Gå til innhold

Egenkapital ved boligkjøp - akjser og fond


Simmun

Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen her som vet om jeg kan benytte mine aksjer og fond som sikkerhet ved kjøp av bolig? Er jo vanlig med sikkerhet i bolig for å øke egenkapitalen. Samme med BSu. Skulle gjerne sluppet å realisere porteføljen min ved kjøp av bolig. 

Mvh

Simmun

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Simmun said:

Er det noen her som vet om jeg kan benytte mine aksjer og fond som sikkerhet ved kjøp av bolig? Er jo vanlig med sikkerhet i bolig for å øke egenkapitalen. Samme med BSu. Skulle gjerne sluppet å realisere porteføljen min ved kjøp av bolig. 

Du kan få verdipapirkreditt, men selvfølgelig til en betydelig høyere rente.  Sbanken tilbyr en slik kreditt til en rente på 5%.  

Verdien av slike verdipapirer er langt mindre sikker enn verdien av en bolig, derav forskjellen i rentesats. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (20 minutter siden):

Du kan få verdipapirkreditt, men selvfølgelig til en betydelig høyere rente.  Sbanken tilbyr en slik kreditt til en rente på 5%.  

Verdien av slike verdipapirer er langt mindre sikker enn verdien av en bolig, derav forskjellen i rentesats. 

Virker som verdipapirkreditt er myntet på kjøp av andre verdipapir. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Simmun said:

Virker som verdipapirkreditt er myntet på kjøp av andre verdipapir. 

Du kan bruke pengene til hva som helst.  Det kaldes verdipapirkreditt fordi kreditten er sikret i verdipapirer - ikke at du må bruke kreditten til kjøp av enda mer verdipapirer selv om det også er en mulighet.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...