Gå til innhold

Eirik (24) har tjent 1,7 millioner kroner på Tesla-aksjer


LMH1

Anbefalte innlegg

Eirik (24) har tjent 1,7 millioner kroner på Tesla-aksjer

Er tesla særlig invistering eller ikke? for rart de har jo saker:

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/21aPKx/advarer-alle-mot-aa-kjoepe-tesla-funksjon-helt-ubrukelig

https://www.tv2.no/a/4132028

https://www.nettavisen.no/okonomi/slakter-tysk-elbil-undersokelse-dette-er-en-ubrukelig-studie/s/12-95-3423674657

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Xg29xW/tesla-maa-begrense-autopilot-etter-nye-og-strengere-reguleringer-i-eu

Så kan det være årsaken med monipolbedrifter som kun ta fortjeneste men null kostnader ved reprasjon? eller kan noen forklare hvorfor tesla er så god invistering? folk flest ville være skeptisk å handle aksjer nå siden risikoen er større for tap nå særlig flyselskaper og andre bedrifter.

Sitat

Så jeg tok blant annet opp 100.000 kroner i forbrukslån og puttet det rett inn i Tesla.

Det er vel ganske idiotisk er ganske høye renter, så etter halv år ville prisen nesten blitt dobbelt, så kan vel ikke være over 1.5 milion kr i fortjeneste uansett bra for å være et halv år.

Eller tror dere tesla aksjene vil falle så personen var heldig?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
LMH1 skrev (På 18.1.2021 den 10.46):

Eirik (24) har tjent 1,7 millioner kroner på Tesla-aksjer

Er tesla særlig invistering eller ikke? for rart de har jo saker:

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/21aPKx/advarer-alle-mot-aa-kjoepe-tesla-funksjon-helt-ubrukelig

https://www.tv2.no/a/4132028

https://www.nettavisen.no/okonomi/slakter-tysk-elbil-undersokelse-dette-er-en-ubrukelig-studie/s/12-95-3423674657

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Xg29xW/tesla-maa-begrense-autopilot-etter-nye-og-strengere-reguleringer-i-eu

Så kan det være årsaken med monipolbedrifter som kun ta fortjeneste men null kostnader ved reprasjon? eller kan noen forklare hvorfor tesla er så god invistering? folk flest ville være skeptisk å handle aksjer nå siden risikoen er større for tap nå særlig flyselskaper og andre bedrifter.

Det er vel ganske idiotisk er ganske høye renter, så etter halv år ville prisen nesten blitt dobbelt, så kan vel ikke være over 1.5 milion kr i fortjeneste uansett bra for å være et halv år.

Eller tror dere tesla aksjene vil falle så personen var heldig?

Om Tesla sine aksjer er et godt kjøp eller ikke er det stor tvil om. Det var et godt kjøp for denne karen den gangen han gjorde det. Om det er et lurt trekk i dag derimot...

 

Når det gjelder renten på lånet hans er den ikke 200% årl. Mer 20% kanskje. Det lånet koster han nok rundt 20 - 25 000 iløpet av et år. Og hvis han ikke er helt bortreist har han nok betalt lånet. Håper jeg.

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (12 timer siden):

Kjøpet var gambling som kunne gå begge veier. Mange profesjonelle investorer ser Teslaaksjen som en boble.

De som gambler og taper hører vi ikke om.

Men kan noen si hvorfor det lønte seg? For tror tesla er vanskelig på reprasjoner ofte de som klager over bilen får model 3 hvis de har model X eller eldre model S om det ikke er lønnsomt å reparere.  Reklamasjoner taper jo selskap på særlig aksjer om det er mye. Men betaler man ikke eller lar kunden hevekjøpet blir det ingen tap annet en omdømme.

Er ikke ekspert på aksjer, er det slik hvis det blir tap blir tapet fordelt på alle eller kan enkelte lide stort tap på en aksje mens andre får mye? Blir som lotto. Enten vinner man ellers taper man stort. Er usikker om aksjer er tryggere med tanke på tap skal vel mye til man taper 100 000 kr på 1 måned, men riskoen er vel større for tap nå.

vet dere noen som har gått i fella som ikke får solgt aksjer? er de for mye verdt er få kjøpere, fordi er større risiko for tap.

Tror tesla er vel mindre risiko en norwegian og andre flyselskap, men kan bli bedre mot slutten av året.

Er det slik hvis formuen til bedriften stiger med 1 eller 10% skjer samme med aksjen?

https://www.nordnet.no/market/stocks/16119517-tesla

https://www.nordnet.no/market/stocks/16118139-apple

https://www.nordnet.no/market/stocks/16119063-microsoft-corporation

For basert på denne, virker ut som det er antatt tesla vil tape seg så spørs vel om det er særlig invistering nå.

Samme ser man med apple og microsoft.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (4 timer siden):

Men kan noen si hvorfor det lønte seg? For tror tesla er vanskelig på reprasjoner ofte de som klager over bilen får model 3 hvis de har model X eller eldre model S om det ikke er lønnsomt å reparere.  Reklamasjoner taper jo selskap på særlig aksjer om det er mye. Men betaler man ikke eller lar kunden hevekjøpet blir det ingen tap annet en omdømme.

Er ikke ekspert på aksjer, er det slik hvis det blir tap blir tapet fordelt på alle eller kan enkelte lide stort tap på en aksje mens andre får mye? Blir som lotto. Enten vinner man ellers taper man stort. Er usikker om aksjer er tryggere med tanke på tap skal vel mye til man taper 100 000 kr på 1 måned, men riskoen er vel større for tap nå.

vet dere noen som har gått i fella som ikke får solgt aksjer? er de for mye verdt er få kjøpere, fordi er større risiko for tap.

Tror tesla er vel mindre risiko en norwegian og andre flyselskap, men kan bli bedre mot slutten av året.

Er det slik hvis formuen til bedriften stiger med 1 eller 10% skjer samme med aksjen?

https://www.nordnet.no/market/stocks/16119517-tesla

https://www.nordnet.no/market/stocks/16118139-apple

https://www.nordnet.no/market/stocks/16119063-microsoft-corporation

For basert på denne, virker ut som det er antatt tesla vil tape seg så spørs vel om det er særlig invistering nå.

Samme ser man med apple og microsoft.

Start med å lese boka "Aksjeskolen".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, LMH1 said:

Men kan noen si hvorfor det lønte seg?

Det lønte seg fordi aksjekursen gikk opp. Om du egentlig lurer på hvorfor aksjekursen gikk opp, så er det et mye vanskeligere spørsmål. Det går mest på at aksjonærene tror selskapet er mer verdt. Det er ikke veldig mye som har endret seg med selskapets finansielle og teknologiske situasjon de siste 12 månedene. Forskjellen er at aksjonærene nå tror selskapet er verdt omkring 800 mrd, der de tidligere trodde det var verdt mye mindre.

4 hours ago, LMH1 said:

Er ikke ekspert på aksjer, er det slik hvis det blir tap blir tapet fordelt på alle eller kan enkelte lide stort tap på en aksje mens andre får mye? Blir som lotto. Enten vinner man ellers taper man stort. Er usikker om aksjer er tryggere med tanke på tap skal vel mye til man taper 100 000 kr på 1 måned, men riskoen er vel større for tap nå.

Alle aksjonærer tjener/taper like mye per aksje, om aksjekursen går opp eller ned. Opsjoner, belåning og andre finansielle instrumenter derimot kan benyttes for å endre på tap/gevinst utifra bevegelsene av aksjekursen.

4 hours ago, LMH1 said:

vet dere noen som har gått i fella som ikke får solgt aksjer? er de for mye verdt er få kjøpere, fordi er større risiko for tap.

Man får alltid solgt til den gjeldende aksjekursen, om det er snakk om en aksje som omsettes til nevneverdig grad. Så det er ingen som sitter med Tesla aksjer de ikke får solgt.

4 hours ago, LMH1 said:

Er det slik hvis formuen til bedriften stiger med 1 eller 10% skjer samme med aksjen?

Nei. Det er ingen egentlig link her. Gode nyheter vil som regel føre til at aksjekursen går opp, men det trenger ikke være tilfelle. Gode nyheter kan være mindre gode enn det aksjonærene på forhånd forventet, og så blir de skuffet og selger, noe som får prisen til å falle.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (9 timer siden):

Alle aksjonærer tjener/taper like mye per aksje, om aksjekursen går opp eller ned. Opsjoner, belåning og andre finansielle instrumenter derimot kan benyttes for å endre på tap/gevinst utifra bevegelsene av aksjekursen.

Man får alltid solgt til den gjeldende aksjekursen, om det er snakk om en aksje som omsettes til nevneverdig grad. Så det er ingen som sitter med Tesla aksjer de ikke får solgt.

Men hvem er villig å betale overpris for aksje?  Eller er det bankene og børsen som eier aksjer som blir solgt? For man ser jo på dyre boliger over 25 milioner kr er mange av de som ikke får solgt eller må selge under takst, fordi er det blir fort dyrt og ingen marked. Så vil jo anta er mulig å få aksjer så høy priset at ingen vil betale.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På 20.1.2021 den 20.31):

Men hvem er villig å betale overpris for aksje?  Eller er det bankene og børsen som eier aksjer som blir solgt? For man ser jo på dyre boliger over 25 milioner kr er mange av de som ikke får solgt eller må selge under takst, fordi er det blir fort dyrt og ingen marked. Så vil jo anta er mulig å få aksjer så høy priset at ingen vil betale.

Tror du misforstår. At noen mener en aksje er overpriset, betyr ikke at alle mener det.

det er i utgangspunktet punkt til punkt salg på aksjer.
Når jeg kjøper 100 tesla aksjer til 800 dollar pr stykk, så er det en instutisjon/selskap/privatperson som selger 100 tesla aksjer til 800 dollar pr stykk. 

Utfordringen din kan bli om du sitter på det du mener er "overprisete" aksjer og kursen starter å falle, så kan det være vanskelig å få solgt til den kursen du vil ha, for å redde tapet ditt. Si at disse tesla aksjene starter å falle i verdi, fra 800 dollar til 770 dollar. du vil selge til 770, men kursen går fort ned. Kjøpere sitter nå og venter på at "krasjet" skal komme så langt ned som de mener er bunnen, og ingen kjøper for 770. Selgere blir desperate og legger ut 760, 750 osv - og resten av gjengen som skal selge føler de må slenge seg på for å ikke bli sittende inne med et for stort tap. 

Det finnes ingen måte å "sette" en aksjepris til en sum som ingen er villig til å betale. Aksjepriser synker og stiger etter hva folk er villige til å kjøpe og selge de for. Dvs huset som blir solgt under takst blir solgt til det markedet mener er korrekt pris. Takst er noe helt annet enn hva markedet betaler. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Det finnes ingen måte å "sette" en aksjepris til en sum som ingen er villig til å betale. Aksjepriser synker og stiger etter hva folk er villige til å kjøpe og selge de for. Dvs huset som blir solgt under takst blir solgt til det markedet mener er korrekt pris. Takst er noe helt annet enn hva markedet betaler. 

Jo hvis man sammenligner med huskjøp hvor mange vil betale 10 milioner kr for 60 kvadrameter hus som er 100 år gammelt? Husk det er veldig stor kostnad å pusse opp og bygge, bedrifter peiler som regel ikke kjøpe hos, med mindre det er for vidresalg, men å kjøpe noe slik betyr de må pusse opp for 25 milioner kr så ja det er mulig prisen blir for høyt hva folk er vilige å gi.

Ser man på smittvern i dag er flere butikker som stenger slik skaper frykt mulighens butikkene tjener mere på lørdag gikk salgsrekord mens resten av uken går i tap i oslo og bærum, det som er penget er bedrifter må  sørge for inntjening og ikke tap ellers går verdien ned. Nå har jeg ikke sjekket aksjer før corrona tiden om det kan bety tøffere tider også for tesla, fordi prisene på tesla unntak model 3 er ganske så stiv, og det blir vel mindre taxi og transport muligens hvis det ikke blir mere av stengte butikker.

Men så vidt jeg vet er det ikke mange tesla varebiler? som muligens kan være årsaken? Når man ikke får reist så mye er ferre som kjøper elbil, er usikker om eu avgiftene også påvirker kjøp av bil, at enkelte venter til neste år med mindre de trenger bil så mye at det blir dyrere å låne.

Jeg vil nok si eldre Nissan LEAF eller billigere biler er bedre invistering slik markedet er i dag, hvis man går for elbil fordi man skal kjøre i oslo og ikke får valgt disel eller bensin. Men er litt vanskelig å forstå hvorfor tesla aksjerne stiger mere en https://www.nordnet.no/market/stocks/16119517-tesla

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2020/07/29/7551284/nissan-aksjen-stuper-etter-skrekkelig-oppdatering

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Jo hvis man sammenligner med huskjøp hvor mange vil betale 10 milioner kr for 60 kvadrameter hus som er 100 år gammelt? Husk det er veldig stor kostnad å pusse opp og bygge, bedrifter peiler som regel ikke kjøpe hos, med mindre det er for vidresalg, men å kjøpe noe slik betyr de må pusse opp for 25 milioner kr så ja det er mulig prisen blir for høyt hva folk er vilige å gi.

Ser man på smittvern i dag er flere butikker som stenger slik skaper frykt mulighens butikkene tjener mere på lørdag gikk salgsrekord mens resten av uken går i tap i oslo og bærum, det som er penget er bedrifter må  sørge for inntjening og ikke tap ellers går verdien ned. Nå har jeg ikke sjekket aksjer før corrona tiden om det kan bety tøffere tider også for tesla, fordi prisene på tesla unntak model 3 er ganske så stiv, og det blir vel mindre taxi og transport muligens hvis det ikke blir mere av stengte butikker.

Men så vidt jeg vet er det ikke mange tesla varebiler? som muligens kan være årsaken? Når man ikke får reist så mye er ferre som kjøper elbil, er usikker om eu avgiftene også påvirker kjøp av bil, at enkelte venter til neste år med mindre de trenger bil så mye at det blir dyrere å låne.

Jeg vil nok si eldre Nissan LEAF eller billigere biler er bedre invistering slik markedet er i dag, hvis man går for elbil fordi man skal kjøre i oslo og ikke får valgt disel eller bensin. Men er litt vanskelig å forstå hvorfor tesla aksjerne stiger mere en https://www.nordnet.no/market/stocks/16119517-tesla

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2020/07/29/7551284/nissan-aksjen-stuper-etter-skrekkelig-oppdatering

Du tar inn alt for mye teoretisk tankegang - og det du sier gir ingen mening. Du kan ikke sammenligne en aksje med en bolig.
En bolig har en funksjon, mens en aksje er et verdipapir som man håper å få avkastning på. Boliger kan være overpriset og underpriset i forhold til snittpris i område, men da spiller veldig mange andre verdier inn - og til syvende og sist så er det kjøpers vurdering av verdien på objektet som blir salgspris, gitt at selger aksepterer det. Er det verdt mer for noen som har hele familien sin og jobben sin i nærhet til denne overprisede boligen, enn for noen som får lengre reisevei til både jobb og familie? Helt klart. 

Hva jeg synes om en aksje har ingenting å si for prisen. Min private vurdering påvirker ikke noe som helst. Jeg må bare ta et valg når en aksje står til en sum om jeg mener den er over eller underpriset i forhold til hva jeg tror - og så ta mine kjøp basert på det. Noen ganger tar man rett, andre ganger tar man feil.

Om man bruker tradisjonelle måleverktøy for aksjer i bilprodusenter, så er Tesla overpriset. Men Tesla er ikke en tradisjonell bilprodusent - og pr nå så mener en majoritet av aksjekjøpene at Tesla ikke er overpriset. Om du synes den er det, så må du avstå fra å kjøpe. 

På flere av dine uttaler så virker det som at du ikke vet hvordan aksjehandel fungerer og jeg anbefaler deg å lese deg opp på basiskunnskapen før du gjør noen handler.

For å gjøre det hele veldig simplifisert. Om det finnes kun 1000 tesla aksjer, så er du avhengig av å finne noen som vil selge for å få kjøpt en. Om de da viser seg å være veldig populære, så vil det bli en knivkamp om aksjene hver gang de er ute for salg. 

En aksje er et resultat av en verdigivning når selskapet gitt på børs. Denne verdigivningen er et resultat av finansielle modeller regnet på fremtidig overskudd. Når Tesla kom på børs, så ble prisen satt til 1,7 milliarder dollar. Dette ga en aksjepris på 17$ pr aksje og det fantes 10.000.000 (10 millioner) aksjer. Dette var da basert på daværende bilmodeller og produksjonskapasitet. Merk alle aksjene var ikke til salgs, men det var den totale beholdningen av aksjer. 

Når prisen så går opp eller ned, så er det et resultat av om markedet mener de kan gjøre det bedre. Og historien viser jo at de har gjort det bedre. De har lagd modeller som har en lavere pris, fått på plass store fabrikker både for bil og for batteri og endret hele "supplychainen" sin. Dette gjør at aksjen har steget betraktelig i pris og således også verdien. 

Det betyr ikke at ting ikke kan snu. Alle slike ekspansjoner som Tesla har gjort, bærer store kostnader. Om de bommer på finansielle mål i flere kvartal på rad, så kan det plutselig være en stor økonomisk belastning å ha store fabrikker og mange modeller. Derfor knyttes det store forventninger til hver kvartalsrapport fra Tesla. Det er vel ikke mange år siden folk mente det var reelt at de kunne gå konkurs pga at de bommet på forventningene. 
Det er også derfor man alltid ser at Tesla leverer flere biler i siste måneden i kvartalet. De "pumper" de ut for å få kvartalstallene og for mange av arbeiderne så oppleves det som rådrift.

Så her er det ingen fasit. Gjør din egen Research og vurdering og ta en avgjørelse. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Når prisen så går opp eller ned, så er det et resultat av om markedet mener de kan gjøre det bedre. Og historien viser jo at de har gjort det bedre. De har lagd modeller som har en lavere pris, fått på plass store fabrikker både for bil og for batteri og endret hele "supplychainen" sin. Dette gjør at aksjen har steget betraktelig i pris og således også verdien. 

Ja hvorfor gjør de det bedre? fordi de invister mere i ladenettverk? eller folk tror på bilen er invistering hele livet?

Tror årsaken til aksjen går mye opp er kanskje tesla tar seg bedre betalt en andre, uten om kan si det sikkert.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Dette kalles survivorship bias. Hvis du har 10.000 folk som gambler på aksjer så vil du alltid ha noen som står igjen som vinnere, og disse er ekstremt mye mer interessante å snakke om enn de 8000 andre folka som tapte penger på en risikabel aksje.

ja kall det hva du vil, men du tror ikke du blir rik på tesla aksjer? hittil har det stort sett gått oppover selv om det går ned men blir det stengte dører kan det neppe gå opp.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (9 minutter siden):

Ja hvorfor gjør de det bedre? fordi de invister mere i ladenettverk? eller folk tror på bilen er invistering hele livet?

Tror årsaken til aksjen går mye opp er kanskje tesla tar seg bedre betalt en andre, uten om kan si det sikkert.

At de gjør ting annerledes er ikke nødvendigvis bedre. Men se kommer som en rakett inn i en bransje som er ekstremt treig, seig og gammel. Se på bilbransjen med sine forhandler etc. Møllergruppen er et kjempestort selskap med over 4000 ansatte - kun på å være mellomledd mellom bilfabrikk og sluttkjøper. Det er ikke nødvendigvis fornuftig i disse dager. 

Man ser det også i bank. Digitale banker som "popper opp" og blir store, pga de har et helt annet kostnadsbilde enn tradisjonelle banker hadde. Sparebank1 Nord-Norge, som er en bank som går som det griner, kuttet først i fjor ut flere av disse lokalkontorene som knapt har kunder og som har vært en blodrød mjnuspost over flere år. 
Det tok tid, for at de som tradisjonell bank med historie med flere lokalkontor ikke kan kutte over natten. Men når en ny bank etablerer seg, som aldri har hatt lokalkontorer før, så kan de kjøre på uten negative konsekvenser og således ha et helt annet kostnadsbilde. 

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (25 minutter siden):

Ja hvorfor gjør de det bedre? fordi de invister mere i ladenettverk? eller folk tror på bilen er invistering hele livet?

Tror årsaken til aksjen går mye opp er kanskje tesla tar seg bedre betalt en andre, uten om kan si det sikkert.

De er priset høyere fordi mange ser på Tesla mer som et tech-selskap enn en bilprodusent. Det er altså rent potensiale (tro, håp og drømmer) som prises inn, og ikke dagens produkter eller dagens inntjening. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (57 minutter siden):

ja kall det hva du vil, men du tror ikke du blir rik på tesla aksjer? hittil har det stort sett gått oppover selv om det går ned men blir det stengte dører kan det neppe gå opp.

Du vinner bare på aksjemarkedet om du vet bedre enn alle andre, noe du neppe gjør. Resten er tilfeldigheter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...