Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Tror dere virkelig at koronatiden snart er over?


mr.wolf

Anbefalte innlegg

Hvis dere skal være helt ærlige med dere selv,  tror dere at den vanskelige tiden vi lever i snart er slutt? Er det ikke veldig optimistisk å tro at et virus som muterer seg perfekt og som man ikke blir imun mot over tid, bare skal forsvinne? Antageligvis hjelper vaksiner enda mindre mot mutasjoner. Det har gått et år og man ser ingen ende. Noen gjør kanskje det på grunn av vaksiner, men det er mest sannsynlig bare en kortvarig trøst. Jeg er stort sett ingen konspiratør, men kommer mer og mer inn på at dette viruset er menneskeskapt. Det oppfører seg helt perfekt til å være konstruert for å tynne ut befolkningen. Om det ikke er menneskeskapt så er det naturen som har samme hensikt. Se for dere at om 10 år så har viruset mutert seg X antall ganger og de nyeste mutasjonene har blitt mer og mer dødelig. Kanskje det nå begynner å roe seg når halve jordas befolkning er utryddet. Alle de "svake" har blitt ryddet bort. 

Mulig jeg tar feil men har en vond følelse av at jeg har rett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
grovetussen skrev (8 minutter siden):

Nå er det vel sånn at mutasjonene er mindre dødelige, men mer smittsomme?

Mutasjonene er vel en evolusjonsmessig overlevelsesmekanisme, hvis verten dør vil jo også viruset dø ut, og dermed vil det være mer hensiktsmessig med lengre inkubasjonstid og mindre hissige symptomer.. 

Ja, akkurat dette er vel litt usikkert. Men så vidt jeg har forstått så har den britiske versjonen også vært mere dødelig, ikke bare mere smittsom. I allefall i UK.

Det er så mye som ikke stemmer overens med denne koronaen og andre "vanlige" influensavirus. Det oppfører seg rart og det er fortsatt mange mysterier. Det vil det jo alltid være når det er et nytt virus, men som sagt så oppfører dette seg rart. Da tenker jeg på hvem det smitter, hvordan det smitter, hvem som blir mest syk, antistoffer forsvinner, osv. Det er "perfekt" utviklet for at det skal være umulig å stoppe.

Lenke til kommentar
grovetussen skrev (12 minutter siden):

Nå er det vel sånn at mutasjonene er mindre dødelige, men mer smittsomme?

Mutasjonene er vel en evolusjonsmessig overlevelsesmekanisme, hvis verten dør vil jo også viruset dø ut, og dermed vil det være mer hensiktsmessig med lengre inkubasjonstid og mindre hissige symptomer.. 

Det er en myte at virus nødvendigvis muterer for å bli mindre dødelige for verten. Virus muterer ofte til å bli mer smittsomme. Smitteverntiltak har ført til de Britiske, Sør-Afrikanske og Brasilianske mutasjonene. 

Med det mener jeg at mutasjoner som ikke har for eksempel økt inkubasjonstiden ført til mer virus spredning etc har gradvis dødd ut. Kun de mest hissige mutasjonene har overlevd. 

Sitat

SO WHAT DO THESE evolutionary theories suggest about SARS-CoV-2 and its likely trajectory? Is the novel coronavirus likely to decline in virulence as it cycles from person to person across the world?

 

SARS, an earlier outbreak of a serious coronavirus that disrupted the world from 2002 to 2003, offers an interesting contrast. That virus seemed to spread late in the course of infection from people who were very sick, and it eventually infected around 8,000 people, killing 774 before being driven out of existence by a hard-fought global effort to isolate sick patients. But SARS-CoV-2, researchers know, is transmissible early in the infection. There is no necessary relationship between transmissibility and severity. Even asymptomatic cases may shed significant amounts of virus, and there doesn’t necessarily seem to be an increased risk with exposure to sicker people.

 

It seems unlikely, therefore, that the course of SARS-CoV-2 evolution will strictly reflect Anderson and May’s transmission-virulence trade-off model. To predict SARS-CoV-2’s evolutionary trajectory, Ewald looks to the durability of the virus instead. He points out that SARS-CoV-2 infectious particles last on various surfaces between hours and days, making it approximately as durable as influenza virus. He argues, therefore, that SARS-CoV-2 is likely to evolve virulence to levels much like that of seasonal influenza, with a typical death rate of 0.1 percent.

 

https://undark.org/2020/11/11/coronavirus-evolve-less-deadly/

mr.wolf skrev (33 minutter siden):

Hvis dere skal være helt ærlige med dere selv,  tror dere at den vanskelige tiden vi lever i snart er slutt? Er det ikke veldig optimistisk å tro at et virus som muterer seg perfekt og som man ikke blir imun mot over tid, bare skal forsvinne? Antageligvis hjelper vaksiner enda mindre mot mutasjoner. Det har gått et år og man ser ingen ende. Noen gjør kanskje det på grunn av vaksiner, men det er mest sannsynlig bare en kortvarig trøst. Jeg er stort sett ingen konspiratør, men kommer mer og mer inn på at dette viruset er menneskeskapt. Det oppfører seg helt perfekt til å være konstruert for å tynne ut befolkningen. Om det ikke er menneskeskapt så er det naturen som har samme hensikt. Se for dere at om 10 år så har viruset mutert seg X antall ganger og de nyeste mutasjonene har blitt mer og mer dødelig. Kanskje det nå begynner å roe seg når halve jordas befolkning er utryddet. Alle de "svake" har blitt ryddet bort. 

Mulig jeg tar feil men har en vond følelse av at jeg har rett.

Vaksiner vil i stor grad gjøre slutt på pandemien. Koronaviruset vil nok bli endemisk det vil si smitte fritt over hele jorda resten av våre liv. 

Vi må nok ta en vaksine dose hvert år resten av livet med mutasjons endringer på samme måte som med influensa vaksine. 

Sitat

Mutantene kommer

Muterte koronavirus vil gjøre livet surt for oss i lang tid. Med mindre vi tar gode grep.

Dette gir en snøballeffekt: Økt smittsomhet øker igjen sannsynligheten for nye mutanter.

At befolkningen får immunitet etter smitte eller vaksinasjon. Mutasjoner som gjør at viruset kan unnslippe immunforsvaret vårt, vil få en stor fordel og spre seg bedre. Vi ser slike mutanter vokse frem i laboratoriet når viruset blir dyrket sammen med antistoffer fra immune personer.

Mutasjonene i virusvariantene fra Sør-Afrika og Brasil er nøyaktig de samme som er observert i slike forsøk.

Immuniteten man får etter smitte eller vaksine beskytter ikke like godt mot disse variantene. Det er ikke overraskende, og både Pfizer, Moderna, Johnson & Johnson og Novavax har rapportert at effekten av vaksinene deres er dårligere mot koronavarianten fra Sør-Afrika.

Dette er dårlige nyheter, men vi kan håndtere det hvis vi er smarte og forbereder oss godt.

Dette er det vi bør gjøre:

Vi bør fortsette å bruke vaksinene vi allerede har. At immuniteten man får fra vaksinene som til nå er godkjent er dårligere mot de nye virusvariantene, betyr ikke at de er nytteløse. Immunitet er ikke enten-eller, men en skala.

Selv en delvis immunitet vil senke risikoen for et alvorlig sykdomsforløp hvis du blir smittet.

Vi bør opprettholde godt smittevern. Jo færre muligheter viruset får til å smitte, desto færre mutasjoner vil oppstå.

Vi bør overvåke forekomsten av nye virusvarianter. For å være forberedt, må vi kunne oppdage og holde oversikt over nye virusmutasjoner av betydning.

Da må virusene helgenomsekvenseres – det vil si at vi leser av hele arvestoffet deres. Da finner vi mutasjonene.

Det er bra at Folkehelseinstituttet nå utvider sekvenseringskapasiteten for å holde øye med den britiske virusvarianten, men den må styrkes ytterligere.

I tillegg trengs global koordinering og overvåkning, etter samme modell som Verdens helseorganisasjon har for influensa.

Vi bør oppdatere vaksinene fortløpende. Når nye koronavarianter utvikler seg, bør vi oppdatere vaksinene tilsvarende, slik vi gjør med influensavaksinene hver sesong.

Den gode nyheten er at ny vaksineteknologi, som mRNA-vaksinene til Pfizer og Moderna, lar oss gjøre slike oppdateringer raskt.

I motsetning til influensavaksinen, som tar omtrent seks måneder å produsere, kan mRNA-vaksiner oppdateres på bare seks uker. Både Pfizer og Moderna jobber nå med oppdateringer for å møte virusvarianten fra Sør-Afrika.

Kanskje må vi lage kombinasjonsvaksiner som er tilpasset en rekke virusvarianter samtidig, og gi en oppdatert tilleggsvaksine til dem som allerede er vaksinert.

Vi bør tilpasse godkjenningssystemet for vaksiner. Om vi kan ta i bruk nye og tilpassede vaksiner mot mutantvirusene, er ikke først og fremst et teknologisk spørsmål. Det er politisk.

EUs regler tillater dette for influensavaksiner. For covid-19-vaksiner er det uklart. Helsemyndighetene må få på plass klare regler og et smidig byråkrati, slik at vi kan tilpasse vårt beste forsvarsvåpen i takt med virusets opprustning.

Vi må leve med viruset. Covid-19 vil kanskje aldri forsvinne. Smitten er nå så utbredt over hele verden at det skal mye til å stanse den helt. Men når immuniteten i befolkningen øker, vil risikoen for alvorlig sykdom bli mindre, selv med mutasjoner i omløp.

Det er derfor sannsynlig at covid-19 etter hvert føyer seg inn i rekken av regelmessig forekommende (endemiske) sykdommer.

Sesonginfluensa og andre, mildere koronainfeksjoner er sykdommer som vi regner som vanlige i et normalisert samfunn. Vi må lære oss å leve med covid-19 på samme måten.

Kampen mot viruset er ikke en sprint, det er et maratonløp.

Men vi klarer det, om vi løper sammen.

https://www.nrk.no/ytring/mutantene-kommer-1.15355918

Lenke til kommentar
mr.wolf skrev (10 minutter siden):

Ja, akkurat dette er vel litt usikkert. Men så vidt jeg har forstått så har den britiske versjonen også vært mere dødelig, ikke bare mere smittsom. I allefall i UK.

Det er så mye som ikke stemmer overens med denne koronaen og andre "vanlige" influensavirus. Det oppfører seg rart og det er fortsatt mange mysterier. Det vil det jo alltid være når det er et nytt virus, men som sagt så oppfører dette seg rart. Da tenker jeg på hvem det smitter, hvordan det smitter, hvem som blir mest syk, antistoffer forsvinner, osv. Det er "perfekt" utviklet for at det skal være umulig å stoppe.

Grunnen til at den britiske mutasjonen har høyere dødelighet i England kan være så enkelt som at sykehusene er overbelastet. Flere smittede på kort tid fører til overbelastet helsevesen. Overbelastet helsevesen fører til dårligere behandling. 

Jeg er 100% sikker på at koronaviruset Sars-CoV-2 kommer fra ett kinesisk laboratorium. Dette er garantert ett uhell eller sabotasje fra en gal ansatt. 

Blant annet i Wuhan institutt for Virology har de nettopp forsket på koronavirus fra flaggermus. De virusforskere gjør er å ta virus samlet inn fra villedyr og kjøre det gjennom andre dyre celler eller menneske celler for å se hvordan viruset utvikler/muteter seg for å tilpasse seg en ny vert. Slik kan man beregne hvor sannsynlig det er at ett virus muterer og blir en pandemi. Men man risikerer å skape ett nytt virus som kan føre til en pandemi. Dette gjør man i USA og Europa også med en viktig forskjell. Labene i USA og Europa er mye sikrere enn de i Kina. 

Koronaviruset Sars-CoV-2 kan ha veldig lang inkubasjonstid. Vi har sett opptil 3-4 uker på personer. Utbruddet nå i Ulvik startet med noen som hadde vært i Italia og ble syke dagen etter 10 dagers karantene var over. 

Så tenk deg ett senario der en virus forsker i Wuhan studerer ett nytt virus de har framstilt. Klarer å bli infisert uten å merke det. Drar hjem smitter familien og tilfeldige folk. Koronaviruset smittet gjerne ett par dager før man selv merker symptomer. Katta er ute av sekken. Derfor bør det bli forbudt å gjennomføre såkalte gain of function experimenter. Der virus får nye egenskaper. Vi ble kalt konspirasjonsteorietikere i fjor, men nå har selv Washington Post slengt seg på teoriene. Etteretning i USA er også enig i at viruset kan komme fra forskning som har gått galt. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg er redd for at vi ikke blir kvitt pandemien når det er så mye misinformasjon rundt vaksiner ute og går. Folk tror det endrer DNA'et vårt og at det er en konspirasjon med Bill Gates og WHO i spissen. Det er vanskelig å innføre anti-virus på en hel PC-park når IT-sjefen tror at Trend AntiVirus egentlig er en trojaner. Utviklet av George Soros, Joe Biden, Bill Gates og Hugo Chavez. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
On 3/16/2021 at 4:24 PM, Kenny Bones said:

Jeg er redd for at vi ikke blir kvitt pandemien når det er så mye misinformasjon rundt vaksiner ute og går. Folk tror det endrer DNA'et vårt og at det er en konspirasjon med Bill Gates og WHO i spissen. Det er vanskelig å innføre anti-virus på en hel PC-park når IT-sjefen tror at Trend AntiVirus egentlig er en trojaner. Utviklet av George Soros, Joe Biden, Bill Gates og Hugo Chavez. 

Nå er det få som har dødd av antivirus.

Lenke til kommentar
Sitat

tror dere at den vanskelige tiden vi lever i snart er slutt?

Tja det var jo kjent i fjord smitten er mindre aktiv som sommeren når det er varmt, men slutt blir vel den helt klart aldri, men blir nok mindre ille en det har vært, er vanskelig å si ting før det skjer, men vil nok være økomiske problemer for enkelte en god stund, selv om smitten forsvinner vil det mulig være utfordringer ennå. Særlig med tanke på permiteringer og slik. Kanskje lureste å stenge ned alt så går ting fortere?

Sitat

Det oppfører seg helt perfekt til å være konstruert for å tynne ut befolkningen.

Godt mulig det er slik det er. Men folk tar jo risiko og ikke følger smitevern.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det esksiterer allerede en konspirasjonstråd her, den som jeg startet. Jeg ser at også denne tråden utvikler seg til en kosnpirasjonstråd. Jeg kommer kun til å diskutere konspirasjonsteorier om de postes ikke konspirasjonstråden og ikke her. Men så er det jo enkelte som åpenbart troller og ikke er innteresert i diskusjon og elsker å poste det samme innlegget i flere tråder flere ganger og er helt uinnteresert i å diskutere den samme påstanden som gang på gang debunkes.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (41 minutter siden):

Det esksiterer allerede en konspirasjonstråd her, den som jeg startet. Jeg ser at også denne tråden utvikler seg til en kosnpirasjonstråd. Jeg kommer kun til å diskutere konspirasjonsteorier om de postes ikke konspirasjonstråden og ikke her. Men så er det jo enkelte som åpenbart troller og ikke er innteresert i diskusjon og elsker å poste det samme innlegget i flere tråder flere ganger og er helt uinnteresert i å diskutere den samme påstanden som gang på gang debunkes.

Synes du er arrogant og selvopptatt, Morroman, for å si det rett ut. Du klarer bare ikke å forstå at dette er et diskusjonsforum, hvor folk har ulike meninger. Covid-19 og håndteringen av pandemien reiser viktige spørsmål, som hvor dødelig og smittsomt viruset egentlig er og hvilke tiltak som er nødvendige. Du -derimot- oppfører deg som du eier diskusjon.no, og slenger ut påstander om trolling og konspirasjonsteorier både her og der. Ha heller litt mer respekt for de som er eldre enn deg selv. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (1 time siden):

Kanskje virusologer og smitteverneksperter hadde rett i begynnelsen, da de sa at vi burde gå for flokkimmunitet? Men disse stemmene ble jo druknet i all larmen og sensasjonsjaget fra media. Stemningen endret seg ganske raskt mot nedstengning. 

Så du mener Sverige med sine 13000 døde har hatt god effekt av sitt forsøk? Meg bekjent er fortsatt smitten der borte latterlig høy.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (18 minutter siden):

Synes du er arrogant og selvopptatt, Morroman, for å si det rett ut. Du klarer bare ikke å forstå at dette er et diskusjonsforum, hvor folk har ulike meninger. Covid-19 og håndteringen av pandemien reiser viktige spørsmål, som hvor dødelig og smittsomt viruset egentlig er og hvilke tiltak som er nødvendige. Du -derimot- oppfører deg som du eier diskusjon.no, og slenger ut påstander om trolling og konspirasjonsteorier både her og der. Ha heller litt mer respekt for de som er eldre enn deg selv. 

Jeg tror ikke du har noen anelse om min alder og jeg mener det er spamming å gjeta i feil tråder gang på gang agt det mest radikale som noen gang har skjedd i Norgeshistorien skjedde etter press fra Dagbladet og VG. Jeg diskuterer gjerne den helt ekstreme og hinsides vanvittige KONSPIRASJONSTEORIEN med deg men da i riktig tråd.

Du må gjerne kalle meg selvopptatt, men i motsetning til skremmende mange andre her inne unner jeg ihvertfall ikke mine medmennersker å kveles til døde, en ganske jævlig måte å dø på. Jeg respekterer ikke mennesker som mener at slikt er greit.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Så du mener Sverige med sine 13000 døde har hatt god effekt av sitt forsøk? Meg bekjent er fortsatt smitten der borte latterlig høy.

Jeg ser for meg svaret: "det er bare folk som snart skulle dø uansett det var snakk om så da er det bare greit for meg at de kveles til døde". Det er jo viktigere at en selv får gått på fylla må vite.

Dsiskusjonene blir ganske repetitive etterhvert.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (2 timer siden):

Kanskje virusologer og smitteverneksperter hadde rett i begynnelsen, da de sa at vi burde gå for flokkimmunitet? Men disse stemmene ble jo druknet i all larmen og sensasjonsjaget fra media. Stemningen endret seg ganske raskt mot nedstengning. 

Kilde?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Laffe skrev (12 minutter siden):

Kilde?

Bare gi opp. Jeg har merket det før. De mest vanvittige påstandene og konspirasjonsteoriene slenges ut uten et fnugg av kilder eller dokumentasjon. Jeg har også uttalølige ganger oppfordret vedkommende til å ta diskusjonen oi konspirasjonstråden noe han nekter. Samme med påstanden om at coronavirset er et influensavirus noe et raskt og kjapt søk viser AT.DET.IKKE.ER. Det har til og med blitt postet illustrasjoner som viser hvordan coronaviruser og influensaviruser ser ut. Ikke innteresert. Bare å gi opp.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Salvesen. said:

Så du mener Sverige med sine 13000 døde har hatt god effekt av sitt forsøk? Meg bekjent er fortsatt smitten der borte latterlig høy.

Ja, Sveriges strategi har feilet. Og det verste er at det å ha hatt sykdommen gir lite beskyttelse mot noen av de muterte variantene. Altså om man går for flokkimmunitet vil man sannsynligvis ha gjentatte bølger, ettersom folk blir mer og mer immune mot en variant, og så kommer det en ny variant noen måneder senere.

Vaksinene gir mye bedre og mer langvarig beskyttelse. Og de kan oppdateres for nye varianter relativt raskt. I mitt syn kan menneskeheten ende opp med å måtte ha et langvarig vaksinasjonsprogram, slik at man har kapasitet til å vaksinere hele befolkningen relativt ofte.

Jeg tror altså ikke vi blir kvitt SARS-CoV-2, men jeg tror ting kan begynne å gå tilbake til normalen i løpet av året.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
1 hour ago, Morromann said:

Jeg respekterer ikke mennesker som mener at slikt er greit.

Men du respekterer mennesker som syns det er greit at folk dør av vaksiner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...