Gå til innhold

PlayStation 5: Bestilling, levering, forsinkelse og fortvilelse - Frakt og lagerstatus


Gjest Slettet-404071
Melding lagt til av Evil-Duck

Diskusjon om scalping, skryting av sin egen scalping eller scripting for å få tak i konsoller skal ikke diskuteres i tråden her.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ScandiFlick skrev (4 minutter siden):

Viktig at her dreier det seg om to helt ulike scenarium. 

Han ene som har kjøpt en ps5 for å spille, men selger pga høye priser

Han andre som har kjøpt 3 stk ene og alene for å selge. 

Stor forskjell.. Ser poenget dit og er enig

Og dette er essensen. Bare legger til at han siste der omgår et system som er skapt for å skape rettferdighet slik at de som stiller seg i køen blir forbigått av snikere. Ser at noen av selgerne på Finn har flere maskiner, og jeg tror ingen er så raske at de har kjøpt dette på fair vis.

Derfor må alle andre ty til samme metoder for å sikre seg noe som helst og så er ballet i gang, US style..

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Theo343 said:

Nå må man skille litt mellom snørr og barter.

Ingen kritiserer de som, i likhet med de fleste som ønsket en konsoll de skulle bruke, var aktiv og gjorde forberedelser for å få seg en konsoll. Man kritiserer spekulantene og bot/script kiddies. Tilhører du ikke en av de sistnevnte er det ingen grunn til å ta seg nær av kritikken, overhodet.

Man kritiserer heller ikke de som ender opp med flere konsoller fordi man ville være sikker på at man fikk tak i en konsoll til eget bruk men så selger denne til andre som ikke vant i lotteriet.

Mulig du ikke kritiserer dem, men jeg har dett andre gjøre dette. Det var også den episoden med han fra Sony. I går måtte en moderator rydde opp i dette. Vet at du er nøktern, så mitt innlegg var ikke retta mot deg. Egentlig, så var det ikke retta mot noen spesielle, utenom han som burde gå til speilet. ;)  

Lenke til kommentar

Mye misnøye kunne nok vært løst om Elkjøp hadde laget en skikkelig kø, og at de som havnet i køen hadde en reell sjanse til å få konsollen. Og kanskje slengt på en "klikk på alle syklene du ser på bildet"-captcha for å unngå de slemme drittsekkene som kjøpte opp det som fantes av konsoller på Power. 

Har aldri sett et vareparti forsvinne på en merkeligere måte

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, RaptorStrike said:

Hovedproblemet er jo bots og scripts utelukkende for å selge med profitt.

Det ender jo bare med at jeg må finne ut hvordan dette script faenskapet fungerer for å sikre meg en konsoll til EGET bruk ved neste slipp...

Hehe, den tanken slo meg i august når jeg forstod hvordan dette halvåret ville bli fremover. Jeg har fint de tekniske kunnskapene til å gjøre det men jeg håper flere har integritet nok til å avstå. Personlig er jeg ikke irritert på egne vegne men på folks kvalmende egoisme ovenfor eks. barn til foreldre uten fete lommebøker og 3 dyre biler i garasjen (som likevel har råd til mat og bolig) kunne vært julens høydepunkt.

Om jeg fikk meg en konsoll var ikke viktig, men det som drev meg litt ekstra er at jeg har en nevø som har trukket et uheldig lott her i livet og er begrenset til enkle gleder og min konsoll var noe jeg vurderte ville gått i julegave dit. Jeg husker selv følelsen av den fantastiske julegaven man levde lenge på som liten.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Retroman skrev (5 minutter siden):

Ser at noen av selgerne på Finn har flere maskiner, og jeg tror ingen er så raske at de har kjøpt dette på fair vis.

Jeg vil bare minne om at om man bestilte fra Elkjøp i september var det ingen begrensning på hvor mange man kunne kjøpe. Så det kan godt være at de kjøpte på "fair vis".

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Hehe, den tanken slo meg i august når jeg forstod hvordan dette halvåret ville bli fremover. Jeg har fint de tekniske kunnskapene til å gjøre det men jeg håper flere har integritet nok til å avstå. Personlig er jeg ikke irritert på egne vegne men på folks kvalmende egoisme ovenfor eks. barn til foreldre uten fete lommebøker og 3 dyre biler i garasjen (som likevel har råd til mat og bolig) kunne vært julens høydepunkt.

Om jeg fikk meg en konsoll var ikke viktig, men det som drev meg litt ekstra er at jeg har en nevø som har trukket et uheldig lott her i livet og er begrenset til enkle gleder og min konsoll var noe jeg vurderte ville gått i julegave dit. Jeg husker selv følelsen av den fantastiske julegaven man levde lenge på som liten.

Jeg kommer nok ikke til å gjøre det heller, da det moralske kompasset mitt ender med å stanse meg, men akkurat i dag er jeg så skuffet over måten ting foregikk på at man blir litt desperat. Det gamle ordtaket "it's the hope that kills" er virkelig sant, fordi jeg fikk et reellt håp om en konsoll innen januar i går. Før det var jeg bare irritert på Komplett sin skandaløse behandling av kunder.

Lenke til kommentar

En ting jeg kanskje angrer litt på i "hindsight", da jeg ved enkelhet har kunnskap, verktøy og mulighet til å utkonkurrere spekulantene ved å iverksette deres egne skitne triks er som følger.

Jeg har en sparekonto som fint kan tåle å kjøpe opp en 30+ konsoller til veil. pris. Kanskje jeg skulle sørget for å sette i gang en liten arme av script og bots for få tak i 30ish konsoller for så å selge dem til familier og barn til veil. pris + noen få hundrelapper for å dekke arbeidet, som nå har blitt snytt av det kvalmende vi har sett foregå.

Litt sent å tenke på det nå, men food for thought til neste gang.

Bruke dette mot spekulantene siden det er 100% greit for butikkene. Jeg har ikke vært motivert til å bruke tid på dette før, men dette man nå ser gjør meg stadig mer motivert.

Jeg er ikke et individ som liker rampelys og opperksomhet og slik aktivitet vil føre til oppmerksomhet og det er også litt av årsaken til at jeg slo fra meg tanken i august. Men liker du oppmerksomhet og kanskje bli hyllet av gamere og barnefamilier med trange økonomiske kår så sett i gang ;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

En ting jeg kanskje angrer litt på i "hindsight", da jeg ved enkelhet har kunnskap og mulighet til å utkonkurrere spekulantene ved å iverksette deres egne skitne triks er som følger.

Jeg har en sparekonto som fint kan tåle å kjøpe opp en 30+ konsoller til veil. pris. Kanskje jeg skulle sørget for å sette i gang en liten arme av script og bots for få tak i 30ish konsoller for så å selge dem til familier og barn til veil. pris + noen få hundrelapper for å dekke arbeidet, som nå har blitt snytt av det kvalmende vi har sett foregå.

Litt sent å tenke på det nå, men neste gang. Bruke dette mot spekulantene siden det er 100% greit for butikkene.
 

Skulle ha gjort de samme selv ja ja men solgt videre

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Megaoctane said:

Ihvertfall kudos for at han la den ut til 4995, og ikke skrev "prisen er 20.000kr. Ikke kontakt hvis du ikke vil betale dette"

Sambo lurte på om vi skulle gjøre det samme med min XSX som ligger i en eske. Det er spådd samme tørke utover her og mange har ikke fått. Svaret da var enkelt "det kan du bare glemme, vi deltar ikke i noe jeg selv forakter" hvor hun selvsagt skammet seg litt og kom på bedre tanker. 

Kudos til alle som ikke deltar i dette, selv om de kan.

EDIT:
Min XSX blir nå (etter å ha sett hva folk tyr til) julegave til nevnte nevø som jeg er gudfar til. Han ønsket seg mest PS5 i likhet med mange barn denne julen men vet han blir like glad for en XSX. Det har fristet å pakke den opp selv for å leke med den under uken den har stått her, men etter jeg så hvordan konsollanseringen har blitt skal han få glede av unboxingen. Da skal han få kose seg med konsollen fremfor å lure på hvorfor voksne oppfører seg slik.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt det store problemet med de som selger til blodpris. Orker ikke spekulere i om de kun har gjort dette for å tjene penger eller ikke, men i et fritt land som dette syns jeg ikke vi skal gjøre noen begrensninger. Det irriterer meg mer med ikke-rettferdige køsystem hvor teknisk kompetente kan gjøre triks for å snike i kø. Om det er bot-er, skript, eller annen tukling bryr meg ikke så mye, men jeg synes første mann til mølla skal gjøre at alle stiller likt. Så vidt jeg vet har vi ikke sett utstrakt misbruk på denne lanseringen. Det virker ikke som om enkeltpersoner/grupperinger har sikret seg store kvanta de selger til blodpris. Men de som har klart å sikre seg konsoll med gode hensikter synes jeg skal få lov å gjøre hva de vil med konsollen etter de har fått den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...