Gå til innhold

President Bidens regjeringstid


Anbefalte innlegg

jjkoggan skrev (9 minutter siden):

Mange flyttet fra Appalachia til midtvesten pga god betalende jobber.  Disse folk tok med seg sin hillbilly kultur, ikke ulik innvandrere.   Ohio har mange hillbillyer fra Kentucky 

Søkte på 'Hillbilly Elegy' og fikk opp filmer, artikler etc. Hva betyr 'Hillbilly Elegy'? Er det et kulturellt ord, geografisk (folkegruppe) eller noe annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
lada1 skrev (14 timer siden):

Jeg er ikke sikker på om fagforeningene kommer til å spille på lag med fremtiden de kommende 10 åra. Om de har en herioisk fortid mange steder har ikke noe med dette å gjøre. Dersom du f.eks. googler "fagbevegelsen borgerlønn" så finner du at mange sentrale innen fagbevegelsen er imot et universielt nedre inntekts-gulv for alle - og de ivrer i hvert fall ikke for. Jeg krysser fingrene for at de vil forandre mening - for denne holdningen tror jeg kan fremme former for politisk rot slik de har opplevd i USA. 

Eksempel:

https://frifagbevegelse.no/nyheter/borgerlonn-kan-odelegge-hele-fagbevegelsen-mener-kaptein-marius-mollersen-6.490.662807.768c25e82e

Uansvarlig - spør du meg. Selv om det blir mangel på arbeidskraft og lett tilgang på jobb f.eks. for mange som vil og kan flytte på seg både kompetansemessig, sosialt og geografisk, så vil ikke dette skape sosial sikkerhet. Det virker som at til og med innen NAV innser man dette:

https://www.nrk.no/norge/norge-kan-mangle-arbeidskraft-frem-mot-2035-1.15349816

et nedre inntekts-gulv der en slipper å risikere å bli invadert av f.eks. NAV/"velferdstaten" dersom en må omstille seg, vil hjelpe mot uheldig sosial usikkerhet og f.eks. at ungdom kan stifte familie. Dette har dog mange innen fagbevegelsen argumenetrt imot - og oppfører seg som skadelige særinteresser.

Jeg ser forøvrig muligheten for at folk som Andrew Yang kan bringe inn ideer om sosial sikkerhet i USA:

https://en.wikipedia.org/wiki/Andrew_Yang.

Dette kan bli en "game-changer". Han blir vel ikke president i USA, men han bidrar til å få viktige tema på agendaen. Å file på at "fagbevegelsen" skal styrkes blir liksom feil hest å satse på slik de ofte oppfører seg nå. Fremtidens arbeidsmarked vil sannsynligvis for en stor del bli svært forskjellig fra nå.

Det bli interessant å se hva Biden gjør angående sosial sikkerhet for alle. En risiko er at han satser på noe komplisert som koker bort i kålen og blir sabotert. Da kan en lure på om *det* var meningen. Penger rett å lommeboka til alle er enkelt og forståelig og vanskelig å vri seg unna i motsetning til slikt som "Obamacare".

Jeg er ikke overbevist om at borgerlønn er en god idé, det virker for dyrt basert på de tallene jeg har sett for Norge, som jeg har direkte fra norske partier som har evaluert saken. Jeg skrev faktisk om temaet for LMD for 7 år siden. Men uansett om det er framtiden eller ei virker det litt underlig å avskrive fagforeningene fordi noen av dem er imot borgerlønn. Det er ikke noen åpenbar sak, i motsetning til mye annet. Jeg har forøvrig også sansen for Andrew Yang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (12 minutter siden):

Søkte på 'Hillbilly Elegy' og fikk opp filmer, artikler etc. Hva betyr 'Hillbilly Elegy'? Er det et kulturellt ord, geografisk (folkegruppe) eller noe annet?

De som deltok i Trump-tråden våren 2017, eller fulgte med på interviewene med forfatteren rundt det valget, fikk mye av dette med seg da. Du har gått glipp av endel ved å ikke følge den tråden. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (1 minutt siden):

De som deltok i Trump-tråden våren 2017, eller fulgte med på interviewene med forfatteren rundt det valget, fikk mye av dette med seg da. Du har gått glipp av endel ved å ikke følge den tråden. :p

Det gjorde jeg nok. Kan du poste en link til interjuet med forfatteren?

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (43 minutter siden):

Søkte på 'Hillbilly Elegy' og fikk opp filmer, artikler etc. Hva betyr 'Hillbilly Elegy'? Er det et kulturellt ord, geografisk (folkegruppe) eller noe annet?

Elegy=

 

Oddvardm skrev (46 minutter siden):

Søkte på 'Hillbilly Elegy' og fikk opp filmer, artikler etc. Hva betyr 'Hillbilly Elegy'? Er det et kulturellt ord, geografisk (folkegruppe) eller noe annet?

Elegy er en dikt, brukt ofte om noen som døde

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (12 minutter siden):

Flere jødiske organisasjoner går nå ut mot Rep. Marjorie Taylor Greene med bakgrunn i hennes konspirasjonsteorier om at en jødisk laser i verdensrommet er årsaken til skogbranner.

Vet du hva? Dette er jo Anti semittisk. Ironien er om hun blir kastet ut av kongressen fordi hun kritiserer Israel og ikke USA. Det hadde vært toppen av ironi.

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (10 timer siden):

Det gjorde jeg nok. Kan du poste en link til interjuet med forfatteren?

Da fant jeg interjuet med J.D. Vance om boka hans 'Hillbilly Elegy.'  Kombinert med Trailer fra dramataseringen av boka er det  fasienerende og lærerikt. Selv om jeg ikke kan pårope meg noe som helst viten om folket eller kulturen til de menneskene som omtales i den så ser jeg typene. Og jeg gjennkjenner dem. Jeg er født helt i slutten av 50 tallet 500m fra porten til et skipsveft. Husker lange rekker med menn i blå kjeledresser som gikk til arbeidet hver morgen 06:30. Husker det som det var i går. Husker også nabolaget jeg vokste opp i og folka som bodde der. Sakene de var opptatt av og måten de hjalp hverandre, hva som var akseptabelt og hva som ikke var det. Noe som jeg tror er universellt enten du bor i USA eller i Norge. Ordet som jeg tror best beskriver menneskene i slike samfunn er arbeiderklasse. Noe som ikke bare er et økonomisk begrep, men også et kulturellt begrep. Det vi vet fra Norge og Europa er fagforeningene og statens arbeid med å trene arbeids styrken til nye arbeids områder. Hr Vance snakker om dette i interjuet. Det er god gammel sosial økonomi dette dreier seg om. Dette skjønner jeg (vi) veldig godt i arbeiderbevegelsen. Arbeid = integritet = aktelse = kultur. Overallt er det slik. I Kina også.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (5 timer siden):

Da fant jeg interjuet med J.D. Vance om boka hans 'Hillbilly Elegy.'  Kombinert med Trailer fra dramataseringen av boka er det  fasienerende og lærerikt. Selv om jeg ikke kan pårope meg noe som helst viten om folket eller kulturen til de menneskene som omtales i den så ser jeg typene. Og jeg gjennkjenner dem. Jeg er født helt i slutten av 50 tallet 500m fra porten til et skipsveft. Husker lange rekker med menn i blå kjeledresser som gikk til arbeidet hver morgen 06:30. Husker det som det var i går. Husker også nabolaget jeg vokste opp i og folka som bodde der. Sakene de var opptatt av og måten de hjalp hverandre, hva som var akseptabelt og hva som ikke var det. Noe som jeg tror er universellt enten du bor i USA eller i Norge. Ordet som jeg tror best beskriver menneskene i slike samfunn er arbeiderklasse. Noe som ikke bare er et økonomisk begrep, men også et kulturellt begrep. Det vi vet fra Norge og Europa er fagforeningene og statens arbeid med å trene arbeids styrken til nye arbeids områder. Hr Vance snakker om dette i interjuet. Det er god gammel sosial økonomi dette dreier seg om. Dette skjønner jeg (vi) veldig godt i arbeiderbevegelsen. Arbeid = integritet = aktelse = kultur. Overallt er det slik. I Kina også.

Jeg tror ikke du kan forstå en kultur til noe dybde med å se et ntervju. Utfordring min til deg var å forstå hvorfor de fleste hillbillyer stemmer imot Sanders.  
 

Typiske arbeiderklasser i USA og Europa støtter Sanders politikk ovenfor Reagan    Alt er ikke universielt.  Før Reagan var fagforeninger Bidens beste venn 

Lenke til kommentar
jallajall skrev (3 minutter siden):

Presidentordre den første kalendermåneden i embetet:

Reagan: 1 (januar 1981)
H.W. Bush: 1 (januar 1989)
Clinton: 2 (januar 1993)
G.W. Bush: 2 (januar 2001)
Obama: 8 (januar 2009)
Trump: 7 (januar 2017)
Biden: 42 and counting (januar 2021)

Es8e0jyXAAIHeUS.jpg.a7bbbf172e8501f961f5260b7e73cabb.jpg

Jupp, polariseringen idag er enestående.  Mye skyldes Mcconnels behandling av Obama 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

Utfordring min til deg var å forstå hvorfor de fleste hillbillyer stemmer imot Sanders

Det kan jeg ikke vite, men at de føler at Demokratene har forlatt dem er nok sikkert. Og Republikanerne sier at de ikke har gjort det. De vil ha arbeid. Så enkelt er det. Hvorfor tror du at det folk opplever i Appalanchia er anderledes enn hva vi har gjennomgått?

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (25 minutter siden):

Nå er jo en veldig stor andel av Bidens presidentordre relatert til koronapandemien, eller å tilbakeføre Trumps mange spesielle ordre. Så langt har han fått gjort ganske mye. De siste fire årenes vanstyre og ødeleggelse av diverse departementer vil ta tid å ordne opp i.

Han må ta vare på folket sitt som ikke kan spise eller bo. Ingen strøm, vann eller gass. Det er det aller første han må gjøre.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Ja, Trump var mer opptatt med å spille golf og legge ut konspirasjonsteorier på twitter enn å gjøre noe med korona-pandemien, så her var det åpenbart mye som måtte gjøres raskt når Biden ble satt inn som president.

Kan vi drite i Trump nå? Han er den verste. Opplest og vedtatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (2 timer siden):

Presidentordre den første kalendermåneden i embetet:

Reagan: 1 (januar 1981)
H.W. Bush: 1 (januar 1989)
Clinton: 2 (januar 1993)
G.W. Bush: 2 (januar 2001)
Obama: 8 (januar 2009)
Trump: 7 (januar 2017)
Biden: 42 and counting (januar 2021)

Biden støtter denne organisasjonen 'Unrig the courts'. En ting jeg legger merke til er antall kvinner i ledelsen. Hvor er mennene?

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...