Gå til innhold

Innfører subsidier for brukte elbiler i Frankrike


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
qualbeen skrev (2 timer siden):

Blir det ikke fristende å selge bilen til et annet familiemedlem, for så å kjøpe den tilbake syv måneder senere? 

Uten å vrake en annen bil, får man riktignok ikke full støtte, men 1000 euro høres jo ikke så ikke ut det heller? 🤔

Ja, omsetning av brukte elbiler vil jo bli ekstremt lukrativt. Man kan jo fint livnære seg på dette selv uten noen avanse på bilene. Men det må vel bli noen begrensninger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere er nok neppe de første som har tenkt den tanken. Det blir nok en tidsfrist eller en begrensing i subsidier tilgjengelig pr. bil. Noe slikt som at man bare kan få bruktbilsubsidie på en bil en gang og tidligst ett antall år etter den var ny. (Hvis ikke vil alle biler kjøpes for å få nybilsubsidien og umiddelbart selges til den endelige eieren med bruktbilsubsidien)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Norge har mange valgt å beholde bensin/diesel-bilen etter elbilkjøpet som "backup" i tilfelle de ikke blir fornøyd med elbilen. (som jo er ukjent terreng for de fleste). Eller bevisst fordi de ønsket en billig elbil uten å miste hengerfeste eller muligheten for å kjøre langt en sjelden gang. Akkurat det problemet er jo i ferd med å forsvinne pga nyere elbiler med bedre rekkevidde, lavere pris, raskere lading og flere ladestasjoner. Mange har også funnet ut nettopp det av erfaring og kvittet seg med fossilbilen.

Denne strategien vil bli vanskeligere for franskmenn hvis de mister 3000€ ved å beholde fossilbilen.

En annen ting er at nyetablerte som skal kjøpe sin første bil kan bli "tvunget" til å kjøpe et fossilt vrak før de kjøper elbil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Simen1 said:

En annen ting er at nyetablerte som skal kjøpe sin første bil kan bli "tvunget" til å kjøpe et fossilt vrak før de kjøper elbil

Det betyr jo bare at det blir et gulv på EUR3000 i bruktbilverdi. Vraket blir den jo åkkesom. Kampanjer med ekstra vrakpant skjer jo av og til.
 

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

I Norge har mange valgt å beholde bensin/diesel-bilen etter elbilkjøpet som "backup" i tilfelle de ikke blir fornøyd med elbilen. (som jo er ukjent terreng for de fleste). Eller bevisst fordi de ønsket en billig elbil uten å miste hengerfeste eller muligheten for å kjøre langt en sjelden gang.

Nå er det vel heller det at en stort sett har to biler per husstand i Norge og en skifter de ikke ut på likt. Nå er det mange som skifter ut den andre bilen også til elbil. Og det er bedre tilgang på biler med litt størrelse

  • Liker 4
Lenke til kommentar
sverreb skrev (11 timer siden):

Det betyr jo bare at det blir et gulv på EUR3000 i bruktbilverdi. Vraket blir den jo åkkesom. Kampanjer med ekstra vrakpant skjer jo av og til.
 

Hva jeg har forstått så er en fossilbil "grønnest" de 2 første bruksårene, så er batteribiler "grønnest" først etter et par års brukstid. Da blir det svært fornuftig å gi tilskudd til kjøp av brukt batteribil.

Lenke til kommentar

Tja, eneste bil, og mulighet for å trekke tilhenger, noe større enn en trillebår. Da er det bare å punge ut, med 5-600.000 eller mer. Når produsentene velger å lage, kun småbiler, eller grådig dyre sportsbiler, og spekteret i mellom så og si eksisterer ennå, så er det ennå litt for tidlig å ha 100% elektriske personbiler på veien.

Ladenettet må også oppgraderes kraftig.

Det kommer nok, men alt er langt i fra på plass ennå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Bernt2 said:

Tja, eneste bil, og mulighet for å trekke tilhenger, noe større enn en trillebår. Da er det bare å punge ut, med 5-600.000 eller mer. Når produsentene velger å lage, kun småbiler, eller grådig dyre sportsbiler, og spekteret i mellom så og si eksisterer ennå, så er det ennå litt for tidlig å ha 100% elektriske personbiler på veien.

Ein eksosbil som skal trekkje hengar på 1,5 tonn er heller ikkje billig, om du ikkje vil plage livet av hestane i motoren.  Ikkje veldig mange har bruk for det heller.  5% av norske hushaldningar har campingvogn (SSB, 2012).  17% har ein eller annan form for båt med segl eller motor, alt frå store galeasar og fiskebåtar til småbåtar med påhengsmotor, men mange av dei er uansett for store til å trekkjast av ein vanleg personbil, eller so små at det går fint med dei fleste elbilar med hengarfeste.

1 hour ago, Bernt2 said:

Ladenettet må også oppgraderes kraftig.

I Frankrike?  I Noreg har eg hatt ca ingen problem med ladenettverket, men eg veit det finst hol m.a. i Finnmark.  Elbilar får stadig betre rekkjevidde, og då er dei ikkje lenger like avhengig av hurtigladarar.  Det er nok å kunne lade der ein overnattar.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, Sturle S said:

 men eg veit det finst hol m.a. i Finnmark.  

Hullene er i ferd med å bli borte nå.

Del to i dekningskappløpet er nå å dekke opp parallelle ruter og omveier utenfor E6 og hovedårene i Finnmark (og Nordland og Troms).

Samt å bygge konkurranse etterhvert som antallet elbiler bygger seg opp.

Ishavsveien har gjort en bra jobb i nord i høst.

Endret av Asbjørn Eliassen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Asbjørn Eliassen skrev (4 timer siden):

Hullene er i ferd med å bli borte nå.

Del to i dekningskappløpet er nå å dekke opp parallelle ruter og omveier utenfor E6 og hovedårene i Finnmark (og Nordland og Troms).

Samt å bygge konkurranse etterhvert som antallet elbiler bygger seg opp.

Ishavsveien har gjort en bra jobb i nord i høst.

Bare så synd Enova kun støttet minimumsutbygging, og/eller at kraftlagene ikke la i litt ekstra og fikk doblet antall CCS-punkter ved å sette opp 2 bokser som støtter 2 samtidig ladende biler, men med 2 CCS og 1 ChaDeMo per lader, og gjerne støttet minst 75 kW effekt på den pluggen.

Flere av disse støtter dessuten AC-lading i tillegg på samme boksene, så de hadde bare trengt å sette de med nok avstand til at det ble seks parkeringsplasser.

Vet ikke hva merkostnaden hadde vært, men med tanke på at man da dobler kapasiteten på hurtig/lynlading ved 4 ladende biler istedet for 2, og 2 sakteladende i tillegg. Da hadde dessuten køing fungert langt bedre. Spesielt om de som ønsker å benytte AC-lading har litt lengde på laderen og kan ta plasser utenom disse 6 plassene til glede for de som ønsker hurtig/lynlading.

Rent praktisk tenker jeg at de seks avsatte plassene fortrinnsvis fylles opp av biler som skal hurtig/lynlade, får parkert her og kan koble til lader og registrere sesjonen, og derved får strøm når laderen kan gi dette. Og om de som kun ønsker å AC-lade kan da ta plassene på siden av disse.

Egentlig burde laderne også vært plassert slik at en bil med tilhenger koblet til kunne kjørt inn på baksiden av laderne, men likevel være nært nok til å rekke ladeporten på bilen. Det hadde vært nært optimalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Bare så synd Enova kun støttet minimumsutbygging,

<Klipp>

Flere av disse støtter dessuten AC-lading i tillegg på samme boksene,

<Klipp>

 Og om de som kun ønsker å AC-lade kan da ta plassene på siden av disse.

<Klipp>

Egentlig burde laderne også vært plassert slik at en bil med tilhenger koblet til kunne kjørt inn på baksiden av laderne, .

<Klipp>

Ja. Alltid rom for forbedringer. Men dette er en veldig bra start. 175kW er dessuten noe som vil avhjelpe en del kø på sommeren om de i køen er flinke å koordinere biler. (Dvs, etronen velger å stå over 50kW for å bruke 175, motsatt med i3'en). Testen kommer til sommeren, eller om noen somre når vi får full europeisk bilferie nordover.

Størrelsen er styrt av kravene til Enova. Men sånn blir det bare når det subsidieres. Hadde det ikke vært slik, hadde de kanskje bare bygget en på 50kW på hver plass. De fleste plassene jeg har sett har grei tilgjengelighet til å utvide i fremtiden etter behov.

AC lading står på egen søyle. Litt keitete å ha den i midten fremfor på en av sidene, men de fleste vil vel søke å lade på DC. Muligens med unntak av kveld/natt og evt shopping i byene. Jeg tror AC bare er med pga kravet fra Enova. Jeg regner dessuten med at de har gjort en vurdering rundt dette før konstruksjon. Krav om AC kunne gjerne vært formulert fra Enova som "i nærheten" slik at det kan dekkes av en husvegg eller lignende litt unna der dette er praktisk.

Laderene støtter at man setter inn en dcc og en chademo bil samtidig, så vil den siste starte når den første er ferdig. Dette åpner for litt mer smidig kølading forutsatt at rette typer biler kommer i rett rekkefølge. Og det er plass ved stasjonen. Og brukerne har tenkt når de parkerte bilen.

Biler med vogner og tilhengere får bare tilpasse seg. De vet hva de gjør. Men enig i at slik design må komme i fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Asbjørn Eliassen skrev (3 timer siden):

Ja. Alltid rom for forbedringer. Men dette er en veldig bra start. 175kW er dessuten noe som vil avhjelpe en del kø på sommeren om de i køen er flinke å koordinere biler. (Dvs, etronen velger å stå over 50kW for å bruke 175, motsatt med i3'en). Testen kommer til sommeren, eller om noen somre når vi får full europeisk bilferie nordover.

Størrelsen er styrt av kravene til Enova. Men sånn blir det bare når det subsidieres. Hadde det ikke vært slik, hadde de kanskje bare bygget en på 50kW på hver plass. De fleste plassene jeg har sett har grei tilgjengelighet til å utvide i fremtiden etter behov.

AC lading står på egen søyle. Litt keitete å ha den i midten fremfor på en av sidene, men de fleste vil vel søke å lade på DC. Muligens med unntak av kveld/natt og evt shopping i byene. Jeg tror AC bare er med pga kravet fra Enova. Jeg regner dessuten med at de har gjort en vurdering rundt dette før konstruksjon. Krav om AC kunne gjerne vært formulert fra Enova som "i nærheten" slik at det kan dekkes av en husvegg eller lignende litt unna der dette er praktisk.

Laderene støtter at man setter inn en dcc og en chademo bil samtidig, så vil den siste starte når den første er ferdig. Dette åpner for litt mer smidig kølading forutsatt at rette typer biler kommer i rett rekkefølge. Og det er plass ved stasjonen. Og brukerne har tenkt når de parkerte bilen.

Biler med vogner og tilhengere får bare tilpasse seg. De vet hva de gjør. Men enig i at slik design må komme i fremtiden.

Klar over at dette styres av Enova, men minner om at uten påvirkning utenfra, så hadde det blitt 2 x 50 kW-ladere, og ikke 1 x 175 kW + 1 x 50 kW. Kravene kan styres via Staten som oppdragsgiver, og jeg mener de burde vært enda mer påvirket til å bruke høyere krav til anleggene.

Hvorvidt AC-laderne måtte stå slik de er nå, eller om de kunne vært inkludert i en slik lader som jeg vet BKK bruker selv, er selvsagt et åpent spørsmål. Plassering litt lengre unna er nok ikke basert på et krav til avstand fra de andre laderne, ei heller om de er på egne stolper eller på en slik "juletre-lader". Ellers så sliter jeg litt med å skjønne krav om AC-lading i tilknytning til en hurtig/lynlader.

Så vidt jeg vet, takler "juletre"-laderne til BKK 2 samtidig ladende biler, også to CCS, og mener de takler køing uavhengig om det står to CCS-ladende biler eller en på ChaDeMo og en på CCS.

Har sett bildene og innleggene dine på elbilforum, så har fått sett hvordan disse settes opp. Og vi har diskutert dette før, men jeg bruker et annet brukernavn der inne..  😉

PS! Det var meg du diskuterte køing med...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hehe. Hei igjen. 😊 Ikke så greit å henge med når andre ikke har omtrent samme navn alle plattformer. 

Enig i at man kan påvirke Enova. Kanskje tiden er inne for å endre kravene igjen nå som Finnmark er dekket med en viss basis av ladere.

Her er sikkert flere ting å ta tak i uten at jeg helt vet hvor skoen trykker andre plasser. Ofte vanskelig å se dette før andre påpeker feilene med dagens løsning om man ikke opplever dem selv. Men du har jo nevnt noen ting.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Asbjørn Eliassen skrev (3 timer siden):

Hehe. Hei igjen. 😊 Ikke så greit å henge med når andre ikke har omtrent samme navn alle plattformer. 

Enig i at man kan påvirke Enova. Kanskje tiden er inne for å endre kravene igjen nå som Finnmark er dekket med en viss basis av ladere.

Her er sikkert flere ting å ta tak i uten at jeg helt vet hvor skoen trykker andre plasser. Ofte vanskelig å se dette før andre påpeker feilene med dagens løsning om man ikke opplever dem selv. Men du har jo nevnt noen ting.

 

  

Tenker som så at det aller viktigste ikke nødvendigvis er billigste løsning, da det ofte er en dårlig løsning. Spesielt når nest beste løsning er bare litt dyrere totalt sett, men gir langt større merverdi for pengene.

Det er vanskelig å finne ut hva en lynlader og en hiurtiglader koster, men jeg vil tro det ikke hadde blitt skrekkelig mye dyrere med to juletre-ladere istedet. Og delt på antall samtidig ladende biler, så blir det langt penere tall.

Og med de tilpasningene jeg foreslår, så kunne dette vært satt som norm for hva en minimumsutbygging bør være.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...