Gå til innhold

Waymo gjør retrett: Autonome biler skal ikke lenger kalles for «selvkjørende»


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (4 timer siden):

Tesla har lovd selvkjøring i de fleste situasjoner, altså nivå 4. Noe de er på god vei til nå. Mange med FSD beta kjører nå hele turer uten å ta over, altså innenfor lovnaden deres. Men de er såklart langt i fra ferdig, men godt på vei. Sannsynligvis rulles det ut til mange flere i år og utviklingen vil akselerere. Jeg er mer spent på når regelverkene vill ta bransjen igjen. For der dyttes ting bare fremover uten særlig håndfaste ting.

Regelverket kommer nok. Det må jo først samles inn data fra disse systemene som beviser at de er trygge nok. De må jo klare millioner av km for å komme på nivå med mennesker. Tid har det vert nok av. Bilfabrikkene har holdt på med dette siden 90 tallet. Sikker før også.

Jeg tror det er langt frem i tid. Bare se tb videoer når han må ut for å rengjøre radaren. Hva med en selvkjørende bil som skal ut på tur og det ligger 20cm snø over den? Eller nedising Hva med snøkjøring generelt? Våt is? Det burde la seg løse.

Vw har en genial løsning med ryggekamera under vw logoen bak.

Problemet er komplisert om vinteren. Kjørte nettop inn til bergen. Friksjonen varierer hele tiden. Selv om veien var ok var det såpeglatt rett foran kryssene. Dette vet man av erfaring og ved å vurdere refleksjoner fra veibanen. Dette vil nok kreve mye maskinlæring å få til for en datamaskin. 

Sporvalg er også viktig. Må man bremse på glatt føre er det sjelden lurt å bremse i hjulsporene. Ofte vil man legge hjula ut på siden for å få bedre grep. Det samme ved kjøring i motbakker. 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (23 timer siden):

Tesla burde ta inspirasjon og slutte å kalle lane assist for autopilot. Det er på tide at vi bremser hype slik at vi kan komme oss til platået av realistiske forventninger, og iterative og produktive forbedringer.

  Skjul innhold

Hype-Cycle-General.png

 

Mulig dette blir flisespikkeri, men det man skrur på når man skrur på Tesla sin lane-assist, heter faktisk Auto steer, eller Autostyring på Norsk. Autopilot er navnet på hele pakken, inkl. autpark, autosteer, traffic aware cruise control bl.a.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (18 minutter siden):

Regelverket kommer nok. Det må jo først samles inn data fra disse systemene som beviser at de er trygge nok. De må jo klare millioner av km for å komme på nivå med mennesker. Tid har det vert nok av. Bilfabrikkene har holdt på med dette siden 90 tallet. Sikker før også.

Jeg tror det er langt frem i tid. Bare se tb videoer når han må ut for å rengjøre radaren. Hva med en selvkjørende bil som skal ut på tur og det ligger 20cm snø over den? Eller nedising Hva med snøkjøring generelt? Våt is? Det burde la seg løse.

Vw har en genial løsning med ryggekamera under vw logoen bak.

Problemet er komplisert om vinteren. Kjørte nettop inn til bergen. Friksjonen varierer hele tiden. Selv om veien var ok var det såpeglatt rett foran kryssene. Dette vet man av erfaring og ved å vurdere refleksjoner fra veibanen. Dette vil nok kreve mye maskinlæring å få til for en datamaskin. 

Sporvalg er også viktig. Må man bremse på glatt føre er det sjelden lurt å bremse i hjulsporene. Ofte vil man legge hjula ut på siden for å få bedre grep. Det samme ved kjøring i motbakker. 
 

 

 

Tja det kommer nok en dag, men tidligere skal det "komme neste år" og så blir det stadig utsatt. Spennende å se om 2021 bringer noe ang nivå 3. 

Nei det er ingen som har "holdt på" med dette siden 90 tallet, ikke på det nivået vi ser i dag. Klart, teknologi har en holdt på med. 

Om det er ett problem med radar og det påvirker bilen såpass at systemet ikke kan stoles på, stopp bilen. Be om rengjøring. 

Ser ikke helt relevansen med ryggekamera bak logo, skal en bruke dette aktivt må en åpne logoen... 

En datamaskin er mye bedre enn oss på glattisen, hvorfor tror du vi har assistent systemer? Jo, fordi de er nettopp mye bedre til å behandle data raskt og gjøre tiltak. Men det er ikke verre enn å si at de fungerer så lenge det ikke er snø, en er fortsatt på nivå 4. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (24 minutter siden):

 

Ser ikke helt relevansen med ryggekamera bak logo, skal en bruke dette aktivt må en åpne logoen... 

En datamaskin er mye bedre enn oss på glattisen, hvorfor tror du vi har assistent systemer? Jo, fordi de er nettopp mye bedre til å behandle data raskt og gjøre tiltak. Men det er ikke verre enn å si at de fungerer så lenge det ikke er snø, en er fortsatt på nivå 4. 

Vw åper logoen nå ryggekamera er aktivert, smart?

Et menneske klarer ikke å bremse høyre forhjul og venstre bakhjul slik datamaskinen gjør. Det er vi enige om. Disse systemene er imidlertid fra tidlig 70 og 90 tall. De har nok forbedret ulykkestallene dramatisk.

Det elektronikken ikke gjør noe med er hastighets tilpassing. Vw har fartsreduksjon ved kjente svinger men aner ikke hvilken friksjon den kan forvente når den er i svingen. Den kan anta at den er identisk med gjeldende friksjon men den kan være mye dårligere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Vw åper logoen nå ryggekamera er aktivert, smart?

Et menneske klarer ikke å bremse høyre forhjul og venstre bakhjul slik datamaskinen gjør. Det er vi enige om. Disse systemene er imidlertid fra tidlig 70 og 90 tall. De har nok forbedret ulykkestallene dramatisk.

Det elektronikken ikke gjør noe med er hastighets tilpassing. Vw har fartsreduksjon ved kjente svinger men aner ikke hvilken friksjon den kan forvente når den er i svingen. Den kan anta at den er identisk med gjeldende friksjon men den kan være mye dårligere. 

Ja jeg liker den løsningen, har det på t-roc'en vår. Men, om en skulle brukt rygge kamera under selvkjøring så hadde det jo konstant vært åpent.. 

Det er poenget, elektronikk er langt bedre til å vurdere friksjonen enn ett menneske. Altså om hjulet spinner eller om en beveger seg i en retning som ikke er forventer(mister grep) osv. Så kan elektronikken gjøre tiltak langt raskere enn vi noen gang kommer til å klare. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Salvesen. said:

Vw har fartsreduksjon ved kjente svinger

... skrev Trestein, og ikke Salvesen

Det har vel Tesla også. Min TM3 reduserer farten mange steder (desverre ikke alle, og noen for mye, andre for lite) foran svinger.

Om jeg har riktig forstått er det faktisk et EU-krav (eller kommer til å bli snart): sideaksellerasjonen skal ikke overstige en bestemt verdi når man kjører med automatisk hastighetsstyring

Endret av trikola
prøvd å rette sitatfusk uten hell
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Det er poenget, elektronikk er langt bedre til å vurdere friksjonen enn ett menneske. Altså om hjulet spinner eller om en beveger seg i en retning som ikke er forventer(mister grep) osv. Så kan elektronikken gjøre tiltak langt raskere enn vi noen gang kommer til å klare. 

Du snakker om det som skjer "after the fact", dog Trestein snakker om pathing. 

Ting vil alltids være sikrere om man er preventiv, slik at man ikke trenger å utnytte ABS og antispinn. Akkurat dette kan være vanskelig å trene gjennom et NN. Her vil innsamling av data mot et HD kart være både bedre og enklere. Samt gjennom dette definere L3 og L4 tilgjengelighet. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (42 minutter siden):

Du snakker om det som skjer "after the fact", dog Trestein snakker om pathing. 

Ting vil alltids være sikrere om man er preventiv, slik at man ikke trenger å utnytte ABS og antispinn. Akkurat dette kan være vanskelig å trene gjennom et NN. Her vil innsamling av data mot et HD kart være både bedre og enklere. Samt gjennom dette definere L3 og L4 tilgjengelighet. 

Ja det er flere måter å fikse ting på:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Normale folk som kan lese forstår at dette ikke er greit...

Man må produsere teknologi og kommunisere den med visshet om at mennesker både inneholder folk som Albert Einstein og de som tar bilde av og filmer seg selv mens de utfører terrorist handlinger, mens de blir overrasket over å bli arrestert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

Man må produsere teknologi og kommunisere den med visshet om at mennesker både inneholder folk som Albert Einstein og de som tar bilde av og filmer seg selv mens de utfører terrorist handlinger, mens de blir overrasket over å bli arrestert. 

Ja, det er veldig utfordrene. Men å bytte navnet ville ikke spilt en trille for slike folk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Ja jeg har ingenting til overs for slikt. Men det er somregel bare koret som følger så bastant med på hva EM gjør uansett:) alltid de som reklamerer for det..

Ja, koret følger det han sier og gjør og stoler på det, så ender man opp med videoer som det der. Ikke bra. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Tenkte mer på hylekoret jeg:) Folk som legger ut slike videoer er på jakt etter klikk.

Toktok/YT influensere er "hylekoret"? 

Dette er en unge som vil lage en video til kanalen sin, mens han blir filmet av mora, som eier Teslaen. Hu trur åpenbart at bilen er feilfri på AP/FSD pga det EM sier om systemet. Som forventet egentlig at slike folk eksisterer. Synd at de deler veiene med andre, og at Tesla tillater slikt. Bilen sjekker jo ikke noen sjåfør her. Setet står jo tomt til og med. 

Ikke rart at seriøse aktører som Waymo ønsker å distansere seg fra slikt og kaster kritikk mot EM og Tesla. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (2 minutter siden):

Toktok/YT influensere er "hylekoret"? 

Dette er en unge som vil lage en video til kanalen sin, mens han blir filmet av mora, som eier Teslaen. Hu trur åpenbart at bilen er feilfri på AP/FSD pga det EM sier om systemet. Som forventet egentlig at slike folk eksisterer. Synd at de deler veiene med andre, og at Tesla tillater slikt. Bilen sjekker jo ikke noen sjåfør her. Setet står jo tomt til og med. 

Ikke rart at seriøse aktører som Waymo ønsker å distansere seg fra slikt og kaster kritikk mot EM og Tesla. 

Sølv hatten er godt nedpå ørene i kveld ser jeg, god kveld videre. Blir for drøyt for meg:)

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Sølv hatten er godt nedpå ørene i kveld ser jeg, god kveld videre. Blir for drøyt for meg:)

Ikke lett å forstå hva du sier. Du tenker at Mora er 100% klar over risikoen, men at hu tenker det er greit siden ungen vil ha en video til sin Tiktok konto?? 

Hva mener du egentlig om det at bilen tillater dette uten engang å ha en sjåfør i setet? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...