Gå til innhold

Bør vi drepe katter? Er det umoralsk å ha katt?


Anbefalte innlegg

 

Sitat

 

Bør vi drepe katter?

Er det umoralsk å ha katt? Katter er drapsmaskiner og truer økosystemer

Katter er drapsmaskiner. Ifølge en forskningsartikkel publisert i Nature dreper katter mellom 1,3 og 4 milliarder fugler og 6,3 og 22,3 milliarder pattedyr hvert år. Dette er, ifølge forskerne, den fremste dødsårsaken for fugler og dyr vi mennesker kan sies å være ansvarlig for.

Bør vi bekymre oss for konsekvensene av kattenes atferd? En grunn til bekymring er at det er et onde at så mange fugler og dyr lider og drepes. Et annet problem er at kattene truer overlevelsen til hele dyrearter, som igjen kan true balansen i økosystemet.

Mange som leser dette, er nok allerede i ferd med å finne måter å bortforklare ansvaret vi har for dette. Katter må jo være katter. Vi stopper jo ikke løver fra å spise gaseller. Men det går ikke. Hvis kattene gikk løs på ungene i nabolaget, hadde vi ikke kunnet fraskrive oss ansvaret ved å si at katter er katter. Avliving ville vært resultatet uansett hvor glad du var i ditt lille rovdyr.

 

https://www.dagbladet.no/meninger/bor-vi-drepe-katter/73085796

Jeg synes det er altfor mange katter. De går og lever sitt eget liv og dreper fugler. Avliv, kastrer og utfas katter er min mening. Katt er ett lett dyr å ha som kjæledyr og eierene er ofte late og passer ikke på kattens helse. Skal vi tvinge katter til å være innendørs eller putte munnkurv på de?

Bør vi drepe katter? Er det umoralsk å ha katt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å ha samme regler for både katt og hund? Båndtvang og kattegård/løpestreng er jo en mulighet. Jeg er enig i at katter ikke bør kunne springe fritt slik som det er i dag. Jeg kjørte på en katt i fjor vinter som jeg måtte avlive selv etter at jeg knakk ryggen på den, det er en opplevelse jeg kunne ha vært foruten.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er et stort problem at mange ikke bryr seg og ikke kastrerer/steriliserer kattene sine, og det blir for mange katter som lever ute. De må klare seg så best de kan, alene over lengre tid, i vinterkulde, uten sosial kontakt og omsorg, mange med skader og sykdommer med den smerte dette medfører. Katter formerer seg fort. Kattebestanden må ned også mtp hvor mange katter som lider som følge av forsømmelse, mishandel og at de generelt tydeligvis er for lite verdsatt. 

Det er langt derfra til at katter bør utryddes. Mennesker er vel det "rovdyret" som som har forårsaket og forårsaker mest lidelse, død, artsutryddelser, og skader på natur og klima? Bør mennesker utryddes? Er det umoralsk å ha barn? Eller burde vi gjøre noe med befolkningsveksten på kloden og få mindre barn?

Katter er også med på holde skadedyrbestand nede, noe som er kjekt i  f.eks. museår og generelt  ifht sykdomsspredning og antall smådyr som ville lidd og dødd som følge av slik sykdomsspredning. Vi må ikke glemme at katter også bidrar til økt livskvalitet og bedre psykisk helse for mange ensomme og syke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Alle katter bør og SKAL chippes og kastreres + helsesjekkes og vaksineres. Det bør lovpålegges alle som eier/selger en katt, og sjekkes og følges opp av veterinærer at er og blir gjort. Må et system på plass. (I dag gis massevis av katter bort gratis i øst og vest.) Dette vil øke prisen pr katt på å anskaffe seg katt/ha katt, det vil bli mindre katter, og folk vil tenke seg litt grundigere om før anskaffelse. Katten får en økonomisk verdi, og blir sannsynligvis og forhåpentligvis ikke behandlet som en "verdiløs ting."

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (4 timer siden):

Nei? 

Hvorfor?

TheKims skrev (4 timer siden):

Hva med å ha samme regler for både katt og hund? Båndtvang og kattegård/løpestreng er jo en mulighet. Jeg er enig i at katter ikke bør kunne springe fritt slik som det er i dag. Jeg kjørte på en katt i fjor vinter som jeg måtte avlive selv etter at jeg knakk ryggen på den, det er en opplevelse jeg kunne ha vært foruten.

 

Ja jeg er helt enig med deg.

Xorak skrev (3 timer siden):

Det er et stort problem at mange ikke bryr seg og ikke kastrerer/steriliserer kattene sine, og det blir for mange katter som lever ute. De må klare seg så best de kan, alene over lengre tid, i vinterkulde, uten sosial kontakt og omsorg, mange med skader og sykdommer med den smerte dette medfører. Katter formerer seg fort. Kattebestanden må ned også mtp hvor mange katter som lider som følge av forsømmelse, mishandel og at de generelt tydeligvis er for lite verdsatt. 

Det er langt derfra til at katter bør utryddes. Mennesker er vel det "rovdyret" som som har forårsaket og forårsaker mest lidelse, død, artsutryddelser, og skader på natur og klima? Bør mennesker utryddes? Er det umoralsk å ha barn? Eller burde vi gjøre noe med befolkningsveksten på kloden og få mindre barn?

Katter er også med på holde skadedyrbestand nede, noe som er kjekt i  f.eks. museår og generelt  ifht sykdomsspredning og antall smådyr som ville lidd og dødd som følge av slik sykdomsspredning. Vi må ikke glemme at katter også bidrar til økt livskvalitet og bedre psykisk helse for mange ensomme og syke.

Ja dessverre er anskaffesle av katt ofte en impulshandling. Søte katteunger blir store katter, som blir satt igjen på hytta etc. Jeg er heller ikke for noe utrydding av katter, bare en kraftig slanking av populasjonen. Her i nabolaget i en middels stor norsk er det 10 katter som slåss, graver, skriker og pisser.

Xorak skrev (3 timer siden):

Alle katter bør og SKAL chippes og kastreres + helsesjekkes og vaksineres. Det bør lovpålegges alle som eier/selger en katt, og sjekkes og følges opp av veterinærer at er og blir gjort. Må et system på plass. (I dag gis massevis av katter bort gratis i øst og vest.) Dette vil øke prisen pr katt på å anskaffe seg katt/ha katt, det vil bli mindre katter, og folk vil tenke seg litt grundigere om før anskaffelse. Katten får en økonomisk verdi, og blir sannsynligvis og forhåpentligvis ikke behandlet som en "verdiløs ting."

Helt enig.

 

Kajac skrev (1 time siden):

What the absolute fuck er i veien med kommentatoren i Dagbladet? Det er heller slike som han vi bør kvitte oss med.

Noe sier meg at du sitter med pus i fanget nå? Overskriften er laget for å provosere. Artikkelforfatter er ikke sadistisk katteplager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Xorak skrev (3 timer siden):

Alle katter bør og SKAL chippes og kastreres + helsesjekkes og vaksineres. Det bør lovpålegges alle som eier/selger en katt, og sjekkes og følges opp av veterinærer at er og blir gjort. Må et system på plass. (I dag gis massevis av katter bort gratis i øst og vest.) Dette vil øke prisen pr katt på å anskaffe seg katt/ha katt, det vil bli mindre katter, og folk vil tenke seg litt grundigere om før anskaffelse. Katten får en økonomisk verdi, og blir sannsynligvis og forhåpentligvis ikke behandlet som en "verdiløs ting."

Absolutt. Men jeg vil nok tro at det er prisen som er problemet for folk.. 

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (24 minutter siden):

Noe sier meg at du sitter med pus i fanget nå? Overskriften er laget for å provosere. Artikkelforfatter er ikke sadistisk katteplager.

Det er korrekt ja. Jeg er svært glad i katter. Og jeg forstår også hva artikkelforfatteren prøver å komme frem til. Men han burde holde seg for god for å provosere på denne måten, med mindre han ønsker en blodtørstig mobb etter seg. Troll bør ikke få spalteplass i riksdekkende medier. 

Jeg er ellers enig i at det bør stilles strengere krav til katte-eiere rundt chipping og kastrering/sterilisering og dyrehold. Men om det er det herr Sterri prøver å få frem, så bommer han kolossalt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er også glad i kjæledyr, men det bør komme langt strengere regelverk. Særlig for katter, som dreper så mye fugl. Antallet fugl i Europa er, some pun intended, i fritt fall.

Det første som bør komme er et forbud mot å avle og selge katter. Hvis nordmenn så vil ha seg katt kan de adoptere ifra andre land, og ha dem som innekatter.

Endret av Thorny
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg filosoferte litt over dette for noen uker siden. Etter at jeg leste at et viktig argument for motstandere var at de dreper fugler. Ca 250 000 i året. Mens katter da tar knerten på rundt 2,4 milliarder. 

Men i det store bildet er det faktisk vi mennesker som er det største "rovdyret" på planeten. Ikke bare dreper vi. Vi utrydder og rydder av plass og former jordkloden slik vi ønsker å ha den, med veier, kabler og kunstige elver og kanaler. Dyrene blir stadig presset ut av sitt naturlige element. De som ikke klarer seg, dør. Vi har utryddet en rekke dyrearter og om 25 år er det estimert at minst 10% av alle eksisterende arter også forsvinner. Ingen vet konsekvensen av dette ennå. Men dette påvirker hele økosystemet til planeten, og noen hevder til og med at Covid-19 er et resultat av dette. Jeg støtter ikke konspirasjonsteorier - men jeg er ikke overrasket om det stemmer. 

I år 2000 var vi 6 milliarder. I 2020 er vi 8. Når vi kommer til 2050 er vi på 10.

Så det er vel heller vi mennesker som bør drepes om dyrelivet skal bevares. Katter var i gamle dager ganske nyttige for gårdshus da de drepte og spiste opp små skadedyr som mus o.l. Etter noen tusen år med evolusjon har katter tilpasset seg oss mennesker akkurat som hunden. Joda, de er egoistiske og sta - bryr seg lite om andre. Men det er jo akkurat slik mennesket også fungerer. :)

At katter truer økosystemet er nok ikke tilfelle. Kanskje med en promille dersom menneskeheten står for 99%. Fugler formerer seg fort, de kan legge flere kull i året og så lenge det er mat tilgjengelig går det helt fint.

https://forskning.no/biologisk-mangfold-fugler-okologi/3-milliarder-fugler-har-forsvunnet-i-usa-og-canada/1565435

Sitat

Enorm arealbruk

Både Sæther og Dale mener at menneskenes intense bruk av kloden trolig er mye av årsaken til at det blir færre fugler.

– Vi bruker stadig større arealer, og det finnes stadig færre upåvirkede områder, sier Dale.

I tillegg spiller trolig andre faktorer inn, som bruk av giftige sprøytemidler i landbruket og nedgang i bestander av ulike insekter.

– Det er trolig snakk om en cocktail av ulike inngrep som vi ikke vet omfanget av, sier Sæther.

Han mener vi vet skremmende lite, både om årsakene til og konsekvensene av den dramatiske reduksjonen i antallet arter.

Det er vi mennesker som har skyld i elendigheten. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Thorny skrev (4 timer siden):

Det første som bør komme er et forbud mot å avle og selge katter. Hvis nordmenn så vil ha seg katt kan de adoptere ifra andre land, og ha dem som innekatter.

Det er å strekke det alt for langt synes jeg. Det burde holde lenge å bare ha tilsvarende regler for katt som for hund. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Heilt objektivt så ser eg ingen grunn til å ikkje skulle handtere kattar som alle andre dyr.

Kattar som er kjæledyr må eigaren ta ansvar for, på lik linje som at det er hundeeigaren sitt ansvar å påsjå at hunden jager sauer, eller hesteeigaren sitt ansvar at hestane ikkje går og beiter i naboens hage.

Ville kattar eller kattar som går fritt bør handterast som andre rovdyr. Rovdyr som høyrer naturleg heime får være i fred med litt bestandskontroll der rovdyra er særleg problematisk, til dømes ulvejakta.

Ettersom kattar ikkje høyrer naturleg heime i norsk natur så er det heller ikkje naturleg at vi skal la ein vill kattebestand få kome til i norsk natur, akkurat på samme måte som om nokon hadde satt ut andre ville rovdyr.

 

Så eg tenker at det i utgangspunktet ikkje burde være noko til hinder for å avlive ville kattar, og at tamme kattar ikkje nødvendigvis skal ha rett til å gå vilt utan oppsyn eller at eigar kan holdast ansvarleg.

Endret av The Avatar
Mangla eit ord i fyrste setning
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt enig med trådstarter. Har diskutert dette med mange på facebook under lignende artikler mange ganger, fra et empatisk ståsted. Altså at det er greit å ha kjæledyr, men man må tenke på etikken involvert på alle områder. Ens egen egoisme skal ikke komme først, hensynet til omgivelsene skal komme først. Å kastrere en katt synes jeg også er uetisk. Man tar fra dem en svært grunnleggende livsfunksjon. Så om man ikke kan ha en katt uten at den ødelegger for økosystemet, så mener jeg man ikke bør få seg katt i det hele tatt. Egoismen må ikke komme i forsetet, men i baksetet, når det kommer til slike avgjørelser.

Nok en grunn til å få lærdom om psykologi og alt involvert rundt det, inn som fag i skolen, tidlig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Xorak skrev (19 timer siden):

Alle katter bør og SKAL chippes og kastreres + helsesjekkes og vaksineres. Det bør lovpålegges alle som eier/selger en katt, og sjekkes og følges opp av veterinærer at er og blir gjort. Må et system på plass. (I dag gis massevis av katter bort gratis i øst og vest.) Dette vil øke prisen pr katt på å anskaffe seg katt/ha katt, det vil bli mindre katter, og folk vil tenke seg litt grundigere om før anskaffelse. Katten får en økonomisk verdi, og blir sannsynligvis og forhåpentligvis ikke behandlet som en "verdiløs ting."

Uten tvil burde reglene for generelt dyrehold bli langt strengere.

Katter er ikke skyld i at mennesker er idioter.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (8 timer siden):

Jeg filosoferte litt over dette for noen uker siden. Etter at jeg leste at et viktig argument for motstandere var at de dreper fugler. Ca 250 000 i året. Mens katter da tar knerten på rundt 2,4 milliarder. 

Men i det store bildet er det faktisk vi mennesker som er det største "rovdyret" på planeten. Ikke bare dreper vi. Vi utrydder og rydder av plass og former jordkloden slik vi ønsker å ha den, med veier, kabler og kunstige elver og kanaler. Dyrene blir stadig presset ut av sitt naturlige element. De som ikke klarer seg, dør. Vi har utryddet en rekke dyrearter og om 25 år er det estimert at minst 10% av alle eksisterende arter også forsvinner. Ingen vet konsekvensen av dette ennå. Men dette påvirker hele økosystemet til planeten, og noen hevder til og med at Covid-19 er et resultat av dette. Jeg støtter ikke konspirasjonsteorier - men jeg er ikke overrasket om det stemmer. 

I år 2000 var vi 6 milliarder. I 2020 er vi 8. Når vi kommer til 2050 er vi på 10.

Så det er vel heller vi mennesker som bør drepes om dyrelivet skal bevares. Katter var i gamle dager ganske nyttige for gårdshus da de drepte og spiste opp små skadedyr som mus o.l. Etter noen tusen år med evolusjon har katter tilpasset seg oss mennesker akkurat som hunden. Joda, de er egoistiske og sta - bryr seg lite om andre. Men det er jo akkurat slik mennesket også fungerer. :)

At katter truer økosystemet er nok ikke tilfelle. Kanskje med en promille dersom menneskeheten står for 99%. Fugler formerer seg fort, de kan legge flere kull i året og så lenge det er mat tilgjengelig går det helt fint.

https://forskning.no/biologisk-mangfold-fugler-okologi/3-milliarder-fugler-har-forsvunnet-i-usa-og-canada/1565435

Det er vi mennesker som har skyld i elendigheten. 

Vi burde aldri vært flere en 500mill mennesker.

Dessverre er det ikke noe survival of the fittest blant mennesker og dårlig gener har latt seg formere i generasjoner, spesielt siste 50-60årene.

Når det skjer i dyreverden kan flokker utrydde seg selv.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, ilpostino said:

Skal man drepe dyr som spiser andre dyr er det veldig mange arter som må bøte med livet, mennesker inkludert. 



Mennesker er nok aller mest forvirret. Vi er ikke naturlige rovdyr. Vi nedstammer ifra minst 50 millioner år med hovedsakelig planteetere. Fossile, kjemiske og radiologiske undersøkelser av menneskeknokler og avføring viser <5% animaliainntak (i dag >50%), antagelig hovedsakelig insekter, egg og noe firfisler og slikt, i både tidlig og relativt sen steinalder. Det er også fossile bevis for noe slikt som 125 gram med fiber i en gjennomsnitlig avføring, som er skyhøyt ift. hva folk får i seg nå. Tror anbefalingen ifra FHI er på 25 gram, og det anses høyt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (7 timer siden):

Vi burde aldri vært flere en 500mill mennesker.

Dessverre er det ikke noe survival of the fittest blant mennesker og dårlig gener har latt seg formere i generasjoner, spesielt siste 50-60årene.

Når det skjer i dyreverden kan flokker utrydde seg selv.

 

Stemmer det. En viktig årsak til befolkningsveksten kommer av en kulturell ideologi der et stort antall barn gir økt sikkerhet for foreldrene foreldrene når de blir eldre. Vi er såpass uavhengige og selvstendige i Norge og i andre rike land, at et slikt tankesett er ganske fjernt for oss å tenke på. Dette skjer fremdeles blant immigranter fra utviklingsland som Somalia i Norge. For dem er det ganske utenkelig at staten skal ta vare på dem når de blir gamle. Så da gjelder det å produsere mens man kan.

I andre land som USA, der seksualundervisningen fremdeles er ganske konservativ i mange stater og åpenheten rundt sex og samliv ikke er like stor. Er det langt vanligere med unge mødre. Dette er kanskje ikke de mest oppegående landet har å by på. 

I tillegg har store deler av verden rundt oss blitt automatisert så man "trenger ikke" bruke hjernen like mye nå som før. Vi får dårligere hukommelse, kognitive evner. Og for første gang i menneskehetens historie er vårt IQ-nivå nedgående. 

Jeg syns det er et latterlig stort paradoks at vi her hjemme i Norge har politikere som fremmer "grønne forslag" som økte avgifter og bompenger for å få ned klimautslippet. Når de virkelige store utslippene kommer av alt det materielle vi konsumerer og den massive befolkningsøkningen i verden. Du slukker ikke brann med en dråpe vann. Jeg slutter aldri å bli overrasket over hvor idiotisk dumme og trangsynte vi mennesker er. Selv våre folkevalgte og "smarte" folk som skal uttale seg om hit og dit. Men det bryr vi oss ikke om, vi lytter mer til ifluensere og bloggere. Se bare på visningstallet på videoer på VG. En svært viktig samfunnskritisk nyhetssak kan ha 8000 visninger. Mens "puppeklippen til Sophie Elise" (hypotetisk) får 750 000 til å klikke. 

Det er nesten så vi fortjener å tape.
 

unik42 skrev (13 timer siden):

Det er jo interessant hvor mange vindkraftmotstandere som har katt? Ettersom fulgedød er et hyppig brukt argument mot vindkraft. 

Dobbeltmoral finner du hele tiden, over alt - hele tiden. De ønsker å bevare naturen, som er forståelig nok. Det gjør dem ved å blokkere veien for anleggsmaskiner med bilene sine. Biler ødelegger miljøet. Du ser folk på tv som utrykker stor bekymring for plast i havet, mens de uttaler seg står de der med de fine tekniske polyester-jakkene sine. Klimaforkjempere som drikker kaffe (kaffe er en av råvarene som skader miljøet mest her i verden...). Selv Greta Thunberg som nektet å ta fly til USA, og heller ville seile. Hu hadde med seg et stort crew på seilaset over atlanteren. Hele crewet tok fly hjem etterpå. 😜

Selv i vår egen frysedisk her i Norge. Det kan stå "fisket i norskekysten" på pakken. Men det står ingen ting om at fisken ble sendt til Kina for ompakking, og deretter fraktet tilbake til Norge. (Usikker på om dette ennå forekommer).

Eller hva med "garantert fornybar energi" som strømselskapene tilbyr. Bare tull. Eller "kompensert CO2 utslipp". Enda mer politisk svada som ikke eier rot i virkeligheten om man ser dypere på det.

"Vi tar ansvar for miljø og bærekraft" sier mange klesprodusenten. Så henger de opp 200 plastballonger for å markere en enkelt salgsdag...." 

Det finnes millioner av slike dobbeltmoralske eksempler. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...