Gå til innhold

Test: Tesla Model S er en av de beste elbilene du kan kjøpe, selv etter syv år på markedet


Anbefalte innlegg

4 minutes ago, oophus said:

Tesla har da mistet ei rute tidligere fra en helt ny TMY. Når denne videoen så kommer, så reagerer de kjapt på samme dag og kan rope at bilen har skiftet glass fra en tredjepart. Hvordan viste de det? Hvor står det loggført, om Tesla ikke loggfører det gjennom denne tredjeparten? 

Kanskje de ringte opp eieren av bilen og spurte?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Kanskje de ringte opp eieren av bilen og spurte?

Kanskje. Men poenget her er fremdeles at verkstedet mest sannsynligvis er et godkjent verksted. Man mister jo garantien fra Tesla om man utnytter verksted som ikke er gått igjennom en prosess fra dem. 

Lenke til kommentar

Man mister bare garantien på det som er modifisert/utbedret av verksteder som ikke er godkjente av Tesla. F.eks om et ikke godkjent tredjeparts verksted bytter en rute, så mister man garantien på den ruten. Om noe skulle skje med den ruten må man da gå tilbake til det verkstedet for utbedring, utifra eventuell garanti, og forbrukerkjøpslovens regler rundt reklamasjon.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (16 minutter siden):

Man mister bare garantien på det som er modifisert/utbedret av verksteder som ikke er godkjente av Tesla. F.eks om et ikke godkjent tredjeparts verksted bytter en rute, så mister man garantien på den ruten. Om noe skulle skje med den ruten må man da gå tilbake til det verkstedet for utbedring, utifra eventuell garanti, og forbrukerkjøpslovens regler rundt reklamasjon.

Dette er jo standard, der Tesla kan finne på å dra det litt lengre om man utnytter tredjeparts verksteder. 

 

Lenke til kommentar
oophus skrev (1 time siden):

Hurtigruta Carglass har godkjente ruter ja, og det står på deres hjemmesider at rutene må følge krav som er godkjente av OEM's. Det inkluderer nok Tesla som liker å ha ei ekstra fot innenfor det meste som foregår. 

De bruker originalruter ja men er *firmaet* godkjent? Har montørene 'Tesla Godkjent rutebytter'-sertifisering?

oophus skrev (1 time siden):

Tesla har da mistet ei rute tidligere fra en helt ny TMY. Når denne videoen så kommer, så reagerer de kjapt på samme dag og kan rope at bilen har skiftet glass fra en tredjepart.

Og da er det Teslas skyld at ruta datt av?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 minutter siden):
oophus skrev (1 time siden):

Hurtigruta Carglass har godkjente ruter ja, og det står på deres hjemmesider at rutene må følge krav som er godkjente av OEM's. Det inkluderer nok Tesla som liker å ha ei ekstra fot innenfor det meste som foregår. 

De bruker originalruter ja men er *firmaet* godkjent? Har montørene 'Tesla Godkjent rutebytter'-sertifisering?

De bruker ikke originalruter, de bruker typegodkjente ruter, og gjennom den prosessen også godkjennelse fra ulike OEM's for at de skal kunne brukes. Hva Tesla gjør spesifikt blir jo vanskelig å vite så lenge Tesla ofte kjører sitt eget løp og har strengere rutiner frem mot godkjennelser. Dog det er spesielt at de roper "det var ikke oss" samme dagen som videoen havner på nett. Det tok 4 timer fra videoen var på nett til Tesla sa at det ikke var dem som var årsak. 

Samtidig har de i 4 år nektet at de har hatt problemer med bærearmene som til stadighet knekker, så Teslas troverdighet er lik 0. 

Kahuna skrev (7 minutter siden):

Og da er det Teslas skyld at ruta datt av?

Selvfølgelig er det Tesla sin skyld at ruta flyr av når bilen er 100% ny. Det skjedde på turen etter overlevering av Model Y til kunde. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
5 minutes ago, oophus said:

De bruker ikke originalruter, de bruker typegodkjente ruter, og gjennom den prosessen også godkjennelse fra ulike OEM's for at de skal kunne brukes. Hva Tesla gjør spesifikt blir jo vanskelig å vite så lenge Tesla ofte kjører sitt eget løp og har strengere rutiner frem mot godkjennelser. Dog det er spesielt at de roper "det var ikke oss" samme dagen som videoen havner på nett. Det tok 4 timer fra videoen var på nett til Tesla sa at det ikke var dem som var årsak.

Hurtigruta benytter orginalruter. Kjenner ikke til at det finnes godkjente tredjepartsruter.

Og det tar 5 minutter å ringe opp eieren av bilen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Hurtigruta benytter orginalruter. Kjenner ikke til at det finnes godkjente tredjepartsruter.

Og det tar 5 minutter å ringe opp eieren av bilen.

Hvordan definerer man isåfall "originalruter"? Slikt produseres ofte fra felles produsenter som kjører ei batch BMW ruter, ei batch Audi ruter osv som er OE godkjente. Har ikke peil på om Tesla produserer sine egne ruter, men jeg tviler. 

Det tar også 5 minutter å bare si noe, slik de har gjort tidligere. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, oophus said:

Hvordan definerer man isåfall "originalruter"? Slikt produseres ofte fra felles produsenter som kjører ei batch BMW ruter, ei batch Audi ruter osv som er OE godkjente. Har ikke peil på om Tesla produserer sine egne ruter, men jeg tviler.

Med orginalruter mener jeg ruter som er bestilt av Tesla og er levert til Tesla.

Når jeg byttet frontruten på min Tesla skjønte jeg på de som jobbet hos Hurtigruta at de fikk levert orginalrute fra Teslas delelager. (Jeg fikk også nyeste revisjon av ruta, som har forbedringer for å redusere "ghosting". Samme revisjon som på nye biler på den tiden.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Med orginalruter mener jeg ruter som er bestilt av Tesla og er levert til Tesla.
Når jeg byttet frontruten på min Tesla skjønte jeg på de som jobbet hos Hurtigrute at de fikk levert orginalrute fra Teslas delelager.

Er vel ikke Tesla som må kjøpe inn ruter for lagrene per Hurtigruta Carglass lokasjon? Det høres ekstremt tungvint ut at man må mase på Tesla hele tiden basert på eget inventar. 

Såfremt Tesla selv ikke produserer eget glass? Gjør dem det? 

Lenke til kommentar
Just now, oophus said:

Er vel ikke Tesla som må kjøpe inn ruter for lagrene per Hurtigruta Carglass lokasjon? Det høres ekstremt tungvint ut at man må mase på Tesla hele tiden basert på eget inventar. 

Såfremt Tesla selv ikke produserer eget glass? Gjør dem det? 

Mener Teslas glassprodusent for ruten jeg fikk byttet er i sør-Amerika et sted. Men de bruker sikkert flere underleverandører.

Og jeg antar Hurtigruta har ca null lagerbeholdning for Tesla, men heller bestiller fra Teslas delelager utifra behov.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Og jeg antar Hurtigruta har ca null lagerbeholdning for Tesla, men heller bestiller fra Teslas delelager utifra behov.

Jeg trur nok de har litt lagerbeholdning for de mest populære bilene. Det ville vært fordyrende å betale for frakt for 1 og 1 rute, og mange ruter er like over ulike modeller. TMS er kanskje ikke innafor å ha 2-3 ruter av, men TM3 trur jeg man fint kunne hatt noen frontruter av på lager uten at de må stå lenge der og ta plass. 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, oophus said:

Jeg trur nok de har litt lagerbeholdning for de mest populære bilene. Det ville vært fordyrende å betale for frakt for 1 og 1 rute, og mange ruter er like over ulike modeller. TMS er kanskje ikke innafor å ha 2-3 ruter av, men TM3 trur jeg man fint kunne hatt noen frontruter av på lager uten at de må stå lenge der og ta plass. 

Varierer nok veldig hvordan det praktiseres.

Engang jeg skulle bytte på en Subaru måtte jeg levere inn bilen 3 ganger.

Først var det bestilt feil rute og andre gangen klarte de å knuse den. Virket som de bare bestilte en og en rute til den bilen iallefall for måtte vente ca 3 uker mellom hver gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (43 minutter siden):

Samtidig har de i 4 år nektet at de har hatt problemer med bærearmene som til stadighet knekker, så Teslas troverdighet er lik 0.

Det er heller din troverdighet som er lik null. Du er altfor ivrig etter å slenge dritt om Tesla til at går an å ta noe som helst du sier om Tesla seriøst.

 

For øvrig er det Teslalogo på den nye ruta mi, som altså *ikke* ble installert av Tesla. Siden jeg har kasko ble rutebytte finansiert av forsikringsselskapet mitt, altså ville det vært deres ansvar om ruta ramlet av i etterkant. 

Nå har jeg også byttet bakrute. Det var en garantisak og hadde *den* ruta hoppet av i etterkant ville det blitt Teslas ansvar.

Er du i stand til å se forskjellen tror du eller er du altfor opphengt i at alt vondt her i verden er Elon Musk sin skyld?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Complexity skrev (17 minutter siden):

Varierer nok veldig hvordan det praktiseres.

Engang jeg skulle bytte på en Subaru måtte jeg levere inn bilen 3 ganger.

Først var det bestilt feil rute og andre gangen klarte de å knuse den. Virket som de bare bestilte en og en rute til den bilen iallefall for måtte vente ca 3 uker mellom hver gang.

Ja, en må jo se på antatt tid noe står på lager i varebeholdningen. En Subaru er nok ikke den som vil skifte ut varebeholdningen kjapt nok om den først er på lager. Mens en TM3, Golf, Mondeo og nå etterhvert ID3/ID4/Enyaq/Q4 osv om de deler rute er det jo en fordel å frakte flere av om gangen, siden om de selger godt, så blir dem jo ikke liggende lenge på lager. 

Burde være enkelt får Hurtigruta Carglass å se på markedsandeler av ulike biler som ruller ute på veiene og komme med et greit anslag av hvor mange av X og Y bil som totalt sett vil komme inn iløpet av måneden. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (17 minutter siden):

Det er heller din troverdighet som er lik null. Du er altfor ivrig etter å slenge dritt om Tesla til at går an å ta noe som helst du sier om Tesla seriøst.

Det skal du få lov til å mene. Men jeg noterer meg at du atter en gang ikke er i stand til å diskutere tema, men må heller hoppe på personprat og sutring. 

 

Kahuna skrev (17 minutter siden):

For øvrig er det Teslalogo på den nye ruta mi, som altså *ikke* ble installert av Tesla. Siden jeg har kasko ble rutebytte finansiert av forsikringsselskapet mitt, altså ville det vært deres ansvar om ruta ramlet av i etterkant. 

Nå har jeg også byttet bakrute. Det var en garantisak og hadde *den* ruta hoppet av i etterkant ville det blitt Teslas ansvar.

Er du i stand til å se forskjellen tror du eller er du altfor opphengt i at alt vondt her i verden er Elon Musk sin skyld?

Jeg stiller meg tvilende til at Tesla viste hvor bilen hadde vært 4 timer etter at videoen ble lastet opp på nettet. Grunnlaget er TMY videoen der ruta fløy av rett etter at bilen ble levert til kunden, samt alle løgner Tesla har levert tidligere. 

Ordentlige bevis utenfor det Tesla selv sier ville vært nok til å fjerne enhver tvil, men det har vi dessverre ikke. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
oophus skrev (På 1.12.2020 den 14.41):

Jeg stiller meg tvilende til at Tesla viste hvor bilen hadde vært 4 timer etter at videoen ble lastet opp på nettet. Grunnlaget er TMY videoen der ruta fløy av rett etter at bilen ble levert til kunden, samt alle løgner Tesla har levert tidligere. 

Ordentlige bevis utenfor det Tesla selv sier ville vært nok til å fjerne enhver tvil, men det har vi dessverre ikke. 

Oj, så vi har ikke bevis og da bare antar du automatisk at alt er Teslas skyld?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (25 minutter siden):

Oj, så vi har ikke bevis og da bare antar du automatisk at alt er Teslas skyld?

Om Tesla skal renvaske seg, så kan de fint gjøre det - med bevis. Det har dem ikke gjort bortsett fra å rope "det er ikke oss", slik de har ropt før angående "scrap" og nå understell som knekker og som har knekt i årevis allerede. 

Lenke til kommentar

 “We immediately contacted the owner to resolve the issue. During the initial investigation, the said vehicle went to an authorized third party store for the replacement of the roof windows. We are not sure of the cause and are currently continuing the investigation."

Så Tesla kontaktet eieren, og reperasjon var utført hos ett godkjent verksted.

https://www.google.com/amp/s/www.torquenews.com/1/tesla-blames-model-s-roof-flying-3rd-party-replacement/amp

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...