Gå til innhold

Buddy og Eker Design skal revolusjonere markedet med denne elsykkelen


Anbefalte innlegg

Sutekh skrev (1 time siden):

Ja, så lenge motordriften holder seg innenfor effektgrensene. I praksis vil nok de fleste motordriftene redusere det prosentvise bidraget når du nærmer deg hastighetsgrensen. Hvis ikke får du en veldig rykkete opplevelse når du ligger rundt 25 km/t.

Men jeg vil tro at hvis jeg skrur sykkelen min på maks, så ligger den nok rundt 80/20 i lav hastighet.

Ja denne Buddy-Bike har vel 48 volt batteri og sterk motor. Men det burde vært laget en utgave med mulighet for å kjøre kun på motor og med pedaler som gikk i 45 km/t og med hjelm,bremselys og bil/mopedførerbevis. En kjekk sak når man er litt lat og vil bare kjøre på motor. Altså en lett og plasseringsvennlig moped. 

Endret av ACYBN18O
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Patetisk. Hva fremtidige kunder ønsker med en elsykkel er hvor praktisk det er, det mente skjermer, bagasjebrett og monteringsutstyr for bagasjesekk man kan henge på (de fleste har nå en på sin elsykkel) - lettvint bruk av elmotoren som regel i kranken, for rask og problemfri overgang uten rykker og nykker. 25 km/t begynte å bli i det minste lageret nå, så 32 km/t kan presse seg på for bruk på sykkelmotorvegene som kan bli en ting i fremtiden. Så den fremtidige sykkelen må kunne ha større effektnytte og lengre rekkevidde, stadig flere og flere tar nå elsykler på langtur. Min sykkel kan når 203 km på laveste nivå, ennå hadde jeg syklet 220 km i et døgn og fremdeles hadde 50 % igjen ved å spare og sykle smart. Den fremtidige sykkelen burde lades færre gang for å ikke slite på batteriet som burde kunne utvides til 50 % enn i dag - så en kan sykle 25 km/t uavbrutt i 100 km eller mer.

Hva vi trenger er større teknisk robusthet og større rekkevidde samt praktisk bruksvennlighet. Ikke fancy sykler som bare ser råflott ut med unike løsninger som ikke trenges. Dessuten burde de beste elsykler ikke koste mer enn 35,000 (dette kan stige til 40,000) - og mye av prisen skyldes batteriet som mange vil se bli mye billigere i fremtiden. Hvis den styggeste elsykkelen selges bedre enn dette "Buddy bike" her, skyldes det dårlig salgsfilosofi om hva kundene ønsker.

Lenke til kommentar

Folk blir bare latere og latere. Skremmende utvikling her i dette landet også. EL-sykkel burde kreve blå resept etter min mening, for å få satt en bråstopp på alle unnskyldningene.

Hovedproblemet jeg ser, er at samtlige som velger en slik doning, går rett i baret. Gang etter gang får jeg se brukere som tror de yter langt mer enn hva sannheten er, og jeg har selv en bekjent som hevder å yte akkurat det samme som meg, som sykler uten motor. Det grenser jo bare til det rene vannvidd, og jeg blir bare frustrert over slik ekstrem naivitet. Det finnes inget substitutt for ekte muskelkraft.

 

Folk flest skjønner desverre ikke konsekvensene av disse trendene som har eksplodert i dagens samfunn, med alt av el-(motor)sykler og annet tilsvarende som ligger slengt rundt om. Det er så disse late individene tror at ingen ser dem, mens de sprader rundt og er så blide. Alt sammen er bare nok en ny maske som er presset frem og på plass.

Anbefaling: Benytt kroppen, så kan du takke deg selv uten skyldfølelse. Ingen bestiger Mount Everest på første forsøk. LAVE forventninger er nøkkelen, og hold dem der.

Endret av OrangeGiraffe
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

De gangene jeg leier elsykkel, pleier jeg yte cirka like mye som på sykkelturer med vanlig sykkel. Pulsen ligger på samme nivå. Forskjellen er at det går vesentlig raskere opp bakker, så jeg kommer lengre og høyere enn jeg ellers ville gjort.

Ellers viser vel forskningen at elsyklister trener mer enn før de kjøpte elsykkelen, og det er mer relevant enn å sammenligne med andre folk som sykler uten batteri. Poenget med elsykkel er som regel ikke å erstatte tradisjonell sykkel, men å erstatte bilturer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden motorassistansen kutter på rundt 25 km/t, blir det mye sykling uten batterihjelp i lett terreng. Da synes jeg det er rart at såpass mange elsykler bare leveres med flatt styre. Bukkestyre er vesentlig mer praktisk med tanke på å sitte mer aerodynamisk på sykkelen, og spare krefter. En ekstra bonus er variasjon i sittestilling og styregrep, som gjør det mer behagelig å sykle langt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
19 hours ago, Simen1 said:

Kommer den med påbudt frontlykt, baklykt og ringeklokke?

Ellers så er jo skjermer mot sølesprut og display for fart og klokke viktige ting å ha med.

De fleste, om ikke alle elsykler kommer med lys, fra det første illustrasjonsbildet på bunnen er det vel tydelig at den kommer med front- og baklys.

Ringeklokke er det eventuelt sykkelbutikken som må montere, men det er en liten detaljsak, mange elsykler kommer også med ringeklokke. Hvis ikke kan det installeres uten et eneste verktøy.

Når det gjelder skjermer mener jeg det er vel så viktig å ha standardfeste for skjermer enn at de faktisk følger med, så kan heller sykkelbutikken installere dem for kunden. Skjermer er slitasjedeler, og kjipt hvis en må kjøpe leverandørspesifikke erstatningsdeler.

Ellers til sykkelen må jeg si jeg synes det er positivt å se elsykler i toppsjiktet uten dempere. Dempere er for dette bruket kun unødige slitedeler som krever uforholdsmessig mye vedlikehold for så lite behov.

Lenke til kommentar
Ove Kvam skrev (4 timer siden):

De gangene jeg leier elsykkel, pleier jeg yte cirka like mye som på sykkelturer med vanlig sykkel. Pulsen ligger på samme nivå. Forskjellen er at det går vesentlig raskere opp bakker, så jeg kommer lengre og høyere enn jeg ellers ville gjort.

Det er samme erfaring jeg har. Det er ingenting i veien for å ta seg fullstendig ut på elsykkel, det er bare å tråkke det en makter. Men de gjør seg best i oppoverbakker. På flatmark er det ingen hjelp å få, så lenge sperra er på 25 km/t. Det er altfor tregt på (el)sykkel. Den er bare et tungt drog uten batterihjelp. Uten sperre føles det bra på flatmark også.

Jeg har fått skreket "juks!" etter meg når jeg har passert vanlige syklister. Da tenker jeg at det er enkelte som har glemt poenget med sykkel i utgangspunktet, nemlig å komme seg lettere fram enn til fots. Jeg foretrekker løping eller langrenn som trening. For meg er sykkel enkel transport, men treningseffekt som en velkommen bonus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er riktig, elsykkelen gjør at man yter mer og bli mer motivert for å sykle, spesielt i et land som Norge. På flatmark kan man problemfritt sykle i 15 til 20 km/t uten batterihjelp, og det selv for en som ikke er spesielt trent - et atletmenneske sannsynlig kan når 25 km/t eller mer uten bruk av strøm. Dessuten betyr vekten at man lett kan når 40 km/t på en mild bakke nedover, og i verste fall over 50 km/t. Sparemodus betyr at man kan lett når 25 km/t og holde den der i flatmark - eller simpelt "girer opp" med batteri - og så slå av, dermed opprettholde 25 km/t så lenge det er flatt eller meget liten stigning. Bruk av flatt styre skyldes at elsykler selv med full kraft vil bli raskt utladet i et landskap med mange bakker og stigninger, 50 km er det lengste. Men ved å sykle smart, bruke ruteplanlegging og deretter utnytte terrenget uten tidspress - kan man sykle så langt som mulig før kroppen gir seg. Elsykkelen på langtur betyr at man må ta seg god tid, bedre å trille enn å miste strøm, bedre å sykle sløv enn raskt for å komme fram og bedre å bare sykle uten å slite seg ut. Dermed må man bli praktisk i bruk av elsykkelen som på mange måter skal erstatte bilen. Bagasjebrett og bagasjesekk er vitalt, likedan skjermene i vått vær. Dessuten; med elsykkelen har man en unnskyldning for å ikke slite seg ut under sykling. Det er hvorfor eldre og utdankede sykkelbrukere har latt sitt elsk på elsykkelen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Svein-Erik Hole skrev (På 20.11.2020 den 15.02):

Bård Eker treng et par tekniske løysinger- / salgs - fremmere for å få opp pris og volum på denne syklen.

Tiden er knapp..., de fakto.

 

Å sykle er bra, men 2 ganger er betre.

ref: https://www.youtube.com/watch?v=K4EIYQ6fkG4

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...