Gå til innhold

Rapport: Kun bussen er bærekraftig i byen. Elbilen er ikke stort bedre enn dieselbilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
spiff42 skrev (31 minutter siden):

Når det er mulig å bruke ca 20 ganger mer per km på en motorvei (E18), så er det fortsatt en liten brøkdel 😀.

Og sykkelveien vil spare samfunnet for kostnader jo mer den blir brukt, mens bilveien koster mer jo mer den blir brukt.

Ser man litt praktisk på tallene, 10 000 til 500 000 pr meter veg, det er billigere å gi bort bolig i gangavstand til bedrift eller på en stolpe 10 meter over. 

Lenke til kommentar
Håkon B. Thoresen skrev (13 timer siden):

Pandemien har nå vist at kollektiv transport inkl fly, hurtigrute, tog, t-bane, buss, trikk og taxi er smittebærere og bl.a. hjemmekontor, hjemmeskole og bil er bedre alternativ når en tar hensyn til smittevern og folkehelse.

Iflg Store Norske Leksikon ble også spanskesyken 1918-20 som tok omkring 15 000 liv i Norge spredd rundt i Norge med kollektivtransport

"Sommeren 1918 spredte spanskesyken seg i løpet av to til tre uker fra sør til nord med folk som reiste med Hurtigruta, fra kysten til innlandet innover fjordene med lokalbåter, og fra de største byene og industrisentra via mindre byer og andre tettsteder til landsbygda langs de viktigste jernbane- og bilrutene" (bilruter = bussruter).

Kilde: https://sml.snl.no/spanskesyken

Bil inkl utslippsfrie biler dekker bedre behovet til folk flest i Norge både mht tidsbruk og kostnader inkl barnefamilier, eldre, jobbpendlere, hytteeiere, turister, uføre, handikappede mm. Når det gjelder sykkel kan sykkelveier bygges vesentlig billigere samtidig som en kan sykle trafikksikkert, tørt og behagelig hele året.

Iflg Aftenposten kan heloverbygde sykkeveier bygges til 1/3 av prisen av dagens byggemetode som er ca kr. 100.000,- per løpemeter, (hvis en bygger i og tenker i 3D og ikke i 2D som en stort sett gjør i dag)

''— Det er 30.000 kroner pr. løpemeter med sykkelbane. Billigere klarer man ikke å bygge dette''

Videre:

"Banen skal kunne brukes året rundt.

— Med solcelleglass kan banen produsere betydelige mengder med strøm,"

Kilde:

https://www.aftenposten.no/oslo/i/q6be/lanserer-svevende-ekspressvei-for-syklister-over-e18

Se også:

https://static1.squarespace.com/static/51ae146de4b0ef57556ec96a/t/51ae3adae4b0dcbf60d552c0/1370372826911/IDFAT_WEB_RGB.pdf

BMW har også lansert tilsvarende konsept for storbyer:

Innovative urban mobility concepts for the future. Elevated road concept "BMW Vision E³ Way" raises emission-free two-wheeler mobility in megacities to a new level. (bmwgroup.com)

651f685e-c253-4be9-ad60-94e5f97b5b2c.jpg

P90285362_highRes_bmw-vision-e-way-11-.jpg

 

 

Så hvorfor har ikke biler som er mer energieffektive en sykler fått dette alle rede.

Er dei for lite homogene... ?

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
spiff42 skrev (6 timer siden):

Når det er mulig å bruke ca 20 ganger mer per km på en motorvei (E18), så er det fortsatt en liten brøkdel 😀.

Og sykkelveien vil spare samfunnet for kostnader jo mer den blir brukt, mens bilveien koster mer jo mer den blir brukt.

Holy shit. Koster såklart litt mer å bygge en 3 felt motorvei, men det var drøye priser..

Prosjektet koster sikkert såpass fordi det inkluderer sykkel vei :)

Uansett, tror vi kanskje kan være enige om at noen tar seg litt vel godt betalt for å bygge infrastruktur i Norge.

Synes likevel at der er mer riktig, viktigere og mer inkluderende å bruke penger på bedre infrastruktur for kjøretøy. Jeg klarer ikke helt å se for meg rettferdigheten av å ikke bygge ut infrastruktur som er for lengst utdatert, og heller prioritere sykkelveier. 

Bedre infrastruktur for motor transporten åpner opp for muligheter og fleksibilitet, som igjen øker livskvaliteten og styrker nasjonen. For meg virker sykkelveier som en blindvei, og kanskje til og med ett skritt tilbake.

Få meg gjerne til å forstå (er ikke trangsynt, sliter bare med å forstå)

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar
Teleskopos skrev (10 timer siden):

Med jevne mellomrom tar noen til orde for å erstatte privatbilen med selvkjørende biler.

Selvkjørende biler er teknologiselskapenes og transportfirmaenes våte drøm: Teknologiprodusentene ser store fortjenestemuligheter fra AI-teknikk og annen teknologi som fratar oss muligheten til å kontrollere våre egne kjøretøyer, mens transportfirmaene får vann i munnen ved tanken på å erstatte privatbilen med selvkjørende biler på abonnementsbasis.

La oss si nei takk - kraftig og kontant. Førerkontrollerte biler er en forutsetning for den friheten som bilen gir oss.

Så med autonome biler så er det "enten eller"? Man kan altså IKKE velge å kjøre selv, når veien åpner opp og innbyr til litt morsom kjøring? Man er altså "tvunget" til å sitte passiv og se på at bilen kjører selv?

Jaja, dette hadde du jaggu greie på... *Ironivarsel*

  • Liker 2
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (4 timer siden):

For meg virker sykkelveier som en blindvei, og kanskje til og med ett skritt tilbake.

Kødder du?

Det er jo (nesten) BARE fordeler med egne sykkelveier, også for bilistene. Man slipper syklister som vingler rundt i veibanen, det blir færre biler (mindre kø) jo flere som sykler, sykling bedrer folkehelsen, o.s.v.

Bakdeler; Koster penger, og opptar areal.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (6 timer siden):

Kødder du?

Det er jo (nesten) BARE fordeler med egne sykkelveier, også for bilistene. Man slipper syklister som vingler rundt i veibanen, det blir færre biler (mindre kø) jo flere som sykler, sykling bedrer folkehelsen, o.s.v.

Bakdeler; Koster penger, og opptar areal.

Kødder ikke nei, bare ikke så opplyst.

Tenker hvis alternativet er å bygge bedre infrastruktur for motorvogner får en jo samme effektene.

Bedre infrastruktur gir mindre ulykker, mindre kø, og mer tid til overs til å bruke på effektiv trening for dem som vil det eller på familien osv.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (6 timer siden):

Kødder du?

Det er jo (nesten) BARE fordeler med egne sykkelveier, også for bilistene. Man slipper syklister som vingler rundt i veibanen, det blir færre biler (mindre kø) jo flere som sykler, sykling bedrer folkehelsen, o.s.v.

Bakdeler; Koster penger, og opptar areal.

Sykkelveier skulle vært bygd langs nye veier, med støyskjerm mellom når hastighet er høyere enn 60
Billigere enn å bygge egne sykkelfelt andre plasser og trenger ikke ta opp mer areal da veier må fylles ut for å tåle tyngden, men sykkelfeltene trenger ikke fylles ut, så arealbruk blir omtrent det samme.

Gang- og sykkelveier må ha forkjørsrett
Desverre så er de fleste laget med gangfelt, hvor syklisten får vikeplikt, så syklisten sykler i veien.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (3 minutter siden):

Tenker hvis alternativet er å bygge bedre infrastruktur for motorvogner får en jo samme effektene.

Bedre infrastruktur gir mindre ulykker, mindre kø, og mer tid til overs til å bruke på effektiv trening for dem som vil det eller på familien osv.

Tror nok at vi trygt kan si at sykling er kommer for å bli, og med innføringen av elsykler så er det så mange flere som vil/kan sykle til/fra jobb, at vi kan bare ikke se bort fra at sykkelen står for en stor og viktig del av transportbehovet ved jobbpendling. Og det kommer bare til å vokse. Jeg sykler til/fra jobb hele året når jeg jobber nærme nok hjemmet. Det er både god treningsaktivitet, og billig, OG veldig miljøvennlig.

Så ensidig fokus på motorveier kan du nok se bort fra. SÅNN, nå er du mer opplyst. 😏

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 minutter siden):

Desverre så er de fleste laget med gangfelt, hvor syklisten får vikeplikt, så syklisten sykler i veien.

På kombinerte gang- og sykkelveier så bør det være en "midtstripe" som skiller gå-delen fra sykkel-delen. Vi kan lære mye av f.eks. Danmark der.

Dubious skrev (3 minutter siden):

Gang- og sykkelveier må ha forkjørsrett

Ja faktisk. 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Tror nok at vi trygt kan si at sykling er kommer for å bli, og med innføringen av elsykler så er det så mange flere som vil/kan sykle til/fra jobb, at vi kan bare ikke se bort fra at sykkelen står for en stor og viktig del av transportbehovet ved jobbpendling. Og det kommer bare til å vokse. Jeg sykler til/fra jobb hele året når jeg jobber nærme nok hjemmet. Det er både god treningsaktivitet, og billig, OG veldig miljøvennlig.

Så ensidig fokus på motorveier kan du nok se bort fra. SÅNN, nå er du mer opplyst. 😏

Er redd for du har rett. Blir jo sånt sett spennende å se om disse mega prosjektene blir suksess eller ei. Håper bare ikke folkemasser er mentalt innstilt på at sykkel er den hellige gral til alle problem.

Det må ikke bli:

Mindre folk enn forventet bruker sykkelveien = vi må bruke enda mer resurser på sykkelvei og gjøre det enda verre å kjøre bil.

 

Til oppklaring, er ikke imot sykkelveier. Er bare imot tankegangen om at det er galt å bygge infrastruktur som gir fordeler for bilister.

 

Og all ære og takk til dere som har mulighet å sykler året rundt. Forstår at syklister er ett følsomt tema, men har ikke noe imot syklister selv. Tvert imot som sagt.

Endret av keramikklampe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (16 timer siden):

Holy shit. Koster såklart litt mer å bygge en 3 felt motorvei, men det var drøye priser..

Prosjektet koster sikkert såpass fordi det inkluderer sykkel vei :)

Uansett, tror vi kanskje kan være enige om at noen tar seg litt vel godt betalt for å bygge infrastruktur i Norge.

Synes likevel at der er mer riktig, viktigere og mer inkluderende å bruke penger på bedre infrastruktur for kjøretøy. Jeg klarer ikke helt å se for meg rettferdigheten av å ikke bygge ut infrastruktur som er for lengst utdatert, og heller prioritere sykkelveier. 

Bedre infrastruktur for motor transporten åpner opp for muligheter og fleksibilitet, som igjen øker livskvaliteten og styrker nasjonen. For meg virker sykkelveier som en blindvei, og kanskje til og med ett skritt tilbake.

Få meg gjerne til å forstå (er ikke trangsynt, sliter bare med å forstå)

Vi rir alle våre kjepphester til en vis grad, noen vil ha sykkelveg, noen kunne tenke seg et spor til å ri hest og gratis foringsautomat.

Her en fin snutt som kan tolkes analogisk :

 

Joda, eg er ekstrem også, tror autonome biler kommer innen 10 - 20 år i norge, og da vil vi ha rikelig med veger som det er. Men vil ha tabbet oss ut med å ikke ha bygd ut jernbanen godt nok til å ta de lange distansene, for å bli servet med autonom trafikk på det lokale plan.

Og ja, jornalister skriv bare det dei får på pulten av en eller annen dei kjenner. Dei er ekstremister på klikk, og man har vel for mange bleker til at de kan jobbes for mye med artiklene, om da man ser bort fra lokalaviser som er mer historiefortelling.

 

For en 30 år siden hadde yrkestransporten og mange andre mord i blikket når dei traff meg som sykelist, joda mange sykelister er jo direkte frekke selv i dag. Litt det samme oppdaget eg med bobil for en 20 år siden, selv om eg holdt fartgrensa. Man var vel ubetalendes snik turister, selv om statestikken viser det motsatte. Og joda i tåke og slaps hadde eg gleden av å kjøre forbi dei rett etterpå, i dei aller fleste tilfeller (dei vart vel enda mer stresset og smaløgde).

Litt det samme skjer med «turist-fiskere» som vel betaler langt over 500,- kr kiloen for fisk dei fisker selv, vel unntak finnest vel.

 

Så lenge media blir «sjokkert», har og oppfatter mykje som «katastrofe», og «Demokrater» som mindre demoniske en «Republikanere» så er det vel slik. Joda, med harelabb hva angå taller og med desto mer fantastisk språk.

Fotfolket; journalistene fører i praksis krig mot sunn fornuft, er feige reklame horer som er lang verre en sine halliker og kunder.

 

Joda, bare vent, for om litt kommer et pseudonym og sensurerer med OT.

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (15 minutter siden):

Vi rir alle våre kjepphester til en vis grad, noen vil ha sykkelveg, noen kunne tenke seg et spor til å ri hest og gratis foringsautomat.

Her en fin snutt som kan tolkes analogisk :

SNIP

 

Hvor mange ganger skal du spamme ned forumet med de samme lenkene? Særs irriterende, spesielt når det blir bare en tekstlenke slik at man ikke ser det før man har klikket.

Jeg vurderer faktisk å kaste deg på ignore-lista mi pga av en høy mengde vas-innlegg, selv om det byr meg litt imot å behandle folk slik.  Du kan langt bedre, for noen innlegg hadde fortjent tommel opp. Dog, du editerer ofte innleggene dine ihjel, så det man gir tommel opp på, er kanskje ikke det samme som vises i ettertid, og det ser ut som man støtter noe helt annet. Hittil har jeg bare en på den lista. Men når det repeteres så ofte, og du redigerer ihjel innleggene dine, så legger du jo grunnlaget selv.

Hva med å komme med noe nytt, fremfor det samme oppgulpet opptil flere ganger i uka? 3x er vel det jeg har selv har oppfattet som maks, men kan jo godt hende jeg ikke følger alle diskusjonene du deltar i, og at det tallet er høyere.

Sånn, da fikk jeg foretatt en liten frustrasjonsutblåsing.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 minutter siden):

Hvor mange ganger skal du spamme ned forumet med de samme lenkene? Særs irriterende, spesielt når det blir bare en tekstlenke slik at man ikke ser det før man har klikket.

Jeg vurderer faktisk å kaste deg på ignore-lista mi pga av en høy mengde vas-innlegg, selv om det byr meg litt imot å behandle folk slik.  Du kan langt bedre, for noen innlegg hadde fortjent tommel opp. Dog, du editerer ofte innleggene dine ihjel, så det man gir tommel opp på, er kanskje ikke det samme som vises i ettertid, og det ser ut som man støtter noe helt annet. Hittil har jeg bare en på den lista. Men når det repeteres så ofte, og du redigerer ihjel innleggene dine, så legger du jo grunnlaget selv.

Hva med å komme med noe nytt, fremfor det samme oppgulpet opptil flere ganger i uka? 3x er vel det jeg har selv har oppfattet som maks, men kan jo godt hende jeg ikke følger alle diskusjonene du deltar i, og at det tallet er høyere.

Sånn, da fikk jeg foretatt en liten frustrasjonsutblåsing.

OK

Skal se hva eg får gjort med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...