Gå til innhold

President Bidens regjeringstid


Anbefalte innlegg

jjkoggan skrev (19 minutter siden):

Økonomene støtter ikke &15 minimumlønninger

A new poll of professional economists finds 74 percent of respondents opposing a $15 per hour minimum wage—and nearly a mirror image of non-economist public opinion, which is nearly a mirror opposite. 84 percent believe it would have a negative impact on youth employment levels. 43 percent favor eliminating the minimum wage outright. Only 12 percent of respondents identify as Republicans, which is roughly representative of the profession as a whole, with 35 percent identifying as Democratic and 46 percent as independents.

Kan du nevne noen økonomer som forutså 2008? De er alle som en trent opp på universiteter hvor lærerne er trent av andre lærere alle med det samme grunnsynet. Hvis en økonom (nå spørs det hva slags økonom, hvor han/hun er utdannet, hva de har gjort i livet etc) snakker lytter jeg nøye, men jeg tror ikke på dem betingelse løst. De har drete på draget alt for mange ganger og noen er rett og slett ikke til å høre på i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oddvardm skrev (1 time siden):

Kan du nevne noen økonomer som forutså 2008? De er alle som en trent opp på universiteter hvor lærerne er trent av andre lærere alle med det samme grunnsynet. Hvis en økonom (nå spørs det hva slags økonom, hvor han/hun er utdannet, hva de har gjort i livet etc) snakker lytter jeg nøye, men jeg tror ikke på dem betingelse løst. De har drete på draget alt for mange ganger og noen er rett og slett ikke til å høre på i det hele tatt.

2008 viser ikke at økonomene burde ignores,  det viser at skråsikre lekmenn som tror de vet hva slags økonomisk politikk burde utføres lurer dem selv og andre hvis de som studerer makrøkonomi hver dag bommer. av og til.  Forskerne lærer like mye når de bommer som når de løser gåten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (1 time siden):

 Et sosial demokrati har ingen ting som helst med etnisitet, nasjonalitet eller farge å gjøre. Det er en ideologi. Akkurat som Høyre og resten av de borgerlige partiene sverger til en annen ideologi.

Ideologier krever noe fra folk til å fungere.  Det er grunnen til at alle land ikke har velfungerende liberale demokratier hvor individets rettigheter respekteres, selv individene som du hater eller kanskje du  har  kriget med i årtier.  Ideologier krever at folk adoptere verdiene nødvendig for iden til å fungere bra.  Det har ingenting å gjøre med etnisitet, nasjonalitet eller farge, det har alt å gjøre med verdier.  Kulturer  som setter høy pris på at alle burde passe på hverandre,dele resursser og  kan stole på hverandre fungerer annerledes enn kulturer som setter høy pris på individuellisme, konkurransedyktighet og lav tillit i hverandre.

Det betyr ikke at Bernie Sanders ideologi ikke ville fungere i USA, bare at det krever endringer i noe grunnleggende amerikanske verdier som har utviklet seg i mer enn 200år.

 

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (2 timer siden):

67% av folket er for $15 i minstelønn. 58% av 100 senatorer stemte imot. Noe er sikkert. Det MÅ endringer til.

Det er usikkert hva minstelønnen fører til.  Minstelønnen går ikke imot typiske amerikanske verdier, så det har en sjanse. 
 

Økonomene mener en bedre løsning ville bli å la staten betale de fattige et minimum beløp enn å øke minstelønn På den måten reduserer du  fattigdom uten å  skape mer arbeidsledighet.  

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (6 timer siden):

Det er usikkert hva minstelønnen fører til.  Minstelønnen går ikke imot typiske amerikanske verdier, så det har en sjanse. 
 

Økonomene mener en bedre løsning ville bli å la staten betale de fattige et minimum beløp enn å øke minstelønn På den måten reduserer du  fattigdom uten å  skape mer arbeidsledighet.  

JJ. Mennesker som jobber 40 timers (eller mer) uke må ha statlig støtte for å kunne dekke basis behovene sine. Bankfunksjonærer i California, fast food butikk ansatte, servitører oa hardt arbeidene folk kvalifiserer til 'food stamps' med dagens situasjon. Det er verd å merke seg at begge senatorene fra Delaware (Bidens hjemstat) stemte imot. At staten skal betale sosial hjelp til folk som arbeider full tid er absurd.

I Norge er det ingen minstelønn. Her på berget kan man betale folk med 5Kr timen om man vil. Arbeids forbundene tar seg av det problemet. Vi bekjemper sosial dumping (som nå eksploderer i USA) med at det er pålagt å betale en utlandsk arbeider det samme som en Norsk. Det blir da slik at det er ingenting å tjene på å ansette en utlending. Han/hun er like dyr. Slik fikser VI det.

Endret av Oddvardm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (6 timer siden):

JJ. Mennesker som jobber 40 timers (eller mer) uke må ha statlig støtte for å kunne dekke basis behovene sine. Bankfunksjonærer i California, fast food butikk ansatte, servitører oa hardt arbeidene folk kvalifiserer til 'food stamps' med dagens situasjon. Det er verd å merke seg at begge senatorene fra Delaware (Bidens hjemstat) stemte imot. At staten skal betale sosial hjelp til folk som arbeider full tid er absurd.

 

Den Earned Income Tax Credit idag allerede løfter 10.000.000 fast food og lignende arbeidere ut av fattigdom. Din løsning ville redusere fattigdom for en del men gjør det verre for en del andre.  Øker du hvor mye fast food arbeidere får med EITC så får du de samme fordelene uten å skade noen. 

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 timer siden):

Den Earned Income Tax Credit idag allerede løfter 10.000.000 fast food og lignende arbeidere ut av fattigdom. Din løsning ville redusere fattigdom for en del men gjør det verre for en del andre.  Øker du hvor mye fast food arbeidere får med EITC så får du de samme fordelene uten å skade noen. 

Jeg kjenner ikke det programmet du sikter til. Jeg skal lese meg litt opp JJ.

Lenke til kommentar

Dette er den første COVID billen som er stemt frem kun partipolitisk uten overveldende flertall.

6. mars 2021: American Rescue Plan Act of 2021 -- 50-49
20. desember 2020: Bipartisan-Bicameral Omnibus COVID Relief Deal -- 92-6
24. april 2020: Paycheck Protection Program and Health Care Enhancement Act (aka Phase 3.5)
27. mars 2020: CARES Act (Coronavirus Aid, Relief, and Economic Security) -- 96-0
18. mars 2020: Families First Coronavirus Response Act -- 90-8
6. mars 2020: tCoronavirus Preparedness and Response Supplemental Appropriations Act -- 96-1

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (9 timer siden):

Den Earned Income Tax Credit idag allerede løfter 10.000.000 fast food og lignende arbeidere ut av fattigdom. Din løsning ville redusere fattigdom for en del men gjør det verre for en del andre.  Øker du hvor mye fast food arbeidere får med EITC så får du de samme fordelene uten å skade noen. 

Ok. Du vil altså gi skattelette til de som har minstelønn. Det er hva vi kaller 'bunnfradrag'. Absolutt et kjent og virkningsfullt virkemiddel. Vi bruker det samt alle andre land. Spørsmålet for folk i USA er om det hjelper. Minstelønna er uforandret siden 2009. Formuen til de rikeste i samfunnet er neste 3 dobblet i samme tidsrom. Jeg forventer nå i tiden fremover et enormt press på lønningene i USA, med sosial dumping an mass. Vi vet at folk sliter med husleia, lånene og med den trykkingen av penger som nå har foregått (med 6 T $ til de rike) vil jeg med rimelig sikkerhet forutsi press på boligmarkedet og på konsument priser. Det jeg IKKE ser er at staten skjærer ned på militær utgiftene sine. De utgiftene har ingen moteffekt i form av aktiva. De er kredit ONLY. Regnestykket går ikke i hop. Det som myndighetene gjør er å belaste de fattige NOK en gang. Som vanlig må de betale regninga. Du risikerer at antallet fattige skyter i været og det er jo det Biden har sagt at han ikke vil. Hvis noe viser hvem og hva Biden er så er det dette. Han er på godt norsk en 'kjiip gamling'.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (1 time siden):

Ok. Du vil altså gi skattelette til de som har minstelønn. Det er hva vi kaller 'bunnfradrag'. Absolutt et kjent og virkningsfullt virkemiddel. Vi bruker det samt alle andre land. Spørsmålet for folk i USA er om det hjelper. 

Det hjelper idag, ingen tviler på det og CBO sammenlignet en tidliger økning med EITC og minimumslønn økning som viste at EITC økning kostet mye mindre enn minimumslønn økningen

 mthe 2014 report, the CBO refers to its 2007 report, which compared the cost to employers of a change in the minimum wage that raised the income of poor families by a given amount with the cost to the federal government of an enhancement in the earned income tax credit that raised the income of poor families by roughly the same amount. The cost of a higher minimum wage to employers (and to consumers who purchase their products) was much larger than the cost to the government (and the taxpayers who provide these revenues) of an enhancement in the earned income tax credit.

https://wol.iza.org/articles/minimum-wage-versus-earned-income-tax-credit-for-reducing-poverty/long

Lenke til kommentar

Ser ut som Bidens håndtering av koronapandemien er det som samler flest amerikanere i politiske spørsmål.

70% støtter hans håndtering av pandemien, inkludert hele 44% av republikanske velgere ifølge en ny meningsmåling fra Associated Press/NORC.

AP-NORC poll: Americans largely back Biden’s virus response

Sitat

Joe Biden is enjoying an early presidential honeymoon, with 60% of Americans approving of his job performance thus far and even more backing his handling of the coronavirus pandemic, according to a new poll from The Associated Press-NORC Center for Public Affairs Research.

At a moment of deep political polarization in America, support for Biden’s pandemic response extends across party lines. Overall, 70% of Americans back the Democratic president’s handling of the virus response, including 44% of Republicans.

https://apnews.com/article/ap-norc-poll-americans-largely-back-biden-virus-response-d365bff571c24f9d3575bcbd051780aa

Videre er approve/disapprove på følgende temaer slik:
- Economy 55/44
- Health care 58/41
- Race relations 61/38

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (11 timer siden):

Det hjelper idag, ingen tviler på det og CBO sammenlignet en tidliger økning med EITC og minimumslønn økning som viste at EITC økning kostet mye mindre enn minimumslønn økningen

 mthe 2014 report, the CBO refers to its 2007 report, which compared the cost to employers of a change in the minimum wage that raised the income of poor families by a given amount with the cost to the federal government of an enhancement in the earned income tax credit that raised the income of poor families by roughly the same amount. The cost of a higher minimum wage to employers (and to consumers who purchase their products) was much larger than the cost to the government (and the taxpayers who provide these revenues) of an enhancement in the earned income tax credit.

https://wol.iza.org/articles/minimum-wage-versus-earned-income-tax-credit-for-reducing-poverty/long

...

Sammen med minstelønn, øk skattene på de rike og gi alle høyere lønn;
Bedrifter trenger ikke å beskyttes -- folk trenger å ha råd til å starte konkurrerende bedrifter og skape nye arbeidsplasser uten å allerede være rike eller være avhenige av rike investorer.

Tax Cuts for Whom? Heterogeneous Effects of Tax Changes on Growth and Employment | Owen Zidar (princeton.edu)

...

Hovedargumentet mot minstelønn er at folk mister jobben.
Om bedrifter ikke har råd til å betale folk en anstendig minstelønn, "livable wage", så bør enten disse bedriftene få driftstilskudd til å lønne sine ansatte, øremerket til formålet med strenge regelverk for uttak av overskudd -- eller legges ned til fordel for faktisk konkurransedyktige bedrifter som produserer varer av en slik verdi at folk kan leve av å produsere disse varene og tjenestene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 time siden):

...

Sammen med minstelønn, øk skattene på de rike og gi alle høyere lønn;
Bedrifter trenger ikke å beskyttes -- folk trenger å ha råd til å starte konkurrerende bedrifter og skape nye arbeidsplasser uten å allerede være rike eller være avhenige av rike investorer.

Tax Cuts for Whom? Heterogeneous Effects of Tax Changes on Growth and Employment | Owen Zidar (princeton.edu)

...

Hovedargumentet mot minstelønn er at folk mister jobben.
Om bedrifter ikke har råd til å betale folk en anstendig minstelønn, "livable wage", så bør enten disse bedriftene få driftstilskudd til å lønne sine ansatte, øremerket til formålet med strenge regelverk for uttak av overskudd -- eller legges ned til fordel for faktisk konkurransedyktige bedrifter som produserer varer av en slik verdi at folk kan leve av å produsere disse varene og tjenestene.

EITC gjør det mulig for bedrifter å konkurrere og ansatte til  å ha en «livable wage».  De fleste minstelønn jobber er ikke de fattige,  men unge folk 16-24 og mange tenåringer/ studenter som jobber deltid, ikke fattige familier( en del av disse ville bli arbeidsledige pga minstelønn).  EITC sender pengene til fattige familier, ingen penger til rike tenåringer.  Jeg støtter en lavere økning i minstelønn med økte penger direkte til bare fattige via EITC.  

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (22 timer siden):

Det hjelper idag, ingen tviler på det og CBO sammenlignet en tidliger økning med EITC og minimumslønn økning som viste at EITC økning kostet mye mindre enn minimumslønn økningen

 mthe 2014 report, the CBO refers to its 2007 report, which compared the cost to employers of a change in the minimum wage that raised the income of poor families by a given amount with the cost to the federal government of an enhancement in the earned income tax credit that raised the income of poor families by roughly the same amount. The cost of a higher minimum wage to employers (and to consumers who purchase their products) was much larger than the cost to the government (and the taxpayers who provide these revenues) of an enhancement in the earned income tax credit.

https://wol.iza.org/articles/minimum-wage-versus-earned-income-tax-credit-for-reducing-poverty/long

Du og jeg har to forskjellig syn på samme problem. Hvordan bli kvitt fattigdom. Jeg vil gjøre det klart at jeg mistenker IKKE mine meningsmotstandere for å ha en upassende moalsk, humanistisk, mindre intelligens eller evne til selvstendig tenkning. De som har en annen måte å vektlegge ting på enn meg kan ha det utfra erfaring, miljø, politisk overbevisning eller en eller annen for meg ukjent grunn. Derfor vil jeg forklare hva jeg tror, og jeg tror at et samfunn hvor økonomiske resurser er fordelt mellom folk på en slik måte som de er i USA nå, vil forårsake at menneskene vender seg mot hverandre i større grad enn i samfunn hvor ulikhetene er mindre. Et mer stress betont samfunn vil slå ut i mer samfunns belastende aktiviteter (kriminalitet, vold i nære relasjoner, svindel osv). Det som kjennetegner oss her på berget er den tilliten vi viser hverandre. Jeg vet en del om det fordi jeg har drevet som 'business developer' i flere internasjonale foretak, og i Norge er det anderledes enn i andre land. Ikke når folk har blitt kjent, men i starten. Det tar bare kortere tid i Norge å vinne tillit. Husker at ved å fjerne 'dress koden' for folkene på kontoret sparte det dem for en masse utgifter, og jeg glemmer ikke hvor usikkre de ansatte var i starten som var for meg en opplevelse. Kultur er ordet som dekker slike ulikheter. Kultur er et annet ord for normer og normer er noe man stort sett vokser inn i. Det jeg prøver å si er at hvis man ser på menneskene rundt seg og kikker litt nærmere så er det kanskje ikke lønna som er det viktigste, men mer tid med familien. På hytta, seilbåten eller bare tid alene. Vi er mennesker JJ og hvis man setter systemet foran mennesket er man på feil spor. Hvor man er på den politiske skalaen blir likegyldig etter hvert. Der er jeg. Nå vet dere hva jeg tror på.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (1 time siden):

Du og jeg har to forskjellig syn på samme problem. Hvordan bli kvitt fattigdom. Jeg vil gjøre det klart at jeg mistenker IKKE mine meningsmotstandere for å ha en upassende moalsk, humanistisk, mindre intelligens eller evne til selvstendig tenkning. De som har en annen måte å vektlegge ting på enn meg kan ha det utfra erfaring, miljø, politisk overbevisning eller en eller annen for meg ukjent grunn. Derfor vil jeg forklare hva jeg tror, og jeg tror at et samfunn hvor økonomiske resurser er fordelt mellom folk på en slik måte som de er i USA nå, vil forårsake at menneskene vender seg mot hverandre i større grad enn i samfunn hvor ulikhetene er mindre. Et mer stress betont samfunn vil slå ut i mer samfunns belastende aktiviteter (kriminalitet, vold i nære relasjoner, svindel osv). Det som kjennetegner oss her på berget er den tilliten vi viser hverandre. Jeg vet en del om det fordi jeg har drevet som 'business developer' i flere internasjonale foretak, og i Norge er det anderledes enn i andre land. Ikke når folk har blitt kjent, men i starten. Det tar bare kortere tid i Norge å vinne tillit. Husker at ved å fjerne 'dress koden' for folkene på kontoret sparte det dem for en masse utgifter, og jeg glemmer ikke hvor usikkre de ansatte var i starten som var for meg en opplevelse. Kultur er ordet som dekker slike ulikheter. Kultur er et annet ord for normer og normer er noe man stort sett vokser inn i. Det jeg prøver å si er at hvis man ser på menneskene rundt seg og kikker litt nærmere så er det kanskje ikke lønna som er det viktigste, men mer tid med familien. På hytta, seilbåten eller bare tid alene. Vi er mennesker JJ og hvis man setter systemet foran mennesket er man på feil spor. Hvor man er på den politiske skalaen blir likegyldig etter hvert. Der er jeg. Nå vet dere hva jeg tror på.

EITC gjør økonomiske resurssene mer likt enn minimumslønn økningen fordi mer folk blir arbeidledige med økt minimumslønn enn økt EITC. Jeg ville øke minimumslønn en del kombinert med økt EITC slik at ingen blir arbeidsledige men levestandarden øker for alle fattige 

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...