Gå til innhold

President Bidens regjeringstid


Anbefalte innlegg

jjkoggan skrev (11 minutter siden):

EITC gjør økonomiske resurssene mer likt enn minimumslønn økningen fordi mer folk blir arbeidledige med økt minimumslønn enn økt EITC.

Hvorfor sier mine kilder at det 32 M Amerikanere som vil ha nytte av en minstelønnsøkning? Det viker ikke rimelig at det er bare studenter som jobber for minstelønn. Nå kommer det påstander om at Joe Manchin er majoritets eier i firmaer som bare betaler minstelønn til sine ansatte. Jeg tror rett og slett at flere og flere vi havne på minstelønn i fremtiden. Det vil presset på lønninger og et system med ulikhet fremskaffe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oddvardm skrev (4 timer siden):

Hvorfor sier mine kilder at det 32 M Amerikanere som vil ha nytte av en minstelønnsøkning? Det viker ikke rimelig at det er bare studenter som jobber for minstelønn. Nå kommer det påstander om at Joe Manchin er majoritets eier i firmaer som bare betaler minstelønn til sine ansatte. Jeg tror rett og slett at flere og flere vi havne på minstelønn i fremtiden. Det vil presset på lønninger og et system med ulikhet fremskaffe.

Uansett hvor mange som vil ha nytte av minstelønnøkningen, så ka EITC justeres slik at det samme antallet har nytte av det uten økte arbeidsledighet og pengene brukes bare for de som er fattige og trenger pengene, ikke rikinger. 
 

Most minimum wage earners are not poor adults. They are, instead, young people (ages 16 to 24) or second earners in families where a spouse has a higher-wage job. So minimum wage increases help some poor heads of households, but are not well-targeted on them.  With a $15 minimum wage only 12% of the benefits  would go to poor families.  

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (6 timer siden):

only 12% of the benefits  would go to poor families

Hvis konsumpris indexen i USA er 2% vil realøkonomisk minstelønna ha blitt redusert med 20% på 10 år (give or take). Som jeg har sagt tidligere. Lønna er ikke det viktigste. Det viktigste er hva du får for lønna di. Etter et enkelt regnestykke så ser alle at du ikke får 'diddly squat' for minstelønna som har stått uregulert stille i 12 år.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar

Hva er forskjellen mellom Norge og USA som gjør at vaskedamer, kassadamer og søppelmenn i Norge ofte kjører egen bil, eier eget husvær og er i syden fra tid til annen? Tradisjonen for fagforening? Tillit til medborgere og stat? "Konkuransen" fra trygdeordninger?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (5 timer siden):

Hvis konsumpris indexen i USA er 2% vil realøkonomisk minstelønna ha blitt redusert med 20% på 10 år (give or take). Som jeg har sagt tidligere. Lønna er ikke det viktigste. Det viktigste er hva du får for lønna di. Etter et enkelt regnestykke så ser alle at du ikke får 'diddly squat' for minstelønna som har stått uregulert stille i 12 år.

EITC reduserer fattigdom, minstelønn gjør det til mye mindre grad.  At rikinger får «diddly squat» bryr jeg meg lite om, jeg bryr jeg meg mye mer om hva fattige barn får.  

Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 timer siden):

Hva er forskjellen mellom Norge og USA som gjør at vaskedamer, kassadamer og søppelmenn i Norge ofte kjører egen bil, eier eget husvær og er i syden fra tid til annen? Tradisjonen for fagforening? Tillit til medborgere og stat? "Konkuransen" fra trygdeordninger?

-k

Mange faktorer men kanskje den viktigst er individualisme.  Amerikanere tror til mye større grad at du tjener hva du tjener ihovedsak pga din oppførsel og derfor trenger lite hjelp fra staten eller fagforeninger.  

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 timer siden):

At rikinger får «diddly squat» bryr jeg meg lite om, jeg bryr jeg meg mye mer om hva fattige barn får.

Yepp. 100%, men jeg mener at de som arbeider skal ha levelig lønn selv om de er ungdommer og bor hjemme hos 'mom and dad'. En viktig forutsetning er at alt arbeid blir lønnet rimelig og rettferdig. Arbeiderbevegelsen har alltid hatt det i sitt grunnsyn og økonomiske tenkning.

jjkoggan skrev (2 timer siden):

Mange faktorer men kanskje den viktigst er individualisme.  Amerikanere tror til mye større grad at du tjener hva du tjener ihovedsak pga din oppførsel og derfor trenger lite hjelp fra staten eller fagforeninger.  

Ikke sant.. Det er vel kjernen i saken det JJ.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar

H.R. 1 Is a Partisan Assault on American Democracy
not since the Alien and Sedition Acts has one political party in Congress sought to bend the power of the federal government, on partisan lines, toward crushing political opposition to this extent

Democrats’ election reform bill attacks anonymous political speech
Anonymous political speech allows a speaker to criticize government without fear of retribution from that same governmnt.

15 Insane Things In Democrats’ H.R. 1 Bill To Corrupt Elections Forever
The bill also bans courts from enforcing any legal penalties on any foreign citizens who illegally vote in the United State

Manchin wants to make filibuster 'painful' to use
Manchin did not rule out using the budget reconciliation process to pass a voting rights bill with a simple majority, keeping the door open to a potential workaround for Democrats to push through a voting overhaul while preserving the filibuster.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (1 time siden):

H.R. 1 Is a Partisan Assault on American Democracy
not since the Alien and Sedition Acts has one political party in Congress sought to bend the power of the federal government, on partisan lines, toward crushing political opposition to this extent

Vi har lenge etterlyst valgreform og at det skulle bli lettere å registrere nye partier. H.R 1 er et lovforslag som nå er oppe til avstemming i underhuset. Ikke enda men forslaget er aktivt og kan bli lov. Det er bare det at lovforslaget gjør akkurat det motsatte. Det utelukker andre partier og åpner for MER penger fra RNC og DNC til kandidatene sine. Det er også en media kampanje mot 'The Green Party' som er direkte løgnaktig. Massiv kampanje MOT nye partier. Her er Jimmy Dore om HR1 og mediakampanjen som nå pågår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Oddvardm said:

Vi har lenge etterlyst valgreform og at det skulle bli lettere å registrere nye partier. H.R 1 er et lovforslag som nå er oppe til avstemming i underhuset. Ikke enda men forslaget er aktivt og kan bli lov. Det er bare det at lovforslaget gjør akkurat det motsatte. Det utelukker andre partier og åpner for MER penger fra RNC og DNC til kandidatene sine. Det er også en media kampanje mot 'The Green Party' som er direkte løgnaktig. Massiv kampanje MOT nye partier. Her er Jimmy Dore om HR1 og mediakampanjen som nå pågår.

Ble stemt gjennom i Representantenes Hus i forrige uke, så neste stopp er senatet. Spørsmålet nå er om demokraten klarer å endre spillereglene slik at den kan stemmes gjennom ved et simpelt flertfall og om hvorvidt Manchin og Sinema går med på dette (probably). Eller om de rett og slett bestemmer seg for å avvikle filibusteren helt..

"Could someone be so boring that my cock actually fells off?" Heh, tror ikke Dore er spesielt fan av Ryan Grim :cool:

Lenke til kommentar
jallajall skrev (11 timer siden):

Ble stemt gjennom i Representantenes Hus i forrige uke, så neste stopp er senatet.

Hva er det Republikanske partiet mest redd for? De er mest redd for at Trump skal starte et nytt parti. Hva er Demokratene mest redd for? De er redd for å miste velgere til venstre i partiet. Ser dere? De er mest redd for konkuransen. Hva gjør de? De blir enige på kammerset om å legge nye stengsler på veien slik at et nytt parti får det vanskeligere enn noen gang å få REGISTRERT SEG! Slik stopper de opposisjonen. I Russland blir oposisjonen angklaget for forbrytelser og fengslet, i USA blir de pålagt et kjempedyrt byråkrati som stopper dem. Resultatet blir det samme. Makta blir der den er. La oss tenke oss at vi er vitne til en samtale mellom Hr McConnell og Hr Schumer: S: Mitch. Litt av ei suppe dette? M: Ja. Den faens Trump driver meg til vanvidd. S: I hear you. Det er det samme som de helvetes Progressive som  plager meg. M: De skal lage et nytt parti sies det? S: Yep akkurat som det er det vi trenger. Vi har det hardt nok som det er nå med det grønne partiet og den jævla gjengen. Du aner ikke hvor mye trøbbel det er å holde dem nede. Det blir dyrere og dyrere for hvert år. M: Ja jeg vet det. Folka mine har gjort mye forarbeid for å eventuellt stoppe Trump hvis han bestemmer seg for å prøve å starte et nytt parti. S: Jeg skulle ønske at det var noe vi kunne gjøre for å stoppe dem? Du vet, kanskje noe som kan gjøre det vanskeligere for dem you know. M: Det vi trenger å gjøre er å gjøre det dyrt som brennevin for dem. Det - - sammen med 50 forskjellige lovverk å navigere vil stoppe dem flatt Chuck. De ville aldri få penger nok. S: I hear you. Hvordan skal vi få til det? M: Du kontrollerer dine, jeg mine. We will work it out!  S: What is in it for me? M: Well......   osv.

Det de glemmer er folket de representerer! - FICTION?

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
3 hours ago, Oddvardm said:

Hva er det Republikanske partiet mest redd for? De er mest redd for at Trump skal starte et nytt parti. Hva er Demokratene mest redd for? De er redd for å miste velgere til venstre i partiet. Ser dere? De er mest redd for konkuransen. Hva gjør de? De blir enige på kammerset om å legge nye stengsler på veien slik at et nytt parti får det vanskeligere enn noen gang å få REGISTRERT SEG!

Jeg tror egentlig ikke verken GOP eller DNC er redde for et nytt parti, de er mer redd for at andre (uønskede) personer kan stille til valg i deres eget parti. Bare se på DNC og Bernie for eksempel.

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (21 timer siden):

Yepp. 100%, men jeg mener at de som arbeider skal ha levelig lønn selv om de er ungdommer og bor hjemme hos 'mom and dad'. En viktig forutsetning er at alt arbeid blir lønnet rimelig og rettferdig. Arbeiderbevegelsen har alltid hatt det i sitt grunnsyn og økonomiske tenkning.

 

Ironien i dette grunnsyn er at denne «arbeidsbevegelsen» skaper mindre «arbeid» fordi det øker arbeidsledighet, og det er helt unødvendig.  En kan øke levestandarden på fattige uten å øke arbeidsledigheten og gjør det mindre sannsynlig at fattige lærer noe arbeidsevner som gjør det mulig for dem å klatre stigen senere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (2 timer siden):

Jeg tror egentlig ikke verken GOP eller DNC er redde for et nytt parti, de er mer redd for at andre (uønskede) personer kan stille til valg i deres eget parti. Bare se på DNC og Bernie for eksempel.

He he. Det er jo akkurat det de gjør. Bernie Sanders vil ikke få penger eller media adgang fra DNC. Det kan de gjøre hvis han er i listen av DERES kandiater i primærvalget. Skjønner du nå hvordan det virker? DNC betaler media for å hvert innslag den kandidaten de betaler for har i media. Og da kan Hr Sanders utestenges NO PROBLEM. DNC betaler bare ikke. Og hvis media allikevel presenterer den av DNC uønskede kandidaren blir det mye mindre betaling fra DNC for de andre ønskede kandidatene. Det vet media. Se hva som skjedde med Andrew Yang og MSNBC. Du må forstå at regelverket i USA er helt anderledes enn i Europa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...