Gå til innhold

Rapport: Kun bussen er bærekraftig i byen. Elbilen er ikke stort bedre enn dieselbilen


Anbefalte innlegg

uname -i skrev (19 minutter siden):

Tar tallene i artikkelen med en klype salt. Men det bør være åpenbart for alle at det ikke er noen fremtid i å kaste vekk titalls milliarder på å bygge og vedlikeholde infrastruktur som har som eneste formål at folk kan drasse med seg 2 tonn bil til kontoret.

Det må økt satsing til på kollektivtrafikk som ganske enkelt kan elektrifiseres(det har gått for treigt i Oslo) og så må man ikke avspore dette med den hodeløse sløsingen  på sykkel som ikke er noen løsning på transportbehovet i det hele tatt.

Hvis man ikke tåler å sitte ved siden av andre mennesker på bussen så bør man kanskje stille seg spørsmålet om byen er noe for deg.

Nei, at sykkel er overlegent mest energieffektivt, trenger mindre plass, ikke sliter på veien, knapt har utslipp og gir en helsegevinst som sparer samfunnet for enorme kostnader må vi for all del ikke vektlegge. Vil åpenbart bare skape problemer med mer av dette.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
spiff42 skrev (10 minutter siden):

Nei, at sykkel er overlegent mest energieffektivt, trenger mindre plass, ikke sliter på veien, knapt har utslipp og gir en helsegevinst som sparer samfunnet for enorme kostnader må vi for all del ikke vektlegge. Vil åpenbart bare skape problemer med mer av dette.

Det er helt uvesentlig hvor sunt du mener det er når realitetene er at folk ikke ønsker å sykle i den kuldeperioden vi har hatt nå. Da vil massiv satsing på infrastruktur for sykkel bli stående ubrukt som et stort sløseprosjekt fordi man allikevel må ha annen infrastruktur på plass for å ta unna transportbehovet.

At det finnes en håndfull vokale aktivister som mener det "går så fint atte" å sykle i 50 minus og orkan, endrer ikke på det faktum.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
3AB76EIX skrev (3 timer siden):

Kan ikke ta en rapport som ikke tar med sykkel som transportmiddel seriøst.

Men fakta tjener jo ikke busselskapenes bransjeforening, så den rapporten ville ikke blitt finansiert av dem i utgangspunktet. "Rapporten" må taes for hva den er - et bestilt propagandaverk fra busselskapenes bransjeforening. Ingenting annet enn "buss er det eneste saliggjørende" hadde blitt godtatt/finansiert. Akkurat som TU tydelig merker reklame som nettopp det, bør de også tydelig merke propaganda for hva det er.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (32 minutter siden):

Det er helt uvesentlig hvor sunt du mener det er når realitetene er at folk ikke ønsker å sykle i den kuldeperioden vi har hatt nå. Da vil massiv satsing på infrastruktur for sykkel bli stående ubrukt som et stort sløseprosjekt fordi man allikevel må ha annen infrastruktur på plass for å ta unna transportbehovet.

At det finnes en håndfull vokale aktivister som mener det "går så fint atte" å sykle i 50 minus og orkan, endrer ikke på det faktum.

Håpløs logikk. Helseeffekten av de andre 10 månedene forsvinner ikke om du sykler mindre i 2 måneder. Det gjør heller ikke de andre fordelene. Det er ingen sløsing å tilrettelegge for mer av dette. Det koster en liten brøkdel av veiutbygging. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
MakeItBetter skrev (11 timer siden):

Jeg vil bare komme med noen ville ideer her: Hva med å kunne ta med din egen sykkel på kolletivtransport? Hva med å tilby et større lukket sitteområde enn i dag. Bruke nytt matriell bare i trafikksvak tid, så det blir ugunstig å reise i rushtid, sånn at kapasiteten egentlig ikke går ned. Nytt matriell må selfølgelig være elektrisk. Dersom flere sykler, blir også utgiftener til helse lavere.

Takk for konstruktivt innspill, men jeg mener denne tråden har fullstendig feil utgangspunkt for konstruktivitet. Det blir litt som når Trump foreslår å injisere klorin og noen tar til ordet for at debatten om det bør være saklig og konstruktiv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
spiff42 skrev (18 minutter siden):

Håpløs logikk. Helseeffekten av de andre 10 månedene forsvinner ikke om du sykler mindre i 2 måneder. Det gjør heller ikke de andre fordelene. Det er ingen sløsing å tilrettelegge for mer av dette. Det koster en liten brøkdel av veiutbygging. 

Hvor vanskelig kan dette være? Man har et transportbehov X og det må dekkes av en kapasitet som fungerer hele året. Slik som kollektivtrafikk og bil. Å bruke penger på sykkel som bare brukes deler av året vil ikke bidra med noe som helst. Les: Man kan ikke redusere annen kapasitet selv om man bygger sykkelveier. 

Og det finnes faktisk andre måter å holde seg i form på enn å med livet som innsats tråsykle på glatta i 10 minus og stummende mørke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (4 minutter siden):

Hvor vanskelig kan dette være? Man har et transportbehov X og det må dekkes av en kapasitet som fungerer hele året. Slik som kollektivtrafikk og bil. Å bruke penger på sykkel som bare brukes deler av året vil ikke bidra med noe som helst. Les: Man kan ikke redusere annen kapasitet selv om man bygger sykkelveier. 

Og det finnes faktisk andre måter å holde seg i form på enn å med livet som innsats tråsykle på glatta i 10 minus og stummende mørke.

Nei, det er ikke vanskelig. Transportbehovet er ikke konstant. Hvor mange som reiser kollektivt varierer mellom helg og ukedager, rushtid og kveld og sommer og vinter. Det er overhodet ikke noe problem om variasjonen mellom sommer og vinter blir større fordi flere sykler. Og ikke noen grunn til å avstå fra de store fordelene flere syklister gir.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
spiff42 skrev (2 minutter siden):

Nei, det er ikke vanskelig. Transportbehovet er ikke konstant. Hvor mange som reiser kollektivt varierer mellom helg og ukedager, rushtid og kveld og sommer og vinter. Det er overhodet ikke noe problem om variasjonen mellom sommer og vinter blir større fordi flere sykler. 

Det er mulig jeg ikke er så smart, men det du skriver gir absolutt ingen mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Å bruke penger på sykkel som bare brukes deler av året vil ikke bidra med noe som helst. Les: Man kan ikke redusere annen kapasitet selv om man bygger sykkelveier. 

Problemet med bygging av sykkelstier er at de ikke prioriteres når det skal brøytes, og når de først brøyter, så salter de.
Dermed blir det umulig å bruke sykkelstiene når det kommer snø

Finnes de som sykler hele året, men de sykler i veien

Kjøpe momsfri elbil, eller kjøpe elsykkel med moms?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"..flere direktebusser, og et så tett nett av ruter at det store flertallet slipper å bytte transportmiddel.." Det blir vel å nærme seg privatbilens rolle, og da blir det vel mange busser og stor trafikk/miljøbelstning av busser og? Wien, Berlin osv., det er mange eksempler på effektive kollektivløsninger. Så kan man jo vurdere om det ikke er enklere å bytte mellom buss og bane ennå å finne parkering til bilen. Om det er diesel eller batteri spiller ingen rolle, privatbil i by er uansett en løsning for de få spesielle behov. Kø- og miljøkostnader er de samme uansett drivstoff. Så ender jo batteribiler opp som spesialavfall, det er også en samfunnskostnad.

 

Endret av NERVI
Lenke til kommentar

Et problem med medias betraktninger rundt biler og forurensning er at de ser bort fra alle utslippene som skjer før bilene kommer på veien og når de skrotes. Selv for biler med forbrenningsmotorer utgjør dette 70% av bilens livsløpsutslipp, og elbiler forurenser minst like mye i disse stadiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når infrastrukturen er på plass for selvstyrte biler på mesteparten av hovedveiene i nærheten av byer så får man kanskje det tette nettverket av «busser» som de ønsker. Men de blir vel sjåførfrie minibusser og sikkert eid av et bigtech selskap. Tviler på at de kommer til å være medlem av NHO transport.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (20 timer siden):

Hvor vanskelig kan dette være? Man har et transportbehov X og det må dekkes av en kapasitet som fungerer hele året. Slik som kollektivtrafikk og bil. Å bruke penger på sykkel som bare brukes deler av året vil ikke bidra med noe som helst. Les: Man kan ikke redusere annen kapasitet selv om man bygger sykkelveier.

Jeg mener du har et litt vel binært tankesett her. Det er to momenter jeg mener du ignorerer. Det ene er at redusert kø store deler av året faktisk vil ha en stor gevinst, så at man et par måneder går tilbake til bil med påfølgende trafikkaos vil ikke nulle ut en gevinst. Det andre punktet er at du ikke ser sykkel som mulig helårs transport. I Trondheim har man forsøkt å tilrettelegge for nettopp dette gjennom å prioritere brøyting av sykkelvei. Dette har resultert i at ihvertfall en i min husstand sykler til og fra jobb hele året, i all slags vær (vi resterende to hhv. går og tar buss). ref. https://miljopakken.no/nyheter/bedre-a-sykle-115-km-gode-vinterveger

Så selv om jeg er helt enig i at mange vil ikke la seg lure over på sykkel, så er det likevel ikke slik at alle som kjører bil vil fortsette med det uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del skrev (2 timer siden):

Jeg mener du har et litt vel binært tankesett her. Det er to momenter jeg mener du ignorerer. Det ene er at redusert kø store deler av året faktisk vil ha en stor gevinst, så at man et par måneder går tilbake til bil med påfølgende trafikkaos vil ikke nulle ut en gevinst. Det andre punktet er at du ikke ser sykkel som mulig helårs transport. I Trondheim har man forsøkt å tilrettelegge for nettopp dette gjennom å prioritere brøyting av sykkelvei. Dette har resultert i at ihvertfall en i min husstand sykler til og fra jobb hele året, i all slags vær (vi resterende to hhv. går og tar buss). ref. https://miljopakken.no/nyheter/bedre-a-sykle-115-km-gode-vinterveger

Så selv om jeg er helt enig i at mange vil ikke la seg lure over på sykkel, så er det likevel ikke slik at alle som kjører bil vil fortsette med det uansett.

Jeg har absolutt ikke noe problem med at det tilrettelegges for sykling. Jeg sykler selv til jobb om sommeren, men parkerer den for vinteren. Og det er det de fleste gjør. Andelen sykkelreiser er rundt 8% om sommeren, men om vinteren(oktober til mars) faller den til cirka 2%. Merk at dette er andel reiser og ikke andel transportkilometre slik at den reelle andelen er langt lavere.(Bor man på Løkka og skal 100 meter til polet så er sjansen for at man bruker sykkel større enn når man bor i Groruddalen og skal på jobb i sentrum).

MDG-byrådet har satt seg som mål 25% sykkelandel innen fire år. Ut fra deres egne uttalelser å går det frem at det også skal gjelde vinteren. Jeg mener det er helt utopisk og at en satsing på å få opp vintersykling fra 2% til 25% er helt sjanseløs og samtidig vil bety at man må prioritere ned nyttig satsing på kollektivtrafikk som fungerer alle 12 måneder i året. Kollektivsatsing bør være hovedprioriteten og så får man heller glede seg over at bussene er mindre fulle de varme og nedbørsfrie dagene i året hvor mange velger å sykle.(Det er konkrete eksempler på at Byrådet er villig til å ofre kollektivsatsing fordi de er bekymret for at folk vil ta trikken i stedet for å sykle. Galskap.)

Brøyting. For det første er det dyrt. Mens trafikkerte veier med tunge busser og biler av seg selv fjerner små mengder med is og snø, så vil et lett snøvær føre til at sykkelstiene kontinuerlig må vedlikeholdes.

Og hvilken effekt vil det ha? Ja, noen fler enn disse 2 prosentene vil nok sykle. Studenter og sånt som ikke vil ta seg råd til bussbillett for eksempel. Men for de fleste så står det ikke på om det er teoretisk mulig å tråkle seg fra A til B, men at man anser det som for ubehagelig/risikofullt å sykle i stummende mørke, dårlig vær og kaldt. Jeg har ingen tall, men i kalde og tørre perioder hvor det ikke er noen brøyteproblematikk, så observerer jeg at andelen på sykkel fremdeles er langt lavere enn på sommeren.

 

 

Endret av uname -i
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...