Gå til innhold

Tesla setter ned ladeprisen for å redusere ladekøer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
8 hours ago, Dubious said:

Elbiler er mer svindel enn hydrogen

Hydrogen må bare forskes mer på før det blir lønnsomt
Det tok 100 år før elbiler ble lønnsomt

 

13 hours ago, Dubious said:

... da kan man kjøpe dieselaggregat på henger for de lengre turene

 

9 hours ago, Dubious said:

... enda lengre fram så vil vi lage hydrogen selv

Kan ikke tenke meg noe annet enn at det er trolling. Troll bør ikke mates

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 timer siden):

Tja, det er ikke noe mottaker for signaler fra sikringene i AMS-måleren, men drar vi det langt nok, noe a la dette hacking-forsøket, så kan det i teorien være mulig for smarte sikringer å slå av og på kursen som et slags morsesignal med lav nok frekvens til at måleren kan plukke det opp som et signal. AMS-måleren akkumulerer data pr halve minutt om jeg husker rett så man kunne i teorien fått inntil 1 bit pr 30 sekunder båndbredde. Men seriøst, hvis man ønsker å måle enkeltkurser og sende dataene ut på nett så kjøper man heller Schneider Powertag eller lignende og sender dataene ut via den vanlige internettlinja. Mye MYE enklere og mer effektivt.

Om elektronikken i AMS-boksen er avansert nok kan den ved å analysere støy på linjene finne ut hvilke laster som kobles inn og ut. Den lille gnisten du får når du skrur på lyset lager støy som kan kjennes igjen, om du har lysrør lager de en liten faseforskyvning, elektromotoren i støvsugeren lager støy som helt sikkert er *litt* annerledes enn elektromotoren i blenderen osv. 

I utgangspunktet er dette temmelig eksotiske greier, her hjemme er det vel bare de som beskjeftiger seg med TEMPEST-problematikk som driver med sånt og de er gjerne mer opptatt av å hindre at det blir brukt(protip, en 500KVA inntakstrafo regnes som tilstrekkelig for å hindre informasjonslekkasje via kraftkablene)

Derimot er det ikke helt fjernt å tenke seg at for eksempel kinesiske hjem har AMS-bokser med myndighetspålagte analysekapasiteter. Og når noe først er laget og tatt i bruk et sted er terskelen lav for at det, tilsiktet eller utilsiktet, tas i bruk et annet sted.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (På 12.2.2021 den 20.23):

Det er 100% sikkert at en "full tank" hurtiglading kommer til å koste det samme som en full tank bensin i nær fremtid. Åpenbart skal bensinstasjonkjedene fortsette å flå bilister og skylde på avgiftene når de går over til strøm. Tesla kommer ikke da til å holde igjen prisene, når de ser de kan ta mye mer. De vil tross alt tjene mest mulig penger. Alle vil det.

 

I tillegg er jeg ganske sikker på at vi vil se differensierte priser i fremtiden. Meningsløst å ta 4-5 kroner/kWt hvis det er kø ut døren. Da er det bare å rampe opp prisen og utnytte betalingsviljen. Eneste de trenger, er å legge på kWt-prisen på de pristavlene bensinsrasjonkjedene alltid har hatt.

Bensinstasjoner lever ikke av å selge bensin, de lever av å selge pølser og SPutnik-kasetter. Jeg ser ikke at det endrer seg selv om de skal selge strøm i stedet for bensin. Prisen på strøm vil nok på sikt ligge omtrent så de går i null på strømsalg. Kanskje vi får sesongvariasjoner? Dyrere hurtiglading når det er vinter og kaldt, billig i snøsmeltinga?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (21 timer siden):

Nei, det var et eksempel!! Model 3 er på 480kg og Model S/X er på 540 kg. Den mest solgte bilen i fjor og hittils i år, Audi e-tron 700 kg. At du fremdeles driver og knuger på at jeg bruker 500 kg som eksempel er bare et bevis på at du ikke har noe som helst å bidra med. Jeg kunne selvfølgelig skreveet 400 kg. Å få det fra 10 minus til 10 pluss krever omtrent 3 tapsfrie kilowattimer.

Hvordan kom du fram til 3kWh? 

Spesifikk varmekapasitet for 18650-celler er ca. 0,83 etter hva jeg finner på nett. For hele batteripakken er det neppe vesentlig andre tall, siden stål ligger på snaue 0,5 og aluminium på noe over 0,9. Glykolen i systemet ligger nok rundt 3,6 men utgjør en ganske så liten del av totalen.

Utregningen blir da 0,83 * 400kg * 20 grader / 3600 = 1,85kWh.

For vår del er det null varming av batteri under forvarming da jeg har slått av den funksjonen. Har ikke behov for det. Trenger kun varmt batteri om jeg skal hurtiglade, og trenger jeg å hurtiglade har jeg kjørt langt slik at batteriet er varmet opp av spillvarme fra motorene samt indre motstand. 

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
uname -i skrev (22 timer siden):

Du påstod at 0,3 kWh var tilstrekkelig for forvarming av en elbil. Varmes batteripakken opp blir det fort mer enn 10-gangen på en plugg i veggen som drar 10k kW. Og forvarming av batteripakken er noe som tydeligvis trengs. Rapportene går på at en bil av et visst merke omtrent ikke klarer å komme seg opp en slak oppoverbakke om batteriet ikke har tilstrekkelig temperatur. Sjekk Visstmerke-Bjørn for bevis.

10kW var da voldsomt. Jeg jobber en del med elbillading og vil anslå at gjennomsnittlig makseffekt man kan hente ut av private ladestasjoner i dette landet ligger på maks 5kW. Svært mange har bare 3,7kW, en god del har 7,4kW og mange også en mellomting. En del har under 3,7kW og svært få har over 7,4kW da dette som regel (unntak: Model 3) krever TN-nett som kun ca. 20% av husstandene har tilgang på. 

Av de som har TN  er det få som har mer enn 11kW tilgjengelig pga. at hovedsikring ofte er 3x40A. Mange av disse har biler med 1-fase lader og da ender de opp med 3,7kW effektivt, selv om de har 11kW tilgjengelig. 

I tillegg er det en del som har justert ned toppeffekten pga. effektavgift eller lastbalansering mot hovedsikring. Reelt vil jeg derfor tro at snittet ligger en god del under 5kW ved privat lading. 

Vi har 32A og 25A tilgjengelig på våre to ladestasjoner, men bilene er justert ned til 16A. Justerer kun opp om det haster eller om vi har egenprodusert solstrøm i overflod. Forvarming her skjer typisk i 03:30-tiden ;)

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (20 minutter siden):

Om elektronikken i AMS-boksen er avansert nok kan den ved å analysere støy på linjene finne ut hvilke laster som kobles inn og ut. Den lille gnisten du får når du skrur på lyset lager støy som kan kjennes igjen, om du har lysrør lager de en liten faseforskyvning, elektromotoren i støvsugeren lager støy som helt sikkert er *litt* annerledes enn elektromotoren i blenderen osv. 

I utgangspunktet er dette temmelig eksotiske greier, her hjemme er det vel bare de som beskjeftiger seg med TEMPEST-problematikk som driver med sånt og de er gjerne mer opptatt av å hindre at det blir brukt(protip, en 500KVA inntakstrafo regnes som tilstrekkelig for å hindre informasjonslekkasje via kraftkablene)

Derimot er det ikke helt fjernt å tenke seg at for eksempel kinesiske hjem har AMS-bokser med myndighetspålagte analysekapasiteter. Og når noe først er laget og tatt i bruk et sted er terskelen lav for at det, tilsiktet eller utilsiktet, tas i bruk et annet sted.

Dette kan "norske" AMS-målere sjekke per i dag. Spørsmålet er om e-verkene gjør dette allerede, selv om de sier nei. Jeg blir nok mer forundret om det stemmer at de ikke ser å dette, enn om de i det stille ser på dette "i forskningsøyemed". Det skal være ganske enkelt å finne ut om noen er hjemme og sover, eller er bortreist, bare ved å se på rekkefølgen av slukking av lys. Det er sjeldent at siste lyset du slår av er lyset i gangen, om du skal legge deg å sove. Det er derimot ganske sannsynlig at du forlater huset i et slikt tilfelle.

Og vi som forbrukere har så vidt jeg vet, ingen mulighet til å sjekke hva slags data som AMS-måleren sender fra seg, om ikke man selv besitter utstyr som fanger opp og tolker signalene og derved de utsendte dataene. Gjøres dette kryptert, er det heldigvis mindre sjanse for at andre ser og kan lese dataene, som sikkert er bra i sikkerhetsøyemed.

Kahuna skrev (13 minutter siden):

Bensinstasjoner lever ikke av å selge bensin, de lever av å selge pølser og SPutnik-kasetter. Jeg ser ikke at det endrer seg selv om de skal selge strøm i stedet for bensin. Prisen på strøm vil nok på sikt ligge omtrent så de går i null på strømsalg. Kanskje vi får sesongvariasjoner? Dyrere hurtiglading når det er vinter og kaldt, billig i snøsmeltinga?

Det vil nok bli enda mere pølse og kaffe/brus-salg av ladende kunder. Dog er det vel allerede et større krav om annen/bedre mat. Dog foreløpig er det pølser og burgere, og kanskje og Panini eller baguetter å få tak i. Men overgang til å bli gode "energistasjoner", vil sette krav til flere sitteplasser og enda bedre toalettforhold.

Pga dette ser jeg at flere kanskje velger å bygge på en etasje fordi det er lettere å utvide i høyden enn i bredde/lengde. Arezlet ute, er behov for når stadig flere lader energi til et batteri fremfor til en bensin eller dieseltank. Dog med bedre servering, vil også flere ice-bilister velge å parkere bilen for ei stund, etter at bilen har fått sitt påfyll.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (13 timer siden):

Dette er en artikkel om ladekøer...

Som altså vil løse seg selv med flere ladere og bedre kapasitet på bilene.

Dubious skrev (13 timer siden):

Elbiler er mer svindel enn hydrogen

Hydrogen må bare forskes mer på før det blir lønnsomt
Det tok 100 år før elbiler ble lønnsomt

Det var ingen som satset seriøst på elbiler før Tesla kom på banen. Derimot har mange store selskaper, som for eksempel Toyota, satset hardt på svindelen hydrogen, men ikke kommet noen vei. Det er fordi hydrogen er ubrukelig til veitransport.

Batterier fungerer den dag i dag. Hydrogen er og blir en katastrofe.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (22 minutter siden):

Dette kan "norske" AMS-målere sjekke per i dag. Spørsmålet er om e-verkene gjør dette allerede, selv om de sier nei. Jeg blir nok mer forundret om det stemmer at de ikke ser å dette, enn om de i det stille ser på dette "i forskningsøyemed". Det skal være ganske enkelt å finne ut om noen er hjemme og sover, eller er bortreist, bare ved å se på rekkefølgen av slukking av lys. Det er sjeldent at siste lyset du slår av er lyset i gangen, om du skal legge deg å sove. Det er derimot ganske sannsynlig at du forlater huset i et slikt tilfelle.

Og vi som forbrukere har så vidt jeg vet, ingen mulighet til å sjekke hva slags data som AMS-måleren sender fra seg, om ikke man selv besitter utstyr som fanger opp og tolker signalene og derved de utsendte dataene. Gjøres dette kryptert, er det heldigvis mindre sjanse for at andre ser og kan lese dataene, som sikkert er bra i sikkerhetsøyemed.

Hvor avanserte er egentlig norske AMS-bokser? Med timesavlesing er det veldig enkelt å se når jeg lader bilen siden laderen er ganske mye kraftigere alt annet jeg har hjemme. Om du øker avlesingsfrekvensen vil du også kunne kjenne igjen mindre karakteristiske laster men er AMS-boksene i stand til å se forskjell på en panelovn og en støvsugermotor?

Hva de sender fra seg vet jeg ikke noe om men jeg bet meg merke i at da Elhub ga en norsk konsulentselskap oppdraget med å utvikle skyløsningen for å samle data fra AMS-boksene så ble jeg overrasket over hvor mye data de skulle samle. Et kjapt serviettregnestykke antydet at de samler avlesninger på sekundnivå(tror jeg, skal se om jeg finner igjen artikkelen)

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 minutter siden):

Hvor avanserte er egentlig norske AMS-bokser? Med timesavlesing er det veldig enkelt å se når jeg lader bilen siden laderen er ganske mye kraftigere alt annet jeg har hjemme. Om du øker avlesingsfrekvensen vil du også kunne kjenne igjen mindre karakteristiske laster men er AMS-boksene i stand til å se forskjell på en panelovn og en støvsugermotor?

Hva de sender fra seg vet jeg ikke noe om men jeg bet meg merke i at da Elhub ga en norsk konsulentselskap oppdraget med å utvikle skyløsningen for å samle data fra AMS-boksene så ble jeg overrasket over hvor mye data de skulle samle. Et kjapt serviettregnestykke antydet at de samler avlesninger på sekundnivå(tror jeg, skal se om jeg finner igjen artikkelen)

Så vidt jeg har fått med meg, sniffer de vel langt oftere, men de sender vel info bare hvert minutt eller så. Da kan de sende fra seg en tabell med rimelig mye info, før de tømmer mellomlageret og samler inn på nytt. En god CPU i boksene og greit med minne til å lagre dette, samt lesing av kursene der de vel ser både effekt og "avstand" (forsinkelsen), samt at de ser på hvordan belastningen er, kan fort identifisere hva lasten består av.

F.eks. vil jeg tenke meg at en varmovn på 1500 kW effekt starter opp høyt i forhold til innstillingene, men fort gå ned til normaltrekk når den har fått lest temperaturen og sett hvilket arbeid den faktisk må utføre. Er rommet kaldt, vil effektbruken være høy men jevn en periode, og så gå ned når man når målet. Deretter "trikker" den av og på for å holde temperaturen jevnt på måltemp.

En støvsuger vil derimot jobbe relativt hardt i hele perioden, dog endel mere når den møter motstand, som f.eks. et teppe eller annet som blokkerer innsuget. Den vil altså ha en helt annen karakteristikk. Selv om ikke selve måleren kan melde hva det skyldes, vil nok analyseprogrammene kunne se dette ut fra innmeldte tall.

En del av disse avleserne man kan koble på HAN-pluggen, kommer med programvare som gjør mange av de samme analysene, og det jeg har lest, er at dette kan gi ganske avslørende info om man får lest alle detaljer. Om man bare får visse detaljer så er det noe mere jobb å trekke ut så detaljerte konklusjoner.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 13.2.2021 den 12.07):

Oppfordringen kommer nok fra noen som ikke skjønner hva morgen-toppen kommer av. Toppen kommer av at folk dusjer synkront en stund før det sånn at varmtvannsberederne synkront vil pøse på med full effekt et par timer. Dette gjelder uansett om man kjører elbil, fossilbil, buss, tog, sykler eller går til jobb eller skole. Elbilene er derimot stort sett ferdig ladet på morgenen og settes stort sett til lading om kvelden igjen.

Sorry, men det er ikke elbilistenes feil at det sitter noen idiotiske forståsegpåere og tror noe om ting de ikke har peiling på, for ikke å si elbilhatere som bevisst planter hatretorikk og håper noen biter på.

Det ble vel advart mot å lade elbiler fordi det vil gi en betydelig tillegsbelastning, selv om noen mener elbiler ikke er noen betydelig belastning. 

Lenke til kommentar
On 2/14/2021 at 1:46 PM, hekomo said:

.

Batterier fungerer den dag i dag. Hydrogen er og blir en katastrofe.

Hydrogen blir en katastrofe? Hvor har du den fremtiden fra?

La oss se om noen år om det er som du og andre el kjørere vil ha rett?

Ingen som vet det, vurdere el i 22, men blir en til hybrid.

2 grunner, maset mot hydrogen og bensin og diesel.

Min bil er 2019 er 6000 på telleren, så el ville passet mitt bruk.

Maset mot hydrogen, diesel/bensin gjør at jeg venter med el bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...