Gå til innhold

Selvmord blant menn - årsaker?


lada1

Anbefalte innlegg

14 hours ago, Thorny said:

Det er litt høna og egget også. Mange menn VIL antagelig ikke gå til psykolog. Og det er gjerne de som ikke vil som trenger det mest. Der kan man selvfølgelig si at menn må ta ansvar selv også, eller, oss menn i mellom må oppfordre hverandre til at det faktisk er ok. Men å si at menn må ta seg sammen osv. hjelper ikke spesielt mye, det er en type victim blaming samfunnet tydeligvis har null problemer med å kjøre mot menn. Samtidig er det nok mange kvinner som går til psykolog som neppe trenger det. Samlivsbrudd kan selvfølgelig være veldig, veldig hardt. Men det er ikke noe de fleste trenger psykolog for. Alikevel er det en trend blant kvinner på instagram osv. Ifølge en side jeg fant går omtrent dobbelt så mange kvinner som menn til psykolog. Og rundt 75-80% av de som tar livet av seg for eksempel er da menn. De fleste voldsforbrytere også. Det hadde nok vært mye å hente samfunnsmessig på å prioritere menn sterkere og oppfordre kvinner til å snakke med venner og bekjente, noe de allerede er flinke til.

Er det gjort noen undersøkelser på om det hjelper noe vesentlig å gå til psykolog? 

Noen ganger assosierer jeg det med med gamle dagers årelating.... Og så lurer jeg  noen ganger på hva er det som får menn til *ikke* å begå selvmord. Det er også interessant. Og er det ikke slik at de fleste som begår selvmord er unge og uetablerte - eller gamle som er blitt avhengige av hjelp?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 12/17/2020 at 1:25 PM, DjSlayer said:

Svaret er ikke enkelt, jeg kan komme med en tese som jeg har tenkt en del på. Dette er i forhold til hva som er sosial kondisjonering og hva som er hardkoblet inn i hjernen våres fra fødselen av, noe vi vet veldig lite om egentlig. Det er ikke vansklig å tro at hardkoblet oppførsel er lettere å påvirke via sosial kondisjonering og dermed får en forsterket effekt.

Hvorfor denne innledning spør du, vi mennesker har instinkter som vi ikke kan overskrive uansett hvor mye vi prøver, for skulle vi avvike fra disse instinktene så vil det få seriøse konsekvenser. For menn så er forsørgerrollen og forsvarsrollen slike instinkter som vi ikke kan overse og dette behovet kan bare oppfylles med en livspartner og barn, uten disse faktorene i livet sitt så vil man føle seg tom, deprimert og verdiløs, noe som kan utløse selvmord. Disse instiktene starter i pubertiteten. I dag så er det så mye fokus på at jenter skal ha seg utdannelse og en karriære slik at de ikke har tid til å slå seg ned for å stifte en familie.

Disclaimer: dette er bare en tese fra min side, jeg aner ikke hvor mye sannhet det ligger i dette.

Interessant. Jeg tror at instinkter kan være en del av forklaringen på selvmord. Våre instinkter vet vi vel lite om. Noen har benektet at vi har instinkter og må  svært politisk ukorrekt konkludere med at f.eks. homofili egentlig ikke finnes.  Bare en sosial greie. 

Jeg tror at vi har flokk-innstinkter som må mestres for å overleve. Lang tids marginalisering i flokken kan vel fremme depresjoner og selvmord. En mestremetode er da å søke alternative flokker eller spesielle rolle i flokken som en allerede er del av.  Løsere flokk-tilknytning er også en mulighet.

Hirarkier på jobben og avhengigheten av NAV kan medføre depresjon og selvmord hos enkelte?  Det er forsøkt å relatere hormon-nivåer hos arbeidstakere på forskjellige arbeidsplasser. Da finner man gjerne systematiske forskjeller mellom ledelse og de lenger ned i hirarkiene. Dette tilsvarer gjerne hormon-nivåer i enkelte ape-flokker. 

Innen medisin er det tradisjonelt hirarkier. Damene flokket seg rundt leger i hvite frakker etc. Og jeg har sett topp-personer der som minner meg om haner som spankulerer og med *det* stemmeleiet!  For meg er det klart at posisjoner i hirarkier trigger instinkter. "Legeromaner" er ingen tilfeldighet (ok - kanskje gammeldags nå da).  

Siden vi ikke forstår så mye av våre instinker, så kan det gjerne brukes som maktmiddel og manipulering. Og manglende forståelse av instinkter kan føre til mye uforstand slik som at enkelte politikere ikke er i stand til å forstå hvordan andre opplever tilværelsen.

 

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (På 19.12.2020 den 7.23):

Er det gjort noen undersøkelser på om det hjelper noe vesentlig å gå til psykolog? 

Noen ganger assosierer jeg det med med gamle dagers årelating.... Og så lurer jeg  noen ganger på hva er det som får menn til *ikke* å begå selvmord. Det er også interessant. Og er det ikke slik at de fleste som begår selvmord er unge og uetablerte - eller gamle som er blitt avhengige av hjelp?

Jeg ble sendt til psykolog i forbindelse med samlivsbrudd hos foreldre. Det var mot min vilje. Jeg synes bare det var tull og fanteri. Jeg satt bare og fortalte om ting og tang i, tja, 20 timer? Fikk aldri noe input eller verktøy for å hjelpe meg. 

 

Jeg kunne gjerne gått til en psykolog nå, når jeg er voksen. Men ser for meg det blir en lang prosess med å finne en psykolog, gå der noen timer, finne ut at jeg ikke stoler på kompetansen til psykologen, finne en ny psykolog. Rinse and repeat. Det koster mye tid og penger. Om jeg hadde funnet en psykolog som kunne funnet ut hvorfor jeg er så jævla bitter og aldri tilgir folk, så hadde jeg betalt min vekt i gull. Har ikke veldig store forhåpninger for det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Heiti skrev (29 minutter siden):

Jeg ble sendt til psykolog i forbindelse med samlivsbrudd hos foreldre. Det var mot min vilje. Jeg synes bare det var tull og fanteri. Jeg satt bare og fortalte om ting og tang i, tja, 20 timer? Fikk aldri noe input eller verktøy for å hjelpe meg. 

 

Jeg kunne gjerne gått til en psykolog nå, når jeg er voksen. Men ser for meg det blir en lang prosess med å finne en psykolog, gå der noen timer, finne ut at jeg ikke stoler på kompetansen til psykologen, finne en ny psykolog. Rinse and repeat. Det koster mye tid og penger. Om jeg hadde funnet en psykolog som kunne funnet ut hvorfor jeg er så jævla bitter og aldri tilgir folk, så hadde jeg betalt min vekt i gull. Har ikke veldig store forhåpninger for det. 

Prøv astrologi.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (11 minutter siden):

Lag stjernekart her og les til du blir vis.

https://astro.cafeastrology.com/natal.php

Sunsigns.org har også ganske gode forklaringer til meningen av planeter, hus og aspekter. Og en del andre sider, men start enkelt.

Det der trigger ganske mange bullshit alarmer hos meg. Hvordan skal noen store masser rundt omkring i verdensrommet påvirke oppveksten min? 

 

Dette blir også veldig off topic. Op får rapportere det om han vil ha det vekk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dere står fritt til å ta eller forkaste idéen. Prøver ikke å tvinge, bare å åpne opp. Om det er humbug eller ikke, så har det forklart veldig mye av mine problemer i livet. Både personlig og sosialt.

Jeg mener at mennesker er frie sjeler. Alt annet er stigmatisering, indoktrinering og personlige naturlige preferanser. 

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
On 12/21/2020 at 1:31 AM, Heiti said:

Om jeg hadde funnet en psykolog som kunne funnet ut hvorfor jeg er så jævla bitter og aldri tilgir folk, så hadde jeg betalt min vekt i gull. Har ikke veldig store forhåpninger for det. 

Forslag: prøv å fremelske nerden i deg. Han kan bli din beste venn som får fokuset vekk fra menneskelig kjekkleri. Du har kanskje allerede en greie på hylla - muligens noe som ble liggende igjen siden din barndom?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...