Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Senebetennelse i håndledd, student


alfibooyyy

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg begynte på høyere utdanning i høst, og det har vært mye skriving på PC. Jeg har ikke tenkt på sitteposisjonen min, så nå har jeg fått noe som kan minne om senebetennelse i begge håndleddene. Det gjør bare vondt når jeg faktisk bruker hendene, og som regel kun ved aktiviteter som krever at jeg sprer fingrene (bruke mobil, tastatur, piano osv...)

Det har vart i 2 uker nå, og har ikke blitt noe bedre (heller litt verre) selv om jeg har kuttet ned på aktiviteter som har gjort vondt. 

Noen som har noen tips/erfaring med dette? Er jo ganske avhengig av hendene mine til det meste, hehheh, spesielt nå i eksamenstiden 😮

Og om jeg evt skulle kontakte hjelp, vet noen om jeg burde dratt til fastlege for så å bli henvist? Eller burde jeg bare dratt til fysioterapeut/naprapat/kiropraktor, og hvem av disse 3 passer best til mitt tilfelle?

Takk på forhånd for svar! Vennlig hilsen fortvilet amatørstudent. 

Edit: Usikker på om det er senebetennelse eller overbelastning eller hva det nå enn er. Snakket hvertfall med legen idag, og hun ba meg ta legemiddelet Voltaren Enterotab 3 ganger om dagen i 3 dager, det skal virke betennelsesdempende. Jeg har derimot lite tro på at et legemiddel kan hjelpe, siden jeg ikke vet om det faktisk er betennelse. Jeg får vondt i håndleddet, men kjenner det også i under- og overarmen, til og med et punkt mellom bicep og skulder. Har jo og hørt at det er hvile og tøying som er løsningen. Vurderer å dra til fysioterapeut, men hakke peiling hvem å dra til, siden det er så mange. Bor i Oslo, noen tips til fysioterapeut og/eller tanker om Voltaren Enterotab eller om hva problemet/diagnosen med armene mine er?

Endret av alfibooyyy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Senebetennelse tar tid å tilhele, mer enn to uker. Det er enormt viktig at du unngår å gjøre de belastningene som trigger smertene, da starter du "på ny" hver gang. Øvelser, ro og hvile er tingen, for ikke å snakke om TID. Noen velger å ta Ibux som smertelindring, og det fungerer godt for mange - men skal ikke tas over flere uker fast daglig grunnet risiko for magesår.

Lenke til kommentar

Oppdatering: Usikker på om det er senebetennelse eller overbelastning eller hva det nå enn er. Snakket hvertfall med legen idag, og hun ba meg ta legemiddelet Voltaren Enterotab 3 ganger om dagen i 3 dager, det skal virke betennelsesdempende. Jeg har derimot lite tro på at et legemiddel kan hjelpe, siden jeg ikke vet om det faktisk er betennelse. Jeg får vondt i håndleddet, men kjenner det også i under- og overarmen, til og med et punkt mellom bicep og skulder. Har jo og hørt at det er hvile og tøying som er løsningen. Vurderer å dra til fysioterapeut, men hakke peiling hvem å dra til, siden det er så mange. Bor i Oslo, noen tips til fysioterapeut og/eller tanker om Voltaren Enterotab eller om hva problemet/diagnosen med armene mine er?

Lenke til kommentar

Første bud er å høre på legen din og fullføre voltarenkuren din, kveldsdosen er den viktigste å huske på. NSAID's som diklofenak og ibuprofen fungerer best under hvile. Diklofenak er virkestoffet i voltaren og har betennelsesdempende effekt. Unngå aktivitet som trigger plagene. Overaktivitet av samme bevegelsesmønster vil irritere sene og bindevev og vil gjøre at betennelsen og irritasjonen vedvarer. Når man har begynt å få bukt på betennelsen/plagene så kan en fysioterapeut på sikt komme med forslag til behandling for å styrke støttemusklatur og vev så man er bedre rustet til å forhindre nye plager

Lenke til kommentar

Det er viktig at du hviler området så mye som mulig når du ikke må bruke håndleddene - har du forsøkt lette avspennings og tøye øvelser? Om det blir smertefullt skal du kun hvile, men verdt ett forsøk hvis du klarer meget lette øvelser.

Endret av J!nx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...