Gå til innhold

President Bidens regjeringstid


Anbefalte innlegg

Oddvardm skrev (8 minutter siden):

JJ. Nei det forstår jeg ikke i det hele tatt. Vi her på berget ser hele tiden utover landegrensene. Sverige har alltid vært vår kilde og hvor vi har sett på resultatene av reformer de har gjort. Hvorfor skal det oppfattes som nedlatende. Heller vil jeg hevde problemet ligger i en misforstått stolthet/nasjonalisme som Amerikanerne alltid har vært offer for samt fiendebildet USA alltid tegner av verden. 'Enemies' er over allt. Realiteten er at det er Amerikanere som tar livet av andre Amerikanere. Ikke Russere, Venezuelere, Iran eller Kinesere. Dere er deres egne verste fiender spør du meg. Så nei. Jeg forstår absolutt ikke at mine argumenter er nedlatende. Tvert imot.

Det er ikke nedlatende å studere hvordan andre økonomiske modeller fungerer andre steder, det har skjedd i USA i mer enn 250 år og med god grunn. Det er helt åpenbart for alle oppegående folk og derfor trenges egentlig ikke å sies at det er noe «dere burde gjøre»

Det er nedlatende å bli fortalt noe så enkelt og åpenbart som dette. Det blir som hvis jeg sa til deg at dere nordmenn at det kan bli kaldt i Norge og du burde kle dere varmt!  Du kan kanskje studere hvordan svenskene kler seg!
 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jjkoggan skrev (19 minutter siden):

Det er ikke nedlatende å studere hvordan andre økonomiske modeller fungerer andre steder, det har skjedd i USA i mer enn 250 år og med god grunn. Det er helt åpenbart for alle oppegående folk og derfor trenges egentlig ikke å sies at det er noe «dere burde gjøre»

Det er nedlatende å bli fortalt noe så enkelt og åpenbart som dette. Det blir som hvis jeg sa til deg at dere nordmenn at det kan bli kaldt i Norge og du burde kle dere varmt!  Du kan kanskje studere hvordan svenskene kler seg!

😁 Svenskene er broder folket. Så der har vi kanskje et naboforhold som dere ikke har til noen. Foruten kanskje UK el Canada 🤠. Når du sier at jeg formulerte meg dårlig og kunne kanskje sagt 'dere kunne jo studert' eller noe, så tror jeg at du hadde blitt forbannet uansett. Jeg har tidligere sagt at å være enig med en Amerikaner som kritiserer landet sitt er en dårlig ide. For å si det slik; 'jeg tror at det må føderale reformer til som setter delstatene i stand til å tilordne lover tilpasset statenes behov i større grad.' Med det mener jeg at dere må gå bort fra den forretnings føderasjonen dere har i dag. Dere må over til en føderasjon som ikke er tuftet på bare foretnings hensyn. Samfunnet er i endring og den gamle vekst modellen er foreldet. Eks Hva skal dere gjøre med alle sjåførene når autonome kjøretøy tar over? Og slik kan vi fortsette. Dere får eldre og eldre befolkning (som oss) og hvordan skal det håndteres? Vi her i Norge/Europa står foran samme utfordringer. Hva vil USA gjøre? Gå alene igjen?

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar

Norges basepolitikk er under angrep. Amerikanerne har nå permanente soldater på Norsk jord, bombefly på Ørlandet og Atom ubåter i Tromsø. Hvorfor har vi det? Jo sier idiotene i NRK, fordi vi da får forbedret sikkerheten vår. Russland svarte med å plassere 12 trusen mann på nordgrensa vår og øvde med tungt artelleri, stidsvogner oa matriell rett ved grensa vår. Hva vet folk om hva som nå 'kuler og krutt', 'lille meg' og 'sprøe Frank' holder på med? Vi har nå hatt 8 år med høyre styre her til lands. Hvis vi skal kaste på båten den sikkerhets politikken som har holdt oss sikre i snart 100år spiller vi et høyt spill. Etter min mening skal vi stoppe opptrappingen og nekte atom ubåter kailigge i Norge, samt unnlate å la bombefly med atom våpen base her i landet. Dere skal vite at Russerne var de som frigjorde Finnmark, fødde befolkningen vår og hjalp dem før politisoldatene kom fra sør og klippet håret av kvinnfolka. Har ingen av dere en eneste fornuftig tanke i hodet?

Endret av Oddvardm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (1 time siden):

😁  Når du sier at jeg formulerte meg dårlig og kunne kanskje sagt 'dere kunne jo studert' eller noe, så tror jeg at du hadde blitt forbannet uansett. 

Nope,, jeg er meget intersert i deres kritikk, ellers ville jeg aldri deltatt i disse fora i så mange år og meget sjelden har jeg blitt forbannet. fordi det er få som snakker som om de foreleser andre som skolebarn om hva de må gjøre og hva de skal vite. Hva vet du egentlig om hva meddebattantene vet eller må gjøre?  

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (33 minutter siden):

Nope,, jeg er meget intersert i deres kritikk, ellers ville jeg aldri deltatt i disse fora i så mange år og meget sjelden har jeg blitt forbannet. fordi det er få som snakker som om de foreleser andre som skolebarn om hva de må gjøre og hva de skal vite. Hva vet du egentlig om hva meddebattantene vet eller må gjøre? 

JJ 🤠. Hvem snakker som til en unge nå? Uansett så er jeg sikker i min overbevisning. Noe du sikkert er selv også. Hvorfor skal jeg bry meg om at Amerika blir en fasisitisk stat, med sosiale forhold som land i den 3dje verden? Fordi jeg bryr meg om det. Enkelt og greit. Jeg bryr meg fordi alle land nå er knyttet sammen i større eller mindre grad, og vi må finne balansen mellom fattig og rik. Så får vi se hva som skjer, men jeg er redd for at vi ikke får så mange flere sjangser hvis denne går til helvete.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (36 minutter siden):

JJ 🤠. Hvem snakker som til en unge nå? Uansett så er jeg sikker i min overbevisning. Noe du sikkert er selv. Hvorfor skal jeg bry meg om at Amerika blir en fasisitisk stat, med sosiale forhold som land i den 3dje verden? Fordi jeg bryr meg om det. Enkelt og greit. Jeg bryr meg fordi alle land nå er knyttet sammen i større eller mindre grad, og at vi må finne balansen mellom fattig og rik. Så får vi se hva som skjer, men jeg er redd for at vi ikke får så mange flere sjangser hvis denne går til helvete.

Jeg bryr meg om min kona også men jeg respektere hennes intelligens for mye til å fortelle henne hva hun skal gjøre, hvordan hun skal tenke seg eller hva hun skal vite særlig når det er helt åpenbart for alle oppegående folk.  Det betyr ikke at jeg ikke kan si hva jeg frykter for henne når hun gjør et eller annet og ideene om hvordan en situasjon kan forbedres hvis  det ikke er noe som bare dumme folk ikke vet.  

 

Hvis du ikke forstår dette forskjellen, så gir jeg meg.

 

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (23 minutter siden):

Jeg bryr meg om min kona også men jeg respektere hennes intelligens for mye til å fortelle henne hva hun skal gjøre, hvordan hun skal tenke seg eller hva hun skal vite særlig når det er helt åpenbart for alle oppegående folk.  Det betyr ikke at jeg ikke kan si hva jeg frykter for henne når hun gjør et eller annet og ideene om hvordan en situasjon kan forbedres hvis  det ikke er noe som bare dumme folk ikke vet.  

 

Hvis du ikke forstår dette forskjellen, så gir jeg meg.

Forholdet du har til kona di er viktig for deg. Bra det. Jeg bryr meg om mine ting, du om dine. Jeg frykter Biden og hva USA i sine siste dager som imperialist stat kan finne på. Jeg bekymrer meg om det, ikke så mye om du gir deg eller ei.

Lenke til kommentar

USA har nettopp rundet 500.000+ døde i koronapandemien ifølge tallene fra Johns Hopkins University. Det er flere døde amerikanere enn i andre verdenskrig, Korea-krigen og Vietnam-krigen til sammen.

I dag er det en minneseremoni i nasjonalkatedralen i Washington, hvor kirkeklokkene slår 500 ganger, en gang for hvert tusende dødsfall. Biden skal holde en tale der senere, og har bedt om at flagg skal senkes på halv stang ved alle føderale bygg og eiendommer i fem dager. Visepresident Harris deltar også på seremonien.

Noen husker kanskje forrige minneseremoni, kvelden før presidentinnsettelsen da USA rundet 400.000 dødsfall som Trump ikke ville delta på. Det har altså dødd rundt 100.000 mennesker med Covid-19 bare siden dét, på omtrent en måned, og over 500.000 på litt under ett år.

Men det er lys i enden av tunnelen - for en uke siden falt smittetallene under 100.000 daglig for første gang på flere måneder, og har holdt seg der siden. Så vi får håpe det går lengre tid til neste minneseremoni nå.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (46 minutter siden):

Forholdet du har til kona di er viktig for deg. Bra det. Jeg bryr meg om mine ting, du om dine. Jeg frykter Biden og hva USA i sine siste dager som imperialist stat kan finne på. Jeg bekymrer meg om det, ikke så mye om du gir deg eller ei.

Du får mye mer motstand fra amerikanere hvis du hevder at du bryr deg om dem men ikke viser respekt for dem som om de er skolebarn.  Det er en stor feil USA har gjort til flere andre land

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (24 minutter siden):

Men det er lys i enden av tunnelen - for en uke siden falt smittetallene under 100.000 daglig for første gang på flere måneder, og har holdt seg der siden. Så vi får håpe det går lengre tid til neste minneseremoni nå.

Det håper jeg virkelig.

jjkoggan skrev (16 minutter siden):

Du får mye mer motstand fra amerikanere hvis du hevder at du bryr deg om dem men ikke viser respekt for dem som om de er skolebarn.  Det er en stor feil USA har gjort til flere andre land

Det vet jeg godt. Min beste venn er Amerikaner som har imigrert fra USA. Han er en gammel soldat i marinen hvor han var 'flight engeneer' på et C-130 fly. Vi har mange diskusjoner og han er fremdeles en ihuga Amerikaner. Har blir forbanna på meg rett som det er, men vi beholder vennskapet uansett. Han sier at USA har forandret seg mye siden han var hjemme sist. Og det er vel sant vil jeg tro.

Lenke til kommentar

The Secret History of the Shadow Campaign That Saved the 2020 Election. https://time.com/5936036/secret-2020-election-campaign/

Time Magazine er vel en godkjennt kilde? Håper at den går igjennom hos mine kilde kritikere slik at formatet ikke blir en diskusjon. Denne må dere lese. Den avslører hvordan kreftene som stod imot Trump organiserte seg. Virkelig et Orwellian stykke historie.

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (4 timer siden):

The Secret History of the Shadow Campaign That Saved the 2020 Election. https://time.com/5936036/secret-2020-election-campaign/

Time Magazine er vel en godkjennt kilde? Håper at den går igjennom hos mine kilde kritikere slik at formatet ikke blir en diskusjon. Denne må dere lese. Den avslører hvordan kreftene som stod imot Trump organiserte seg. Virkelig et Orwellian stykke historie.

Du får mindre motstand dersom du ikke diktere hva oss uvitende «må lese»

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke bare én Haaland som gjør seg bemerket ute i verden for tiden, nå skal Debra Haaland sannsynligvis bekreftes som innenriksminister av det amerikanske senatet. 

Haaland vokste opp i en militærfamilie, er datter av en norsk-amerikaner med far fra Rogaland og hennes mor er av urfolket laguna-pueblofolket. Haaland vært gjennom mange prøvelser tidligere i livet, vært hjemløs flere ganger og avhengig av matkuponger som alenemor. Hun har tidligere sittet i komiteen for naturressurser, og vil med bekreftelse i senatet bli USAs første minister med urbefolkningsbakgrunn. Som innenriksminister har hun lovet et sterkt fokus på grønne energiløsninger, investering i bærekraftige, langvarige arbeidsplasser og bevaring av nasjonalparker og naturreservater. 

Høringen er dog ventet å by på en del motstand fra noen av republikanerne som er sterkt knyttet til fossil-lobbyen og klimafornektere, samt de vanlige som er imot uansett. Noen av problemstillingene er naturligvis aktualisert av katastrofen i Texas. Foreløpig er stemningen i komiteen løs og ledig.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 timer siden):

Høringen er dog ventet å by på en del motstand fra noen av republikanerne som er sterkt knyttet til fossil-lobbyen og klimafornektere, samt de vanlige som er imot uansett. Noen av problemstillingene er naturligvis aktualisert av katastrofen i Texas. Foreløpig er stemningen i komiteen løs og ledig

Her er jeg på tynn is. Vet lite om denne komiteen kan påvirke statene direkte, om det er smart, hva reglene er osv. Vi fikk jo en reaksjon da EU kom med sitt direktiv for to år siden. Tenker at Texas vil gå gjennom det samme nå. Uansett så kan jeg se på ansiktet til Haaland at hun har sett samfunnet nedenfra. Det er DEFINITIVT en fordel at noen med slik erfaring er med i den regulative delen av regjeringen. Det trengs. Her hjemme også. Selv om Stortinget har holdt Høyre i ørene og de har gjort en helt grei jobb som de skal ha honnør for, er det tid for et skifte. 8 år er nok.

Lenke til kommentar

Husker dere slagordet fra de progressive under valget? "Vi vil først vinne valget så skal vi presse Biden til venstre", sa de. Vel her har du siste utsagn fra Biden. "Corporate America has to change it's ways. It's not going to require legislation. I am not proposing any. We've got to think about how to deal people back in."

Javel. Ikke si at det var det jeg sa. For det var akkurat det jeg og mange andre sa ville komme. Bernie Sanders ser mer og mer ut som den politiske klovnen han er. Han er tannløs ovenfor Biden og korperatistene. Han taper $15 kampen og nå taper han alt som han har kjempet for. Slik virker politikken. Han skjønner ikke en dritt og klamrer seg til håpet om å bli husket som den store reformatøren. Hva han vil bli husket som kan sammenfattes med disse ordene: "An apeaser is someone that feed a crocodile hoping it will eat him last." - Winston Chuchill.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar

Bernie har jo nærmest blitt en del av establishmentet, nå er han jo til og med blitt komiteeleder :cool:


54% of Voters Say Biden Is a ‘Puppet’ of the Left
A new Rasmussen Reports national telephone and online survey finds that 54% of Likely U.S. Voters say they agree with this statement: “Joe Biden’s not the moderate nice guy that they made him out to be. He’s a puppet of the radical left.” Forty percent (40%) of voters disagree

Lenke til kommentar
jallajall skrev (7 minutter siden):

Bernie har jo nærmest blitt en del av establishmentet, nå er han jo til og med blitt komiteeleder :cool:


54% of Voters Say Biden Is a ‘Puppet’ of the Left
A new Rasmussen Reports national telephone and online survey finds that 54% of Likely U.S. Voters say they agree with this statement: “Joe Biden’s not the moderate nice guy that they made him out to be. He’s a puppet of the radical left.” Forty percent (40%) of voters disagree

Hvem kan forstå det. Hvis du hadde spurt dem om noen av sakene han har kjempet for så hadde de samme folka nok sagt at de støttet dem. Utrolig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jen Psaki sier på pressekonferansen i dag at USA vil sanksjonere Russland hardere pga SolarWind hacken, 'bounty on American Troops' i Afganisthan og arrestasjonen av Navalney. Akkurat som forutsagt. Neste steg er massiv væpning av Ukraina og opptrapping av krigen der. Flytting av Tropper inn i Norge vil være en del av galskapen. Det industrielle/mitær komplekset lever i beste velgående.

Nå har jeg fulgt Helge Ingstad saken siden militær idiotene kjørte på en annen båt som de trodde var land (I kid you not). Vet dere at den offiseren som hadde kommandoen på brua var en Amerikansk offiser? Joda. En kvinnelig offiser kadett fikk utsjekk på å seile et kamp skadet fartøy i trangt farvann. Skadet fartøy betø radio og Radar skrudd av. Idiotene kjørte til helvete et 6 Milliarder fartøy med en Amerikansk kadett på brua og ingen til å overvåke hva denne drittungen på 23 år foretok seg. Alt feid under teppet.

Hva fører dette til? Joda. 'Kuler og krutt', 'lille meg' og 'ville Frank' bruker det til å få Amerikanerne til å sende ubåter, bombefly og annet offangsivt materiell til Norge. Alt mens 'kuler og krutt' snakker klima i FN sikkerhetsråd. Og den Norske presse er rolig. Sier ingenting. Hvis nå alle er travle med å få ungene på skolen, bestille ferie på Las Palmas, kjøpe ny hytte eller annet som ligger dem nær tenker nok AP med J. Stoltenberg i spissen at vi trenger MER sikkerhet. Hvorfor trenger vi det? Fordi Amerikanerne sier det. Og vi punger ut. 5Milliarder kostet Helge Ingstad. Det er ingenting i forhold til hva F 35 flyene koster. På 20 år (hvis vi er her så lenge) vil de flyene koste like mye som nesten hele bygningsmassen i Stavanger. Nå må folk våkne opp.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...