Gå til innhold

VW letter på sløret: Stasjonsvognen får 700 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (3 minutter siden):

Dette er en bil modifisert av et annet firma enn tesla. 
 

Bare en teknologi demonstrator. Litt vanskelig å modde en bil uten frunk slik

Nå siterer du feil her. Var Merko som kommenterte på den ombygde bilen. Jeg kommenterte på ryktet om at TMS ble planlagt med fossil extender-motor...

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mazda MX-30 er jo fint eksempel.
Er masse plass under panseret siden den skal komme som hybrid også.

Men de har desverre ikke benyttet muligheten til å lage frunk der på den helelektriske utgaven.

Den orginale Model S har jo helt vanvittig mye plass fremme. Kunne godt fått inn en fullsize bilmotor der om ønskelig men vet ikke om jeg heller tror helt på ryktene om at Tesla planla noe slikt. Tror de bare demonstrerte med vilje hvor mye mindre plass man trenger til komponenter i en elbil.

Tesla er forsatt flinke til å plassere ting. AC-DC laderen ligger f.eks under baksetet og opptar derfor ingen plass i fronten.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Nå siterer du feil her. Var Merko som kommenterte på den ombygde bilen. Jeg kommenterte på ryktet om at TMS ble planlagt med fossil extender-motor...

Som sagt du nevnte en journalist. Jeg antok at det gjalt Model 3 saken.

Prøvde å sjekke kilden til wiki men den var for gammel. 
 

Uansett så ble det ikke noe av, men plassen er der.

Lenke til kommentar
Merko skrev (9 minutter siden):

Alle bør ha frunk, men er det ikke plass så må man bruke den man har. 

Her har jo Tesla vist at de optimaliserer plassering av hardware komponenter på en veldig god måte. 

Får nok se frunk fra de andre, senere når det meste av komponenter krymper i størrelse 

Som sagt mange ganger før har nok dette med marked å gjøre. 
 

Lager man en 4,5 meter lang bil blir totalt lastevolum større om man presser kupeen 30cm fremover og legger til de 30 cm bak bakseteraden. Der er det høyere og større plass mellom hjula pga at bakhjula ikke trenger å svinge. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Trestein said:

Blir du påkjørt bakfra blir det motsatt.

Med el bil er vel sidepåkjørsel det farligste uansett pga høy vekt og liten deformasjonssone 

Nja, brukes batteriet som gulv viser jo tester at de klarer seg veldig bra i sidekollisjon.

Se bare på kræsjtest av MG ZS.
Elbilutgaven gjør det bedre i sidekollisjon enn dieselutgaven siden batteriet stiver av bilen så mye.

Dieselutgaven fikk 3 stjerner i NCAP og Elutgaven fikk 5 stjerner.

Er jo også en grunn til at Tesla benytter glasstak. Stiver av ganske mye i en kræsj kombinert med at gulvet er veldig stivt på grunn av batteriet.

Endret av Complexity
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Trestein said:

Nei. Bobla hadde frunk uten at den var kjempetrygg. Humor er bra!

Den var definitivt ikke trygg, men ville heller kræsjet i en boble enn i en VW bus f.eks hvor man sitter å kiler frontlyktene med tærne når man kjører...

Men helst ikke i noen av delene 😛

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Den var definitivt ikke trygg, men ville heller kræsjet i en boble enn i en VW bus f.eks hvor man sitter å kiler frontlyktene med tærne når man kjører...

Men helst ikke i noen av delene 😛

Folk er blitt så pysete. Før i tiden hadde "vi" hverken setebelter, airbags eller deformasjonssoner, du var din egen deformasjonssone...

Samt at sjåførene gjerne måtte ha seg en styrepils. Det var også dårlig med gatelys og refleksbruk.

Det gikk stort sett bra da og.

😉

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Folk er blitt så pysete. Før i tiden hadde "vi" hverken setebelter, airbags eller deformasjonssoner, du var din egen deformasjonssone...

Samt at sjåførene gjerne måtte ha seg en styrepils. Det var også dårlig med gatelys og refleksbruk.

Det gikk stort sett bra da og.

😉

Min far satt på i en boble som krasjet med 70km/t inn i siden på en annen bil. Uten belte. Tror han hadde glass i hodebunn i måneder etterpå. Han brukte belte etter den smellen. Sammenstøtet var så kraftig at bilen ble slengt tilbake slik at hekken ble knust også. 

Lenke til kommentar
59 minutes ago, Trestein said:

Blir du påkjørt bakfra blir det motsatt.

Neppe. Har både frunk og trunk og nesten aldri passasjerer bak. I tillegg er påkjørsel bakfra nesten alltid på en stående bil eller en bil som kjører i samme retning, dvs den relative hastigheten er lavere sammenliknet med frontkollisjoner hvor du typisk kræsjer med en hastighet høyere enn din egen pga kjøretøy som kommer deg i møte.

Men jeg vet at Trollstein ikke liker frunk 😁

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"Folk er blitt så pysete. Før i tiden hadde "vi" hverken setebelter, airbags eller deformasjonssoner, du var din egen deformasjonssone...

Samt at sjåførene gjerne måtte ha seg en styrepils. Det var også dårlig med gatelys og refleksbruk.

Det gikk stort sett bra da og."

.

.

.

Nå vel, Antal trafikkdrepte pr år ligger nå på ca 100. Hadde vi hatt samme dødsrate i trafikken pr kjørte passasjerkilometer i dag som de hadde på 50-tallet, så ville vi hatt rundt 3000 drepte i trafikken hvert år.Mao omtrent som inbyggertallet i en typisk småkommune.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (49 minutter siden):

Min far satt på i en boble som krasjet med 70km/t inn i siden på en annen bil. Uten belte. Tror han hadde glass i hodebunn i måneder etterpå. Han brukte belte etter den smellen. Sammenstøtet var så kraftig at bilen ble slengt tilbake slik at hekken ble knust også. 

Tror jeg kan vedde mye på at kollisjonen neppe var over 30kmt i kollisjonsøyeblikket. 70 kmt uten belte gir betydelig dødsrisiko selv i dag. I en boble måtte man nok ha blitt fraktet bort i en bærepose...

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (9 minutter siden):

Neppe. Har både frunk og trunk og nesten aldri passasjerer bak. I tillegg er påkjørsel bakfra nesten alltid på en stående bil eller en bil som kjører i samme retning, dvs den relative hastigheten er lavere sammenliknet med frontkollisjoner hvor du typisk kræsjer med en hastighet høyere enn din egen pga kjøretøy som kommer deg i møte.

Men jeg vet at Trollstein ikke liker frunk 😁

Der jeg kjører er det ofte trailere med dårlige bremser eller dekk som ligger rett bak. Vet ikke om påkjørsler bakfra er vanligere eller skjeldnere enn front kollisjon.

Anyway har vw valgt en løsning med ett stort bagasjerom. Sikkert kjekt for folk med hundebur OL. Vi får se hva som selger. ID 3 har på få måneder kommet opp på 3 plass over solgte elektriske biler i Norge. Hva som skjer når id4 og enyac kommer får vi snart svar på.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Nei. Bobla hadde frunk uten at den var kjempetrygg. Humor er bra!

Jepp, Bobla hadde frunk, og selv om det på den tiden var betydelig mindre snakk om kollisjonssikkerhet, var det i alle fall så tidlig som på 60-tallet diskusjon rundt risikoen med bagasjerom foran. Grunnen til at Model S har såpass langt panser er fordi Musk ikke turte å ta risikoen med et dristig design i tillegg til helt ny teknologi. Tipper den typiske one-box bilen får sin renesanse med økende andel elbiler. Komponentpakking har aldri vært viktigere enn på en elbil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 minutter siden):

Tror jeg kan vedde mye på at kollisjonen neppe var over 30kmt i kollisjonsøyeblikket. 70 kmt uten belte gir betydelig dødsrisiko selv i dag. I en boble måtte man nok ha blitt fraktet bort i en bærepose...

Tror det var politiet som beregnet farten. Det hadde 90km/h før det smalt. De måtte slippe bremsen for å unngå å treffe føreren av den andre bilen. Det var i en mørklagt tunell så det var ikke langt de så med 6v lyktene på bobla. Bilen de traff hadde kjørt uten lys og mistet kontrollen i tunellen. Så aldri bilen selv. Tror det var i 1975. De hadde nok flaks som ikke ble drept. Tror det røk noen bein i armene til min far når har prøvde å holde seg fast. Tror hele overkroppen var ut av frontruta. Tror føreren ble hardere skadd. Han traff vel rattet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...