Gå til innhold

PlayStation 5: Bestilling, levering, forsinkelse og fortvilelse - Frakt og lagerstatus


Gjest Slettet-404071
Melding lagt til av Evil-Duck

Diskusjon om scalping, skryting av sin egen scalping eller scripting for å få tak i konsoller skal ikke diskuteres i tråden her.

Anbefalte innlegg

Lord Claymore skrev (21 minutter siden):

Da er min ankommet Rema 1000! Deilig! Sto mellom å få den i dag eller mandag. STOR forskjell.

Gratulerer! Og nyt helga. :wee: For min del slo det ut motsatt vei, posten melder om forsinkelse, og får neppe før på mandag, men, men, bare å gjøre andre ting så man ikke tenker på det, da går tiden vesentlig fortere. 😛

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er utrolig at folk kommer inn her og kritiserer folk for å være aktive med å få tak i en konsoll. Dette er jo tross alt et spillforum.

Jeg oppfordrer dem som føler seg truffet til å ta seg 5 minutter pause, gå til speilet og spørre seg selv om hva man driver med. 

Jeg må si at jeg skjønner hvorfor folk misliker at andre selger PS5 på Finn i disse dager. Det gjør jeg selv også. Men folk må samtidig få lov til å selve ting de eier for den prisen de ønsker. Tenk hvis man ikke hadde hatt retten til det a. 

Men selvsagt, det er bittert for de som ikke har fått tak i en konsoll. Jeg har fått tak i en, så det er lett for meg å si det, men føler noe må bli sagt når dette fører til uthengninger og rapporteringer av folk som ikke har brutt noen regler.

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (5 minutter siden):

Tingen er at du har et veldig snevert syn på akkurat hva du synes er greit og ikke greit angående hva folk selger, og kjøper seg. Det lukter kommunisme lang vei. Men folk har forskjellige preferanser og behov. PS5 er på alle mulige måter et luksusprodukt, i motsetning til bolig som er en nødvendighet. Spar deg for slike latterlige sammenlikninger. Lev med det, uten å rakke ned på andre som ønsker å tjene noen kroner på PS5. 

Og du veit tydeligvis ikkje kva kommunisme er. Og det var da vitterlig ikkje eg som sammenlignet med bolig. Det var du. Eg lever fint med det, men du må leve med min kritikk. Og eg kritiserer akkurat det eg vil, ellers takk.

Forkastelig å være så egoistisk at ein skal grabbe til seg alt av produkt som har høg etterspørsel og lav produksjon, for å tjene nåken kroner på eit svart marked. Nei takk. Eg lever fint med å ikkje være den personen.

Lenke til kommentar
22 minutes ago, newman221 said:

 

Om folk er så desperate og betaler irrasjonelle priser for et produkt det finnes flere titalls millioner av om noen måneder selger jeg med glede. Jeg kan bruke PS4-konsollen min i mellomtiden.  

Hva med den medmenneskelige faktoren?

Altså en PS5 til 8-9000 er ikke nødvendigvis overpriset (regner nesten med at prisen etter nytt år vil ligge på rundt 7000), men hvis du selger PS5 for 20 000 til noen som tror at de bare MÅ ha den, så vil jeg mene at vedkommende sliter psykisk og burde ikke ha blitt utnyttet på den måten.

Hvis man selger sin 100 000 kroners bil for 200 000, fordi kjøper ikke vet bedre, så bevitner det om mangel på integritet og empati.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Theo343 said:

Selvsagt og det klages på at man spekulerer i priser på livsviktige medisiner :) Heldigvis kan ikke hvem som helst kjøpe eks. insulin, jeg er redd mange da måtte kjøpt dette via de samme på Finn.no.

Sånn til info, jeg poengterte bare at det klages på det fordi det ovenfor ble påstått at ingen hadde problemer med boligspekulasjon. Det var ikke et forsøk på å starte en diskusjon på hva det er greit å klage på og ikke.

Lenke til kommentar
39 minutes ago, newman221 said:

 

Det kan da virkelig være et reelt scenario. Jeg var heldig og fikk gjennom en bestilling igår. Om det viser seg at noen er villig til å betale 20'000 kroner for å overta konsollen min gjør jeg det på flekken. Jeg har ikke økonomisk samvittighet til å tviholde på en konsoll jeg strengt tatt ikke trenger om jeg kan få 20 laken for den. Det er mye annet jeg kunne kjøpt for mellomlegget.  Men jeg veit ikke om jeg legger ut en annonse på finn.

Gjør det samme med huset og bilen. Om noen er villig til å betale tredobbel pris for ting jeg har kjøpt så selger jeg på flekken. Jeg tror faktisk jeg selger hele garderoben også, og føler litt på skammen (og gleden) mens jeg går naken bort til nærmeste klesbutikk og kjøper nye klær. 

Om folk er så desperate og betaler irrasjonelle priser for et produkt det finnes flere titalls millioner av om noen måneder selger jeg med glede. Jeg kan bruke PS4-konsollen min i mellomtiden.  

Å selge noe til overpris er ikke det samme som at man jukser seg til å kjøpe opp (balanserer mot hacking) en begrenset tilgjengelig vare for så å selge den til overpris. Det er litt flere mekanikker inn i det vi har sett nå.

Dette er litt som man ser ved tilbud på dyre og gode vinterjakker. Du har folk som løper inn i butikken og røsker til seg flere jakker uavhengig av størrelse bare for å selge dem når tilbudet er over. Forkastelig og på kanten til parasitt tendenser.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Balthier35 said:

Hva med den medmenneskelige faktoren?

Altså en PS5 til 8-9000 er ikke nødvendigvis overpriset (regner nesten med at prisen etter nytt år vil ligge på rundt 7000), men hvis du selger PS5 for 20 000 til noen som tror at de bare MÅ ha den, så vil jeg mene at vedkommende sliter psykisk og burde ikke ha blitt utnyttet på den måten.

Hvis man selger sin 100 000 kroners bil for 200 000, fordi kjøper ikke vet bedre, så bevitner det om mangel på integritet og empati.

Men nå ble en del elbiler solgt til 50.000 mer enn kjøpspris på grunn av høy etterspørsel og lav tilgang. Visste ikke kjøperne bedre der?

Lenke til kommentar

Angående dere som mener det er det samme som å flippe leiligheter i million klassen, kontra tjene noen usle tusenlapper på å flippe ps5. 

PS 5 selges ny i butikk til langt under markeds pris, fordi Sony ønsker høyt salg for å kickstarte salget. Det er rett og slett en gavepakke fra Sony. Hadde den norske stat solgt billige leiligheter til folk for at de skulle videreselge, så hadde jeg vært enig. 

Leiligheter går til høyeste bud, ikke han med bot. Stor forskjell. 

Alt i alt så syns jeg dette er så low det kan bli, er enklere måter å tjene MYE mer på vis man ønsker det. 

Alt i alt så ønsker jeg ikke kapitalister, hverken når det gjelder playstation eller leiligheter. Vi lever i ett sosialistisk samfunn her i Norge, hadde det ikke vært for det, så hadde 70% av oss ikke hatt råd til en playstation engang.

Det som folk reagerer på er at man er bare en pest og en plage for andre, rotter som lever av å spise av andres lass... Fritt land, frihet til å velge selv, men du kan ikke dømme deg selv,  det er opp til andre å gjøre. 

 

PS. Dere som har kjøpt ps5 og ikke opprinnelig mente å selge, men blir fristet av de høye prisene, dette er ikke rettet mot dere, dette er scalperne som ikke er gamer. Som har spekulert i dette fra sommeren av. 

Endret av ScandiFlick
Dårlig norsk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, unik42 said:

Sånn til info, jeg poengterte bare at det klages på det fordi det ovenfor ble påstått at ingen hadde problemer med boligspekulasjon. Det var ikke et forsøk på å starte en diskusjon på hva det er greit å klage på og ikke.

Og veldig mange er oppgitt over boligmarkedet ja (har vært det i over 10 år og derfor bodd på samme sted i snart flere tiår og det siste man ønsker er å se slike tendenser bre seg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
4 minutes ago, samco said:

Lite inside tips... ser folk kun ser i Norge.... kremt!!!! Ligger vist flere til salgs på AVForum classefied til 700 pund.... Gidder ikke selv  men blir fort noe 1000 å spare mot Finn.no priser 😎 om man vil ha en...

Lykke til med tollen.
 

4 minutes ago, unik42 said:

Men nå ble en del elbiler solgt til 50.000 mer enn kjøpspris på grunn av høy etterspørsel og lav tilgang. Visste ikke kjøperne bedre der?

Og det møtte ikke samme oppgitte latter fra majoriteten som holdt seg utenfor? Selvsagt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Sjalottløk said:

 

Men selvsagt, det er bittert for de som ikke har fått tak i en konsoll. Jeg har fått tak i en, så det er lett for meg å si det, men føler noe må bli sagt når dette fører til uthengninger og rapporteringer av folk som ikke har brutt noen regler.

Spørsmålet fra et etisk ståsted er vel, er det riktig å utnytte sine medmennesker?

Kun fordi noen er villig til å gi meg 500 000 for min 200 000 kroners Corolla, så bør jeg slå til?

Har ingenting til overs for disse haiene på finn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
samco skrev (3 minutter siden):

Lite inside tips... ser folk kun ser i Norge.... kremt!!!! Ligger vist flere til salgs på AVForum classefied til 700 pund.... 

Gidder ikke selv  men blir fort noe 1000 å spare mot Finn.no priser 😎 om man vil ha en...

 

 

EED6579E-8B56-4534-A620-BF65E8268D06.jpeg

Sett til 800$ på ebay. 

Markedet metter seg mer i USA, og det går rykter om at Bach 2 kommer BF allerede. (i USA) 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Balthier35 said:

Hva med den medmenneskelige faktoren?

Altså en PS5 til 8-9000 er ikke nødvendigvis overpriset (regner nesten med at prisen etter nytt år vil ligge på rundt 7000), men hvis du selger PS5 for 20 000 til noen som tror at de bare MÅ ha den, så vil jeg mene at vedkommende sliter psykisk og burde ikke ha blitt utnyttet på den måten.

Hvis man selger sin 100 000 kroners bil for 200 000, fordi kjøper ikke vet bedre, så bevitner det om mangel på integritet og empati.

Vel, om noen banket på døra mi og ville kjøpe min nye elbil for absurd mye mer enn jeg ga for den hadde jeg seriøst vurdert det. Her er det jo ikke snakk om å lure noen, da tilstand på PS5 er ny, ubrukt og det er veldig lett å finne før-pris. Så jeg skjønner ikke hvordan man kan lure folk. De kjøper av egen fri vilje. 

Jeg hadde heller ikke dårlig samvittighet da jeg solgte min gamle leilighet for 1,2mill mer enn jeg kjøpte den for 3 år tidligere. Omtrent 1000kr pr eneste dag jeg bodde der i profitt. 

Hva synes du om kunst? Det er rare saker som ikke har noen verdi i seg selv, bortsett fra hva markedet er villig til å betale. Råvarene og den tekniske verdien til Skrik er kanskje noen titusner (inkludert ramme), mens den estimerte markedsverdien er på langt over milliarden.  

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Sjalottløk said:

Jeg synes det er utrolig at folk kommer inn her og kritiserer folk for å være aktive med å få tak i en konsoll. Dette er jo tross alt et spillforum.

Jeg oppfordrer dem som føler seg truffet til å ta seg 5 minutter pause, gå til speilet og spørre seg selv om hva man driver med. 

Jeg må si at jeg skjønner hvorfor folk misliker at andre selger PS5 på Finn i disse dager. Det gjør jeg selv også. Men folk må samtidig få lov til å selve ting de eier for den prisen de ønsker. Tenk hvis man ikke hadde hatt retten til det a. 

Men selvsagt, det er bittert for de som ikke har fått tak i en konsoll. Jeg har fått tak i en, så det er lett for meg å si det, men føler noe må bli sagt når dette fører til uthengninger og rapporteringer av folk som ikke har brutt noen regler.

Nå må man skille litt mellom snørr og barter.

Ingen kritiserer de som, i likhet med de fleste som ønsket en konsoll de skulle bruke, var aktiv og gjorde forberedelser for å få seg en konsoll. Man kritiserer spekulantene og bot/script kiddies. Tilhører du ikke en av de sistnevnte er det ingen grunn til å ta seg nær av kritikken, overhodet.

Man kritiserer heller ikke de som ender opp med flere konsoller fordi man ville være sikker på at man fikk tak i en konsoll til eget bruk men så selger denne til andre som ikke vant i lotteriet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
newman221 skrev (3 minutter siden):

Vel, om noen banket på døra mi og ville kjøpe min nye elbil for absurd mye mer enn jeg ga for den hadde jeg seriøst vurdert det. Her er det jo ikke snakk om å lure noen, da tilstand på PS5 er ny, ubrukt og det er veldig lett å finne før-pris. Så jeg skjønner ikke hvordan man kan lure folk. De kjøper av egen fri vilje. 

Jeg hadde heller ikke dårlig samvittighet da jeg solgte min gamle leilighet for 1,2mill mer enn jeg kjøpte den for 3 år tidligere. Omtrent 1000kr pr eneste dag jeg bodde der i profitt. 

Hva synes du om kunst? Det er rare saker som ikke har noen verdi i seg selv, bortsett fra hva markedet er villig til å betale. Råvarene og den tekniske verdien til Skrik er kanskje noen titusner (inkludert ramme), mens den estimerte markedsverdien er på langt over milliarden.  

Viktig at her dreier det seg om to helt ulike scenarium. 

Han ene som har kjøpt en ps5 for å spille, men selger pga høye priser

Han andre som har kjøpt 3 stk ene og alene for å selge. 

Stor forskjell.. Ser poenget dit og er enig

Lenke til kommentar
2 minutes ago, ScandiFlick said:

Viktig at her dreier det seg om to helt ulike scenarium. 

Han ene som har kjøpt en ps5 for å spille, men selger pga høye priser

Han andre som har kjøpt 3 stk ene og alene for å selge. 

Stor forskjell.. Ser poenget dit og er enig

Og de som kjøpte 1 kun for å selge. Trenger ikke gjøre det værre enn det er, det er ille nok :)

Men, hva gjør man når folk oppfører seg slik og hvem kan gjøre noe? Butikkene. De kunne innført enkle midler som gjorde at brorparten av spekulantene konkurrerte mer likt med faktiske kjøpere. I mine øyne er også butikkene delvis ansvarlige i situasjonen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...