Gå til innhold

Nå kommer SUV-ene: Her er forvent­ningene til elbilåret 2021


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2LK70DN1 skrev (43 minutter siden):

Synes TU skal lage et intervju med Amnesty Internasjonal og høre hva de synes om produksjon av elbiler i forhold utvinning av mineraler som blant annet kobolt...

Jeg vet at det blir mindre og mindre kobolt i elbiler, men det er fortsatt en betydelig mengde i de aller fleste.

Det er ikke noe å intervjue om. Tesla og antakelig flere henter kobolt fra andre kilder enn de Amnesty eventuelt bryr seg om.

Dessuten er det i ferd med å fases ut, som du selv innrømmer.

I tillegg er problematikken knyttet til utvinning av kobolt forsvinnende liten i forhold til de ekstreme lidelsene oljen har påført, og påfører, verden.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
2LK70DN1 skrev (39 minutter siden):

Synes TU skal lage et intervju med Amnesty Internasjonal og høre hva de synes om produksjon av elbiler i forhold utvinning av mineraler som blant annet kobolt...

Jeg vet at det blir mindre og mindre kobolt i elbiler, men det er fortsatt en betydelig mengde i de aller fleste.

Men mengden som brukes til å rense svovel ut av råoljen er det ikke så nøye med? Og du er klar over at endel av produsentene ihvertfall, sørger for opprinnelsesgarantier for kobolten de bruker, som garanterer for at kobolten er utvunnet andre steder enn Kongo?

Hva gjør oljeindustrien her? Sitter stille og lar batteriprodusentene få all kritikken, mens de selv plukker opp all kobolten som de trenger fra disse kildene?

Det er et stort problem at oljeindustrien sitter stille og holder kjeft om dette. Jewg tror ihvertfall ikke den industrien er et eneste hakk bedre, men frykter faktisk for at de er værre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
On 12/29/2020 at 7:04 PM, 2LK70DN1 said:

Synes TU skal lage et intervju med Amnesty Internasjonal og høre hva de synes om produksjon av elbiler i forhold utvinning av mineraler som blant annet kobolt...

.. som vert mykje brukt til m.a. katalysatorar i raffineri.

On 12/29/2020 at 7:04 PM, 2LK70DN1 said:

Jeg vet at det blir mindre og mindre kobolt i elbiler, men det er fortsatt en betydelig mengde i de aller fleste.

For mange elbilprodusentar er det viktig at kobolten dei brukar er utvunne på ein etisk forsvarleg måte.  Du kan til dømes passe på at elbilen du kjøper er frå ein produsent som nar meldt seg inn i Fair Cobalt Alliance: https://www.theimpactfacility.com/commodities/cobalt/fair-cobalt-alliance/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@sverreb må trå til igjen.

Kan virke som om læringskurven til enkelte er helt flat. Samme hvor mange ganger man presenterer tallene for hva produsert kobolt går til så dukker de samme personene gang på gang opp med at oljeindustrien er den største forbrukeren. Det er personer her som bare for et par dager siden ble besvart med de korrekte tallene og de samme folka er på pletten igjen med den samme feilinformasjonen.

Deprimerende.

Endret av uname -l
Lenke til kommentar
2LK70DN1 skrev (På 29.12.2020 den 19.04):

Synes TU skal lage et intervju med Amnesty Internasjonal og høre hva de synes om produksjon av elbiler i forhold utvinning av mineraler som blant annet kobolt...

Jeg vet at det blir mindre og mindre kobolt i elbiler, men det er fortsatt en betydelig mengde i de aller fleste.

I mellomtiden kan du signere noen av Amnestys underskriftskampanjer mot oljeproduserende land for å hindre ulovlig fengsling, tortur og henrettelse av mennesker som bare ønsker frihet. Listen er lang og omfatter stort sett regimer i oljeproduserende land så hver gang man fyller opp tanken kan man skjenke disse en tanke...

 

Egypt

 https://amnesty.no/aksjon/uskyldig-siktet-terrorisme

Iran 

https://amnesty.no/aksjon/stans-henrettelsen-av-svensk-statsborger

https://amnesty.no/aksjon/advokat-fengslet-etter-hijab-protester

Russland 

https://amnesty.no/aksjon/russland-arrestert-sitt-arbeid-samfunnsdebatten

https://amnesty.no/aksjon/seks-ar-i-fengsel-tegne-kvinnekroppen

Saudi-Arabia

https://amnesty.no/aksjon/saudiske-kvinneaktivister-fengslet

https://amnesty.no/aksjon/saudi

Nigeria

https://amnesty.no/yahaya

 

I tillegg er det verdt å huske på atdet er flere barn som blir brukt som slaver på palmeoljeplantasjer enn i koboltgruvene i Kongo. Og palmeolje er jo en stor del av biodrivstoffet som brukes i verden. 

 

Det er bra å engasjere seg for andre menneskers rettigjeter, men samtidig må man se ting i forhold til hverandre, det er mange millioner av mennesker som lider og lever nesten uten menneskerettigheter i oljeproduserende land, og noen få tusen i koboltgruvene i Kongo...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, RJohannesen said:

Det er bra å engasjere seg for andre menneskers rettigjeter, men samtidig må man se ting i forhold til hverandre, det er mange millioner av mennesker som lider og lever nesten uten menneskerettigheter i oljeproduserende land, og noen få tusen i koboltgruvene i Kongo...

Ikkje minst er fleire av dei ojleproduserande landa i Midt-Austen på slaveritoppen.

 

Fleire bilprodusentar, m.a. Tesla, jobbar hardt for å unngå ein kvar form for konflikt-mineral eller resultat av slaveri i bilbatteria.  I tillegg har dei nesten eliminert kobolt i batteria.  Mesteparten av konflikt-kobolten hamnar nok i billig forbrukarelektronikk frå Kina.

 

Prøv derimot å finne eit oljeselskap som gjer ein skit for å unngå at olje produsert under minst like galne arbeidsforhold i å hamne i tanken, anten det er petroleumsbasert eller biodiesel.  Dobbeltmoralen står sterkt blant eksos-fanatikarane.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 29.12.2020 den 19.49):

Men mengden som brukes til å rense svovel ut av råoljen er det ikke så nøye med? Og du er klar over at endel av produsentene ihvertfall, sørger for opprinnelsesgarantier for kobolten de bruker, som garanterer for at kobolten er utvunnet andre steder enn Kongo?

Hva gjør oljeindustrien her? Sitter stille og lar batteriprodusentene få all kritikken, mens de selv plukker opp all kobolten som de trenger fra disse kildene?

Det er et stort problem at oljeindustrien sitter stille og holder kjeft om dette. Jewg tror ihvertfall ikke den industrien er et eneste hakk bedre, men frykter faktisk for at de er værre.

En annen vinkling på dette er at Kongo i hovedsak har regulert gruvevirksomhet. Det er mellom 17 og 40% som er uregulert (jfr. Washington Post). En total boikott av kobolt fra Kongo er også å ta levebrødet fra folk. Som Snowleopard skrev, så forlanger bilindustrien etterrettelighet og opprinnelsesgarantier. Vi liker det ikke når andre land boikotter laksen vår, men det er greit å bli satt krav til. Det er ikke noe galt med kobolt om det er hentet fram innenfor de reguleringer som nå settes til denne industrien. 

At oljeindustrien bruker store mengder kobolt er vel greit nok dersom de er like etterrettelige. Det vet jeg ikke om de er. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...