at USA får "skylda" for dette - neida. Men fakta er at det er vesten som har skapet en destabilisert Midtøsten, som har gitt grobunn for IS. Og dermed syns jeg det er på sin plass at også vesten tar sin del av ansvaret - ved å hjelpe så mange dem kan. 

Uansett; dette forteller meg en ting. Krig er ALDRI en løsning! Dialog, bistand og hjelp direkte til myndigheter. Det kan være så enkelt som valgobservatører, utdannelse, fredsbevarende styrker, opplæring. Det er mye rike land kan hjelpe med. Men det må ikke være påtvunget - og det må være et ønske fra dem det gjelder. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 3/4/2021 at 8:38 PM, Vaniman said:

Norge bidrar i stor grad gjennom ulike internasjonale hjelpeorganisasjoner, 

Det kan ofte være mer effektivt å gi penger direkte til individer og omgå "hjelpe-industrien":

https://www.bistandsaktuelt.no/nyheter/2021/undp-gi-borgerlonn-til-613-millioner-kvinner/

Dette virker interessant. En bør snakke opp individet 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...