Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Tønsberg stengte helt ned, Sandefjord holder åpent: – Må ikke rope ulv før det er virkelig nødvendig

En «vennlig henstilling» fra Tønsberg til tross, Horten og Sandefjord valgte å ikke skru til like hardt som naboene.

– Jeg mener man ikke må rope ulv før det er virkelig nødvendig, sier ordfører i Sandefjord, Bjørn Ole Gleditsch (H).

Bakteppet er møtet onsdag kveld forrige uke der kommunene i regionen møtte Statsforvalteren, FHI og Helsedirektoratet. Temaet for møtet var hvilke tiltak som skulle settes i gang etter det voldsomme utbruddet av muterte virus.

Det var denne gangen særlig Færder og Tønsberg kommuner som var rammet, derfor ble det innført det høyeste tiltaksnivået i disse to kommunene.

Høyest tiltaksnivå er 5a. Sandefjord og Horten landet på nest høyeste nivå; 5b.

– Styrke å samordne nivået

Ordfører i Tønsberg, Anne Rygh Pedersen (Ap), hadde gjerne sett at alle kommunene hadde endt på 5a.

– Tidligere Vestfold er et lite og trangt fylke med mye utveksling av folk. Jeg taler jo først og fremst for Tønsbergs befolkning, og jeg mener det ville vært en veldig styrke dersom alle kommunene hadde valgt samme strenge nivå. Jeg kom med en vennlig henstilling til Sandefjord og Horten i møtet, sier Pedersen.

Nivå 5a betyr at forretninger, med unntak av de helt essensielle, er stengt. På nivå 5b er butikker åpne.

– Det er mye utveksling på tvers av kommunegrens. Et trykk av folk som for eksempel reiser til Sandefjord hvor mer er åpent, er ikke noe vi ønsker. Men min opplevelser er at folk er flinke og at forståelsen for tiltakene er stor, sier Anne Rygh Pedersen.

På møtet var anbefalingen til kommuneoverlegene i Sandefjord og Tønsberg at de to kommunene innførte strengeste nivå.

– Jeg er opptatt av at vi lytter til smittevenfaglige råd, både nasjonale og fra egen kommuneoverlege. Så gjør vi selvfølgelig politiske vurderinger, men dette er først og fremst smittevern, sier Pedersen.

Sitat

På møtet var anbefalingen til kommuneoverlegene i Sandefjord og Tønsberg at de to kommunene innførte strengeste nivå.

https://www.tb.no/tonsberg-stengte-helt-ned-sandefjord-holder-apent-ma-ikke-rope-ulv-for-det-er-virkelig-nodvendig/s/5-76-1518076

Det har overasket med at Sandefjord har valgt å holde åpent gjennom hele mutasjons sagaen. De har hatt britisk mutant siden begynnelsen av januar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (2 minutter siden):

Nu är inte inomhus idrott ens samma sak som fotball men det går ju självklart att bedriva en massa inomhus träning för fotball utan att vara nära varandra.

Problemet er vel at det er innendørs. Folk glemmer seg og står for nærme, snakker med hverandre etc. Poenget nå er minst mulig kontakt mellom mennesker. Alle bør holde seg så mye hjemme som overhodet mulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Pc Lynet said:

Med luftsmitte så holder ikke to meter innendørs dessverre. Vi må bare klare oss til juni før vi kan slå oss løs igjen.

Kanske inte det. Men nu er det inte bara idrott för voksna som bedrivs inomhus. 

Men jag vet ju att du vill att vi ska ha en total lockdown i några månader och att allt annat är fel oberoende av smittesituationen i området. Så vet inte helt vad vi egentligen diskuterar. 

Med en lav smittenivå så tror jag inte att bland annat inomhus idrott är något väldigt stor smittorisk.  

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Kanske inte det. Men nu er det inte bara idrott för voksna som bedrivs inomhus. 

Men jag vet ju att du vill att vi ska ha en total lockdown i några månader och att allt annat är fel oberoende av smittesituationen i området. Så vet inte helt vad vi egentligen diskuterar. 

Med en lav smittenivå så tror jag inte att bland annat inomhus idrott är något väldigt stor smittorisk.  

Det er bare det problemet at vi ikke har lavt smittenivå i Norge nå dessverre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (Akkurat nå):

Slik det ser ut no virkar PZ betre enn AZ, og har samstundes færre biverknader.

Eller er det slik at PZ tilsynelatande har færre biverknader fordi den blir gitt til eldre med dårleg immunforsvar, medan AZ blir gitt til friske sjukepleiarar med godt immunforsvar?

Nei AstraZenica er en tradisjonell vaksine, den bruker svekket virus. mRNA vaksinene til Pfizer og Moderna inneholder ikke virus. Derfor blir du heller ikke særlig syk. mRNA vaksinen gir dog høyere risiko for allergisk sjokk når du får vaksinene på grunn av noen oljebaserte tilsetningstoffer som beskytter mRNAet siden det ikke ligger innkapslet i ett virus.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Så du kan alltså inte tänka regionalt? 

Det är faktiskt en lav smittenivå i Trondheim nå. Att det inte är det i andra områden ändrar inte på det. 

Du trenger bare en luring på besøk fra ett område med stor smitte. Det er en sjanse vi ikke kan ta.

Lenke til kommentar
Just now, Pc Lynet said:

Du trenger bare en luring på besøk fra ett område med stor smitte. Det er en sjanse vi ikke kan ta.

Då är det väl bara att stänga ned Norge till slut det inte finns någon smitte i hela världen då (vet att det är det du vill och det är det som gör denna diskussionen så meningslös). Kan ju alltid komma in noen luring med smitte. 

Lenke til kommentar
William_S skrev (6 minutter siden):

AstraZenica har faktisk en beskyttelsesgrad som i stor grad speiler influensavaksinen, noe som er mer enn godt nok som regel. Men hørt at bivirkningene er litt kraftigere der enn ved de andre vaksinene som er her til lands. 

Feber, muskelsmerter og hodepine i følge fysioterapeuten der jeg bor. Feberen varte bare i noen timer og hun var pigg igjen i løpet av 2 dager. Man kan visstnok ta paracet på forhånd for å minske bivirkningene. Det gjorde en lege på Ahus.

Hvis AstraZenica ikke beskytter like mye som andre vaksiner, er det større sjanse for at sykepleierne smitter pasientene på jobb. Det er ikke krav om bruk av munnbind på sykehus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (6 minutter siden):

Slik det ser ut no virkar PZ betre enn AZ, og har samstundes færre biverknader.

Eller er det slik at PZ tilsynelatande har færre biverknader fordi den blir gitt til eldre med dårleg immunforsvar, medan AZ blir gitt til friske sjukepleiarar med godt immunforsvar?

De lokale sykepleierne og hjelpepleierne som har fått AstraZeneca her driver vertfall aktiv skremselspropaganda i sosial media, er ikke rart folk blir bekymret, det virker som de unge med relativt aktivt immunforsvar blir slått temmelig hardt i bakken av immunresponsen av AstraZeneca, mens folk opp i 50 åra ikke har like kraftige reaksjoner. 

Basert på personlige observasjoner i lokalmiljøet å intet annet enn det :) 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (12 minutter siden):

De lokale sykepleierne og hjelpepleierne som har fått AstraZeneca her driver vertfall aktiv skremselspropaganda i sosial media, er ikke rart folk blir bekymret, det virker som de unge med relativt aktivt immunforsvar blir slått temmelig hardt i bakken av immunresponsen av AstraZeneca, mens folk opp i 50 åra ikke har like kraftige reaksjoner. 

Basert på personlige observasjoner i lokalmiljøet å intet annet enn det :) 

Jeg synes det er utrolig at folk som er utdannet i helse, aktivt skal spre skremsel propaganda. Jeg kan ikke se for meg at immunresponsen kan være noe verre en på influensa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det er utrolig at folk som er utdannet i helse, aktivt skal spre skremsel propaganda. Jeg kan ikke se for meg at immunresponsen kan være noe verre en på influensa.

Ja det utrolig frustrerende for meg, min mor som gledet seg kjempe mye til vaksinering kommer til å takke nei om hun får tilbydd AstraZeneca på grunn av dette. Hun har ganske alvorlig astma/kols men hun skulle ikke ha noen vaksine som ville gjøre henne syk 😓 For bare håpe hun får tilbydd en av de andre slik hun faktisk går å får vaksinen. 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (28 minutter siden):

Du trenger bare en luring på besøk fra ett område med stor smitte. Det er en sjanse vi ikke kan ta.

Med den logikken er portforbud eneste løsning. 

Nok en gang er det lett for dere som er vant med å stort sett sitte hjemme å komme med slike uttalelser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (5 minutter siden):

Ja det utrolig frustrerende for meg, min mor som gledet seg kjempe mye til vaksinering kommer til å takke nei om hun får tilbydd AstraZeneca på grunn av dette. Hun har ganske alvorlig astma/kols men hun skulle ikke ha noen vaksine som ville gjøre henne syk 😓 For bare håpe hun får tilbydd en av de andre slik hun faktisk går å får vaksinen. 

 

Du får bare prøve å overtale. Enhver vaksine bivirkning er 100 ganger bedre enn å få selve koronaviruset.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (8 minutter siden):

Tidigare var det sagt att Moderna gav rätt jobbiga kortvariga biverkningar har jag för mig.

Tror biverkningar har mer med personens immunförsvar att göra än typ av vaksine.

Jeg kjenner syv personer som har fått Pfizer, begge dosene. Kun litt vondt i armen eller ingen bivirkninger på disse syv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (2 minutter siden):

Med den logikken er portforbud eneste løsning. 

Nok en gang er det lett for dere som er vant med å stort sett sitte hjemme å komme med slike uttalelser. 

Det er ikke samfunnskritisk å trene innendørs. Jeg er på ingen måte vant med å stort sett sitte inne hele tiden. Men det er mitt lille bidrag for å slå ned koronaviruset. Den dagen det blir lov og trygt skal jeg på byen, festival og reise til Spania.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...