Gå til innhold

Dette er resultatet når en elbil slippes med programvare som ikke er testet godt nok


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Energiforbruket for el. biler påvirkes svært mye av om man kjører opp eller nedoverbakke. Forbruket blir derfor svært høyt dersom en test tur avsluttes på en høyere elevasjon enn da testen startet.

Tester der man ønsker å komme frem til et realistisk energiforbruk bør derfor startes og avsluttes ved samme elevasjon.

Lenke til kommentar

En bil blir dessverre mer og mer programvare på hjul, koplet mot motor og diverse sensorer (iOT og AI). Det er den veien det går. Jeg skal ikke kommentere denne bilen spesielt. Og dette er synd og påfører stort sett bileiere ekstra kostnader. Alt blir bare enda mer komplisert som krever enda gundigere testing enn tidligere og en litt annen kompetanse på de som lager bilene enn tidligere. Alle sensorer må virke. Dette setter krav til kvalitet på disse og også krav til at de skal virke under alle forhold på veien. I tillegg til tradisjonelle sikkerhetsproblemstillinger med bil kommer datasikkerhet i tillegg. I tillegg kommer svært grundig testing på hvordan alle disse nye komponentene virker sammen (styringsenhet). Og her må man ikke teste bare programvaren isolert, men alt sammen i et hele selvsagt.

Markedet har hatt det for travelt med å pushe nye litt for utestede elbiler ut på markedet, og kundene får betale for det. Og det at alle prøver å tilnærme seg konseptet selvkjørende biler gjør det verre. Det krever svært mye av kvaliteten på sensorer og programvare og sammenkoplet mekanikk for at det skal fungere og ikke bli farligere enn dagens biler og mer utsatt for hackerangrep.

Jeg sier som Rema: Det enkleste er ofte det beste. Men jeg hjelper gjerne til med dette her. Jeg har masser av programmering og test-komptanse som de kunne ha brukt. Dessverre så er jeg ikke ledig for oppdrag akkurat nå.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

" Importøren forteller oss at de har gitt tilbakemelding til produsenten om at motoreffekten strupes vel tidlig, men kan ikke love at det blir endret."

Denne ene setningen burde skremme alle fra å vurdere bilen. En produsent som ikke kan garantere at Sw-feil og dårlige innstillinger blir justert, beviser i enda større grad en politikk om at straks bilen er lansert, så er produsent "ferdig" med bilen.

Dette er jo ikke akseptabelt i det hele tatt, og spesielt ikke når vi nå vet at de fleste feilene på bilen ikke vil ligge i det mekaniske, men i SW. Det blir enda større fokus på OTA-oppdateringer hos de andre produsentene, men det kan se ut som flere foreløpig bare vil skryte av å ha funksjonen, men ikke bruke den til det beste for brukeren/kunden.

Dessuten, når dette kommer på toppen av relativt dårlig og uferdig GUI, villedende info om rekkevidde og med (manglende) kapasiteter som gjør bilen ubrukelig for folk flest, så er det bare å skygge unna. En 7-seter som ikke kan frakte noe i bagasjerommet når den bilen er fylt opp med personer, skulle ikke vært lov å selge.

Synd, for utgangspunktet er fristende, men som jeg har skrevet flere andre steder om denne bilen, så faller det til kort på totalpakken. Med brukbar rekkevidde og tilstrekkelig vektkapasitet, hadde jeg definitivt ville sjekket den ut nærmere, men denne vil ikke ofres en tanke fremover, når jeg vurderer hva som blir mitt neste kjøp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hans Reier Sigmond skrev (22 timer siden):

En bil blir dessverre mer og mer programvare på hjul, koplet mot motor og diverse sensorer (iOT og AI). Det er den veien det går. Jeg skal ikke kommentere denne bilen spesielt. Og dette er synd og påfører stort sett bileiere ekstra kostnader. Alt blir bare enda mer komplisert som krever enda gundigere testing enn tidligere og en litt annen kompetanse på de som lager bilene enn tidligere. Alle sensorer må virke.

Moderne diesel og bensinmotorer har en drøss sensorer på innsug, eksos og internt i motoren. Og motorstyringen er i høyeste grad avansert og kompleks. Jeg har svært vanskelig for å tro at en i sammenligning enkel el-motor krever noe mer, selv når en tar med batteriet og lading av det.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Etter å ha kjørt over 4000km med maxus varebil er jeg vel ikke akkurat overasket når jeg leser denne artikkelen og bekrefter vel bare det jeg misstenkte angående denne Maxusen også.
Med tanke på at Saic har hatt Maxus EV80 ute noen år nå skulle man jo tro at de hadde lært noe men det har de tydeligvis ikke.

Lenke til kommentar
Sitat

På en 150 kW-lader fra produsenten Delta opplevde vi at det ikke var noe som helst kommunikasjon mellom bil og lader. Vi koblet til, og det var helt dødt. Ladekabelen ble ikke låst fast.

Men på en annen 150 kW-lader fra ABB gikk det fint å lade. Så det er neppe ladereffekten som er avgjørende, men laderprodusent.

Hvorvidt det er bilen eller laderen som er problemet vet vi ikke, men det er egentlig litt uvesentlig – Særlig for kunden som står der og ikke får ladet bilen.

Dette er sånt som skremmer folk vekk fra å i hele tatt vurdere elbil. Slike problemstillinger hadde ikke jeg villet leve med heller. Glad jeg slipper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...