Gå til innhold

Folk er villige til å betale mer for hydrogen om alternativet er fossilt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Over halvparten av Norges befolkning er villige til å bla opp for å bruke hydrogen. Om alternativet er å bruke fossilt drivstoff, er 56 prosent av oss villige til å betale mer for å bruke hydrogen

Ja når ting koster 10 kr liten er jo ikke drivstoff som er problemet er vel alle ladeproblemene og mangel på biler.

Men er desverre mange bedrifter særlig innen for fiber utbygging som bruker mye agregat istedenfor strøm og lar gravemaskiner går på tomg gang  kun fordi de er late.

Det tar dere ikke med i artikkelelen, busssjåfører og taxi er ikke bedre hvis de bruker disel eller biodisel.

Største problemet er å satse stort eller ingenting, for kjøperne vil tape hvis man går for drivstoff som er vanskelig å få tak i, blir som å bruke propan i biler eller mentanol.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Noen som har funnet denne med engelsk språk

Kun tyskere bryr seg om hva tyskerne sier. Det finnes ingen større dinosaurer enn tyskere, når det kommer til å implementere nye ting. Bare se hvor lenge de tviholdte (importbiler fra Tyskland) på kassett-spilleren i diverse bilmerker til langt oppå 2000-tallet. Se hvordan de tviholder på diesel-motoren (skandalen med VW). Selvsagt vil disse oldissene ha hydrogen, de vil ha en trenering av batteri fordi de egentlig vil selg oss flere dieselbiler! 

Endret av bshagen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
HF- skrev (5 minutter siden):

56% er villige til å bruke hydrogen for å unngå co2-utslepp. Det sei lite om folk har tru på hydrogen, meir om kva som er viktig for dei, utgifter eller CO2-utslepp.

Ser man videoen over har batteribiler sine ulemper også. Problemet er at alt dette trenger ekstreme mengder sjeldne metaller og gir fryktelige konsekvenser for mennesker som lever av å utvinne dette.

store mengder grafittstøv, tungmetaller osv forurenser grunnvann og luft. 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (Akkurat nå):

Kun tyskere bryr seg om hva tyskerne sier. Det finnes ingen større dinosaurer enn tyskere, når det kommer til å implementere nye ting. Bare se hvor lenge de tviholdte (importbiler fra Tyskland) på kassett-spilleren i diverse bilmerker til langt oppå 2000-tallet. Se hvordan de tviholder på diesel-motoren (skandalen med VW). Selvsagt vil disse oldissene ha hydrogen! Hahaha 

Se videoen. Så oppdager du kanskje at den ikke er tysk. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Se videoen. Så oppdager du kanskje at den ikke er tysk. 

Den er greit dubbet i alle fall. Du som kan tysk får heller kose deg med den du :) 

EDIT: Og dette er av personlig erfaring. På vei igjennom Tyskland ved flere anledninger så kan jeg si at jeg ikke syns Tyskere kan engelsk bedre enn franskmenn heller. Det er latterlig hvordan de lever i sin egen boble der nede. Tragisk! Og jeg er BMW-fan! 

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

Ser man videoen over har batteribiler sine ulemper også. Problemet er at alt dette trenger ekstreme mengder sjeldne metaller og gir fryktelige konsekvenser for mennesker som lever av å utvinne dette.

store mengder grafittstøv, tungmetaller osv forurenser grunnvann og luft. 

Batteribanker i nettet, skip, ferger, tog, fly sykler, mobiltelefoner fanden og hans oldemor kan bruke desse batteria uten at det er noke problem. Ulempene gjeld kun elbiler. Er det en grunn til det som ikkje har med hat å gjere? 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
HF- skrev (1 minutt siden):

Batteribanker i nettet, skip, ferger, tog, fly sykler, mobiltelefoner fanden og hans oldemor kan bruke desse batteria uten at det er noke problem. Ulempene gjeld kun elbiler. Er det en grunn til det som ikkje har med hat å gjere? 

Tror alt er med i videoen. Fra vindturbiner, bilglass, tuch skjermer, kobber osv.

Tror ikke det har med hat å gjøre. Norge får gjennomgå kraftig.

Tyske bilfabrikanter i særdeleshet.

Men det gies heller ingen løsninger. Kun at vi skyver forurensningen vekk fra oss og over på fattige som dør med lungene fulle av tungmetaller og grafittstøv.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 minutt siden):

Og du løser dette med hydrogen og diesel? 

Nei. Vi løser dette med å redusere transport behov. Det må bli mye mere kostbart å reise. Det vi gjør er det motsatte. Hadde strøm kostet 20kr pr kwh og diesel 40kr literen hadde folk pendlet mindre. 
 

Det videoen også viser er industriens fortielser og myndighetenes forsøk på å skjule dette. Kanskje spesielt europeiske myndigheter. 

Lenke til kommentar

44% av befolkningen er altså ikke villig til å betale mer. Dette kan også dreie seg mer om betalingsevne enn om betalingsvilje. Hvis drivstoffprisen på sikt feks skal opp på samme nivå som for hydrogen, så er det trolig et eller to politiske partier som vil kunne tjene på dette.

Lenke til kommentar

Poenget er at både batterier og hydrogen er kun energi bærere. Ingen energikilde.

Det er strømproduksjon som er problemet. 
 

pluss alle råmaterialer som må til for å bruke strøm som primær energi bærer.

Strøm er kun en måte å overføre mekanisk energi. Kunne like godt brukt en lang stålaksling slik man gjorde i gamle fabrikker. Syntes mange har samme forhold til elektrisitet som Rock Fjellstad.

 

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Kun tyskere bryr seg om hva tyskerne sier. Det finnes ingen større dinosaurer enn tyskere, når det kommer til å implementere nye ting. Bare se hvor lenge de tviholdte (importbiler fra Tyskland) på kassett-spilleren i diverse bilmerker til langt oppå 2000-tallet. Se hvordan de tviholder på diesel-motoren (skandalen med VW). Selvsagt vil disse oldissene ha hydrogen, de vil ha en trenering av batteri fordi de egentlig vil selg oss flere dieselbiler! 

Du motsier deg jo litt selv? De tviholder på masse, men er villig til å satse på noe nytt med hydrogen? 

Bransjen der lobbyerer høyt oppe i systemene, og nå har man fått tidenes subsidiering for nullutslipp. Er det også kjipt, eller hvordan passer dette inn i argumentasjonen din? 

Lenke til kommentar

Synes det er veldig sært å spørre om folk er villige til å betale ekstra for hydrogen! Om det eneste alternativet til hydrogenbiler var bensin og dieselbiler, så kan jeg forstå det. Men de to siste er snart historie (som nye biler) og da er det bare elbiler en skal konkurrere med. Og da er det naturligvis null interesse å betale noe ekstra for hydrogen enn for strøm, snarere tvert i mot når en seg på alle effektivitetstap som hydrogen har (om alle biler går hydrogen i stedet for batterier, ville en måtte bruke tre ganger så mye strøm. Fornybar strøm vil være en mangelvare når stadig mer i verden skal elektrifiseres).

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...