Gå til innhold

Kostbart hull i bunnplata


Hanhijnn

Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Edit: Forresten, burde jeg heller ha lagt denne inn i Elbil-tråden, sånn som alle andre gjør, i stedet for å starte et nytt emne? Er det best å ha alt samlet i en og samme tråden?

Nei, vi burde alle bli flinkere til å starte nye emner isteden for å kun poste i de store samletrådene, med dedikerte tråder får en i større grad diskutere ting mer i dybden :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (17 minutter siden):

Rich Rebuilds på youtube har vel bytta masse batteripakker på Tesla på garagegulvet sitt, så det går ann.

Spesielt på Model S er det veldig enkelt. Bare å skru av alle boltene rundt batteriet også jekker man opp karosseriet og batteriet ligger igjen. Er litt mere knot på Model 3 da man må rive ut litt av interiøret for å komme til noen skruer men ikke så stor jobb.

Men å bytte ut enkeltceller er vanskeligere. Man må åpne pakken og bytte ut moduler. Hvor mange moduler som er i batteripakken er avheingig av hvor stort batteri man har. Men man kan ikke bytte enkeltceller.

Rich Rebuilds gjør det på kondemnerte biler han fikser opp igjen. Vanlige dødelige leverer jo bilen til Tesla og får det fikset på garanti om det er noe feil. Tukler man med batteriet kan man risikere at Tesla blokkerer deg fra å lade på superladere. De er livredde for at "hjemmemekka" biler skal ta fyr på en av ladestasjonene deres.

Men dette var vel på en Jaguar I-Pace. Er ikke sikker på hvordan den er konstruert i bunnen.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Hanhijnn said:

Men dette var vel på en Jaguar I-Pace. Er ikke sikker på hvordan den er konstruert i bunnen.

Står vel nevnt i artikkelen at i-pace er konstruert slik at man må bruke dyrt lim og slikt for å bytte batteriet.
Altså veldig kostbart.

(litt usikker på hvorfor jeg fikk for meg at du lurte på om det var mulig på Tesla)

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):
Hanhijnn skrev (6 timer siden):

Edit: Forresten, burde jeg heller ha lagt denne inn i Elbil-tråden, sånn som alle andre gjør, i stedet for å starte et nytt emne? Er det best å ha alt samlet i en og samme tråden?

Nei, vi burde alle bli flinkere til å starte nye emner isteden for å kun poste i de store samletrådene, med dedikerte tråder får en i større grad diskutere ting mer i dybden :)

Hmm, jeg bare har lagt merke til at selv de som administrerer disse sidene nærmest konsekvent "kun" bruker elbil-tråden, så jeg regnet nesten med at det var det korrekte.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (23 minutter siden):

Hmm, jeg bare har lagt merke til at selv de som administrerer disse sidene nærmest konsekvent "kun" bruker elbil-tråden, så jeg regnet nesten med at det var det korrekte.

Derfor jeg skrev at vi alle kunne bli flinkere og jeg synder like mye som nestemann på å egentlig bruke samletrådene for mye :). Ingen av  delene er galt i seg selv, men mye av jobben vi som moderatorer, veiledere og administratorer går i er en fokus på å splitte ut interessante diskusjoner fra de store samletrådene. Så at det opprettes fra børjan av er jo bare bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
teitur skrev (6 timer siden):

Ser av artikkelen at prisen bare er for bytte av batterikassa, ikke selve batteriet, og at prisen bare for tetningsmiddelet som må brukes er 130.000(!). Det høres virkelig helt hinsides ut.

Batteriet er den desidert dyreste komponenten i en elbil og da er det kanskje ikke så rart at det koster å reparere den, spesielt at man i tillegg må betale moms som alle andre.

Thermopaste er noe som leder varmen mellom cellene og mellom cellene og varmesløyfen, muligens at de nærmest bader i det og det er sikkert dyrt. Men helt klart ja, her er det noen som tjener store summer.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Svein M said:

Slike store verkstedsregninger gjør at folk blir skeptisk til elbiler, og velger da heller rimeligere bensin/dieselbiler.

Motor/girkassehavari er vel ikke akkurat gratis å få fikset det heller :p

og: https://motor.no/bilhold-elbil-forbruker/kan-reparere-mye-billigere-men-blir-nektet-av-jaguar/191293

 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...