Gå til innhold

Rapport: Ladeinfrastrukturen vokser for sakte i Europa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du er i markedet for ny elbil og har tenkt å bruke den mye på langtur er løsningen enkel, kjøp en Tesla. Tesla har i mye større grad enn andre elbilprodusenter tatt ansvar for at bilene de selger har tilgang til hurtiglading på langtur.

Det som først og fremst gjør at Tesla klarer dette og ikke for eksempel VW, er vilje. Et antall partnere(VW+Daimler+BMW+Ford) med støtte fra EU har lagt 200M euro på bordet for at Ionity skal bygge 400 ladestasjoner med i snitt 6 uttak.  VW alene hadde overskudd på 12200M Euro i 2018. Det sier noe om hvor hardt de egentlig satser på elbiler..

Kanskje på tide EU bøtelegger elbilprodusenter som ikke tar ansvar for at bilene de selger har tilgang til skikkelig hurtiglading? 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det er et interessant tema! EU, Tyrkia, Sveits og Norge hadde i 2017 ca. 77.000 bensinstasjoner til 250 millioner biler (+34 mill. lastebiler).

Allerede nå har man altså 200.000 "ladepunkter" (33.000 stasjoner med 6 uttak?) til ca. 2 millioner batteribiler.

Tipper man må ha minst 10 ganger så mange hurtigladepunkter som drivstoffpumper, men det holder vel ikke når EU anslår behov for 2,8 millioner. Så satser da europa også på hydrogen-infrastruktur!

Man kommer jo ikke unna sammenhengen mellom rekkevidde og ladetid/effektbehov.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar

Her klager 16 av Europas bilprodusenter (alle?) på manglende ladeinfrastruktur. Jeg antar en god håndfull av de 16 er de største bilprodusentene som også er på eiersiden av Ionity? Kan de ikke bare bygge ut mer i de landene med dårligst infrastruktur?

 

Er vel lov for journalister å stille noen spørsmål før de kopierer og limer inn fritt fra en PowerPoint de har mottatt? Dette ble i overkant skolavis-nivå.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (8 minutter siden):

Her klager 16 av Europas bilprodusenter (alle?) på manglende ladeinfrastruktur. Jeg antar en god håndfull av de 16 er de største bilprodusentene som også er på eiersiden av Ionity? Kan de ikke bare bygge ut mer i de landene med dårligst infrastruktur?

 

Er vel lov for journalister å stille noen spørsmål før de kopierer og limer inn fritt fra en PowerPoint de har mottatt? Dette ble i overkant skolavis-nivå.

Nå, tror skoleavisene hadde klart å stille akkurat det spørsmålet...

😉

  • Liker 3
Lenke til kommentar
NERVI skrev (10 timer siden):

Det er et interessant tema! EU, Tyrkia, Sveits og Norge hadde i 2017 ca. 77.000 bensinstasjoner til 250 millioner biler (+34 mill. lastebiler).

Allerede nå har man altså 200.000 "ladepunkter" (33.000 stasjoner med 6 uttak?) til ca. 2 millioner batteribiler.

Tipper man må ha minst 10 ganger så mange hurtigladepunkter som drivstoffpumper, men det holder vel ikke når EU anslår behov for 2,8 millioner. Så satser da europa også på hydrogen-infrastruktur!

Man kommer jo ikke unna sammenhengen mellom rekkevidde og ladetid/effektbehov.

Det er et interessant spørsmål. Jeg har forsøkt å estimere hurtigladebehov ut fra antall biler, energibehov per km, andel av energibehovet som kommer fra hurtigladere, døgnfordeling osv og har kommet til at med 250M biler kan vi klare oss med så lite som 400k uttak tilsvarende Teslas Supercharger v3, altså lastbalanserte uttak med snitteffekt 125kW. Da ender vi med over 600 biler per uttak, noe som ligger vesentlig over der Tesla ligger i dag(50 biler per uttak). Antall biler per uttak i superladernettverket har økt over tid, noe av det er uttrykk for at Tesla driver og justerer seg inn, mens noe skyldes at dette skalerer svært bra ettersom nettet vokser i dekning og kapasitet. Hva vi ender på er ikke greit å si, annet enn at det ligger mellom 400k og 4M hurtigladere for Europa.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (13 timer siden):

Om du er i markedet for ny elbil og har tenkt å bruke den mye på langtur er løsningen enkel, kjøp en Tesla. Tesla har i mye større grad enn andre elbilprodusenter tatt ansvar for at bilene de selger har tilgang til hurtiglading på langtur.

Helt enig. Men bør ikke infrastrukturen være et nasjonalt myndighetsansvar? Ev. et EU-ansvar i EU (selvfølgelig). Jeg mener ikke at myndighetene skal bedrive utbygging selv, men i hvertfall ta et overordnet ansvar for utbyggingen, og stille klare krav til utbyggerne.

Sitat

Det som først og fremst gjør at Tesla klarer dette og ikke for eksempel VW, er vilje. Et antall partnere(VW+Daimler+BMW+Ford) med støtte fra EU har lagt 200M euro på bordet for at Ionity skal bygge 400 ladestasjoner med i snitt 6 uttak.  VW alene hadde overskudd på 12200M Euro i 2018. Det sier noe om hvor hardt de egentlig satser på elbiler..

Kanskje på tide EU bøtelegger elbilprodusenter som ikke tar ansvar for at bilene de selger har tilgang til skikkelig hurtiglading?

Grunnen til at de ikke gjør dette er vel fordi at de ikke har laget klare regler/krav til utbyggingen, så de har ingen "knagg" å henge "hatten" på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (24 minutter siden):

Helt enig. Men bør ikke infrastrukturen være et nasjonalt myndighetsansvar? Ev. et EU-ansvar i EU (selvfølgelig). Jeg mener ikke at myndighetene skal bedrive utbygging selv, men i hvertfall ta et overordnet ansvar for utbyggingen, og stille klare krav til utbyggerne.

Grunnen til at de ikke gjør dette er vel fordi at de ikke har laget klare regler/krav til utbyggingen, så de har ingen "knagg" å henge "hatten" på.

Normen er vel at myndighetene ikke griper inn med reguleringer før det blir nødvendig. Her har vi altså et begynnende marked hvor en aktør ligger foran alle andre på ren vilje. Hva skal EU gjøre? Svinge pisken over treigingene? Vente litt til og håpe de skjerper seg av seg selv(markedes usynlige hånd..)?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Beste måten å løse dette på er om man rapporterer inn bil-bestillinger månedlig fra absolutt alle bilprodusenter, og leverer dette til ladeopperatørene med informasjon om forventet vekst per lokasjon. Da får ladeopperatører noe håndfast de kan bruke for planleggingen av nye ladestolper og kan løpe litt kjappere enn idag. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Normen er vel at myndighetene ikke griper inn med reguleringer før det blir nødvendig. Her har vi altså et begynnende marked hvor en aktør ligger foran alle andre på ren vilje. Hva skal EU gjøre? Svinge pisken over treigingene? Vente litt til og håpe de skjerper seg av seg selv(markedes usynlige hånd..)?

Stille krav til treigingene, og legge føringer på hvordan utbyggingen skal foregå f.eks.?

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (53 minutter siden):

Stille krav til treigingene, og legge føringer på hvordan utbyggingen skal foregå f.eks.?

Nye EU krav til utslipp gjør at 'treigingene' for øyeblikket løper beina av seg for å selge nok elbiler. Vi kan jo håpe de skjønner at et godt ladenettverk gjør det enklere å selge biler. Alternativet for dem er å senke prisen på bilene nok til at de selger uansett. Kanskje ladenettverk blir billigere..

Jeg så en rapport fra USA om hva det koster å bygge elbilladere. Det gunstigste eksempelet var at ved store lokasjoner(20+) ville 150kW uttak koste $18,5k. Om det deles på 600 biler som eksempelet mitt over vil selv de billgste tøysebilene knapt merke et prispåslag($30). Selv om det deles på 50 biler som hos Tesla kan kost per bil fort bli lavere enn hva de eventuelt måtte senket prisen med for å få solgt bilen.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Skjønner nå hvorfor hybrid biler selger bra.

I kina kan man få en 5 serie bmw med 17kwh batteri. Nesten 100km rekkevidde.

Da oppnår man fordelene mrd hjemmelading og om man må på en lenger tur kan man fylle på litt bensin.

Man slipper hurtigladeproblemene og prisen blir omtrent den samme. 4kr pr kwh gir typisk 8kr mila. Nøyaktig det samme som en vanlig bensinbil.

For folk som kjører ekstremt mye langkjøring kan nok en ren el bil lønne seg men for svært mange vil 100km el dekke 90% av behovet.

Lurer på når de finner på å selge slike hybrider i europa?

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (43 minutter siden):

Nye EU krav til utslipp gjør at 'treigingene' for øyeblikket løper beina av seg for å selge nok elbiler. Vi kan jo håpe de skjønner at et godt ladenettverk gjør det enklere å selge biler. Alternativet for dem er å senke prisen på bilene nok til at de selger uansett. Kanskje ladenettverk blir billigere..

Jeg så en rapport fra USA om hva det koster å bygge elbilladere. Det gunstigste eksempelet var at ved store lokasjoner(20+) ville 150kW uttak koste $18,5k. Om det deles på 600 biler som eksempelet mitt over vil selv de billgste tøysebilene knapt merke et prispåslag($30). Selv om det deles på 50 biler som hos Tesla kan kost per bil fort bli lavere enn hva de eventuelt måtte senket prisen med for å få solgt bilen.

Enig! Kanskje noe av problemet er nettopp det at de nå har det så travelt med å få produsert og solgt nok elbiler for å unngå straffegebyr, at de ikke har tid (eller interesse) til å bygge ladenettverk. De vil vel heller at elbil-kundene føler at de "må" ha en eksosbil i tillegg p.g.a. vanskelige ladeforhold. Så kan de selge deg også lenger. M.a.o. så kan det være dobbelt gunstig for de europeiske bilprodusentene å IKKE satse penger på å bygge ladenettverk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Enig! Kanskje noe av problemet er nettopp det at de nå har det så travelt med å få produsert og solgt nok elbiler for å unngå straffegebyr, at de ikke har tid (eller interesse) til å bygge ladenettverk. De vil vel heller at elbil-kundene føler at de "må" ha en eksosbil i tillegg p.g.a. vanskelige ladeforhold. Så kan de selge deg også lenger. M.a.o. så kan det være dobbelt gunstig for de europeiske bilprodusentene å IKKE satse penger på å bygge ladenettverk.

Kanskje kommer det også en delløsning der man fyller batteriet i løpet av noen minutter, slik man gjør med "fossilbiler". Ikke bare kanskje. Det blir etterhvert mer innlysende at bare en andel av bilparken kan bestå av batteribiler. Det er også lettere å jevne ut variasjoner i nettbelastningen på den måten, og å holde nettleien nede. 

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
NERVI skrev (2 minutter siden):
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Enig! Kanskje noe av problemet er nettopp det at de nå har det så travelt med å få produsert og solgt nok elbiler for å unngå straffegebyr, at de ikke har tid (eller interesse) til å bygge ladenettverk. De vil vel heller at elbil-kundene føler at de "må" ha en eksosbil i tillegg p.g.a. vanskelige ladeforhold. Så kan de selge deg også lenger. M.a.o. så kan det være dobbelt gunstig for de europeiske bilprodusentene å IKKE satse penger på å bygge ladenettverk.

Kanskje kommer det også en delløsning der man fyller på strøm i løpet av noen minutter, slik man gjør med "fossilbiler".  Det er også lettere å jevne ta ut variasjoner i nettbelstningen på den måten, og å holde nettleien nede.

Tenker du på faststoffbatterier? For det lar seg vel ikke gjøre med dagens batteripakker...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...