Gå til innhold

Bokettersyn, hjelp!!


5YN6PQB1

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite enkeltmannsforetak, omsetter ikke for mange kronene. Jeg fører alle utgående fakturaer i Conta faktura, og så holder jeg orden på alle utlegg i Excel. Nå har jeg plutselig fått bokettersyn. De rapportene som jeg kan hente ut fra fakturaprogrammet og oversikten som jeg har satt pent og pyntlig opp i Excel (+ utskrift av alle kvitteringer) blir ikke godtatt av skatteetaten. 

Kundebehandleren der ber om utskrift av hovedbok, kontospesifikasjoner og inngående og utgående avgift i den aktuelle perioden. Dette er jo slikt som en ikkje kan hente ut av et fakturaprogram.

Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5YN6PQB1 skrev (2 timer siden):

Hva skal jeg gjøre?

Hvis du har omsetning under 50K og ikke er mva registrert så er du antagelig ikke bokføringspliktig. Jeg vet ikke hva du legger i "omsetter ikke for mange kronene", men det er jo en mulighet.

Hvis det ikke er tilfelle så må du bare si at du ikke har det de ber om. Evt finne ut om det er tilstrekkelig om du ordner den ønskede dokumentasjonen nå i ettertid. Det vet ikke jeg noe om.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (1 time siden):

Spør kundebehandleren om hvordan du skal gjøre det? Alt ordner seg for snille barn :)

Da kjenner du ikke skatteetaten og hvordan de forholder seg til manglende dokumentasjon, særlig om det er snakk om mva. Det er ikke kundebehandler som skal lage et regnskap for TS, hvis han har omsetning for over 50K så er det hans ansvar at han har det de etterspør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Start med å ta kontakt med kundebehandlaren i skatteetaten. Skatteetaten har rettleiingsplikt etter skatteforvaltningsloven § 5-1.
Du vil ikkje få hjelp til å gjere jobben, men du skal få nok informasjon til å forstå kvifor dokumentasjonen du kan legge fram ikkje er tilstrekkeleg eventuelt kva som manglar.

Dersom det er dokumentasjon som du manglar, og som du ikkje kan framlegge før bokettersynet så er det ikkje kjempekrise. Det du manglar vil då kome fram i bokettersynsrapporten der ein ofte varslar dei tiltaka som er vurdert (vanlegvis at likninga blir endra). Du vil då få ein frist for å kome med merknadar før det blir fatta vedtak i saka. Den tida du har fram til det blir fatta vedtak er tid du har til å kunne ordne opp i dei manglane som du har.

Om eg forstår deg rett så har du enkelt og greit ikkje eit rekneskap som skatteetaten kan ta bokettersyn av. Du har eit budsjett/fakturaoversikt men manglar rekneskapet som gir den fulle oversikta.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 timer siden):

Start med å ta kontakt med kundebehandlaren i skatteetaten. Skatteetaten har rettleiingsplikt etter skatteforvaltningsloven § 5-1.
Du vil ikkje få hjelp til å gjere jobben, men du skal få nok informasjon til å forstå kvifor dokumentasjonen du kan legge fram ikkje er tilstrekkeleg eventuelt kva som manglar.

Dersom det er dokumentasjon som du manglar, og som du ikkje kan framlegge før bokettersynet så er det ikkje kjempekrise. Det du manglar vil då kome fram i bokettersynsrapporten der ein ofte varslar dei tiltaka som er vurdert (vanlegvis at likninga blir endra). Du vil då få ein frist for å kome med merknadar før det blir fatta vedtak i saka. Den tida du har fram til det blir fatta vedtak er tid du har til å kunne ordne opp i dei manglane som du har.

Om eg forstår deg rett så har du enkelt og greit ikkje eit rekneskap som skatteetaten kan ta bokettersyn av. Du har eit budsjett/fakturaoversikt men manglar rekneskapet som gir den fulle oversikta.

Har en oversikt over alle utgående fakturaer, innbetalinger og en oversikt over de utgiftene (kvitteringene) som eg har ja. Satt opp i et "flott" oppsett. Har langt under 600 billag og omsetning på rundt 100K så er vel ikke pliktig til å bruke regneskapssystem.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (4 timer siden):

Spør kundebehandleren om hvordan du skal gjøre det? Alt ordner seg for snille barn :)

Har snakka med vedkommende, men da får jeg bare beskjed om at dette er slik som en kan hente ut av rekneskapssystemet. Jeg har gjentatte ganger påpekt at jeg har kun et fakturaprogram og derfor ikke har mulighet til å hente dette ut av systemet. Så vidt meg bekjent så ligger jeg langt under grensen for når en må ha rekneskapssystem også.

Lenke til kommentar
5YN6PQB1 skrev (4 minutter siden):

Har en oversikt over alle utgående fakturaer, innbetalinger og en oversikt over de utgiftene (kvitteringene) som eg har ja. Satt opp i et "flott" oppsett. Har langt under 600 billag og omsetning på rundt 100K så er vel ikke pliktig til å bruke regneskapssystem.

Først og fremst, har du levert regnskapsoppgave i Altinn? Hvis ja, gjør du det annehver måned eller årlig?

Perioden som saksbehandleren ønsker informasjon om er perioden for innlevering av oppgave. Så hvis du har valgt annehver måned eller årlig er det denne perioden du må levere for.

Hovedbok er enkel: Jeg antar at du bare har 1 firmakonto hvor fakturaer betales fra og som inntekten kommer inn på. For å levere hovedbok tar du enkelt og greit ut en årsoppgave eller kontoutskrift for de eventuelle 2 månedene oppgaven er for. Dette kan du gjøre i nettbank. Hovedbok betyr egentlig bare at du skal ta ut en organisert totalutskrift som viser alle inngående og utgående beløp for alle kontoer i firmaet. I ditt tilfelle gjelder dette bare 1 konto hvis jeg har antatt riktig.

Kontospesifikasjon er det samme som hovedbok.

Inngående avgift er momsbeløp på inngående faktura. Utgående avgift er moms på utgående faktura.

Hvis du har inngående fakturaer på tilsammen 100.000kr + mva vil det si at du har betalt 125.000kr totalt.

Hvis du har utgående fakturaer på tilsammen 200.000kr + mva vil det si at du har fått en inntekt på 250.000kr.

100.000kr av inntekten er fortjeneste. 50.000kr er moms, hvorav 25.000kr er DIFFERANSEN mellom inngående og utgående avgift. Denne differansen skal du betale staten. Det vil si at hvis du hadde hatt utgående fakturaer på 100.000kr + mva (totalt 125.000kr) ville du ikke hatt en differanse på inngående og utgående avgift, og da skal man heller ikke betale noe.

 

Men tilbake til de 25.000kr du skal betale staten:

Dersom du har hatt utgifter på firmaet som ikke er omsettelig, slik som feks en kontorpult, diverse bannere og klistremerker som reklame for firmaet ditt, diverse merch som penner og t-skjorter med firmanavn på (firmaantrekk), drivstoff osv så kan disse trekkes fra på differansen du skal betale til staten.

Handlet du drivstoff for 5000kr i regnskapsperioden, er 1000kr av disse inngående moms, og de kan du trekke fra de 25.000kr. Så da betaler du bare 24.000kr.

 

Håper dette er til hjelp :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5YN6PQB1 skrev (16 minutter siden):

omsetning på rundt 100K så er vel ikke pliktig til å bruke regneskapssystem.

Ihht bokføringsloven er alle mva-pliktige også bokføringspliktige. I det ligger bla

Sitat

Regnskapssystem: Det skal foreligge et ordentlig og oversiktlig regnskapssystem som muliggjør produksjon av pliktig regnskapsrapportering og spesifikasjoner, og som er innrettet slik at opplysningsplikten kan ivaretas.

Se https://lovdata.no/lov/2004-11-19-73/§4

Med en omsetning på 100K er du i utgangspunktet mva-pliktig og derfor omfattet, så vidt jeg kan forstå.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (12 minutter siden):

Bokføringspliktige med færre enn 600 bilag i regnskapsåret kan bruke tekstbehandligs- og regnearkprogrammer som regnskapssystem. Se Norsk bokføringsstandard NBS 6.

https://www.regnskapsstiftelsen.no/wp-content/uploads/2015/06/2015-04-NBS-6-Bruk-av-tekstbehandlings-og-regnearkprogrammer-oppdatert-april-2015.pdf

Betyr det at skatteetaten ikke kan kreve de rapportene TS snakker om fra slike selskaper?

Lenke til kommentar

Ett enkelt regnskapsprogram koster ikke stort og du slipper slike problemer, når du får ettersyn vil du ikke irritere saksbehandleren mer enn nødvendig så det er greit og ha ting på stell, og slike forenklede ettersyn kommet nå og da og da er det veldig enkelt og bare sende over det de spør om uten alt for mye styr. 

Lenke til kommentar
5YN6PQB1 skrev (På 10.11.2020 den 12.53):

Kundebehandleren der ber om utskrift av hovedbok, kontospesifikasjoner og inngående og utgående avgift i den aktuelle perioden. Dette er jo slikt som en ikkje kan hente ut av et fakturaprogram.

Som bokføringspliktig (og du er bokføringspliktig hvis du driver næringsvirksomhet, uavhengig av om du er mva-pliktig eller ei, se bokføringsloven § 2 annet ledd) har du plikt til å føre dine regnskaper ("bøker") slik at bokføringsprinsippene i lovens § 4 ivaretas. Den enkleste måten å gjøre det på er å benytte et profesjonelt regnskapssystem. Legg merke til at prinsipp nummer 1 er at regnskapssystemet du bruker må være "ordentlig og oversiktlig". 

Hovedbok er den fullstendige registreringen av samtlige bilag som viser hvilken regnskapskonto summer er bokført på. Det er ikke tilstrekkelig med en kontoutskrift. Kontoutskriften viser bare hvor penger er brukt, ikke hvilket formål de er gått til. Er en utbetaling til Per Nilsen lønn, refundert utlegg, honorar for tjeneste, eller betaling for varer? Dette skal regnskapssystemet svare på. Det følger av bokføringsloven § 6 at bokføringen din, dvs. i praksis hovedboken, skal være innrettet slik at hensynet til tosidig sporbarhet ivaretas. Du skal kunne plukke et tilfeldig bilag og ved hjelp av kun bilaget finne ut av hvordan det er bokført. På samme måte skal du kunne plukke en tilfeldig linje i hovedboken og finne bilaget. 

I hovedboken skal bilag registreres slik at lovpålagt spesifikasjon kan utarbeides. "Kontospesifikasjon" vil si all bokføring som er utført mot en eller flere spesifiserte regnskapskonti. "Inngående og utgående avgift" er det samme som kontospesifikasjoner på balansekontoene for merverdiavgift. 

Hvis du ikke har dette må du si det. Du risikerer å få bokføringspålegg (skatteforvaltningsloven § 11-1) eller revisorpålegg (skatteforvaltningsloven § 11-2). 

Som nirolo sier kan små bokføringspliktige bruke Excel som regnskapssystem. Dette betyr imidlertid bare at man må legge opp Excel på samme måte som et ordentlig regnskapssystem, og det krever litt basisforståelse for bokføring, så det er ikke en kurant sak for en ny næringsdrivende. Mange synes det er enklere å ta de sure kronene og betale for det. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...